درمان وسواس فکری شدید و دارو و قرص برای آن

آیا به دنبال درمان وسواس فکری هستید؟ یا به دنبال قرص برای وسواس فکری هستید؟ قبل از راهنمایی ابتدا ببینیم وسواس چیست؟ وسواس، افکار مکرر درباره چیزی یا کسی است که به نظر می رسد همیشه در ذهن یک فرد وجود دارد. وسواس ممکن است یک اتفاق گذرا یا یک علاقه طولانی مدت باشد و ممکن است تجارب به دست آمده از آن ناراحت کننده باشد. درمان وسواس فکری شدید باید به سرعت توسط یک روانشناس بالینی یا دکتر درمان وسواس انجام شود.

اختلال وسواس فکری عملی یک اختلال مرتبط با اضطراب است که دارای افکار وسواسی متناوب و رفتارهای اجباری است که در طول روز تکرار می شوند. OCD می تواند آنقدر مخرب باشد که توانایی فرد را برای عملکرد در مدرسه، محل کار یا حفظ روابط شخصی سالم مختل کند. بر اساس آمار ارائه شده توسط موسسه ملی سلامت روان، OCD تقریباً 1.2٪ از جمعیت بزرگسال ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد و زنان بیش از سه برابر بیشتر از این اختلال رنج می برند. علائم OCD عبارتند از:

وسواس

  • ترس از میکروب یا آلودگی
  • نیاز به قراردادن چیزها در یک نظم خاص، نیاز به تقارن
  • افکار یا تمایلات تهاجمی
  • نگرانی در مورد صدمه دیدن خود و یا عزیزان
  • آگاهی بیش از حد از عملکردهای بدن
  • تثبیت موضوعات تابو، معمولاً ماهیت جنسی خشونت آمیز

اجبارها

  • ترس از دست زدن به دستگیره های در یا سایر وسایلی که توسط دیگران لمس می شوند
  • ترس از لمس فیزیکی
  • تمیز کردن بیش از حد و شستن مکرر دست
  • چیدمان دقیق اقلام و عدم تحمل و ناراحتی بسیار با هر گونه تغییر در آن
  • بررسی مکرر چیزها، مانند خاموش بودن اجاق گاز یا خاموش بودن چراغ ها
  • شمارش و سفارش اجباری
  • انجام وظایف به ترتیب خاص یا تعداد دفعات معین
  • ترس از دست دادن اقلام مهم یا اوراق اداری که منجر به احتکار می شود

علت وسواس چیست؟

بسیاری از افرادی که وسواس را تجربه می کنند، استعداد ژنتیکی در این زمینه دارند. وسواس ممکن است چیزی باشد که ما از طریق DNA خود به ارث می بریم. متخصصان دیگر فکر می کنند ممکن است تفاوت های شیمیایی در مغز برخی افراد وجود داشته باشد که ممکن است احتمال ابتلا به وسواس را افزایش دهد. عوامل محیطی نیز ممکن است در ایجاد وسواس نقش داشته باشند، به خصوص اگر سطح بالایی از استرس را تجربه می کنید.

اختلال وسواس فکری اجباری می تواند ارثی باشد. سایر مواردی که می تواند OCD را تحریک کند عبارتند از:

1. آسیب مغزی تروماتیک (TBI)
2. یک عفونت باکتریایی یا ویروسی
3. فشار روانی

All kinds of obsessions

انواع وسواس فکری و عملی

انواع وسواس خود را با ظاهرهای مختلفی نمایش می‌دهد. وسواس فقط شستن بیش از حد ظرف‌ها، حمام رفتن مکرر یا چک کردن چند باره ی قفل در و چراغ ها در زمان خروج از خانه نیست؛ بلکه وسواس چیزی فراتر از این‌ها است. در تصور عمومی OCD یکی از انواع وسواس است که به نظم و تقارن وابسته است اما باید بگوییم که OCD، تمام انواع وسواس را شامل می‌شود. اگرچه انواع بسیار زیادی از وسواس وجود دارد اما به شکل کلی انواع وسواس‌ها در یکی از این پنج دسته قرار می‌گیرند:

1. وسواس چک کردن

وسواس وارسی یا چک کردن، بعد از وسواس شست و شو دومین نوع رایج وسواس است. افراد مبتلا به این نوع از وسواس، همواره درگیر چک کردن چیزهای مختلفی هستند. مثلا فرد مبتلا به وسواس وارسی نمی‌تواند مطمئن باشد که هنگام خروج از خانه، درب را بسته یا نه. معمولا افراد مبتلا به وسواس وارسی بارها و بارها موضوعی را چک می‌کنند، اما باز هم آرام و قرار ندارند. آنها از افراد دیگر برای حل این مسئله کمک می‌گیرند اما این هم کارساز نیست و پس از مدتی بیماری به عامل بیرونی غلبه کرده و آن‌ها را ناکام می‌سازد. این نوع از وسواس یکی از راریج ترین بیماری ها برای درمان وسواس فکری شدید است.

2. وسواس آلودگی ظاهری / آلودگی ذهنی

در این نوع از وسواس، شستشو معمولا چندین بار انجام می‌شود و با تکرار این عمل شخص احساس می کند که هنوز تمیز نشده است. این درحالی است که فردی بدون این وسواس، با یک بار شستشو احساس تمیزی می‌کند. مدت زمانی که شخص صرف شستشو می‌کند می‌تواند باعث تاخیر در انجام کارهای دیگر شود و بر کاهش توانایی‌های شخصی و موقعیت‌های شغلی و اجتماعی او تاثیر مستقیم بگذارد. وسواس آلودگی علاوه بر ترس از ارتباط با اشیاء و محیط آلوده که باعث شستشوی فراوان می‌شود، به شکل دیگری نیز وجود دارد که به آن «آلودگی ذهنی» می‌گویند.

وسواس آلودگی ذهنی به شکل اظهارات انتقادی یا کلام توهین آمیز بروز می‌کند؛ همچنین بد رفتاری جسمی یا روحی نیز در فرد مبتلا به این نوع از وسواس دیده شده است. برعکسِ آلودگی فیزیکی که در اثر تماس با جسم خطرناک یا کثیف به وجود می‌آید، وسواس آلودگی ذهنی بر اثر ارتباط‌های انسانی شکل گرفته و غالبا ریشه در احساس تنهایی دارد. تنها شباهتی که بین وسواس آلودگی فیزیکی و ذهنی وجود دارد دوش گرفتن و شستشوی بدن، بیش از حد معمول، در هر دو نوع است. درمان وسواس فکری شدید در این زمینه باید با جلسات رواندرمانی و درمان دارویی همراه باشد.

3. نظم و ترتیب و وسواس تقارن

وسواس تقارن، یک اختلال روانی است که اشاره به تمرکز بیمارگونه بر روی چینش اشیاء خاصی دارد. به نحوی که افراد مبتلا به آن، در صورت مواجهه با موقعیتی که در آن اشیاء به درستی چیده نشده و تراز نیستند، یا به شکلی غیر کامل به چشم می آیند، احساس پریشانی و ناراحتی می کنند. می توان گفت که وسواس تقارن با چرخه ای دائمی از اختلالات وسواس، اضطراب و اجبار همراه است. افرادی که با اختلال وسواس تقارن مواجه هستند ، میلی شدیدی به مرتب کردن دوباره و چندبارۀ اشیاء دارند و قادرند زمان بسیاری را صرف کنند تا اشیا و وسایل به شکلی قابل قبول و منظم در کنار هم قرار گیرند. آن ها می توانند متون و دست نوشته ها و سایر محتواهای نوشتاری را چندین و چند بار نوشته و پاک نویس کنند. رفتارهای ناشی از وسواس تقارن، اغلب برای اطرافیان و دوستان مبتلایان به این اختلال، بسیار خسته کننده و آزاردهنده به نظر می رسد.

4. نشخوار فکری و افکار مزاحم

نشخوار ذهنی یا فکری عبارت است از تمایل افراطی فرد به تجزیه و تحلیل و فکر کردن بیش از حد در خصوص مسائلی که باعث ایجاد پریشانی و اضطراب درونی می شوند. وقتی بیش از حد درباره مشکلات آینده فکر می کنیم، مشکلات تروماتیک و استرس ها را برای خود بزرگ می سازیم یا تجارب تلخ و مشکلات روزمره را بیش از حد مورد توجه قرار می دهیم؛ دچار نشخوار فکری هستیم. به صورت ساده تر می توان گفت نشخوار فکری یک سیستم دفاعی است که ذهن ما برای مقابله با اضطراب از آن استفاده می کند. اما انجام این کار به هیچ عنوان باعث رهایی از اضطراب و نگرانی نمی شود، بلکه پریشانی فرد را تشدید می کند. معمولا افرادی که دچار نشخوار فکری هستند بیشتر به خود مشکل فکر می کنند و هیچ ایده ای در خصوص راه حل برطرف سازی آن ندارد.

5. وسواس احتکار

اختلال وسواس احتکار، که با نام‌های متعددی مانند اختلال ذخیره‌سازی، بیماری جمع کردن زباله، بیماری آشغال جمع کنی و اختلال وابستگی به اشیا نیز شناخته می‌شود، با مشخصه مقاومت شدید در برابر دور ریختن وسایل شخصی، حتی آنهایی که از هیچ ارزشی برخوردار نیستند، برای مثال نامه های به درد نخور، روزنامه های باطله، ظرف های یک بار مصرف و چیزهای دیگری همراه است که در نظر دیگران زباله می آیند. دور نریختن اشیا تا جایی ادامه می یابد که بیمار در نهایت با خانه ای رو به رو می شود که پر از وسایل اضافه است و جایی برای زندگی در آن نیست. جمع کردن وسایل اضافه، فقدان نظم دهی به آنها و تمیز نکردن خانه باعث بروز ریسک سلامتی و ایمنی در خانه می شود. اختلال وسواس احتکار با اشکال در روابط اجتماعی، حرفه ای، زندگی روزمره فرد و نیز رابطه او با اطرافیان همراه است.

درمان وسواس فکری شدید چگونه امکان پذیر است؟ وسواس فکری چرا و چطور باید درمان شود؟

وقتی اصطلاح “وسواس” را می شنوید، ممکن است به اختلال وسواس فکری (OCD) فکر کنید. افراد ممکن است از این اصطلاح برای توصیف کسی باشد که، ترجیحات خاصی در مورد روند زندگی خود دارد. اما وسواس می تواند غیر از تشخیص OCD هم رخ دهد. قبل از کاوش در روانشناسی وسواس، خوب است به خاطر داشته باشید که لازم نیست هر وسواسی را به عنوان یک علامت خطرناک یک بیماری روانی در نظر گرفت. اگرچه چندین بیماری روانی می تواند وسواس را به عنوان علائم اولیه شامل شود، اما بیماری وسواس نیز زمینه ها و انواع مختلفی دارد. اگر احساس می کنید وسواس های فکری را تجربه کرده اید، بدانید که می توانید این افکار را مدیریت و درمان کنید و با منابع مناسب تسکین پیدا کنید. اختلال وسواس فکری (OCD) قابل درمان است. درمان توصیه شده بستگی به تأثیر آن بر زندگی شما دارد.

برای بسیاری از افراد، OCD می تواند یک بیماری ناتوان کننده باشد، اما درمان و حمایت تخصصی OCD می تواند علائم شما را کاهش دهد و بهبودی قوی و پایدار را آسان کند. متخصصان ما به شما کمک می کند تا خودآگاه تر شوید، مکانیسم های مقابله مادام العمر را به دست آورید تا به شما در مدیریت OCD کمک کند و مشکلات اساسی را که ممکن است OCD شما را تشدید کند شناسایی کند. درمان OCD معمولاً شامل درمان روانشناسی (CBT) و داروهای تخصصی OCD است.

درمان وسواس فکری شدید

قبل از مطالعه ادامه مقاله پیشنهاد می کنیم ویدئو زیر را با دقت مطالعه نمایید.

  1. روان درمانی وسواس – نوعی درمان است که به شما کمک می‌کند با ترس‌ها و افکار وسواسی خود روبرو شوید، بدون اینکه بالاجبار با آن ها رو به رو شوید.
  2. دارو درمانی وسواس – نوعی داروی ضدافسردگی است که می تواند با تغییر تعادل مواد شیمیایی در مغز به شما کمک کند.
    معمولاً برای OCD نسبتاً خفیف یک دوره درمانی کوتاه توصیه می شود. اگر مبتلا به OCD شدیدتر هستید، ممکن است به دوره طولانی‌تری از درمان و یا دارو نیاز داشته باشید.

1. روان درمانی وسواس

در درمان وسواس فکری شدید معمولاً از CBT استفاده می شود. نوعی درمان شناختی رفتاری (CBT) با مواجهه و پیشگیری از پاسخ (ERP) است.CBT یک روش درمان بسیار موثر است که در سراسر جهان در درمان طیف وسیعی از شرایط سلامت روان از جمله OCD استفاده می شود. CBT بر این اصل استوار است که OCD در نتیجه یک سری فرآیندهای فکری ناکارآمد و عمیقاً ریشه‌دار ایجاد و تشدید می‌شود که باعث می‌شود افراد به روش‌های ناسالم موقعیت‌ها را ارزیابی کرده و به آنها پاسخ دهند. بنابراین، هدف CBT پرداختن به الگوهای فکری منفی است که اساس OCD شما را تشکیل می‌دهند، قبل از اینکه شما را به چالش بکشد تا موقعیت‌ها را به روش‌های سالم‌تر ببینید، بررسی کنید که چرا آنها در وهله اول توسعه یافته‌اند. هدف از برنامه OCD CBT کاهش اضطراب است. CBT برای OCD شامل قرار گرفتن در معرض و پیشگیری از پاسخ (ERP) است که به معنای مقابله با ترس‌ها، یادگیری تحمل اضطراب و دوری کردن از رفتار های اجباری است. مشخص شده است که CBT منجر به مزایای طولانی مدت می شود. CBT بسته به اینکه کدام روش برای شما و نگرانی‌های فردی شما مناسب‌ترین روش تلقی می‌شود، می‌تواند به صورت درمان یک به یک یا گروه درمانی انجام شود.

این نوع از درمان شامل:

در مرحله اول مشکل خود را با روان درمانگر خود چارچوب بندی کنید و به بخش های کوچکتر تقسیم کنید، مانند افکار، احساسات فیزیکی و اعمال.

مرحله دوم رویارویی و مواجه با ترس ها و افکار وسواسی است که ابتدا با موقعیت هایی شروع می شود که کمترین اضطراب را در شما ایجاد می کنند و به مرور زمان موقعیت ها اضطراب آور تر می شود، تا جایی که بتوانید با موقعیت های اضطراب آور نیز مقابله کنید. این روش درمان دشوار است و حتی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما بسیاری از مردم به مرور زمان متوجه می شوند که وقتی با وسواس های خود روبرو می شوند، در نهایت اضطرابشان بهبود می یابد و یا از بین می رود. افراد مبتلا به OCD یا وسواس فکری نسبتاً خفیف، معمولاً به حدود 10 ساعت روان درمانی نیاز دارند که شامل تمرین هایی در خانه نیز می شود. اگر OCD شدیدتر دارید، ممکن است به دوره درمانی طولانی تری نیاز داشته باشید.

درمان روانشناسی وسواس فکری

2. داروی وسواس فکری شدید / بهترین قرص برای وسواس فکری

اگر درمان روانشناختی به درمان OCD شما کمک نکند، یا اگر OCD شما نسبتاً شدید باشد، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید. داروهای اصلی تجویز شده نوعی ضد افسردگی، به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) هستند. SSRI ها می تواند با افزایش سطح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز به بهبود علائم OCD کمک کنند. اکثر افراد حداقل به مدت یک سال نیاز به درمان دارند. اگر بعد از این مدت علائم کمی داشتید یا هیچ علائم نداشتید، ممکن است بتوانید مصرف آن را متوقف کنید، اگرچه برخی از افراد نیاز دارند SSRI را برای چند سال متوالی مصرف کنند. بدون مشورت با پزشک خود، مصرف SSRI را قطع نکنید زیرا قطع ناگهانی آن می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی برای شما ایجاد کند. برای کاهش احتمال بروز عوارض جانبی، درمان به تدریج متوقف خواهد شد. در صورت بازگشت علائم ممکن است نیاز باشد دوز داروی شما دوباره افزایش یابد.

 معمولاً در کنار CBT تجویز می شود تا مکمل جنبه درمانی درمان، کاهش اضطراب، به حداقل رساندن خطر عود پس از درمان باشد. مفیدترین داروها در درمان وسواس، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) هستند که نوعی داروی ضد افسردگی هستند. SSRI ها اعتیادآور نیستند و اثرات آنها پس از چند هفته قابل مشاهده است. مهم است که یک دوره کامل درمان SSRI را طی کنید، که معمولاً یک سال یا بیشتر است.

اثرات جانبی داروهای وسواس

عوارض جانبی احتمالی SSRI ها عبارتند از:

  • احساس آشفتگی، لرزش یا اضطراب
  • احساس یا بیمار بودن
  • اسهال یا یبوست
  • سرگیجه
  • مشکلات خواب (بی خوابی)
  • سردرد
  • میل جنسی کم
  • همچنین احتمال کمی وجود دارد که SSRI ها باعث ایجاد افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود شوند. اگر این اتفاق افتاد، با یک پزشک عمومی تماس بگیرید یا به نزدیکترین تصادف و اورژانس نزدیک خود (A&E) بروید. اکثر عوارض جانبی پس از چند هفته و با عادت کردن بدن به دارو بهبود می یابند، اگرچه برخی از آنها ممکن است ادامه داشته باشند.

3.درمان TMS به عنوان درمان جایگزین برای OCD

برای بیمارانی که به درمان های سنتی مقاوم هستند، یک درمان جایگزین امیدوارکننده به نام TMS نیز وجود دارد که نشان داده شده است که در درمان OCD نیز موثر و بی خطر است. مقاله اخیر منتشر شده در Neuropsychiatric Disease and Treatment مزایای استفاده از TMS را به عنوان یک درمان کمکی برای افراد مبتلا به OCD مقاوم به درمان ذکر می کند. نتیجه گیری می شود که TMS یک “راه سوم” امیدوارکننده برای پرداختن به علائم OCD علاوه بر روان درمانی و دارو درمانی است.

TMS یک درمان غیر تهاجمی تحریک مغز است که برای استفاده در ایالات متحده برای اختلال افسردگی اساسی مقاوم به درمان (MDD) از سال 2008 آغاز شده است. برای مراجعان مقاوم به درمان هاس سنتی، TMS در داخل و در سطح جهانی مورد مطالعه قرار گرفته است و آزمایشات بالینی در حال انجام ادامه دارد. در اروپا، TMS برای درمان طیف گسترده ای از شرایط پزشکی و اختلالات روانشناختی، از جمله PTSD، اضطراب، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، سکته مغزی، اعتیاد به مواد، ترک سیگار و مدیریت درد مزمن استفاده شده است.

درمان TMS در وسواس فکری

در حالی که داروهای ضدافسردگی برای تنظیم سطح سروتونین در مغز طراحی شده اند، TMS مسیرهای عصبی را هدف قرار می دهد. شدت و مکان، و طول دوره درمان برای نشانه های OCD از فردی به فرد دیگر متفاوت و جداگانه است.

در طی یک سری جلسات درمانی، TMS می‌تواند تغییرات سیستمی در فعالیت الکتریکی ایجاد کند و متعاقبا، نحوه جریان اطلاعات از طریق شبکه‌های عصبی را تغییر دهد و بر رفتار فرد تأثیر بگذارد. با تغییر مدارها، TMS به طور بالقوه می تواند الگوهای فکری-رفتاری نادرست مرتبط با OCD را تغییر دهد.

درمان TMS به صورت سرپایی در مطب پزشک ارائه می شود. این درمان نیازی به بیهوشی یا جراحی ندارد و آن را به یک روش بسیار قابل تحمل و کم خطر برای درمان OCD تبدیل می کند. از آنجایی که بیمار برای جلسات درمانی 40 دقیقه ای به راحتی دراز می کشد، ممکن است زمان خود را به خواندن، گوش دادن به موسیقی یا تماشای تلویزیون بگذراند.

هنگام استفاده از TMS برای درمان OCD، تکنسین TMS ناحیه خاصی از مغز را هدف قرار می دهد. دو گزینه اصلی وجود دارد که شامل ناحیه حرکتی پیش مکمل (پیش SMA) و قشر اوربیتوفرونتال (OFC) می شود. تا به امروز، بهترین نتایج درمانی با استفاده از TMS برای درمان OCD هنگام هدف قرار دادن منطقه قبل از SMA رخ داده است. با این حال، سه مطالعه که TMS را مورد بررسی قرار داده اند، همگی نتایج مثبتی را نشان دادند. از مطالعه و بررسی بیمارانی که از درمان TMS که ناحیه پیش از SMA را مورد هدف قرار گرفته بودند، دریافتند که علائم افسردگی و اضطراب همزمان با علائم OCD نیز کاهش می‌یابد.

بارداری و داروهای وسواس

SSRI ها معمولا در دوران بارداری، به ویژه در طول 3 ماه اول (سه ماهه اول) توصیه نمی شوند. به این دلیل که ممکن است خطری برای کودک به وجود بیاورد. با این حال، اگر خطرات ناشی از یک بیماری روانی از خطرات احتمالی درمان بیشتر باشد، می‌توان استثنا قائل شد.

دیگر درمان های وسواس فکری شدید

اگر درمان روانشناختی و دارو را امتحان کرده اید و OCD شما هنوز تحت کنترل شما نیست، گاهی اوقات ممکن است نیاز به درمان بیشتر توسط یک تیم متخصص دیگر باشد. دیگر درمان های می تواند شامل درمان های تکنولوژیک مانند TMS یا TDCS باشد. همچنین گروه درمانی و رواندرمانی حمایتی نیز می تواند برای درمان وسواس فکری شدید تاثیرگذار باشد.

گروه های حمایتی OCD

بسیاری از افراد مبتلا به OCD گروه های حمایتی را مفید می دانند، زیرا می توانند:

  • اطمینان خاطر و توصیه های مقابله ای ارائه دهند.
  • باعث کاهش احساس انزوا شوند.
  • فرصتی برای معاشرت با دیگران ایجاد کنند.
  • اطلاعات و مشاوره برای اعضای خانواده و دوستان ارائه دهند.

حقایقی درباره اختلال وسواس فکری عملی

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) نوعی اختلال روانی است که با افکار و اجبارهای بیش از حد وسواسی همراه است. این افکار وسواسی و رفتارهای تکراری می توانند تأثیر بسزایی در زندگی شما داشته باشند. اگر شما دچار وسواس هستید یا از نزدیکانتان دچار این اختلال هستند، در این مقاله 10 واقعیت در مورد وسوس را ذکر کرده ایم:

1.اختلال وسواس فکری عملی می تواند اضطراب زیادی ایجاد کند

اگر وسواس دارید، ممکن است در نتیجه افکار وسواسی اضطراب شدیدی را تجربه کنید. اغلب اوقات، رفتارها یا تشریفاتی اجباری برای کاهش اضطراب ناشی از وسواس استفاده می شود. این رفتارها شامل موارد زیر است:

  • برای اطمینان از قفل بودن درب ها، بارها و بارها چک می کنید.
  • شمارش اشیاء، حروف، کاشی ها یا کلمات و …
  • تنظیم و دستکاری مجدد اشیاء برای اطمینان از نظم یا تقارن خاص.
  • انجام کارها به صورت مکرر، مانند روشن و خاموش کردن چراغ ها برای پنج بار زیرا اعتقاد داری پنج عدد “خوبی” است.

OCD با وسواس و اجبار مشخص می شود، اما شیوه های بروز علائم وسواس در افراد مختلف متفاوت است. اگر وسواس دارید، ممکن است دچار اختلال تیک هم بشوید و حرکات مکرر حرکتی مانند چشمک زدن یا تیک صورت را تجربه کنید. چندین نوع مختلف از وسواس وجود دارد، از جمله وسواس تمیزی، وسواس با تقارن و نظم و احتکار.

2. بسیاری از مبتلایان به اختلال وسواس فکری عملی از علائم خود آگاهی دارند

حقایقی درباره اختلال وسواس فکری عملی

اگر وسواس دارید، ممکن است غیر منطقی بودن یا زیاده روی در وسواس یا اجبارات خود را تشخیص داده باشید. این می تواند یکی از ناامید کننده ترین جنبه های این اختلال باشد.

3. وسواس حدود 2.5 درصد از افراد را درگیر می کند

هیچ تفاوتی در شیوع وسواس در زنان و مردان وجود ندارد. افراد از همه فرهنگ ها و قومیت ها متاثر هستند، اما عوامل متعددی وجود دارد که می توانند احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش دهد، از جمله:

سن: شما در اواخر بلوغ بیشتر در معرض ابتلا به وسواس هستید. پیش از رسیدن به سن بلوغ، خطر ابتلا به وسواس کاهش می یابد.
جنسیت: مردان و زنان به یک اندازه احتمال ابتلا به وسواس بعد از بلوغ را دارند اما مردان در دوران کودکی به احتمال بیشتری دچار وسواس می شوند.
ژنتیک: داشتن فردی در خانواده با نشانه های وسواس، خطر ابتلا به وسواس را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. هرچه آن فرد به شما نزدیکتر باشد، خطر ابتلا بیشتر است.
وقایع زندگی آسیب زا: وقایع استرس زا، مانند سوء استفاده جنسی یا مرگ یک دوست، خطر ابتلا را افزایش می دهد.
ساختار مغز: اگرچه تحقیقات کاملاً دقیق نیست، اما اعتقاد بر این است که بین علائم وسوس و بی نظمی در کارکرد مغز رابطه وجود دارد.

4- علائم وسواس معمولاً در بلوغ و اوایل بزرگسالی شروع می شود

کودکان در سن 4 سالگی نیز ممکن است به وسواس مبتلا شوند. اگرچه نادر است، اما معمولا وسواس در اواخر بلوغ شروع می شود. به طور معمول، بیشتر افراد در سن 19 سالگی تشخیص داده می شوند.

5- شاید ژن ها تاثیر بسزایی داشته باشند

ابتلا به وسواس نتیجه تعامل پیچیده ای بین تجربیات زندگی و عوامل ژنتیکی است. در حالی که ژن مشخصی شناسایی نشده است، اما محققان می دانند که یک ارتباط ژنتیکی وجود دارد، مطالعات نشان می دهد، هنگامی که یکی از دوقلوها دارای وسواس با احتمال خیلی بیشتری، دیگری نیز دچار این اختلال می شود.

6. وسواس توسط روانشناس و روانپزشک قابل تشخیص است

اگر فکر می کنید وسواس دارید، برای دریافت یک تشخیص خوب باید به یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده مانند روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید.

7. وسواس درمان دارد

درمان وسواس شامل داروهایی مانند، سرترالین و کلومیپرامین است که بر میزان سروتونین تأثیر می گذارند، همچنین روان درمانی هایی از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT) نیز بسیار تاثیر گذار هستند. دارو و روان درمانی می توانند به یک اندازه مؤثر باشند. محققان همچنین به دنبال روش های درمانی دیگری مانند تحریک عمیق مغزی (DBS) برای مبتلایان به وسوس که مقاوم در برابر درمان هستند، می باشند.

8- استرس می تواند باعث ایجاد علائم وسواس شود یا بدتر شود

کنترل میزان استرس در طولانی مدت به سمت کاهش شدت و فراوانی علائم شما خواهد رفت.

9. وسواس یک بیماری روانی مزمن است

با توجه به اینکه اختلال وسواس مزمن است تمرکز شما باید بر روی مدیریت روزانه علائم باشد تا اینکه بیشتر به دنبال درمان باشید.

10. امکان زندگی کامل و معمولی با وسواس وجود دارد

با داشتن مکانیزم های مناسب و مقابله ای مناسب و همچنین آموزش مهارت های مقابله با نشانه های وسواس، می توانید زندگی شاد و پرباری داشته باشید.

3.2/5 - (27 امتیاز)
3 نظرات
  1. مرتضی می گوید

    سلام وقت بخیر
    خانم من خیلی تو تمیز بودن لباس ها و محیط خونه حساسه و کاملا آزا ر دهنده شده و بحث و دعوا پیش میاد بینمون و همین وسواس فکری شدید باعث بروز دعوا یر مسائل دیگه ای شده. حالا به فکر درمان وسواس فکری تمیزی خانومم افتادم تا برخی از مشکلاتمون حل بشه . قرص برای وسواس فکر ی شدید که بتونه درمان قطعی وسواس رو انجام بده دقیقا چی رو توصیه می کنید ؟
    ممنون

    1. امیر ذبیحی می گوید

      سلام خدمت شما
      خانم شما دچار وسواس شستشو یا وسواس تمیزی شدن که بسته به میزان این وسواس نوع درمان مختلفی را باید تحت یک روانشناس شروع کنن.
      راه درمان قطعی وسواس فکری فقط با کمک روانشناس و درمانگر امکان پذیر هست و قرص های درمان وسواس صرفا به عنوان مکمل درمان در صورت نیاز تجویز می شوند.

  2. نوشین محمدی می گوید

    سلام میخواستم بدونم بهترین قرص برای وسواس فکری چیه و چطوری باید مصرف بشه . بعضی جاها خوندم که نوشتن درمان قطعی وسواس فکری شدید با دارو، این واقعا درسته و میشه فقط با دارو وسواس فکری شدید رو درمان کرد یا اصلا وسواس فکری درمان قطعی داره؟؟

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0