تحریک الکتریکی مغز، تی دی سی اس TDCS

تی دی سی اس یا تحریک الکتریکی مغز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تی دی سی اس یا همان TDCS مخفف ترکیب Transcranial Direct-Current Stimulation است که به معنی تحریک جدار جمجمه با جریان مستقیم برق است. در روش های درمان باف تی دی سی اس، یک جریان الکتریکی مستقیم بسیار ضعیف در حد 1 الی 3 میلی آمپر به جداره مغز فرد متصل می شود که به وسیله آن فعالیت های بخش های مشخصی از مغز را کاهش یا افزایش می دهند.

برای هر کاربرد تی دی سی اس، باید قسمت های متفاوتی از مغز فعال و یا مهار شوند و این کار به وسیله انتخاب موقعیت الکترودها در پوسته ی جمجمه صورت می گیرد. جریان برق القا شده هیچ تاثیر مستقیمی روی سلول های مغز ندارد و تنها آستانه تحریک یا مهار این سلول ها را تغییر می دهد و به همین علت، یکی از امن ترین و موثر ترین روش های درمانی مدرن به حساب می آید.

هزینه تی دی سی اس

تی دی سی اس در ابتدا برای درمان بیماری هایی که در آن مغز آسیب دیده بود طراحی شد اما به مرور تاثیر مثبت آن روی بهبود عملکردهای شناختی مغز نیز آزمایش و اثبات شد.

با تی دی سی اس می توان محدوده توجه فرد را افزایش داد، مهارت های حل مساله او را تقویت کرد، پردازش های زبانی و ریاضی را بهبود داد و همچنین حافظه را قوی تر نمود. البته تی دی سی اس برای درمان افسردگی، اضطراب، اعتیاد و همچنین دردهای مضمن نظیر میگرن نیز اثربخش است.

در این مقاله قصد داریم به شما کاربردهای تی دی سی اس را توضیح دهیم و مزایا و معایب استفاده از این دستگاه را شرح و بسط بدهیم.

کاربردهای تی دی سی اس TDCS

تی دی سی اس از لحاظ تئوری در موارد بسیار زیادی می تواند اثر مثبت داشته باشد اما در این مقاله به کاربردهایی از تی دی سی اس می پردازیم که اثرگذاری آن ها در آزمایش های علمی در سراسر دنیا به اثبات رسیده باشد.

یکی از کاربردهای مهم دستگاه تی دی سی اس در درمان افسردگی است که تاثیر مناسبی روی موارد مورد آزمون داشته است و محققین تاثیر یک بار استفاده از دستگاه تی دی سی اس را برابر با مصرف یک دوره شش هفته ای قرص فلوکسیتین برآورد کرده اند.

کاربرد دیگر این روش، درمان میگرن و دیگر دردهای مزمن مثل آفازی و پارکینسون می باشد.

همچنین در زمینه ترک اعتیاد به مواد مخدر، الکل، سیگار و حتی غذا نیز تاثیرگذار بوده و در بخش پرخوری عصبی نیز نتایج قابل قبولی بدست آورده است و باعث کاهش اشتهای کاذب در افراد تحت درمان شده است.

استفاده از تی دی سی اس می تواند وز وز گوش را کاهش داده و همچنین آلزایمر را بهبود بخشد و از بیشتر شدن آن جلوگیری کند. همچنین تی دی سی است کاربردهایی برای افراد سالم نیز دارد. مثلا می توانید از آن برای تقویت توانمندی های شناختی مثل یادگیری، حافظه، توجه تمرکز و مهارت های شناختی استفاده کنید.

لازم به ذکر است که برای هر اختلال خاص پروتکل های درمانی ویژه ای وجود دارد که بر اساس مطالعات بدست آمده است و به همین علت نمی توان از یک جلسه درمانی با یک پروتکل خاص انتظار بهبود در همه زمینه ها را داشت.

موارد منع استفاده از تی دی سی اس

با وجود این که برای دستگاه تی دی سی اس عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است اما به علت استفاده از پالس های الکتریکی در موارد خاصی منع استفاده از این دستگاه وجود دارد.

چه کسانی نباید از تی دی سی اس استفاده کنند؟

  • کسانی که پوست سر آن ها خراشیدگی دارد.
  • کسانی که از باطری در قلب یا بدنشان استفاده می کنند.

همچنین بسیار مهم است که دستگاه توسط یک شخص آموزش دیده و به طور صحیح نصب شود زیرا در غیر این صورت نه تنها اثر مثبت دریافت نخواهید کرد بلکه ممکن است در حالت های خاص اثرات جانبی منفی نیز به جای بگذارد.

سوالات پر تکرار درباره تی دی سی اس

آیا استفاده از TDCS درد دارد؟

استفاده از تی دی سی اس به هیچ عنوان درد ندارد و به دلیل اینکه آمپر جریان الکتریکی استفاده شده بسیار پایین است تنها در جای اتصال الکترود ها به سر کمی احساس قلقلک خواهید کرد که پس از چند دقیقه با عادت کردن به آن این حس نیز کاملا از بین خواهد رفت.

هزینه هر جلسه TDCS چقدر است؟

هزینه جلسات تی دی سی اس بسته به کلینیک های مختلف متفاوت است. به همین علت نمی توان هزینه مشخصی برای این کار بیان کرد اما قیمت حدودی هر جلسه در زمان نگارش این مقاله بین 100 الی 300 هزار تومان متغییر است.

اثرات جانبی تی دی سی اس چیست؟

تاکنون اثرات جانبی اثبات شده برای تی دی سی اس تنها محدود به اثرات جانبی در قسمتی است که الکترود به سر متصل می شود و در صورتی که محل اتصال مشکلات عفونی داشته باشد می تواند اثرات منفی داشته باشد.

هر جلسه TDCS چقدر طول می کشد؟

به طور استاندارد، هر جلسه تی دی سی اس بین 20 دقیقه الی نیم ساعت زمان می برد اما بسته به نوع پروتکل و تشخیص درمانگر می تواند جلسات تی دی سی اس طولانی تر یا کوتاه تر شود.

خدمات مرکز تی دی سی اس و نوروفیدبک ذهن آرا

کلینیک روانشناسی ذهن آرا، با در اختیار داشتن بهترین و به روز ترین دستگاه های نوروفیدبک و تی دی سی اس و همچنین به کار گیری قوی ترین متخصصین آموزش دیده در زمینه درمان با تی دی سی اس و نوروفیدبک، آماده ارائه خدمات در زمینه جلسات درمانی نوروتراپی می باشد. در صورت نیاز می توانید با شماره های مرکز تماس حاصل کرده و از خدمات بهترین مرکز تی دی سی اس در تهران بهره مند شوید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0