مشاوره آنلاین وسواس، تنها را درمان و 10 روش مقابله

آیا مشاوره آنلاین وسواس تاثیرگذار است؟ تنها راه درمان وسواس فکری عملی کدام روش است؟ اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) یک اختلال روانی است که با مجموعه ای از ترس ها و اضطراب ها مشخص می شود که به وسواس تبدیل می شود و باعث می شود فرد به طور مکرر اعمال یا اجبار خاصی را انجام دهد.

برخی از این اجبارهای شناخته شده عبارتند از وسواس وارسی کردن، وسواس شست و شو، وسواس مذهبی و دینی، درمان نجسی و پاکی و تکرار کلمات یا صداها به تعداد معینی و …

به طور کلی، یک فرد مبتلا به OCD نیاز عمیقی به انجام اجبارهای خود دارد. اگر کسی سعی کند در برابر آنها مقاومت کند، ممکن است مضطرب شود و ممکن است تحریک پذیر یا عصبانی شود. خبر خوب این که کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای درمان رفتار وسواسی خود انجام دهید. روش هایی که از مشاوره آنلاین وسواس تا روان درمانی حضوری و روانپزشکی و … گسترده هستند.

قبل از اینکه به معرفی روش های درمان وسواس بپردازیم، می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا مشاوره آنلاین وسواس تاثیرگذار است یا خیر؟

آیا مشاوره آنلاین وسواس تاثیرگذار است؟

به طور کلی اصطلاح مشاوره آنلاین در رابطه با وسواس اشتباه است، چرا که وسواس فکری عملی یک اختلال است و باید از اصطلاح روان درمانی استفاده کرد و اصطلاح مشاوره برای حل مشکلاتی به کار می رود که ریشه در گذشته ندارند و صرفا بحث تصمیم گیری در آینده در آن مطرح است.

اما گاهی در کنار سایر روش های پایه و اساسی درمان وسواس فکری عملی که در قسمت بعد توضیح داده می شود نیاز است که برخی تکنیک ها و راه های مقابله با وسواس فکری به مراجعین آموزش داده شود. همچنین در خلال درمان پیگیری ها و بازخوردهایی برای مدیریت بهتر اختلال می تواند توسط مشاوره آنلاین وسواس یا حتی مشاوره رایگان وسواس انجام گیرد.

نکته علمی که می توانید برداشت کنید این است که در درمان اختلالات روانشناختی به مشاوره آنلاین یا صوتی صرفا اکتفا نکنید و برای تاثیرگذاری بیشتر و داشتن انگیزه کافی برای ادامه جلسات از رویکرد رواندرمانی حضوری و مشاوره آنلاین توامان بهرمند شوید.

تنها درمان وسواس و بهترین درمان وسواس فکری

روش های درمان اختلال وسواس فکری عملی بسیار گسترده هستند و متخصصین با رویکردهای مختلف سعی در درمان این اختلال دارند. در این مقاله قصد معرفی کامل این درمان ها را نداریم. صرفا به معرفی این روش ها و انتخاب بهترین روش می پردازیم. و باز این نکته را مدنظر داشته باشید که بهترین درمان نسبی است و ممکن است درمانی برای فردی خیلی خوب تاثیر بگذارد و همان درمان بر روی فرد دیگر به هیچ عنوان خوب جواب ندهد. لذا اینکه از چه درمانی استفاده شود به عوامل مختلفی از جمله علت مشکل، شدت مشکل و سایر عوامل و متغییرهای تاثیرگذار بستگی دارد.

رواندرمانی وسواس فکری

رواندرمانی وسواس فکری

درمان پایه و اساسی برای اختلالات روانشناختی، رواندرمانی است. روان‌درمانی تکنیک و مجموعه روش‌هایی برای درمان اختلالات روانی، هیجانی، انواع اختلالات شخصیت، اعتیاد، ناهنجاریهای رفتاری و سازگاری، با استفاده از روش‌هایی است که به ظاهر با محوریت گفتگو می‌باشد اما در این فرایند گفت‌وگو، بررسی و ارزیابی تخصصی و بسیار فنی در رابطه با محتوا و فرایند فکر، احساسات، عواطف، گفتار، رفتار و … غیره، مراجع یا بیمار توسط روان‌شناس به شکلی بسیار دقیق انجام می‌گیرد.

رواندرمانی با رویکردهای مختلفی انجام می گیرد، رویکردهایی مانند CBT، طرحواره درمانی، رویکردهای روان تحلیلی، تکنیک EMDR، … به طور کلی برای درمان وسواس فکری عملی به طور موثرتر یکی از روش های روان درمانی را انتخاب کنید.

دارودرمانی وسواس فکری

دارو همچنین می تواند برای درمان وسواس استفاده شود. دارودرمانی معمولاً در کنار روش های رواندرمانی تجویز می شود تا مکمل جنبه درمانی درمان، کاهش اضطراب، به حداقل رساندن خطر عود پس از درمان باشد. مفیدترین داروها در درمان وسواس، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) هستند که نوعی داروی ضد افسردگی هستند. SSRI ها اعتیادآور نیستند و اثرات آنها پس از چند هفته قابل مشاهده است. مهم است که یک دوره کامل درمان SSRI را طی کنید، که معمولاً یک سال یا بیشتر است.

دارودرمانی وسواس فکری

برای اثرگذاری درمان در کنار رواندرمانی از دارو هم می توانید در موارد شدید استفاده نمایید.

دستگاه های تکنولوژیک

این روزها برای تاثیرگذاری بیشتر و تثبیت درمان های سنتی از درمان های تکنولوژیک در کنار مشاوره آنلاین وسواس و رواندرمانی وسواس استفاده می شود. روش هایی مانند TDCS و rTMS که می توانند برای درمان استفاده شوند و درصد بهبودی و سرعت بهبودی را افزایش دهند. اما همیشه دستگاه های تکنولوژیک پرهزینه بوده اند و تاثیرگذاری آنها بصورت تکی در تحقیقات مورد تردید قرار گرفته است.

10 روش برای مقابله کردن با وسواس

قبل از اینکه به مطالعه مقاله بپردازید پیشنهاد می کنیم این ویدئو را تماشا کنید:

در رابطه با وسواس تحقیق کنید

اولین قدم برای کمک به خود برای رفع این اختلال، درک علائم است. تحقیقات خود را در مورد وضعیت خود نکمیل کنید و فرضیات ابتدایی در ذهن خود شکل دهید. پیشنیه مشکل خود را بررسی کنید.

به عنوان مثال، بسیاری ممکن است سعی کنند علائم خود را به عنوان راهی برای “فراموش کردن” اجبار خود نادیده بگیرند. این یک راه حل موفق و منطقی نیست.

در هنگام وسواس استراحت کنید

اگر احساس می کنید تحت تأثیر رفتارهای وسواسی قرار گرفته اید، استراحت کنید. وقتی این اجبارها را تجربه می کنید، اضطراب و ناراحتی که احساس می کنید اغلب می تواند طاقت فرسا باشد. لحظاتی را به استراحت و خنک شدن اختصاص دهید. روی تنفس خود تمرکز کنید و به تنش در شانه ها و سراسر بدن خود توجه کنید. همانطور که نفس می کشید، باید احساس کنید بدنتان شروع به شل شدن می کند.

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که یک پیاده روی ساده (یا دویدن) در پارک یا باشگاه داشته باشید. ورزش باعث ترشح اندورفین می شود – مواد شیمیایی شادی که ذهن و بدن شما را آرام می کند. سعی کنید در حین انجام این کار روی درختان اطراف خود تمرکز کنید یا به آهنگی شاد گوش دهید.

اگرچه استراحت ممکن است برای آرام کردن افکار وسواسی شما مفید نباشد، اما می تواند وجود افکار وسواسی را بسیار کمتر دلهره آور و استرس زا کند. شما ممکن است رفتارهای وسواسی از خود نشان دهید، اما این بدان معنا نیست که آنها باید تمام زندگی شما را تحت کنترل بگیرند!

در کنار مشاوره آنلاین وسواس خودمراقبتی را تمرین کنید

اولین کاری که باید در هر زمان که با چالشی روبرو می شوید انجام دهید این است که روی خودتان تمرکز کنید. مراقبت از خود ساده است. زمانی را برای توجه به خود و نیازها یا خواسته های خود اختصاص دهید. می توانید این زمان را به انجام فعالیت هایی اختصاص دهید که به شما احساس شادی یا رهایی از استرس می دهد. برخی افراد نوشیدن یک لیوان چایی یا حمام حباب را انتخاب می کنند. برخی دیگر ترجیح می دهند از یک وعده غذایی خارج از خانه لذت ببرند یا به سینما بروند. اینکه کدام را انتخاب کنید به شما بستگی دارد – فقط مطمئن شوید که سرگرم کننده و بدون استرس است!

مزیت دیگر خودمراقبتی این است که به شما اجازه می دهد تا بر احساس خود کنترل داشته باشید تا در پایان روز انرژی کافی برای مدیریت عناصر چالش برانگیز اختلال خود داشته باشید. باز هم، این استراتژی ممکن است به طور مستقیم علائم OCD شما را برطرف نکند، اما می تواند ذهن شما را احیا کند و به شما کمک کند تا برای جنگیدن در نبردهای پیش رو آماده شوید.

در برابر اصرار خود مقاومت کنید

زمانی که احساس کردید یک فکر وسواسی شروع می شود، تمام تلاش خود را بکنید تا در برابر اصرار برای تکمیل رفتار به بهترین شکل ممکن مقاومت کنید. این را نباید با نادیده گرفتن اصرار اشتباه گرفت. تصدیق افکارتان می‌تواند مفید باشد، اما عمیقاً کاوش کنید و سعی کنید تا حد امکان در مقابل میل به عمل مقاومت کنید.

در ابتدا، این کار احتمالاً بسیار دشوار خواهد بود. ممکن است یک میل شدید احساس کنید که به نظر می رسد هر چه بیشتر با آن مبارزه کنید بدتر می شود. با گذشت زمان، هر چند، باید آسان تر و آسان تر شود. به احتمال زیاد، متوجه خواهید شد که میل شما شروع به محو شدن می کند و در نهایت ممکن است اصلاً این میل را نداشته باشید.

اگر با وسواس های متعدد دست و پنجه نرم می کنید، سعی کنید هر بار فقط روی یکی تمرکز کنید. انجام همه (یا بسیاری از آنها) در یک زمان ممکن است گاهی اوقات بسیار طاقت فرسا باشد. در اهداف خود واقع بین باشید و از کوچک شروع کنید. اگر اجباری دارید که شدت کمتری نسبت به سایرین دارد، ابتدا آن یکی را انتخاب کنید.

سیستم پشتیبانی و حمایت داشته باشید

سیستم پشتیبانی شما شاید بهترین ابزاری باشد که برای مدیریت رفتار اجباری در اختیار دارید. سیستم حمایت می تواند یک فرد یا گروهی از افرادی باشد که به آنها اعتماد دارید یا یک مشاور یا درمانگر دارای مجوز.

یکی از روش‌های پیشنهادی برای ماندن در مسیر و داشتن انگیزه کافی، گرفتن یک دوست پاسخگو یا مشاوره آنلاین است. این شخص کسی است که می توانید در صورت احساس اجبار با او تماس بگیرید یا پیام ارسال کنید. این شخص باید شما را تشویق کند و احتمالاً به منحرف کردن حواس شما از چیزهایی که افکار شما را تحریک می کند کمک کند.

فرد دیگری که ممکن است در نظر بگیرید یک روانشناس خوب دارای مجوز است. بسیاری از موفق ترین درمان ها برای OCD مستقیماً از مطب درمانگر اجرا می شوند. آنها می توانند تکالیف و نکات دیگری را برای کمک به مدیریت OCD به شما بدهند. با آنها در مورد اجبارهای خود و اینکه اختلال شما چه احساسی در شما ایجاد می کند صحبت کنید.

تحقیقات نشان می دهد که مشاوره آنلاین وسواس نیز یک گزینه درمانی مفید برای کسانی است که مبتلا به OCD هستند. این مطالعه نشان داد که مشاوره مبتنی بر اینترنت «می‌تواند به عنوان یک جایگزین درمانی قدرتمند برای بیمارانی که CBT سنتی را به دلیل زمان، محدودیت‌های پولی و/یا انگ، کنار می‌گذارند، عمل کند.»

از مواد مخدر و الکل خودداری کنید

برای بسیاری که تلاش می کنند رفتار وسواسی خود را به تنهایی مدیریت کنند، روی آوردن به مواد مخدر یا الکل می تواند وسوسه انگیز باشد.

در حالی که مواد مخدر و الکل ممکن است تسکین فوری ایجاد کنند، به یاد داشته باشید که این فقط موقتی است. بسیاری از خطرات سلامتی مرتبط با مصرف مواد مخدر و الکل می تواند به سختی یا بدتر از OCD باشد، و اثرات مواد مخدر و الکل می تواند وضعیت شما را در دراز مدت بدتر کند.

ابزار فناوری هم می تونه کمک کنه!

ما در زمانی زندگی می کنیم که آخرین پیشرفت فناوری به معنای واقعی کلمه در دستان ما است. فناوری می تواند ابزار مفیدی در سفر شما برای غلبه بر OCD باشد.

فرض کنید در مورد خاموش بودن اجاق گاز یا قفل بودن در وسواس فکری دارید. نصب یک دوربین رو به مناطقی که چندین بار در حال بررسی آن هستید را در نظر بگیرید. این راهی است که می توانید به خودتان اطمینان دهید که به موضوع رسیدگی کرده اید و به شما کمک می کند تا اضطراب خود را آرام کنید.

با این حال، مهم است که اگر این مسیر را انتخاب می کنید، بسیار مراقب باشید که در بررسی دوربین ها یا سایر تجهیزات فنی خانه خود وسواس ایجاد نکنید. خودتان را به بررسی یک یا دو بار در روز محدود کنید.

افکار مزاحم را درگیر نکنید

افکار مزاحم، افکار ناخواسته و غیرمنطقی هستند که به طور ناگهانی ایجاد می شوند. آنها می توانند از خفیف تا بسیار ناراحت کننده باشند.

برای کسانی که رفتار وسواسی را تجربه می کنند، از بین بردن افکار مزاحم می تواند بسیار دشوار باشد. هنگامی که به فکر مزاحم برخوردید، مراقب باشید که آن را درگیر نکنید. به خود یادآوری کنید که افکار مزاحم بخشی از شرایط شما هستند و نشان دهنده شخصیت شما نیستند.

پیروزی های خودت را جشن بگیر

پیروزی های کوچک خود را جشن بگیرید. این به شما قدرت و پشتکار و انگیزه می دهد تا مسیر خود را ادامه دهید، به خصوص زمانی که شرایط سخت می شود.

وقتی به نقطه عطفی رسیدید، مهم نیست چقدر بزرگ یا کوچک، آن را به نقطه ای تبدیل کنید که به خودتان پاداش دهید. پاداش می تواند چیزی ساده مانند خرید یک بستنی مورد علاقه باشد، یا می توانید کارهای مجلل تری مانند بیرون رفتن برای یک شام خوب با دوستان یا برگزاری یک مهمانی انجام دهید.

باید مدام به خود یادآوری کنید که تحت درمان خود هستید و گاهی اوقات سخت خواهد بود. شما همیشه راه آسانی برای غلبه بر چالش هایی که OCD برای شما ایجاد می کند نخواهید داشت، اما اگر برای خود جشن بگیرید، شادی و لذتی که بعد از انجام کاری عالی احساس می کنید، انرژی کافی برای ادامه دادن به جلو را بدون توجه به اینکه جاده ناهموار می شود

صبور باشید

مهمترین چیزی که می توانید به خاطر بسپارید این است که صبور باشید. به نظر بسیاری از مردم، بهبودی یک شبه اتفاق نمی افتد. احتمالاً در سفر شما لغزش ها و سقوط های زیادی وجود خواهد داشت. این بدون شک شما را ناامید می کند و احتمالاً بیش از یک بار به ترک کامل درمان فکر خواهید کرد. سخت است. اما نتیجه بسیار ارزشش را دارد!

این روند طولانی است و گاهی اوقات می تواند طاقت فرسا باشد. به یاد داشته باشید که یک نفس عمیق بکشید و به راه ادامه دهید. این یک سفر طولانی و سخت است، اما شاید یکی از مهم ترین سفرهایی باشد که در زندگی خود خواهید داشت! برای شروع می توانید از مشاوره آنلاین وسواس بهرمند شوید و مسیر درمانی خود را پی ریزی کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)
منبع betterhelp
1 نظر
  1. یاسی خانم می گوید

    سلام وقت شما بخیر.
    من چندوقت پیش، پیش یک خانم ازطریق فضای مجازی فال گرفتم. ایشان به من گفتند که شوهرم بایکی درارتباطه. پس یعنی داره به من خیانت میکنه. این حرف ایشان خیلی حال مرا به هم ریخت.
    درباره ساعت جفت وساعت معکوس که فکرکنم
    به آن ساعت برعکس هم می گویند در یک سایت
    می خواندم که دیدم برای ساعت10:01 نوشته همسر شما خیانت می کند.
    این ساعت برای من شده مثل یک کابوس.
    از دیدن آن خیلی استرس دارم.
    واقعا از فکرکردن خسته شده ام. در نوشتن متن ازطریق گوشی وسواس دارم. در صحبت کردن وسواس دارم. یعنی وسواس در من وجود داشت وبعد اینکه آن خانم فالگیر برای من فال گرفت وگفت شوهرم بایکی درارتباطه. پس یعنی داره به من خیانت میکنه. بعد گرفتن این فال، وسواس من خیلی شدید شده است.
    چکار کنم از شر وسواس راحت بشم؟
    من شوهرم را دوست دارم. زندگی ام را دوست دارم. اما بعد ازاین فال که آن خانم فالگیر برای من گرفت کلا زندگیم به هم ریخته است. به این ساعت10:01هم خیلی حساس هستم وازاین ساعت میترسم.
    وسواس در زمینه های مختلف را تجربه کرده ام.
    وسواس نجس بودن، وسواس اشتباه بودن نماز، و وسواس در خیلی زمینه ها.
    میشد هرجور که شده وسواس به هرچیزی را تحمل کرد اما واقعا وسواسی که بعد ازگرفتن آن فال و وسواس به ساعت 10:01دقیقه در من به وجود آمده واقعا زجر آور است. کاش بشود تصادف کنم حافظه ام را از دست بدهم و دوباره زندگی را شروع کنم.
    یعنی فکرکنم اینطور باید بگویم که من قبل گرفتن فال هم وسواس داشتم. اما بعد گرفتن فال پیش آن خانم فالگیر، وسواس من خیلی شدیدتر شده است. می‌خواهم یک متن را در گوشی بنویسم خدانکند یک اشتباه تایپی داشته باشم وگرنه دیوانه میشوم. البته به نظرم حساسیت من به نوشتن وقتی پیش می آید که درباره یک موضوع حساس باشم وبخاطرش استرس داشته باشم. یا فکرمیکنم فلان کلمه را باید فلان مدل می نوشتم یا به جای فلان کلمه باید کلمه دیگر می نوشتم یا فلان قسمت از متن باید فلان علامت نگارشی را می نوشتم یا کلمه ها به هم خیلی نزدیک هستند وباید ازهم فاصله داشته باشند یا نکندفاصله
    کلمه ها ازهم زیاد باشد وباید به هم نزدیک باشند وهرچیزی که درنوشتن متن درگوشی به آن حساس باشم و واقعا این ها برایم زجر آور است. در صحبت کردن هم دچار وسواس شده ام. اینطور پیش برود باید کلا سکوت کنم و لال شوم.
    سوال من از شما این است که آیا فال حقیقت دارد؟ حالا هرنوع از فال که باشد؟ و به هرطریق که گرفته شود چه ازطریق فضای مجازی چه ازطریق حضوری؟
    وچه از طریق موکل، چه ازطریق جن، وچه ازهرطریق دیگر؟
    و فال هایی که به صورت رایگان درفضای مجازی هستند
    وآن هارا میخوانیم حقیقت دارند؟ حالا هرنوع از فال رایگان که درفضای مجازی است؟
    و سوال دیگر من از شما این است که آیا ساعات جفت، وساعات برعکس که فکرکنم ساعت معکوس هم به آن می گویند، وساعات آیینه ای وامثال دیگر ساعت که برای آن ها توضیح گفته شده واقعیت دارند؟
    که گفتم دریک سایت دیدم برای ساعت 10:01
    نوشته بود همسرشما خیانت می کند.
    حتی این وسواس هم گاهی سراغم می آید که به سایتی که سوال در آن می پرسم اعتماد نکنم وفکرکنم دروغ به من گفته
    می شود. شما فکر کنید چقدر می تواند زجر آور باشد که هم برای حل مشکل خود به یک سایت مراجعه کنید هم به جوابی که به شما می دهند اعتماد نکنید و خیالتان راحت نشود.
    خواهش میکنم به من کمک کنید من نجات
    پیدا کنم وبه زندگی عادی برگردم.
    کاش میشد مغزم را دربیارم ودیگر نتوانم فکرکنم.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0