درمان وسواس تقارن

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که من وسواسی هستم یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید اطلاعاتی راجع به وسواس داشته باشید. زیرا که اختلال وسواس همانند دیگر اختلالات انواع گوناگون دارد. مانند( وسواس تقارن، وسواس فکری، وسواس شست و شو، وسواس احتکار و دیگر موارد.) هرگونه فکر، تصویر یا نشخوار ذهنی یا احساس اضطراب که ناخواسته وارد ذهن شما می‌شود و ایجاد مزاحمت می‌کند را وسواس در نظر می‌گیریم، که ماهیت آزاردهنده و مهاجم دارد. گاهی این وسواس‌ها می‌توانند منجر به اجبار شوند.

OCD متقارن یا وسواس تقارن چیست؟

وسواس تقارن یا OCD یک بیماری روانی است که بر اساس چرخه ای از وسواس، اضطراب و اجبار طبقه بندی می شود. بیایید با وسواس شروع کنیم. افکار مزاحم افکاری هستند که می توانند در هر زمانی به ذهن شما وارد شوند. آن ها اغلب بر موضوعاتی متمرکز هستند که آزاردهنده هستند و معمولاً احساسات واقعی شما را منعکس نمی کنند. همه افکار مزاحم را تجربه می کنند. افراد بدون OCD ممکن است فکر کنند که یک فکر مزاحم عجیب است، اما روی آن تمرکز نمی کنند و بنابراین می گذرد. فرد مبتلا به OCD از افکار مزاحم خود بسیار مضطرب خواهد شد و به شدت روی آن ها تمرکز خواهد کردکه این افکار به وسواس تبدیل می شوند. وسواس باعث اضطراب و ناراحتی عاطفی می شود. این باعث می شود که فرد مبتلا به OCD به شدت تلاش کند تا راهی برای کاهش این احساسات و مقابله با وسواس های خود بیابد. این زمانی است که اجبار وارد معادله می شود. اجبارها اقدامات تکراری یا تشریفاتی هستند که فرد مبتلا به OCD برای مقابله با وسواس های خود انجام می دهد. آن ها می توانند ساعات زیادی از روز را به خود اختصاص دهند. در ابتدا ممکن است اجبارها کمی اضطراب فرد را کاهش دهند، اما خیلی زود این اضطراب دوباره عود می کند. معمولاً وقتی این کار را می کند بسیار قوی تر است. این باعث می شود که فرد مبتلا به OCD تعداد فزاینده ای از اجبارها را انجام دهد تا ناامیدانه تلاش کند تا آن آرامش را به دست آورد. این چرخه وسواس و اجبار می تواند برای فرد دشوار و ناتوان کننده باشد. وسواس ها و اجبارهایی که بر تقارن و نظم تمرکز دارند اغلب به عنوان OCD متقارن شناخته می شوند. این نام مستعار برای نوع وسواس و اجباری است که فرد مبتلا به OCD تجربه می کند. تقارن در اصل به دو یا چند ضلع یا “قسمت” یک چیز اشاره دارد. برای مثال، در مدرسه یاد می‌گیریم که اگر خطی را از وسط یک شکل بکشیم و هر دو طرف یکدیگر را آینه کنند، متقارن است. تعریف تقارن این است که “کیفیت تشکیل شدن از قطعات دقیقاً مشابه رو به روی یکدیگر یا حول یک محور.” وسواس تقارن باعث می شود که افکار فرد روی موارد و رفتارهایی که متقارن هستند یا به روشی بسیار خاص مرتب شده اند، تثبیت شود. وسواس آن ها در مورد تقارن ممکن است آن ها را نسبت به هر چیزی که با حس نظم آن ها مطابقت ندارد احساس ناراحتی و ناراحتی کند. آن ها ممکن است بترسند که اگر این دستور رعایت نشود چه اتفاقی خواهد افتاد. وسواس های تقارن در مبتلایان به OCD نسبتاً رایج است و بین 36 تا 50 درصد از بزرگسالان مبتلا به OCD آن را تجربه می کنند.

Obsession with symmetry

اجبار در وسواس تقارن یا  OCD متقارن به چه معناست؟

اجبار در وسواس تقارن، بر نظم دادن، ترتیب دادن، و به طور کلی اطمینان از اینکه چیزها به قوانین تقارن دقیقی که OCD فرد برای آن ها تعیین کرده است، تمرکز دارد.

وسواس تقارن با چه نشانه هایی در افرادظاهر می شود؟

1. اصرار به ترتیب و سفارش

فردی که وسواس متقارن دارد، میل شدیدی برای چیدمان اقلام به شیوه ای متقارن احساس می کند. این می تواند هر اقلام و اشیایی در خانه مانند لباس در کمد لباس باشد. اشیاء روی قفسه؛ یا حتی غذا در بشقابشان. آنها همچنین ممکن است در هر مکان دیگری که بازدید می کنند، مانند خانه دوست، محل کار یا سوپرمارکت، این تمایلات را تجربه کنند. جدای از تمایل به متقارن ساختن اقلام، آن ها همچنین ممکن است تمایل شدیدی برای متقارن کردن و «متعادل کردن» رفتارها داشته باشند. به عنوان مثال، اگر آن ها در محل کار پشت میز خود نشسته باشند و یک پا خود را حرکت دهند، ممکن است تمایل شدیدی برای حرکت دادن پای دیگر خود به همان روش داشته باشند. اگر آن ها چیزی را برمی دارند، ممکن است احساس کنند نیاز دارند که مطمئن شوند که این کار را به طور مساوی با هر دو دست انجام می دهند. اگر آن ها در حال راه رفتن هستند، ممکن است احساس کنند که فشار یکسانی به هر دو پا وارد می کنند. این حتی ممکن است به وضعیت بدن آن ها نیز تسری پیدا کند، به عنوان مثال می‌خواهند شانه‌هایشان دقیقاً صاف و هموار باشد. نادیده گرفتن این تمایلات برای فرد بسیار سخت است. این احتمال وجود دارد که آن ها بسیار روی این احساسات متمرکز شوند، تا جایی که ممکن است احساس طاقت فرسا کنند.

2. ترس و اضطراب شدید

کسی که مشکوک به وسواس تقارن است، ترس زیادی را تجربه می کند و سطح بسیار بالایی از اضطراب را دارد. هر زمان که با موقعیتی مواجه می شوند که باعث ایجاد وسواس در آن ها می شود، مانند وارد شدن به خانه، روبه رویی با اعضای خانواده و دیدن دوستان و اقوام، اضطراب خود را به سطوح بسیار بالایی افزایش می دهند. این احتمال وجود دارد، فردی که وسواس‌ تقارن را تجربه می‌کند، سطوح بالایی از ترس از آنچه اتفاق می‌افتد در صورتی که چیزها با نیاز او به نظم مطابقت نداشته باشند، داشته باشد. آن ها ممکن است ترس داشته باشند که اتفاق وحشتناکی برای خودشان یا کسی که دوستش دارند بیفتد. این افراد ممکن است احساس عمیقی از ترس از یک اتفاق وحشتناک داشته باشند، اما نمی توانند دقیقاً آنچه را که می تواند باشد مشخص کنند. حتی اگر به طور منطقی بدانند که این ترس ها در واقعیت ریشه ندارند، باز هم آن احساسات را تجربه خواهند کرد.

3. ناراحتی با هر چیز نامتقارن

علاوه بر ترس ناشی از وسواس فکری، فردی که دارای OCD  یا وسواس متقارن است، با هر چیزی که نامتقارن است، ناراحتی عمومی را نیز تجربه خواهد کرد. این می تواند حتی در شرایطی که آنه ا محرک نمی یابند اتفاق بیفتد و همچنان متوجه عدم تقارن می شوند و آن را ناراحت کننده می دانند.

4. احساس ناقص بودن

برخی از افراد مبتلا به OCD تقارن احساس ناقص بودن می کنند یا به سادگی احساس می کنند که وقتی چیزها نامتقارن هستند، چیزی درست نیست. این احساس می تواند میل به انجام اجبارها را تحریک کند و همه چیز را متقارن کند. آنها ممکن است این احساس را در کنار ترس از اینکه در صورت عدم انجام اجبار چه اتفاقی می‌افتد را تجربه کنند، یا ممکن است آن را به جای آن ترس تجربه کنند.

5. اجتناب

اجتناب یک اجبار رایج در تمام انواع OCD است. مردم تمایل دارند از هر چیزی که ممکن است باعث ایجاد وسواس آن ها شود اجتناب کنند. «محرک» به هر موقعیتی اشاره دارد که ممکن است وسواس هایشان را به آن ها یادآوری کند یا احساسات منفی مرتبط با وسواس هایشان را برانگیزد. هنگامی که وسواس ایجاد می شود، نیاز به انجام اجبار به زودی به وجود می آید. اگرچه ممکن است اجتناب از محرک ها منطقی به نظر برسد، اما این رفتار به خودی خود یک اجبار است زیرا تداوم می بخشد. فردی با OCD تقارن ممکن است سعی کند از موقعیت هایی که می داند ممکن است ناراحت کننده باشد، مانند محیط هایی که دارای پتانسیل عدم تقارن هستند، اجتناب کند. به عنوان مثال، آن ها ممکن است از نظر اجتماعی کناره گیری کنند و از رفتن به ملاقات دوستان و خانواده خودداری کنند، زیرا از ترس اینکه وسایل نامتقارن را در خانه عزیزان خود ببینند. ممکن است به همین دلیل از رفتن به مغازه اجتناب کنند. این مقاله توضیح می‌دهد که آنها احتمالاً از «منطقه یا اتاق خاصی با کف یا دیوارهای حاوی اشکال هندسی متقارن مانند کاشی‌های حمام اجتناب می‌کنند. دیدن کاشی ها مستلزم ردیابی هر یک از لبه ها با چشم است.»

6. انجام مجدد امور

شک به خود یک موضوع رایج در افراد مبتلا به OCD یا وسواس تقارن است. بسیاری از اجبارها بر نیاز به انجام مجدد یا بررسی مجدد اقدامات برای اطمینان از انجام آن ها تمرکز می کنند، اغلب به این دلیل که فرد به خود یا حافظه خود اعتماد ندارد. کسانی که OCD متقارن دارند، اغلب نیاز دارند تا کارهایی مانند ترتیب دادن، ترتیب دادن و شبانه‌روزی را دوباره انجام دهند تا زمانی که احساس کنند «درست» هستند یا تا زمانی که مطمئن شوند که آن ها را به درستی انجام داده‌اند. این عمل انجام مجدد می تواند برای دقیقه ها یا حتی ساعت ها در یک زمان ادامه یابد.

تقارن OCD چگونه بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد؟

شدت علائم اختلال وسواس متقارن برای هر فرد متفاوت است، و همچنین تأثیر آن بر زندگی روزمره آن ها متفاوت است. برای برخی که محرک های خاص تری دارند، ممکن است متوجه شوند که کنترل علائمشان آسان تر است. برای دیگرانی که محرک‌های عمومی‌تر یا محرک‌هایی دارند که در بسیاری از موقعیت‌های روزانه تجربه می‌شوند، ممکن است متوجه شوند که OCD آن ها بسیار طاقت‌ فرسا است. در همه موارد، زندگی با OCD بسیار چالش برانگیز است و می تواند دشوار باشد. در جایی که تقارن OCD شدید باشد و درمان نشود، می تواند در تمام جنبه های زندگی فرد نفوذ کند. وقتی وسواس ها همه گیر هستند، می توانند تمرکز بر آنچه در آن لحظه اتفاق می افتد را دشوار کنند. این می تواند بر توانایی شما برای تمرکز در محل کار، به عنوان مثال، یا در هنگام مکالمه با یک فرد مورد علاقه شما تأثیر بگذارد. ما قبلاً بحث کرده‌ایم که چگونه اجبار می‌تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. ممکن است اجبارهای زیادی وجود داشته باشد که در نقاط مختلف در طول روز انجام می شود. این می تواند شما را برای تعهدات زندگی، مانند کار، ملاقات با دوستان، قرار ملاقات ها و غیره دیر کند. قابل درک است که این می تواند منجر به مشکلاتی در عملکرد شود. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال از نظر اجتماعی کناره گیری می کنند، چه به دلیل اجبارهای اجتنابی که در مورد آنها صحبت کردیم یا به دلیل اینکه اضطراب آن ها بسیار زیاد است. برخی از افراد متوجه می‌شوند که وسواس‌ها و اجبارهایشان آنقدر توجه آن ها را به خود اختصاص می‌دهد که وقت یا انرژی برای معاشرت ندارند. اغلب درک علائم برای عزیزان دشوار است و اگر توجه کامل خود را به آن ها نکنید ممکن است ناامید شوند. این می تواند منجر به روابط پرتنش با دیگران و اغلب انزوای اجتماعی شود. زندگی با چنین اختلال دشواری می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس و احساس سردرگمی از خود شود. این یک امر عادی است که به خودتان خیلی سخت بگیرید. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است تشخیص ندهد که کیستند و زندگیشان در مقایسه با قبل از داشتن OCD تقارن چگونه بوده است. تأثیر تقارن OCD می تواند منجر به افسردگی و عدم امید به آینده شود.

چه چیزی باعث می شود که فرد درگیر وسواس تقارن شود؟

هیچ دلیل قطعی شناخته شده ای برای ابتلا به OCD متقارن یا وسواس تقارن وجود ندارد. به طور خاص برای OCD تقارن، چند عامل وجود دارد که به نظر می‌رسد وسواس‌های تقارن و اجبار را محتمل‌تر می‌کنند. اولین مورد جنسیت است. به نظر می رسد علائم تقارن عموماً در مردان شایع تر است. همچنین کسانی که در سنین پایین تر به OCD مبتلا می شوند، بیشتر با وسواس های تقارن دست و پنجه نرم می کنند. تقارن در OCD همچنین با افزایش همبودی با اختلالات تیک، مرتبط است. همچنین به نظر می رسد که بین میزان بالای افکار خودکشی و رفتارهای خودکشی در افراد مبتلا به OCD متقارن ارتباط وجود دارد. وسواس تقارن اساس ژنتیکی قوی دارد.

در صورت داشتن علائم تقارن OCD چه باید کرد؟

اگر فکر می کنید علائم OCD تقارن را دارید،این امر می تواند نگران کننده باشد، به خصوص اگر قبلاً تشخیص داده نشده یا تحت درمان قرار نگرفته اید. مهم است به خاطر داشته باشید که اگرچه ممکن است دشوار باشد، اما می توانید همه چیز را تحت کنترل خود درآورید و از علائم خود رهایی پیدا کنید. علائم خود را ثبت کنید و در اولین فرصت از یک درمانگر کمک بخواهید.

درمان وسواس تقارن

طیف وسیعی از درمان ها برای OCD متقارن وجود دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که درمان OCD متقارن می تواند چالش برانگیزتر از سایر اشکال OCD باشد، اما این بدان معنا نیست که امکان پذیر نیست. درمان‌های روان‌شناختی که در مورد آن ها بحث خواهیم کرد ثابت شده‌اند که مؤثر هستند و می‌توانند به افراد مبتلا به OCD کمک کنند تا علائم خود را کاهش دهند و زندگی بدون تنش و شادی داشته باشند.

دارو درمانی در وسواس تقارن

معمولاً دارو به عنوان تنها روش درمانی برای OCD تجویز نمی شود، اما ممکن است در کنار درمان روانشناختی برای کمک به بیماران برای استفاده حداکثری از درمان تجویز شود. داروهایی که معمولاً برای OCD تجویز می شوند، داروهای ضد افسردگی هستند که به عنوان مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) شناخته می شوند. این داروها به اصلاح عدم تعادل شیمیایی در مغز کمک می کنند، همچنین می توانند به کاهش اضطراب و درمان هر گونه علائم افسردگی به طور همزمان کمک کنند.

وسواس تقارن در کودکان

وسواس در کودکان نیز مانند بزرگسالان بروز پیدا می کند و چه بسا گاهی ریشه ی وسواس های مختلف نیز در بزرگسالی از همان دوران کودکی نشات گرفته باشد. افکار و عادات وسواس گونه برای بچه ها می تواند بسیار آزاردهنده باشد و در آنها استرس و نگرانی ایجاد کند. بچه هایی که استرس دارند و یا زندگی شان تحت تاثیر اتفاقات بزرگی نظیر اختلافات خانوادگی، یا مصیبت از دست دادن یکی از اعضای خانواده بوده است، بیشتر دچار مشکل وسواس می شوند. عوامل مختلفی بر روی ایجاد وسواس تقارن در کودکان تاثیرگذار هستند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد؛

  1. وراثت
  2. روش های تربیتی والدین
  3. ویژگی های خانوادگی
  4. در سیستم عصبی

Obsession with symmetry

و اما ذهن آگاهی یک تکنیک آرام سازی است که به شما امکان می دهد در لحظه حضور داشته باشید و همه چیز را بدون قضاوت تجربه کنید. ثابت شده است که ذهن آگاهی اضطراب و استرس را کاهش می دهد، به تنظیم احساسات، بهبود خواب و موارد دیگر نیز کمک می کند. استفاده از ذهن آگاهی برای غلبه بر وسواس تقارن، با تمرین مدیتیشن ممکن می شود و به مرور زمان کنترل افکار و ذهن خود را در دست خواهید گرفت.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0