الکتروشوک درمانی (ECT) چیست؟

درمانی

الکتروشوک درمانی (ECT) چیست؟

الکتروشوک درمانی (ECT)

تعریف الکتروشوک درمانی (ECT)

الکتروشوک درمانی (ECT) نوعی درمان روانپزشکی است که شامل ایجاد تشنج با استفاده از تحریک الکتریکی در حالی که بیمار تحت بیهوشی عمومی است. تخمین زده می شود که سالانه یک میلیون نفر در سراسر جهان ECT داشته باشند.

الکتروشوک درمانی اغلب در موارد افسردگی مقاوم در برابر درمان و برخی دیگر از شرایط روانپزشکی از جمله اختلال دوقطبی و روان پریشی استفاده می شود ، اگرچه استفاده از آن هنوز در بین عموم مردم تا حدودی بحث برانگیز است. تقریباً 70٪ بیماران ECT را زنان تشکیل می دهند. بیش از یک سوم بیماران ECT  65 سال به بالا هستند.

استفاده از الکتروشوک درمانی در کودکان و نوجوانان نسبتاً نادر است. برخی از ایالت ها از جمله کلرادو و تگزاس استفاده از ECT را در کودکان و نوجوانان زیر 16 سال ممنوع کرده اند.

انواع الکتروشوک درمانی

به طور کلی، دو نوع ECT وجود دارد:

ECT دو طرفه

جایی که الکترودها در دو طرف سر قرار می گیرند.

ECT یک طرفه

جایی که یک الکترود در بالای سر و دیگری روی یک معبد قرار می گیرد ، معمولاً سمت راست است.

کاربرد های الکتروشوک درمانی

ECT اغلب در مواقعی که مردم به سایر درمان های اصلی مانند داروهای ضد افسردگی و روان درمانی پاسخ نمی دهند ، استفاده می شود. ECT همچنین در افرادی که به دلیل شدت وضعیت یا خطر خودکشی نیاز به پاسخ سریع درمانی دارند ، موثر واقع شده است .

دیگر کاربرد های الکتروشوک درمانی

پرخاشگری و تحریک در زوال عقل ، که می تواند مربوط به خود بیماری یا تأثیر عاطفی زوال عقل باشد.

کاتاتونیا

یک بیماری روانی-حرکتی که در آن فرد ممکن است بی حرکت ، سفت و سخت یا لال به نظر برسد. این اغلب از اختلالات روانپزشکی مانند اختلال دو قطبی یا اسکیزوفرنی ناشی می شود .

بیماری پارکینسون

به ویژه افسردگی مرتبط با پارکینسون و همچنین سندرم “خاموش” ، سندرم بدخیم نورولپتیک و اختلالات تشنج غیرقابل حل.

افسردگی پس از زایمان و افسردگی شدید در زنان باردار

ECT ممکن است خطرات مرتبط با قرار گرفتن دارو در معرض جنین و نوزاد شیرخوار را کاهش دهد.

اسکیزوفرنی

به ویژه هنگامی که فرد به درمان های موجود مانند داروهای ضد روان پریشی پاسخ نمی دهد.

افسردگی شدید

به خصوص هنگامی که فردعلاوه بر علائم معمول افسردگی ، روان پریشی ، افکار خودکشی یا امتناع از غذا خوردن رانیز تجربه کند.

افسردگی مقاوم در برابر درمان

نوعی افسردگی شدید که به دارو یا درمان روان درمانی پاسخ نمی دهد یا پس از بهبودهای مختصر برمی گردد.

نحوه کارکرد الکتروشوک درمانی

قبل از دریافت ECT ، شما نیاز به ارزیابی کامل سلامت دارید ، از جمله:
  • معاینه بدنی
  • ارزیابی روانپزشکی
  • آزمایش خون و آزمایشگاه (از جمله الکتروکاردیوگرام برای بررسی سلامت قلب)

داشتن برخی شرایط پزشکی ممکن است ECT را به عنوان یک گزینه درمانی رد کند. در این زمان ، پزشک خطرات شخصی شما را سنجیده و همچنین در مورد خطرات بیهوشی ، که از فردی به فرد دیگر متفاوت است ، بحث خواهد کرد.

تعداد و نوع روش های درمانی شما به شدت علائم شما بستگی دارد. ECT در ابتدا به طور معمول دو تا سه بار در هفته و به طور متوسط شش تا 12 جلسه انجام می شود و اغلب با گذشت زمان کاهش می یابد.

یک تکنیک جدیدتر ECT ، درمان یک طرفه الکتروشوک نبض اولتراسید ، ممکن است باعث کاهش مشکلات حافظه در درمان شود.

ECT می تواند در حالی که در بیمارستان هستید یا به صورت سرپایی انجام شود. شما قادر به رانندگی در روز درمان نخواهید بود.

در روز عمل می توانید موارد زیر را انتظار داشته باشید:

شما یک بیهوشی کوتاه مدت خواهید داشت تا از احساس درد و ناراحتی ناشی از عمل جلوگیری کند. همچنین برای جلوگیری از انقباضات عضلانی که در غیر این صورت  ممکن است با تشنج همراه باشد، یک شل کننده عضله دریافت خواهید کرد.

دو مجموعه الکترود روی پوست سر شما قرار می گیرد: یکی برای نظارت بر فعالیت مغز و دیگری برای انتقال جریان الکتریکی کوچک و بدون درد.

هنگامی که خواب هستید، مقدار کمی جریان الکتریکی منتقل شده به سر شما باعث تشنج (برای حدود 40 ثانیه) در مغز می شود.

چند دقیقه پس از درمان ، شما در یک منطقه بهبودی بیدار می شوید اما درمان واقعی را به یاد نمی آورید.

محققان هنوز دلیل دقیق کار ECT را نمی دانند، اما یک نظریه این است که به اصلاح عدم تعادل در سیستم پیام رسان شیمیایی مغز کمک می کند. برخی دیگر می گویند که تشنج مغز را “دوباره” می کند. برای دیدن یک اثر پایدار ممکن است به چندین مرتبه درمان نیاز باشد.

اثرات جانبی الکتروشوک درمانی

ممکن است افراد نسبتاً سریع احساس علائم خود را تسکین دهند ، اما اغلب چندین درمان طول می کشد تا بتوانید این مزیت را تجربه کنید. آن ها همچنین ممکن است عوارض جانبی از جزئی تا شدیدتر را تجربه کنند.

• گیجی
  • افت فشار خون (فشار خون پایین) یا فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • افزایش خطر مشکلات قلبی ، به ویژه در کسانی که بیماری عروق کرونر دارند
  • درد فک
  • از دست دادن حافظه
  • دردهای عضلانی
  • حالت تهوع

از دست دادن حافظه ، معمولاً کوتاه مدت و معکوس (چیزهایی که در گذشته اخیر آموخته شده است) ، در طی دوره حاد درمان ، یکی از عوارض جانبی رایج گزارش شده از ECT است.

درمانی

فواید الکتروشوک درمانی

بسیاری از مطالعات و بررسی های ادبیات نشان می دهد که می تواند یک درمان ایمن و موثر باشد ، به ویژه در مورد افسردگی ، کاتاتونی ، روان پریشی و خودکشی.

افسردگی شدید

یک مطالعه نشان داد که 42.8٪ از افرادی که الکتروشوک درمانی را امتحان کرده اند، علائم اختلال افسردگی در آن ها بهبود یافته است.

روان پریشی

با این حال مطالعه دیگری نشان داد که ECT به بیماران مسن مبتلا به افسردگی کمک های بسیار زیادی کرده است تا از پیشرفت افسردگی در آن ها جلوگیری شود.

افسردگی کاتاتونیک

تحقیقات نشان می دهد که ECT دردرمان حدود 80٪ تا 100٪ افراد مبتلا به کاتاتونیا موثر است.

خودکشی

مطالعات نشان داده است که ECT به طور قابل توجهی افکار خودکشی همراه با انواع بیماری های روانی را بهبود می بخشد .

تاریخچه ECT

ECT که در ابتدا تحت عنوان الکتروشوک درمانی شناخته می شد ، برای اولین بار توسط جفت روانپزشکان ایتالیایی در سال 1938 معرفی شد. با این حال، استفاده از تشنج های القا شده برای درمان بیماری های روانی از اوایل سال 1500 شروع می شود.

این روش در طی دهه های 1940 و 1950 ، به ویژه در درمان افسردگی شدید ، به یک روش روانپزشکی محبوب تبدیل شد. تا سال 1941 ، تقریباً نیمی از موسسات بهداشت روان در ایالات متحده از روش الکتروشوک درمانی (ECT) استفاده کردند.

قبل از انجام ECT ، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید گزینه های دیگر را بررسی کرده اید و درباره خطرات آن صحبت کنید. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که ECT درمانی نیست. افراد مبتلا به بیماری های جدی روانی نیاز به ادامه درمان نگهداری از جمله روان درمانی ، دارو و درمان های مداوم ECT دارند.

امتیاز دهید.