وسواس مذهبی و دینی، و روش هایی برای درمان

درمان وسواس مذهبی چرا مهم است؟ با ذهن آرا باشید…. اختلال وسواس فکری اجباری که معمولا به عنوان OCD شناخته می شود، یک مشکل روانشناختی است که باعث ایجاد افکار یا احساسات مکرر و ناخواسته می شود که منجر به میل به انجام مکرر کاری می شود. وسواس ها افکار یا احساسات ناخواسته هستند و اجبارها انگیزه تکرار فعالیت ها هستند.

انواع مختلفی از اختلال وسواس فکری اجباری وجود دارد و هر کدام بر اساس ماهیت علائمی است که فرد تجربه می کند. برخی از نمونه های اختلالات وسواس فکری اجباری در زیر شذح داده شده است:

1. چک کردن و وارسی کردن

وسواس چک کردن شامل انجام برخی از کارهای تشریفاتی می باشد. به عنوان مثال، فردی که اجبار چک کردن دارد ممکن است دائماً درها را قفل و باز کند تا مطمئن شود که قفل ها به درستی کار می کنند تا از نفوذ، به داخل خانه جلوگیری کند.

2. وسواس های تقارن

افراد مبتلا به وسواس تقارن، میل شدید یا نیاز به مرتب کردن به ویژه مرتب کردن اشیاء را تجربه می کنند. وسواس‌های تقارن ممکن است شامل جابه‌جایی مکرر کتاب‌ها در قفسه باشد تا فرد مطمئن شود که به ترتیب از بلندترین به کوتاه‌ترین یا برعکس چیده شده اند، یا پیراهن‌ها را بر اساس نوع و رنگ در کمد آویزان کنند.

3. وسواس آلودگی و وسواس شست و شو

فردی که این نوع فرعی از OCD را دارد به طور کلی بر احساس ناراحتی که با آلودگی همراه است تمرکز می کند. او ممکن است دست ها را دائما بشوید یا بیش از حد تمیز کند. برخی از این رفتارها ممکن است ساعت ها تکرار شوند.

وسواس مذهبی دینی چیست و چه چیزی آن را متفاوت می کند؟

OCD مذهبی، که اغلب به عنوان احتیاط نامیده می شود، یک تشخیص وسواس اجباری جداگانه نیست. بلکه یکی از تظاهرات خاص اختلال وسواس است که باعث می شود فرد نسبت به ترس های معنوی خود وسواس پیدا کند. این ترس ها عموماً شامل اجبارهای مربوط به چیزهایی است که فرد سعی می کند از وقوع آنها جلوگیری کند. به عنوان مثال، اگر یک فرد مبتلا به OCD مذهبی از رفتن به جهنم می ترسد، ممکن است دائما دعا کند تا گناهانش پاک شود. در حالی که مذهب باید منبع آرامش باشد

کسانی که وسواس مذهبی را تجربه می کنند اغلب احساس ترس و درد عاطفی غیرقابل تحملی مربوط به کاستی های مذهبی خود می کنند. مانند سایر اشکال اختلال وسواس فکری-اجباری، علت OCD مذهبی به طور کامل شناخته نشده است. برخی تحقیقات نشان می دهد که عدم تعادل پیام رسان های شیمیایی در مغز ممکن است به رشد و افزایش آن کمک کند. علاوه بر این، عوامل ژنتیکی و محیطی نیز ممکن است عوامل موثر باشند.

افراد مبتلا به OCD مذهبی، افکار منفی مداوم در مورد معنویات خود دارند. این افکار آنقدر قوی هستند که می توانند در عملکرد روزانه فرد اختلال ایجاد کنند. برای بسیاری، سرکوب یا نادیده گرفتن این افکار یا وسواس ها دشوار است.افکار وسواسی مرتبط با OCD مذهبی اغلب با پرسیدن سؤالات «چه می‌شد» از فرد مبتلا ظاهر می‌شود. به عنوان مثال، “اگر خدا واقعی باشد و من به جهنم بروم چون آن را باور نکردم، چه؟” یا “اگر به طور تصادفی با فکر کردن به شخص دیگری مرتکب زنا شوم، چه؟” در واقع، محرک های دقیق می تواند یک تصویر، فکر، مکان، شخص یا احساس باشد. هر چیزی که نشانه وسواس باشد می تواند نیاز به رفتار وسواسی یا اجباری را ایجاد کند. به عنوان مثال، دیدن شخصی که یک هدیه بزرگ ارائه می کند می تواند باعث شود که فرد مبتلا به OCD مذهبی به فکر گرفتن پول از طرف مقابل بیفتد. این به نوبه خود می تواند منجر به تمایل وسواسی برای از بین بردن افکار منفی با امید به رستگاری شود.

علائم وسواس مذهبی دینی – علائم وسواس فکری

افرادی که از وسواس مذهبی رنج می‌برند عموماً معیارهای سختگیرانه‌ای از کمالات اخلاقی و مذهبی دارند. آنها احساس می کنند که به راحتی توسط آنچه دیگران ممکن است ساده ترین معیارها یا دستورالعمل های دین بدانند، محکوم می شوند. علاوه بر احساس گناه شدید به خاطر افکار و رفتارهای «نامقدس» یا «ناپاک»، یک فرد مبتلا به OCD مذهبی اغلب علائم اضطراب و افسردگی را تجربه می کند. یک فرد مبتلا به OCD مذهبی میل شدیدی به انجام هرگونه رفتار اجباری که ممکن است منجر به بخشش شود یا موقعیت مذهبی خوب را بازگرداند، دارد.

چند نمونه از وسواس مذهبی دینی عبارتند از:

  • ترس از رفتن به جهنم
  • ترس از ارتکاب رفتار غیر اخلاقی یا گناه آلود
  • پاک و آلوده از نظر معنوی
  • ترس از نداشتن ایمان کافی

اجبار، به هر فکر یا رفتار عمدی که در تلاش برای کاهش یا خنثی کردن احساس درد، گناه یا اضطراب فرد انجام می شود، تعریف می شود. اجبارها معمولاً تکراری و وقت گیر هستند. علاوه بر این، فرد با انجام این اعمال احساس رضایت نمی کند. انجام اجبار راهی برای رهایی از استرس است و اگر به فرد اجازه انجام عمل اجباری داده نشود، احتمال تشدید سریع اضطراب یا استرس وجود دارد.

اجبارهای مرتبط با OCD به عنوان رفتارهای اجتنابی، رفتارهای اطمینان جویی، اجبارهای ذهنی یا اجبارهای رفتاری آشکار طبقه بندی می شوند.

نمونه هایی از اجبارهای دینی عبارتند از:

  • جست‌وجوی تأیید یا اطمینان دائمی از رهبران مذهبی یا شخصیت‌های مرجع
  • رفتن به مراسم مذهبی یا کلیسا بیش از آنچه که معمولاً در دین شخص برنامه ریزی شده است.
  • زیاده روی در نماز: فرد ممکن است یک نماز را دهها بار یا بیشتر تکرار کند تا زمانی که درست شود.
  • انجام اعمال افراطی از خود گذشتگی یا نفی منافع از چیزهایی که باعث لذت یا شادی می شود.

آیا وسواس مذهبی قابل درمان است؟ راه های درمان وسواس فکری

درمان وسواس مذهبی خوشایند است، اما لازم است که فرد مبتلا ابتدا ترس های خود را به چالش بکشد. درمان به طور کلی متمرکز بر کمک به فرد برای مدیریت اضطراب بدون ضعیف شدن کیفیت زندگی است. چندین نوع درمان می تواند در درمان OCD مذهبی مفید باشد. درمانگران از فرد نمی خواهند که ایمان خود را متوقف کند یا در نظر نگیرد، بلکه سعی می کند اضطراب فرد مربوط به ترس های مذهبی را درمان کنند.

1. درمان شناختی -رفتاری وسواس مذهبی

درمان شناختی رفتاری نوعی درمان است که برای درمان اضطراب مفید است. این روش از درمان وسواس مدهبی دینی متمرکز بر کمک به افراد برای شناسایی، درک و منحرف کردن افکار منفی است. اعتقاد بر این است که درمان شناختی رفتاری هنگام پرداختن به نگرانی های عینی مفیدتر است، مانند زمانی که فرد می ترسد نماز را اشتباه خوانده یا مطابق با الزامات دین خود لباس نپوشیده است.

2. مشاوره خانواده برای وسواس فکری مذهبی

اگر وسواس مذهبی دینی بر محیط و افراد خانواده تأثیر می گذارد، مشاوره خانواده ممکن است بسیار مفید باشد. جلسات مشاوره متناسب با سن افراد را می توان برای کودکانی که تحت تاثیر دقت نظر و وسواس دینی مذهبی خانواده خود قرار دارند اجرا کرد. علاوه بر این، زوج درمانی ممکن است برای افرادی که رابطه آنها تحت تأثیر وسواس مذهبی دینی است، توصیه شود.

3. بازسازی شناختی برای درمان وسواس مذهبی

با این نوع درمان، به افراد روش هایی آموزش داده می شود که به طور موثر دقت افکار و رفتارهای ناخواسته خود را به چالش بکشند. بازسازی شناختی بر آموزش روش‌های سالم برای شناسایی و رسیدگی به وسواس‌ها و اجبارها با حفظ ایمان تمرکز دارد.

درمان وسواس مذهبی با پیشگیری از مواجهه و پاسخ (ERP)

در ERP، فرد عمداً در معرض یک فکر یا موقعیتی که باعث ایجاد اضطراب می‌شود، قرار می‌گیرد. هنگامی که محرک رخ می دهد، فرد به طور هدفمند از هرگونه رفتار اجباری اجتناب می کند. این نوع درمان می‌تواند دشوار باشد، زیرا به فرد آسیب‌دیده نیاز دارد که احساس کند در حال انجام کاری است که توهین‌آمیز است. با این حال، در درازمدت، قرار گرفتن در معرض و درمان پیشگیری پاسخگو می‌تواند به فرد کمک کند تا وقوع اجبارهای ناخواسته را کاهش دهد و بدون خطر احساس گناه یا شرم، آزادانه‌تر عمل کند و ایمان را تمرین کند. هدف اصلی درمان برای هر نوع OCD، از جمله وسواس مذهبی و دینی، این است که فرد مبتلا یاد بگیرد که می‌تواند با افکار ناخواسته بدون نیاز به افراط در اجبار همزیستی کند. جلسات درمانی شامل تلاش برای انتقال این است که افکار وسواسی احتمالاتی هستند.

جستجوی کمک برای وسواس مذهبی و دینی

اگر شما شخصی را می شناسید که این علائم را تجربه می کند یا خودتان تجربه می کنید، ممکن است برای کمک با کشیش یا مشاور مذهبی مشورت کند. از طرف دیگر، صحبت با یک مشاور یا درمانگر متخصص در رفتارهای وسواسی و اجباری نیز می تواند مفید باشد. بسیاری از جوامع دارای یک کلینیک بهداشت روان محلی هستند که در آن خدمات بدون ارجاع در دسترس است.

همین امروز برای کمک به اختلال وسواس مدهبی و دینی و یافتن آرامش با ما تماس بگیرید.

3.5/5 - (25 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0