ترس کودک از تنهایی، چگونه درمان کنیم؟

درمان ترس کودک از تنها بودن

چرا کودک من از تنها بودن می ترسد؟

روش های برخورد با کودک ترسو

درمان ترس کودک از تنهایی

والدین بسیاری هستند که از ترس های کودکان و به ویژه ترس از تنهایی کودک شاکی شده اند. ترس های کودکان انواع مختلفی دارد و هرکدام از آن ها هم دلایل و ریشه های خودشان را دارند. یکی از شایع ترین انواع ترس، ترس کودکان از تنهایی است که با جیغ و داد و گریه در تنهایی می توانید آن را مشاهده کنید یا کودکی که به هیچ وجه از مادر جدا نمی شود و از تنهایی فراری است همه نشان دهنده وجود این نوع از ترس در کودک است.

ترس کودکان از تنهایی، که بیشتر در کودکان سنین پایین اتفاق می افتد در سن 2 تا 5 سالگی بیشترین احتمال وقوع را دارد و اگر خانواده نتواند به درستی این ترس را مدیریت کند، می تواند روی سلامت عاطفی کودک و آینده آن تاثیر منفی داشته باشد.

برخی اوقات، ترس از تنها بودن در کنار ترس های دیگر مثل ترس از تاریکی یا ترس از کمد یا ترس از دلقک ها و غیره همراه شود. ما به عنوان والدین، باید ترس های کودک را، هرچقدر هم غیرمنطقی، درک کرده و به آن ها توجه کنیم تا بتوانیم این ترس ها را از بین ببریم.

چطور ترس کودک از تنهایی را درمان کنیم

برای این که بتوانیم به درستی ترس کودک از تنهایی را درمان کنیم، نکات و راهکارهای زیادی است که باید آن ها را بیاموزیم و به کار ببریم.

1- تصور کودکان از مفهوم زمان

یکی دیگر از دلایل ترس کودکان از تنهایی می تواند این باشد که کودکان، نسبت به بزرگسالان زمان را به شکل متفاوتی درک می کنند.

برای مثال، وقتی به کودک می گوییم که چیزی را بعدا برای او می خریم، مداوم از ما می پرسد که وقتش شد؟ هنوز وقتش نشده؟ کی می خری؟ و جواب “بعدا” را هم به عنوان یک جواب قبول نمی کنند.

این به دلیل تفاوت درک کودکان از مفهوم زمان است. برای یک کودک، چند دقیقه هم ممکن است به اندازه سال ها طول بکشد.

این به معنی آن است که اگر کودک به خاطر تاخیر والدین، مجبور باشد چند دقیقه بعد از دیگران در مدرسه بماند، این دقایق برای او به اندازه ساعت ها دیر خواهد گذشت. کودک در این دقایق به سختی مضطرب شده و حتی منجر به حمله پانیک می شود. کودکی که در این موقعیت اضطراب شدید را تجربه کند ممکن است برای برگشتن به مدرسه دچار ترس و وحشت شود.

2- ترس کودکان از تنهایی طبیعی است

تقریبا همه کودکان شرایطی را تجربه کرده اند که در مقطعی تنها بوده اند و احساس نگرانی کرده اند. این طبیعی است و نیاز نیست که نگران این مساله باشید. اما در برخی موارد، کودکان حتی زمانی که کسی اطراف آن ها هست هم از تنها ماندن ترس دارد.

مثلا کودکی که در مدرسه بین دوستان خودش درحال بازی کردن است اما نگران است که کسی بعد از مدرسه به دنبالش نیاید. این ترس، از احساس ناامنی کودک سرچشمه می گیرد.

3- نگرانی های کودک را دست کم نگیرید

اگرچه ممکن است نگرانی های کودک ناچیز به نظر برسند اما هرگز نباید نگرانی های او را دست کم بگیریم. وقتی که نسبت به نگرانی های کودک بی توجه باشیم، تنها چیزی که به او می فهمانیم این است که نمی تواند روی ما حساب کند.

4- ترسیدن را به آن ها نیاموزید

برخی از والدین به اشتباه سعی می کنند کودک خود را از چیزهای خاصی بترسانند. مثلا ” اگر الان نری بخوابی، لولو میاد و می خورتت” که این جمله می تواند زمینه ساز ترس های بعدی در کودک شود.

کودکانی که در چنین محیط تربیتی رشد می کنند، در آینده افرادی بدون جسارت و ناامن خواهند شد و برای روبرو شدن با مشکلات و ترس ها دچار اشکال خواهند شد.

از طرفی، بسیاری از والدین به سمت مراقبت بیش از اندازه میل پیدا می کنند. مثلا وقتی کودک در مدرسه یا مهد کودک دچار مشکلی می شود، دوست دارند بروند و مشکل را برایش حل کنند.

اما بهتر است بگذارید کودک خودش مشکلاتش را حل کند. به این صورت می تواند اعتماد به نفس و عزت نفس کسب کند.

5- ترس های کودک را درک کنید

به جای این که کودک را وقتی آماده نیست مجبور به روبرو شدن با ترس هایش کنید، از او بخواهید که توضیح دهد از چه چیزی و چرا می ترسد. اگر بفهمید که چرا از تنهایی می ترسد، راه شما برای درمان ترس کودک از تنهایی آسان تر خواهد شد.

وقتی که راجع به این موضوع با کودک صحبت می کنید، توجه داشته باشید که تمام حواستان به کودک باشد.

به این شکل، به کودک نشان می دهید که مشکلات او برای شما اهمیت دارد و به همین علت، در آینده کودک راحت تر با شما درباره مشکلات و مسائل خود صحبت خواهد کرد.

درمان ترس کودک از تنها بودن

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه ترس از تنهایی کودک دلبندتان به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در این زمینه با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

این مقاله می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد: ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.

برای درمان ترس کودک از تنهایی چه باید کنیم؟

به خاطر داشته باشید که ترس از تنها بودن، در بیشتر کودکان یک امر طبیعی است. با مقداری کمک و حمایت از طرف شما، می توانید ترس کودک از تنهایی را به خوبی درمان کنید. اگر در این مسیر نیاز به کمک حرفه ای داشتید، می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک ذهن آرا استفاده کنید.

چرا مرکز مشاوره کودک ذهن آرا

تخصص روانشناسان روانپزشکان: پزشکان مرکز روانپزشکی و روانشناسی ذهن آرا، هریک در زمینه بخصوصی تخصص و تجربه چندین ساله داشته و مشکلاتی مثل افسردگی، اختلال دوقطبی، مشکلات جنسی و دیگر مشکلات روانپزشکی و روانشناسی را درمان می کنند.

کارگروه های تخصصی: کلینیک روانشناسی و روانپزشکی ذهن آرا، به دلیل داشتن بیش از 30 درمانگر در حوزه های تخصصی متعدد برای موارد خاص، کارگروه های تخصصی تشکیل داده و با توجه به نیاز مراجع، اقدام درمانی متناسب تجویز می کند.

متدهای درمانی روز: کلینیک ذهن آرا، همیشه درمانگران خود را ملزم به مطالعه و بررسی آخرین دستاورد های علم روانشناسی و روانپزشکی می داند و همیشه تکنولوژی های روز در این حیطه را استفاده می کند.

4/5 - (5 امتیاز)
1 نظر
  1. الناز می گوید

    سلام خیلی ممنون میشم اگه کمکم کنید من یه خواهر کوچیک دارم که هر شب استرس داره و می ترسه که فردا تنهاش بزاریم حتی بعضی وقت ها استفراغ هم میکنه واین از جایی شروع شد که خواهر کوچیکم وقتی ازمدرسه برگشت دید خواهر بزرگم خونه نیست و همیشه این ترس رو داره که ما ولش میکنیم خواهرم خیلی کوچیکه و من خیلی عذاب می کشم اینطوری می بینمش میشه لطفا بگید من چه کمکی می تونم بهش کنم

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0