اختلاف سنی در ازدواج؛ مزایا و معایب تفاوت سنی

اختلاف سنی زیاد در ازدواج؛ مشکلات و مزایای فاصله سنی

مشکلات ازدواج با اختلاف سنی زیاد در ازدواج، معایب و مزایای فاصله سنی زیاد

با مرد یا زن بزرگتر یا کوچکتر ازدواج کنیم؟ (اختلاف سنی)

اختلاف سنی زیاد در ازدواج، از مهمترین فاکتورهای یک رابطه است که معمولا در ابتدای آن زن و مرد را دچار نگرانی یا سردرگمی می کند. معمولا اختلاف سنی مناسب بین زن و مرد از فرهنگ جامعه نشات می گیرد و در خانواده های ایرانی، اعتقاد بر این است که با بالا رفتن سن مرد، دوام خانواده بیشتر خواهد شد. البته امروزه می دانیم که اختلاف سنی زیاد به تنهایی نمی تواند باعث موفقیت یا شکست یک رابطه شود. در این مقاله سعی می کنیم مزایا و مشکلات مربوط به اختلاف سنی زیاد در ازدواج را بررسی کنیم.

مناسب ترین فاصله سنی ازدواج چقدر است؟

برای این سوال پاسخ ثابت و مشخصی ارائه نشده است و می توان گفت ازدواج با اختلاف سنی زیاد یا کم کاملا بستگی به شرایط فردی، بلوغ فکری و عاطفی و تکامل اقتصادی و شرایط جسمی و جنسی فرد دارد. اما به طور کلی باید گفت هرچه اختلاف سنی بین زن و مرد کمتر باشد می توانند به درک بیشتری از یکدیگر برسند و پیش زمینه های یکسانی برای درک یکدیگر خواهند داشت. البته زوج های زیادی وجود دارند که اختلاف سنی آن ها زیاد بوده اما پس از ازدواج سال های سال توانسته اند با آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند. پس خوشبختی در ازدواج به چیزهای بیشتری مرتبط است.

ازدواج با اختلاف سنی زیاد در چه سنی خطرناک تر است؟

به طور کلی، ازدواج در سنین نوجوانی و اوایل جوانی، به علت هیجانات زیاد و تصمیم های احساسی دختر و پسر، توصیه نمی شود. ولی فاصله سنی در دوره ها و دهه های مختلف زندگی، نتایج متفاوتی روی ازدواج دارد. مثلا ازدواج دختری که 13 سال دارد با پسری که 11 سال از او بزرگتر است بسیار متفاوت از ازدواج دختری است که 27 سال دارد و همسرش از او 11 سال بیشتر دارد. در ازدواج هایی که طرفین و خصوصا دختر در آن به ثبات عاطفی و بلوغ فکری بیشتری رسیده باشد، مخاطرات کمتری رابطه آن ها را تهدید می کند.

تاثیر تفاوت سنی زیاد در ازدواج

تفاوت سنی زیاد در ازدواج برای زنانی که سن آن ها بیشتر است خطر زیادتری دارد. به دلیل این که زنان عاطفی تر هستند ولی مردان بیشتر دنبال رفع نیازهای جنسی. و زنانی که به سن یائسگی می رسند دیگر تمایلی به رابطه جنسی ندارند و نمی توانند همسر خود را به خوبی ارضا کنند و همین موضوع می تواند زمینه ساز مشکلات بعدی شود.

مرد در این حالت به سراغ زنان با طراوت تر یا جوان می روند و همسر خود را سرخورده رها می کنند. زن نیز احساس خواهد کرد که از عواطف او سو استفاده شده و سلامت روحی او آسیب دیده است.

همچنین پس از ازدواج و بچه دار شدن، این اختلاف سنی می تواند روی تربیت فرزندان تاثیر بگذارد. زوجی که کوچکتر است می خواهد فرزندش را بازیگوش و پرهیجان بار بیاورد اما همسر بزرگتر تمایل دارد که فرزند خود را به روش منطقی و با احتیاط تربیت کند. در نتیجه فرزند باید در این شرایط یکی را انتخاب کند و این موضوع باعث می شود که به مرور اختلاف بین فرزند و والدین به وجود بیاید.

مشکلات اختلاف سنی در ازدواج

اختلاف سنی زیاد در ازدواج

معایب ازدواج با همسن درست زمانی اتفاق می افتد که این زوج خوشبخت وارد لج بازي بشوند. یکی از حوادث تلخی که امکان دارد زندگی یک زوج همسن را از هم بپاشد بوجود آمدن اختلافاتی است که باعث شود این زوج نسبت به هم بی عاطفه شوند که علل آن را در زیر یادآوری خواهیم کرد:

مزایای ازدواج با مرد کوچکتر

1- احساس خوب نسبت به زن

مرد کم سن و سال تر از شما، دید بهتری نسبت به شما خواهد داشت. به دلیل این که از نظر او، شما یک زن مستقل و خودساخته هستید که می داند چطور باید زندگی کند.

2- ورود طراوت به زندگی

به خاطر این که مرد جوان تر است یا این که چیزهای بیشتری هست که برای او تازه محسوب می شود، تلاش می کند که تاثیر خوبی روی شما بگذارد. به همین دلیل، سعی می کند که همیشه برای شما جذابیت داشته باشد و با شور جوانی سعی می کند تا تجربه های جدیدی با شما داشته باشد.

3- احساس جوانی می کنید

وقتی با یک مرد جوانتر از خودتان هستید، به مرور زمان خودتان را هم سطح او احساس خواهید کرد و متوجه می شوید که احساس جوانی دارید.

مشکلات ازدواج با مرد کوچکتر

1- ممکن است به بلوغ فکری نرسیده باشد

هرچقدر هم که پسری باهوش و با استعداد باشد، اگر به بلوغ فکری نرسیده باشد کارهای بچه گانه ای از خودش نشان خواهد داد.

2- نقش مادری به جای نقش همسری

در چنین مواردی که دختر پخته تر و عاقل تر از پسر باشد، به مرور رابطه آن ها از زن و شوهر به مادر و پسر تبدیل می شود و نصیحت و اندرز از طرف زن شوهر را دچار سرخوردگی می کند.

3- تعارض مالی

اگر رابطه پسر با دختر بزرگتر فقط به خاطر وضعیت مالی باشد، زن به خاطر مسئولیت های مالی به مرور دچار فرسودگی های جسمی و روانی می شود و رابطه آن ها به شکل مرد وابسته و زن مستقل تغییر هویت خواهد داد.

4- انرژی زیاد

پسران معمولا پر انرژی تر از دختران هستند و بیشتر به دنبال ماجراجویی و انجام کارهای متفاوت هستند. همچنین در روابط جنسی، پسر جوان تر انرژی بیشتری دارد و ممکن است نتوانید پا به پای او به نیازهای جنسی پاسخ دهید.

مزایای ازدواج با مرد سن بالا

1- مهارت زندگی

مردان هرچه مسن تر باشند قدرت آن ها در حل مسائل و مشکلات زندگی بیشتر می شود و مردان مسن تر با درایت بیشتری می توانند با موضوعات برخورد کنند.

2- توان مالی

مردان مسن تر از پشتوانه مالی بهتری برخوردار هستند و همین موضوع باعث می شود تا برخی خانم های جوان برای حل مشکلات مالی یا مهیا کردن زندگی خوب به دنبال ازدواج با مردان مسن باشند.

3- وفاداری

مردان سن بالاتر، به خاطر تجربه ها و ماجراجویی های گذشته، دیگر به مقطعی رسیده اند که نیاز به آرامش داشته و قدر خانه و خانواده خود را بیشتر می دانند.

مشکلات ازدواج با مرد سن بالا

1- تفاوت فکری

حتما علایق و سرگرمی های شما با همسر سن بالایتان تفاوت بسیاری دارد. در ازدواج هایی که مرد بسیار مسن تر از زن است هیجان کمتری وجود دارد و فعالیت های لذت بخش آن ها بسیار کمتر از سایر زوجین است.

2- کنترلگری

در ازدواج زن با مرد سن بالا، به دلیل تجربه بیشتر مرد، کنترل زندگی به دست او می افتد و زن در این زندگی، احساس عدم کفایت می کند و مشکلات روحی روانی ناشی از این احساس می تواند زندگی را برای او سخت کند.

3- مشکلات جنسی

ممکن است در ابتدای رابطه با یک مرد مسن از لحاظ جنسی مشکلی نداشته باشید اما به مرور زمان و با کاهش توان جسمی مرد، شما که همچنان دارای نیاز جنسی هستید رابطه را به سمت عدم تفاهم جنسی می برد.

4- کوتاه شدن عمر

بر اساس گزارش تحقیقات انجام شده توسط موسسه جمعیت شناسی ماکس پلانک، وجود اختلاف سنی بین زنان و مردان می تواند باعث کوتاه شدن عمر زنان شود.

5- خجالت کشیدن

زنانی که با همسرانی مسن ازدواج کرده اند خجالت می کشند که همسر خود را به جمع دوستان یا اقوام برده و به آن ها معرفی کنند.

حل مشکلات ناشی از اختلاف سنی زیاد

اختلاف سنی زن و مرد و تاثیر آن در رضایت زناشویی

اگر بخواهیم اختلاف سنی را با میزان تاثیر آن در رضایت زناشویی ارتباط دهیم، این ارتباط به طور مستقیم به اختلاف سنی مربوط نمی شود. بلکه بیشتر به تجارب فرهنگی و اجتماعی آن ها مرتبط است. ولی به طور کلی کسانی که اختلاف سنی کمتری دارند سلایق و نگرش هایشان به یکدیگر بیشتر شباهت دارد.

البته اگر احترام به تفاوت ها و عقاید رعایت شود، با وجود اختلاف سنی زیاد هم می توان ازدواج موفقی را تجربه کرد و فرایند های رشدی موجود در اختلاف سنی را جبران کرد.

حل مشکلات در ازدواج های با تفاوت سنی زیاد

اگر شما وارد یک رابطه و ازدواج با اختلاف سنی بالا شده‌اید پس این موضوع برای شما مفید است:

به همسر خود فضا دهید

همیشه اهمیت حفظ حریم شخصی در ازدواج را درک کنید. در هر رابطه‌ای رعایت حفظ فاصله با همسر به‌شدت حائز اهمیت است اما زمانی که تفاوت سنی زیاد است، اهمیت این امر چندین برابر است.

صبور باشید

برخورد با موقعیت‌های عجیب در زندگی مشترک نیازمند داشتن صبر است. صبور و خون سرد بودن به شما کمک می‌کند نیمی از این نبرد را با پیروزی طی کنید. درنتیجه شما می‌توانید ازنقطه‌نظر بهتری به مسائل زندگی نگاه کنید.

منعطف باشید

با همسر خود خیلی جدی و خشک رفتار نکنید. ملایمت و احساس همدلی با همسر باعث می‌شود  یک رابطه پایدار و ازدواج ماندگار ایجاد کنید.

روشنفکر باشید

زندگی چالش‌های بسیاری در مقاطع مختلف زندگی برای زن و مرد ایجاد خواهد کرد. داشتن یک ذهن باز و با اعتماد به نفس ماندن در مقابل تصمیمات و رابطه خود، به زندگی شما شفافیت می‌بخشد.

روابط جنسی فعال داشته باشید

اگر شما انسان شاد و دارای صمیمیت زناشویی با همسر خود هستید پس شما شریک زندگی‌تان را بیشتر دوست خواهید داشت. حفظ رابطه جنسی منظم با همسر باعث می‌شود شما به هم وابسته و متصل شوید و در حل مسائل مهم زندگی بهتر تصمیم بگیرید.

ارتباط موثر برقرار کنید

اکثریت مسائل و مشکلات با برقراری ارتباط مناسب با همسر حل می‌شوند. شریک زندگی شما همان فردی است که تمامی موضوعات و مشکلات خود را با او مطرح می‌کنید. بنابراین با شریک همسر خود صادق باشید.

عاشق باشید

بدون هیچ مرز و محدودیتی عاشق شریک زندگی‌تان باشید. حتی در بدترین موقعیت‌ها؛ اگر زوج نسبت به هم عاشق، مهربان و صمیمی باشند می‌توان به‌آسانی مسائل زندگی را مدیریت کرد. عشق، توجه، صداقت و مهربانی و احترام به همسر همگی مواردی هستند که در رابطه مهم و ضروری‌اند. زن و مرد باوجود اختلاف سنی در ازدواج می توانند به‌خوبی زندگی کنند، به‌شرط اینکه اساس رابطه شما سالم باشد.

همانطور که توضیح دادیم، بحث اختلاف سنی به خودی خود نمی تواند تعیین کننده موفقیت یا شکست در ازدواج باشد اما اگر موقعیتی دارید که در آن نگران تفاوت سنی در ازدواج هستید، بهتر است قبل از هر کاری با یک مشاوره قبل از ازدواج خوب صحبت کنید و در این جلسات، با بررسی اهداف و انگیزه های طرفین و انجام تست های روانشناسی، می توانید از سردرگمی رهایی پیدا کنید.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه ازدواج و ازدواج با اختلاف سنی زیاد به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در این زمینه با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

Age difference in marriage

چرا مرکز مشاوره ازدواج ذهن آرا

تخصص روانشناسان روانپزشکان: مشاوران و روانشناسان ذهن آرا، هریک در زمینه بخصوصی تخصص و تجربه چندین ساله داشته و مشکلاتی مثل افسردگی، اختلال دوقطبی، مشکلات جنسی، مشاوره خانواده، ازدواج و مشاوره در رابطه با اختلاف سنی زیاد در ازدواج را در کنار شما هستند و خدمات تخصصی ارائه می دهند.

کارگروه های تخصصی: کلینیک روانشناسی و مشاوره ذهن آرا، با داشتن بیش از 30 درمانگر در حوزه های تخصصی متعدد برای موارد خاص، کارگروه های تخصصی تشکیل داده و با توجه به نیاز مراجع، اقدام درمانی متناسب تجویز می کند.

متدهای درمانی روز: کلینیک ذهن آرا، همیشه درمانگران خود را ملزم به مطالعه و بررسی آخرین دستاورد های علم روانشناسی و روانپزشکی می داند و همیشه تکنولوژی های روز در این حیطه را استفاده می کند.

3.6/5 - (22 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0