افراد سلطه جو، نشانه های افراد سلطه گر و مقابله با آنها

شخصیت سلطه جو ویژگی هایی مانند فعال بودن، قاطعیت و اغلب برون گرایی دارد. همچنین پرخاشگری و دستکاری افراد نیز ممکن است باشد. یک همکار قاطع که شما را به رفع محدودیت‌هایتان سوق می‌دهد، ممکن است یک دارایی تیمی و هدف‌گرا باشد، اما مدیریت یک شخصیت سلطه جو می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

همه افراد با شخصیت سلطه جو به یک شکل رفتار نمی کنند. می‌توانید دوستی با اعتماد به نفس پیدا کنید که به نظر می‌رسد همیشه راه را رهبری می‌کند یا دوستی که در استفاده از ترس و رعب برای رسیدن به خواسته‌هایش تردیدی ندارد. به طور کلی، برخی از ویژگی‌های مرتبط با این تیپ شخصیتی قدرت‌گرا یا سلطه جو می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

نشانه های افراد سلطه جو چیست؟

شخصیت سلطه جو تیپ شخصیتی است که اغلب خود و دیگران را به سمت عملی هدایت می کند. این در درجه اول با انگیزه فراگیر برای قدرت و احساس غرور تعریف می شود.

این بدان معنا نیست که شخصیت های مسلط همیشه مشتاق به دست آوردن قدرت هستند یا مانند افراد ظالم رفتار می کنند. درعوض، ممکن است به این معنا باشد که برخی از آنها می‌توانند به شیوه‌های نرم تری رفتار کنند:

  • مطمئن به خود
  • اظهار کننده
  • بی امان

تسلط در بسیاری از گونه ها اغلب با الگوهای رفتاری ای مرتبط است که شامل ارعاب، اجبار و پرخاشگری است. اما وقتی صحبت از انسان می شود، همیشه اینطور نیست یا اگر هم هست، همیشه مفهوم منفی ندارد. در سال 1928، ویلیام مولتون مارستون یک مدل رفتاری انسانی از احساسات را پیشنهاد کرد که امروزه به عنوان DiSC شناخته می شود، که رفتارهای انسان را به چهار ربع طبقه بندی می کند:

  • تسلط
  • القاء (تأثیر)
  • ارسال
  • انطباق

با توجه به مدل DiSC، ویژگی های شخصیتی افراد سلطه جو عبارتند از:

  • بی حوصلگی
  • دستکاری – اعمال نفوذ
  • خودخواهی
  • رک بودن
  • سرسختی
  • عزم
  • دوری
  • کمال گرایی
  • بی قراری

اما، به گفته دکتر نریدا گونزالس-بریوس، روانپزشک، مسلط بودن تنها به رفتارهای منفی و کنترل کننده مربوط نمی شود. این یک انتهای طیف احتمالی صفات سلطه جو خواهد بود.

او می گوید: «شخصی با تیپ شخصیتی غالب، قاطع، شجاع، فعال و متکی به خود است. آنها همچنین متمرکز و هدف گرا هستند. این افراد خود را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند که از نظر اجتماعی تأثیرگذار است و باعث ایجاد حس مثبت در دیگران می‌شود.»

او می‌افزاید که شخصیت‌های مسلط اغلب دارای عزت نفس و سطح اعتماد به نفس بالایی هستند. ویژگی های دیگری که گونزالس-بریوس می گوید ممکن است با شخصیت غالب همراه باشد عبارتند از:

  • تعهد به کار سخت
  • توانایی های رهبری قوی
  • مثبت بودن بالا
  • خود کنترلی
  • زبان بدن مطمئن

شخصیت غالب یا شخصیت تأثیرگذار

باتوجه به مدل DiSC، شخصیت غالب با نتایج یا رسیدن به یک هدف مرتبط است. این در مورد “پیشرو راه” است.

شخصیت‌های تأثیرگذار نیز می‌توانند رهبر باشند، اما تحت استانداردهای DiSC، این کار را با کار با اطرافیان، ایجاد روابط و تمرکز بر شناخت اجتماعی به جای دستاوردها انجام می‌دهند.

رفتارهای سلطه گرانه در روابط

گونزالس بریوس توضیح می دهد که شخصیت های غالب معمولاً با مهارت های اجتماعی قوی نیستند. درعوض، به عنوان افرادی هدف گرا و هدایت شده، می توانند با سازش به چالش کشیده شوند و ممکن است در فرآیندها و افکار خود سفت و سخت باشند.

مسلط بودن در روابط ممکن است برای برخی افراد به طور طبیعی اتفاق بیفتد. برای مثال، شخصیت‌های مسلط چالش رهبری دیگران را دوست دارند، یا زمانی که مسئولیت را بر عهده می‌گیرند، احساس قدرت می‌کنند. یک شخصیت مسلط در یک رابطه ممکن است بخواهد به جای شما تصمیم بگیرد، اما همچنین می تواند شما را تشویق و انگیزه دهد که اقدام کنید.

در برخی موارد، تمایلات غالب ممکن است شخصی را به رفتارهای توهین آمیز و سمی در رابطه سوق دهد. اما رفتارهای توهین آمیز در یک رابطه که همیشه در مورد قدرت و کنترل است، می تواند نشانه ای از یک اختلال روانشناختی باشد و نه تنها یک تیپ شخصیتی.

یک بررسی در سال 2012 در مورد رفتار سلطه‌گرانه نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی غالب اغلب با شیدایی و خودشیفتگی همپوشانی دارند. روان‌پریشی هم با سلطه‌جویی و قدرت‌جویی نیز مرتبط است، اگرچه مطالعه‌ای در سال 2017 نشان داد که این چارچوب سلطه عمدتاً با کسب جایگاه اجتماعی و نه موفقیت شخصی مرتبط است.

6 روش برای کار مقابله درست با تیپ های شخصیتی سلطه جو

1. روی «چی» تمرکز کنید نه «چگونه»

تیپ های شخصیتی سلطه جو، وظیفه محور هستند. آنها به نتایج اهمیت می دهند، نه فرآیندها. هنگام صحبت با آنها، روی حقایق ملموس تمرکز کنید. به جای اینکه به گفتگوها به عنوان یک جلسه طوفان فکری نزدیک شوید، اظهارات یا پیشنهادهای مستقیم را انتخاب کنید.

2. از بحث های کوچک بگذرید

تیپ های شخصیتی سلطه جو بر اساس فوریت عمل می کنند و از کارایی قدردانی می کنند. آن‌ها از آن دسته همکارانی هستند که باید از خوش‌گذرانی با آنها صرفنظر کنید و مستقیماً به سر اصل مطلب بروید. به عنوان مثال، عباراتی مانند “چطوری؟” را حذف کنید. یا «امیدوارم حال شما خوب باشد» از ابتدای ایمیل‌هایتان. به طور مشابه، مستقیماً وارد برنامه جلسه خود شوید و مطمئن شوید که شوخی را به حداقل می رسانید.

وقت خود را برای بازخوانی رویدادها، تکرار جزئیات یا رسیدن به هدف خود تلف نکنید.

3. به آنها استقلال بدهید

برای تأثیرگذاری بر تیپ شخصیتی سلطه جو، باید درک کنید که چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در آنها می شود که موفقیت و کنترل است. هرچه بتوانید به این فرد فضای بیشتری برای حل مسئله و تصمیم گیری مستقل بدهید، موثرتر خواهد بود. شخصیت‌های مسلط خودمختار هستند، بنابراین تعجب نکنید اگر با شما رودررویی مختصر دارند یا اصلا ندارند. قبل از تفویض اختیار به یک شخصیت مسلط، مطمئن شوید که حوزه های اختیار به وضوح تعریف و بیان شده است. آنها را بر روی اهداف بلندمدت جسورانه و بلندپروازانه متمرکز کنید تا آنها را به طور مداوم اهداف بالاتری داشته باشند.

4. به طور متفکرانه مناطقی را برای بهبود برجسته کنید

هنگام ارائه بازخورد به این نوع از افراد در مورد عملکرد خود، روی این تمرکز کنید که چگونه تغییرات رفتاری که درخواست می کنید به آنها کمک می کند تا به اهداف خود برسند و نتایج بهتری بگیرند. به عنوان مثال، یکی از همکاران گیب به این موضوع اشاره کرد که رک بودن گیب بر گزارش های مستقیم او تأثیر منفی گذاشته است. همچنین می توانید از مقایسه به عنوان راهی برای ایجاد انگیزه سازنده در افرادی که دارای سبک های غالب هستند استفاده کنید. به عنوان مثال، رقبای را که عملکرد بهتری دارند به عنوان راهی برای ایجاد انرژی در آنها برای پیشرفت برجسته کنید.

5. جای خالی آنها را پر کنید

تیم های سالم و سازنده به ترکیبی از شخصیت ها نیاز دارند. اگر در کنار شخصیتی سلطه جو کار می‌کنید، رفتار آن‌ها را تعدیل و تقویت کنید.

در حالی که شخصیت های سلطه جو تمایل به نوآوری و پیشرفت دارند، آنها همچنین می توانند خطرات را نادیده بگیرند و خیلی سریع عمل کنند. اگر تمایل دارید که تصمیم گیرنده دقیق تر و آگاهانه تری باشید، می توانید ثبات و استدلال را در این فرآیند دخالت دهید. به همین ترتیب، شما می توانید کسی باشید که برنامه های بلندپروازانه را به جزئیات تقسیم می کند و اجرای واقعی را هدایت می کند.

6. اعمال و گفتار آنها را به خود نگیرید

تیپ های شخصیتی سلطه جو ممکن است به صورت کوتاه پاسخ دهند. به یاد داشته باشید که این طرز صحبت آنها به این معنا نیست که آنها عصبانی یا ناراحت هستند یا شما را طرد می کنند. بدانید که اگر آنها از شما سؤالات مهمی می پرسند، به این دلیل است که شما را درگیر می کنند، نه به این دلیل که اعتماد ندارند. انتظار کوتاهی در تعاملات خود داشته باشید و درک کنید که این بخشی از الگوی عادی رفتار آنهاست.

برابری اگر کسی هستید که برای اثبات خود و صحبت کردن در محل کار تلاش کرده اید یا با تفکر بیش از حد و عدم اعتماد به تصمیم گیری خود مبارزه کرده اید، باید از افراد مسلط چیزهای زیادی یاد بگیرید. جنبه مثبت سبک آنها را در سبک خود ادغام کنید و از اثربخشی تیم خود شگفت زده خواهید شد.
5/5 - (1 امتیاز)
منبع psychcentral psychologytoday
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0