روانشناس آنلاین، مشاوره روانشناسی، چت در واتس آپ

مشاوره آنلاین روانشناسی با روانشناس آنلاین چیست؟

مشاوره آنلاین با روانشناس آنلاین، ارائه خدمات مشاوره ای حرفه ای به مراجعان از طریق اینترنت می باشد.

مشاوره آنلاین روانشناسی ارائه خدمات مشاوره ای حرفه ای به مراجعان از طریق اینترنت توسط روانشناس آنلاین می باشد. بعضی مراجعین از مشاوره اینترنتی در کنار مشاوره سنتی (ملاقات حضوری در کلینیک) استفاده می کنند و بعضی به عنوان جایگزینی برای آن. مشاوره آنلاین روش دسترسی به متخصصان برای افراد پرمشغله ای است که برایشان حضور در جلسات مشاوره به دلیل ساعات کاری میسر نیست، دانشجویان و هموطنان مقیم کشورهای دیگر که نیازمند دریافت خدمات مشاوره ای توسط متخصصی با فرهنگ ملی خود هستند، افرادی که ناتوانی جسمانی برای جابجایی بین شهری دارند، و افراد ساکن روستاها یا شهرهای کوچک که دسترسی به متخصصین محلی ندارند. مشاوره آنلاین روشی در دسترس و سهل می باشد. تنها کافیست دستیابی به یک کامپیوتر و اینترنتی با سرعت متوسط وجود داشته باشد.

اگر قصد ندارید ادامه مقاله را بخوانید همین حالا از طریق دکمه ای زیر از طریق واتس آپ یا بصورت انلاین از طریق سایت وقت مشاوره رزرو کنید.

مشاوره آنلاین روانشناسی می تواند از طریق ایمیل، مشاوره از طریق واتس آپ و سایر پیام رسان های متنی و صوتی، کنفرانس ویدیویی، چت آنلاین، پیام رسانی یا تلفن اینترنتی انجام شود.

مشاوره آنلاین روانشناسی محدودیت هایی دارد، اما این روزها به سرعت تبدیل به منبع مهمی برای مراجعین شده است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا فرد ممکن است گزینه مشاوره آنلاین را به جای مشاوره حضوری انتخاب کنند، از جمله راحتی و دسترسی آسان به روانشناس خوب در همه جای دنیا.

تاریخچه مشاوره آنلاین در روانشناسی

ارتباط از راه دور بین یک درمانگر و مراجع مفهومی جدید نیست. زیگموند فروید از نامه برای ارتباط با مراجعین خود استفاده کرد. گروه های خودیاری از اوایل سال 1982 در اینترنت شروع به کار کردند. امروزه سایت های متعددی وجود دارد که اطلاعات مربوط به سلامت روان و کلینیک های الکترونیکی درمانی را ارائه می دهند.

رشد مشاوره آنلاین و خدمات بهداشت روان باعث شده است تا انجمن بین المللی بهداشت روان آنلاین ایجاد شود. چرا که این افزایش چشمگیر و در دسترس بودن خدمات روانشناسی آنلاین، نیاز به اطلاعات و دستورالعمل هایی دارد.

تاثیر گذاری مشاوره آنلاین توسط روانشناس آنلاین

مشاوره روانشناسی آنلاین توسط روانشناس آنلاین محدودیت هایی دارد، اما بسیاری از مراجعینی که از روش های مشاوره آنلاین استفاده کرده اند، حمایت بسیاری را دریافت کرده است. در بررسی مطالعات منتشر شده در مجله جهانی روانپزشکی، مراجعانی که از طریق ویدئو چت از خدمات روانشناختی استفاده کرده بودند، “سطح بالایی از رضایت” را گزارش کردند.

مشاوره آنلاین

تحقیقات همچنین نشان می دهد که رواندرمانی آنلاین ممکن است در معالجه مواردی از مشکلات روانشناختی مؤثر باشد. این یک خبر خوب برای بسیاری از مردم، به ویژه کسانی است که در مناطق روستایی زندگی می کنند که دسترسی به خدمات بهداشت روان محدود است.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که CBT آنلاین همراه با مراقبت های بالینی در درمان افسردگی، اضطراب و پریشانی عاطفی مؤثر است. حتی در بعضی موارد، نتایج حاکی از آن است که برخی از بیماران در مقایسه با افرادی که از CBT حضوری بهرمند بودند ، نتایج بهتری کسب کردند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که درمان شناختی – رفتاری مبتنی بر اینترنت، به همان اندازه CBT چهره به چهره سنتی در درمان اختلالات اضطرابی مؤثر است. یک بررسی در سال 2017 نیز به این نتیجه رسید که CBT آنلاین گزینه ای مقرون به صرفه و مؤثر برای مسائل روانشناختی می باشد.

مشاوره روانشناسی آنلاین برای همه مناسب نیست، اما مواقعی وجود دارد که افراد ممکن است این رویکرد را ترجیح دهند. به عنوان مثال، کسانی که از حضور در اجتماع و چهره به چهره شدن ناراحت می شوند، ممکن است از گزینه های مبتنی بر اینترنت بهره مند شوند.

خدمات روان درمانی آنلاین مزایا و معایبی دارد که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. راحتی در دسترسی اغلب به عنوان یکی از بزرگترین مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین ذکر می شود.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا درمان آنلاین برای شما مناسب است یا خیر، درمورد موضوعاتی از قبیل محرمانه بودن، مباحث اخلاقی و حقوقی و همچنین صلاحیت های درمانگران آنلاین فکر کنید.

مشاوره آنلاین و ارتباط با روانشناس آنلاین برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعات نشان می دهند، روانشناسی آنلاین برای افرادی که دچار مشکلات مرتبط با احساسات، افکار و اختلالات رفتاری مانند اختلال استرس پس از ضربه، اختلال هراس، اضطراب و سایر اختلالات استرسی هستند، بسیار مناسب است. به اعتقاد سولر روانشناسی آنلاین برای درمان جویان مبتلا به اختلالات شخصیتی (به عنوان مثال شخصیت اجتنابی) نیز بسیار مناسب و مفید است. همچنین مشاوره آنلاین در بحث انتخاب، چه انتخاب شغلی، تحصیلی و چه در بحث ازدواج بسیار می تواند مفید باشد. همچنین آموزش مهارت های زندگی، مهارت های شناختی و مهارت های فردی از طریق مشاوره آنلاین و حتی چت از طریق واتس آپ و مشاوره آنلاین میسر می شود.

مزایای روش مشاوره آنلاین

در بیشتر موارد مشاوره های آنلاین با روانشناس آنلاین دیده شده است كه از میزان بار روانی روی مراجعان بعد از مشاوره به شدت كاسته شده است. این اولین و مهمترین وی‍ژگی مشاوره آنلاین است.

افراد در بیشتر ساعات روز و در برخی موارد بصورت 24 ساعته می توانند از خدمات مشاوره تلفنی برخوردار شوند. این امر میزان تطابق زمان مشاوره را با نیازهای مشاوره افراد به میزان زیادی افزایش می دهد.

مزیت سوم مشاوره تلفنی روانشناسی هزینه كم آن است كه امكان مشاوره با تعداد زیاد جلسات مشاوره را فراهم می كند.

همچنین در این روش فرد در هر موقعیت جغرافیایی می تواند از متخصصین برتر کشور مشاوره دریافت کنند.

به علاوه مشاوره تلفنی در مركز روانشناسی ذهن آرا همراه با ایجاد پرونده درمانی برای فرد است كه حتی تا سال ها بعد از درمان می توان آن را پیگیری کرد.

مشاوره آنلاین با روانشناس آنلاین از چه طریقی انجام می گیرد؟

مشاوره آنلاین روانشناسی در مرکز روانشناسی ذهن ارا به دو طریق صوتی و تصویری از طریق نرم افزار های واتس آپ و اسکایپ انجام می گیرد.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای و مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه مشاوره آنلاین روانشناسی به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در این زمینه با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.


این مقاله می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد: روانشناس کودک آنلاین


سوالات متداول در زمینه مشاوره آنلاین

چه نوع خدمات درمانی را می توانم به مشاوره آنلاین دریافت کنم؟

شما می توانید تقریباً هر نوع خدمات درمانی را که هنگام رزرو آنلاین وقت مشاوره در دسترس است، دریافت کنید. در اینجا یک لیست جزئی از خدمات درمانی آنلاین وجود دارد که می توانید از طریق مشاوره آنلاین ذهن آرا دریافت کنید.

  • مشاوره تحصیلی و شغلی آنلاین
  • درمان شناختی- رفتاری آنلاین
  • رفتار درمانی دیالکتیکی آنلاین
  • درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد آنلاین
  • درمان بین فردی آنلاین
  • زوج درمانی آنلاین
  • درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی آنلاین
  • آموزش تکنیک های آرام سازی و مهارت های مدیریت استرس آنلاین
  • آموزش روانی آنلاین
  • خانواده درمانی آنلاین
  • مشاوره غم و اندوه آنلاین

آیا مشاوره روانشناسی آنلاین همیشه مناسب است؟

خیر. اگر وضعیت روانی شما برای خودتان یا شخص دیگری خطرناک است، وقت آن نیست که مشاوره آنلاین انجام دهید. در عوض، باید فوراً در محله خود به دنبال کمک باشید. در این موارد، درمان آنلاین توصیه نمی شود. نمونه هایی از شرایط روانی فوری شامل برنامه ها و اقدامات خودکشی، استراحت روانی، یا افکار و نقشه های قتل است. پس از پایان بحران، درمان آنلاین ممکن است مناسب تر، راحت تر و ارجح باشد. اما تا زمانی که شما و اطرافیانتان در امان نباشید، به مراقبت اضطراری و حضوری نیاز دارید.

در درمان آنلاین روی چه نوع مسائلی می توانید کار کنید؟

درمانگرانی که به صورت آنلاین کار می کنند تقریباً هر مشکل روانی و عاطفی را درمان می کنند. در اینجا تنها چند مورد از شرایطی است که آنها می توانند به شما در مقابله با آنها در طول درمان آنلاین کمک کنند.

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلالات خوردن
  • سوء مصرف مواد
  • اوتیسم
  • ADD یا AHDH
  • اختلال دو قطبی
  • فشار PTSD
  • اختلالات رفتاری مخرب
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • اختلالات شخصیت

چرا برخی از افراد ترجیح می دهند به صورت آنلاین با یک مشاور صحبت کنند؟

از آنجایی که درمان آنلاین معایب بسیار کمی دارد، بسیاری از مردم از انتخاب مشاوره روانشناسی آنلاین خوشحال هستند. در اینجا برخی از دلایلی که مردم ترجیح می دهند با یک مشاور آنلاین صحبت کنند، آورده شده است.

  • ممکن است در جلسات مشاوره آنلاین کمتر احساس عجله کنید.
  • ممکن است با داشتن روانشناسی آنلاین در محیط آشنا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
  • گفتن چیزهای دشوار زمانی که در مشاوره آنلاین هستید و از نظر فیزیکی در همان مکان مشاور خود نیستید، کمتر احساس خطر می کند.
  • شما می توانید در درمان آنلاین راحت تر روی مسائل ذهنی خود تمرکز کنید زیرا برای انجام این کار نیازی به سفر ندارید.
  • پرداختن به موضوعات دشوار یا بحث برانگیز در طول درمان آنلاین آسان تر است زیرا می دانید که همیشه می توانید با فشار دادن یک دکمه جلسه را ترک کنید.

روانشناسان آنلاین چه کسانی هستند؟

روانشناسانی که مراجعان را آنلاین می بینند، درست مانند درمانگران حضوری، متخصصان واجد شرایط هستند. آنها در زمینه روانشناسی و مشاوره تحصیل کرده اند و در ارائه درمان آفلاین و یا آنلاین به افراد مبتلا تجربه دارند.

چگونه با مشاور آنلاین  یا روانشناس آنلاین خود ارتباط برقرار کنم؟

راه های مختلفی برای ارتباط با مشاور و دریافت شناره روانشناس انلاین برای مشاوره آنلاین و یا حتی روانشناس آنلاین چت وجود دارد. برای جلسات زنده، برای درمان آنلاین از طریق ویدیو کنفرانس می توانید با مشاور یا درمانگر خود ارتباط برقرار کنید. اطلاعات مورد نیاز در مورد هر برنامه ای که باید دانلود کنید و نحوه ورود به جلسه خود را از قبل دریافت خواهید کرد. علاوه بر کنفرانس ویدیویی، می‌توانید با استفاده از پیام‌ رسان های امن، پیامک یا تماس‌های صوتی روی پلتفرم ارتباط برقرار کنید تا تجربه درمانی آنلاینی را داشته باشید که برای شما مفید است.

علیرغم استقبال از روانشناسی در یکی دو دهه گذشته، هنوز تعداد زیادی از افراد، به رواندرمانی و مشاوره حضوری دسترسی ندارند. خوشبختانه، محبوبیت روزافزون مشاوره روانشناسی، وضعیت را بهبود بخشیده و مراقبت های بهداشت روانی ضروری را در دسترس افراد بیشتری قرار داده است.

خدمات مشاوره و روانشناسی که از طریق دستگاه های مخابراتی ارائه می شود به عنوان روانشناسی از راه دور شناخته می شود. اغلب به آن تحت عنوان مشاوره روانشناسی اینترنتی، مشاوره روانشناسی تلفنی، متن درمانی یا روان درمانی آنلاین نیز گفته می شود. در دسترس بودن ارائه دهندگان خدمات روانشناختی از طریق تلفن و اینترنت فرصت های شگفت انگیزی را برای جلوگیری از مشکلات و کمک به افرادی که ممکن است اصلا خدماتی در این زمینه دریافت نکنند یا در دریافت خدمات بهداشت روان دچار مشکل شوند فراهم کرده است.

از مزایای مشاوره آنلاین این است که مشاوره روانشناسی آنلاین فرصت هایی را برای انتخاب و ارتباط با روانشناس فراهم می کند که قبلاً وجود نداشته است. ارتباط با روانشناس به صورت آنلاین و در یک فضای امن که بسیار محرمانه و خصوصی است انجام می شود. درمان جو به جای منتظر ماندن برای حضور در جلسات هفتگی برای بحث در مورد یک موضوع، می تواند در عوض به درمانگر ایمیل دهد. این بدان معنی است که مراجع و مشاور در طول هفته بیشتر با هم ارتباط دارند و این رابطه پس از یک جلسه در هفته که نمونه ای از روابط مشاوره سنتی است، ادامه پیدا می کند.

دسترسی گسترده تر به مشاوره آنلاین

رزرو وقت روانشناس آنلاین، هرینه مشاوره رواندرمانی آنلاین

فردی که از مشکلات روانشناختی رنج می برد، می تواند بدون توجه به موقعیت جغرافیایی خود به یک درمانگر واجد شرایط دسترسی داشته باشد. با این حال، به دلیل محدودیت های مکان، مراجعه فیزیکی به مشاور یا درمانگر ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد.

مشاوره آنلاین یک گزینه مناسب برای افرادی می باشد که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند، یا خیلی مسافرت می روند و حتی ایرانیانی که در کشورهای خارجی زندگی می کنند، فراهم می کند. گاهی اوقات، هزینه مشاوره آنلاین بسیار ارزان تر از جلسات درمانی مرسوم است و کسانی که مشاوره آنلاین را انتخاب می کنند ممکن است صرفاً به دلیل امکان مالی این نوع از مشاوره را انتخاب کنند.

قابل استفاده برای افراد با ناتوانی های جسمی

افراد به دلایل مختلف به مشاوره مراجعه می کنند. ممکن است برخی در روابط خود به کمک نیاز داشته باشند و برخی دیگر می خواهند احساس بهتری را تجربه کنند و کمتر غمگین شوند. برخی می خواهند روی خشم خود کار کنند و برخی دیگر برای مدیریت زمان خود به دنبال مشاوره و آموزش هستند. دلیل جستجوی درمان هرچه که باشد، مخاطبین درمان هم افراد مختلفی هستند، برخی از این افراد ناتوانی جسمانی دارند که از خانه نمی توانند بیرون بروند. این گروه ممکن است از مشاوره و درمان آنلاین بهره زیادی ببرند.

حریم خصوصی

در مشاوره آنلاین شما ناشناس می مانید، چیزی که برای برخی از افراد به هردلیلی می تواند مهم باشد. کسانی که به دنبال مشاوره آنلاین هستند، ممکن است به دلیل ناشناس بودن آن، این کار را انجام دهند. اغلب اوقات افرادی که شرم ناشی از تجاوز جنسی یا خشونت خانگی را تجربه می‌کنند، رواندرمانی آنلاین را ترجیح می دهند که می‌تواند به مراجع کمک کند تا به اصل موضوع بپردازد و به سمت بهبودی حرکت کند. مردم با درمانگر آنلاین خود احساس امنیت می کنند. ایمنی و محرمانه بودن بخش های مهم مشاوره یا درمان موجب ایجاد یک رابطه درمانی می شود.

مقرون به صرفه

مشاوره آنلاین اساساً بدون زحمت است چه به دنبال یک درمانگر آموزش دیده در زمینه روانشناسی باشید یا یک درمانگر آموزش دیده در زمینه ذهن آگاهی. مشاوره آنلاین مقرون به صرفه است اما ممکن است همیشه تحت پوشش بیمه های درمانی نباشد. هزینه ها در مقایسه با درمان های حضوری بسیار مقرون به صرفه است. یکی دیگر از مزایای مشاوره آنلاین این است که مشاوره به صورت 24 ساعته در دسترس است. این می تواند برای افرادی که در مناطق زمانی مختلف زندگی می کنند بسیار مفید باشد. مشاوره آنلاین از هر مکانی که می توان به اینترنت دسترسی داشت قابل دسترس است و این یکی دیگر از نکات مهم است.

تحقیقات گسترده نشان داده است که اثرات مثبت رواندرمانی آنلاین برای هر شرایطی که نیازی به مراقبت بستری نیست، بسیار شبیه به روش‌های سنتی است. این خدمات بیماران را در تماس با متخصصان پزشکی واجد شرایط و دارای مجوز با حداقل هزینه‌ها قرار می‌دهد و به تعداد زیادی از مبتلایان که قبلاً درمان نشده‌اند اجازه می‌دهد تا برای تقریباً هر بیماری روانی، از هر نقطه‌ای در جهان، مشاوره دریافت کنند.

برخی ملاحظات اخلاقی در روان درمانی آنلاین

  1. یکی از ملاحظات اخلاقی اولیه که همه مشاوران و درمانگران باید به آن پایبند باشند، اصلی است که به عنوان “آسیب نرساندن” معروف است. یعنی اینکه که تفسیر یا توضیح نادرست مراجع ممکن است منجر به آسیب شود، این اتفاق در مشاوره های آنلاین و متنی یا صوتی بیشتر اتفاق می افتد. بنابراین کلمات استفاده شده در ارتباطات مبتنی بر متن یا صوت باید مختصر، همدلانه و واضح باشند. در صورت امکان تفسیر نادرست، مشاور باید توضیح بخواهد.
  2.  یکی دیگر از مسائل اخلاقی که باید مورد توجه قرار گیرد، رازداری است. رابطه مشاور با مراجع بر اساس محرمانه بودن بنا شده است زیرا این امر منجر به اعتماد می شود. ارتباطات مبتنی بر متن و ارتباطات ویدئویی باید محرمانه باشد تا موثر باشد.
  3. رضایت آگاهانه یکی دیگر از مسائل اخلاقی است. رضایت آگاهانه اطلاعاتی در مورد تخصص مشاور و حدود محرمانگی در رابطه مشاوره به مراجع ارائه می دهد. رضایت آگاهانه یک ملاحظه اخلاقی ضروری است. همچنین مشاوره باید داوطلبانه باشد و مراجع نسبت به آنچه که به اشتراک می‌گذارد و نحوه اشتراک آن حق انتخاب داشته باشد.

سوالات متداول درباره مشاوره روانشناسی آنلاین

آیا روانشناس آنلاین همه جا در دسترس است؟

چه در تهران، اصفهان و … یا حتی اگر در دورافتاده ترین مناطق زندگی کنید، می توانید در هر جا که به اینترنت متصل باشید، مشاوره و روانشناسی آنلاین داشته باشید. شما می توانید خدمات آنلاین را در هر کجا که هستید پیدا کنید.

چگونه روانشاسی آنلاین می تواند سلامت روان من را بهبود بخشد؟

از طریق مشاوره آنلاین، می‌توانید با بسیاری از مسائلی که در درمان حضوری انجام می‌دهید، مقابله کنید. از مسائل مربوط به رابطه گرفته تا بیماری های روانی شدید، درمان آنلاین می تواند به روش های مختلفی برای شما مفید باشد.

  • مشکلات روانی را شناسایی کنید
  • فرآیندهای فکری خود را ارزیابی کنید
  • با احساسات خود مقابله کنید
  • اختلافات را در یک رابطه حل کنید
  • از حمایت عاطفی برخوردار شوید
  • استراتژی های روانی سالم برای زندگی ایجاد کنید
  • تکنیک های تمدد اعصاب را یاد بگیرید
  • عزت نفس خود را بهبود بخشید
  • ریشه یک مشکل روانی را پیدا کنید
  • با ترس ها روبرو شوید
  • اضطراب خود را کاهش دهید
  • خلق و خوی خود را تثبیت کنید
  • پاسخی برای سخت ترین معضلات زندگی پیدا کنید
  • تکنیک های مدیریت استرس را یاد بگیرید

تفاوت بین مشاوره آنلاین و حضوری چیست؟

در واقع تفاوت بسیار کمی بین آنچه در جلسات مشاوره حضوری و در درمان آنلاین اتفاق می افتد وجود دارد. درمانگران آنلاین از تکنیک های روانشناسی یکسانی برای کمک به کشف، ارزیابی و غلبه بر مشکلات روانی استفاده می کنند.

تنها تفاوت واقعی بین صحبت حضوری با یک مشاور و دریافت مشاوره آنلاین، نحوه ارتباط شماست. هنگامی که درمان آنلاین یا مراقبت های بهداشتی آنلاین دریافت می کنید، از یک دستگاه الکترونیکی مانند تلفن، تبلت یا لپ تاپ برای ارتباط با متخصصان سلامت روان استفاده می کنید. در درمان آنلاین، شما از طریق ویدئو کنفرانس، متن، چت یا ایمیل با آنها صحبت می کنید. هنگامی که پیش یک روانشناس حضوری می روید، به طور منظم به کلینیک آنها مراجعه می کنید و در واقعیت با آنها ارتباط برقرار می کنید.

مزایای مشاوره آنلاین چیست؟

مشاوره آنلاین مزایای زیادی دارد. اگر به فکر شروع مشاوره آنلاین هستید، در اینجا لیست کوتاهی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

  • شما می توانید درمان آنلاین را از هر کجا که هستید دریافت کنید.
  • وقتی دور از خانه هستید، مجبور نیستید جلسات روانشناسی آنلاین را از دست بدهید.
  • وقتی هوا بد است مجبور نیستید تا مطب روانشناس خود رانندگی کنید.
  • درمان از راه دور نیاز به رانندگی در ترافیک سنگین را از بین می برد.
  • می توانید از شلوغی اجتناب کنید.
  • افرادی که دارای محدودیت های فیزیکی هستند می توانند با تمام امکانات اقامتی معمول خود در محیط خانه خود بمانند.
  • در بسیاری از مکان‌هایی که گزینه‌های درمانی سنتی وجود ندارد یا کافی نیست، می‌توانید خدمات آنلاین دریافت کنید.
  • محافظت از سلامت جسمانی آسان تر است، به خصوص اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
  • می توانید در زمانی که برای شما مناسب است، درمان آنلاین دریافت کنید.
  • بسیاری از مردم احساس می کنند راحت تر در محیط خانه می توانند صحبت کنند.
  • درمان آنلاین خصوصی ترین نوع درمان موجود است – هیچ کس نیازی ندارد که بداند شما در حال مشاوره هستید.
  • هر زمان که لازم بود چیزی را به مشاور بگویید، می‌توانید از طریق متن، چت یا ایمیل بین جلسات با درمانگران، آنلاین ارتباط برقرار کنید.
  • شما می توانید در عرض چند دقیقه با یک مشاور همراه شوید و در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از آن اولین، قرار درمانی آنلاین خود را داشته باشید.
  • اگر متوجه شدید مشاوران مناسب نیستند، تعویض مشاوران بسیار آسان است.

معایب خدمات آنلاین روانشناسی چیست؟

مشاوره آنلاین تنها چند عیب دارد:

  • مهمترین عیب درمان آنلاین این است که نمی تواند جای خدمات حضوری را در برخی بحران ها و در برخی رویکردها بگیرد.
  • برخی از شرکت های بیمه برای درمان آنلاین هزینه ای پرداخت نمی کنند.
  • برای برخی افراد، اعتماد به کسی که در اتاق با شماست، راحت تر است.
  • شما باید بلد باشید که چگونه از دستگاه های الکترونیکی برای ویدئو کنفرانس، پیامک، چت و یا ایمیل استفاده کنید.
  • برای مشاوره آنلاین باید اینترنت داشته باشید.
  • اگر پلتفرم درمانی آنلاین شما امنیت خوبی نداشته باشد، حفظ حریم خصوصی می تواند نگران کننده باشد.

معایب مشاوره حضوری سنتی چیست؟

حتی اگر روان درمانی و مشاوره آنلاین دارای نقص و عیوبی باشد، نوع سنتی درمان معایب بسیار بیشتری نسبت به درمان آنلاین دارد. در اینجا برخی از دلایلی که مردم این روزها درمان حضوری را ترجیح نمی دهند و به جای آن درمان آنلاین را انتخاب می کنند به شما ارائه می دهیم:

  • برای رفتن به یک مشاور حضوری باید با آب و هوای بد، ترافیک سنگین و قرار گرفتن در معرض بیماری ها مقابله کنید.
  • مشاور معمولاً فقط برای یک جلسه در هفته یا کمتر در دسترس است.
  • شما باید یک تشخیص داشته باشید تا بیمه هزینه ای را پرداخت کند.
  • مشاوران حضوری مانند روانشناسان آنلاین در همه جا در دسترس نیستند.
  • ممکن است ماه ها طول بکشد تا اولین قرار ملاقات خود را با مشاوری بگیرید که قبلاً ندیده اید.
  • وقتی به تعطیلات می‌روید، یا در یک سفر کاری، درمانگرتان در دسترس شما نیست.
  • کسانی که محدودیت های جسمانی دارند ممکن است برای رفتن به جلسات درمانی مشکل داشته باشند.

چه نوع خدمات درمانی را می توانم به صورت آنلاین دریافت کنم؟

شما می توانید تقریباً هر نوع خدمات درمانی را که هنگام رزرو آنلاین وقت مشاوره در دسترس است، دریافت کنید. در اینجا یک لیست جزئی از خدمات درمانی آنلاین وجود دارد که می توانید از طریق مشاوره آنلاین ذهن آرا دریافت کنید.

  • مشاوره تحصیلی و شغلی
  • درمان شناختی- رفتاری
  • رفتار درمانی دیالکتیکی
  • درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
  • درمان بین فردی
  • زوج درمانی
  • درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی
  • آموزش تکنیک های آرام سازی و مهارت های مدیریت استرس
  • آموزش روانی
  • خانواده درمانی
  • مشاوره غم و اندوه

آیا مشاوره روانشناسی آنلاین همیشه مناسب است؟

خیر. اگر وضعیت روانی شما برای خودتان یا شخص دیگری خطرناک است، وقت آن نیست که مشاوره آنلاین انجام دهید. در عوض، باید فوراً در محله خود به دنبال کمک باشید. در این موارد، درمان آنلاین توصیه نمی شود. نمونه هایی از شرایط روانی فوری شامل برنامه ها و اقدامات خودکشی، استراحت روانی، یا افکار و نقشه های قتل است. پس از پایان بحران، درمان آنلاین ممکن است مناسب تر، راحت تر و ارجح باشد. اما تا زمانی که شما و اطرافیانتان در امان نباشید، به مراقبت اضطراری و حضوری نیاز دارید.

در درمان آنلاین روی چه نوع مسائلی می توانید کار کنید؟

درمانگرانی که به صورت آنلاین کار می کنند تقریباً هر مشکل روانی و عاطفی را درمان می کنند. در اینجا تنها چند مورد از شرایطی است که آنها می توانند به شما در مقابله با آنها در طول درمان آنلاین کمک کنند.

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلالات خوردن
  • سوء مصرف مواد
  • اوتیسم
  • ADD یا AHDH
  • اختلال دو قطبی
  • فشار PTSD
  • اختلالات رفتاری مخرب
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • اختلالات شخصیت

چرا برخی از افراد ترجیح می دهند به صورت آنلاین با یک مشاور صحبت کنند؟

از آنجایی که درمان آنلاین معایب بسیار کمی دارد، بسیاری از مردم از انتخاب مشاوره روانشناسی آنلاین خوشحال هستند. در اینجا برخی از دلایلی که مردم ترجیح می دهند با یک مشاور آنلاین صحبت کنند، آورده شده است.

  • ممکن است در جلسات مشاوره آنلاین کمتر احساس عجله کنید.
  • ممکن است با داشتن روانشناسی آنلاین در محیط آشنا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
  • گفتن چیزهای دشوار زمانی که در مشاوره آنلاین هستید و از نظر فیزیکی در همان مکان مشاور خود نیستید، کمتر احساس خطر می کند.
  • شما می توانید در درمان آنلاین راحت تر روی مسائل ذهنی خود تمرکز کنید زیرا برای انجام این کار نیازی به سفر ندارید.
  • پرداختن به موضوعات دشوار یا بحث برانگیز در طول درمان آنلاین آسان تر است زیرا می دانید که همیشه می توانید با فشار دادن یک دکمه جلسه را ترک کنید.

روانشناسان آنلاین چه کسانی هستند؟

روانشناسانی که مراجعان را آنلاین می بینند، درست مانند درمانگران حضوری، متخصصان واجد شرایط هستند. آنها در زمینه روانشناسی و مشاوره تحصیل کرده اند و در ارائه درمان آفلاین و یا آنلاین به افراد مبتلا تجربه دارند.

چگونه با مشاور آنلاین خود ارتباط برقرار کنم؟

راه های مختلفی برای ارتباط با مشاور برای درمان آنلاین وجود دارد. برای جلسات زنده، برای درمان آنلاین از طریق ویدیو کنفرانس می توانید با مشاور یا درمانگر خود ارتباط برقرار کنید. اطلاعات مورد نیاز در مورد هر برنامه ای که باید دانلود کنید و نحوه ورود به جلسه خود را از قبل دریافت خواهید کرد. علاوه بر کنفرانس ویدیویی، می‌توانید با استفاده از پیام‌ رسان های امن، پیامک یا تماس‌های صوتی روی پلتفرم ارتباط برقرار کنید تا تجربه درمانی آنلاینی را داشته باشید که برای شما مفید است.

در مشاوره تصویری روانشناسی شما در تماس با واتس آپ زوم، اسکایپ، وی چت و … هستید. پیشرفت تکنولوژی متخصصین روانشناسی را هم در قابی در خانه شما نشانده است. این یک منظره آشنا برای بسیاری از ما در حال حاضر است.

تماس‌های ویدیویی برای افرادی که از خانه کار می‌کنند عادی شده است، و احتمالاً در آینده بخشی از روز کاری ما خواهند بود. و این مسئله ناگزیر است. اما انتظار داریم که جلسات مشاوره تصویری مانند جلسات حضوری و واقعی باشند.

پس در حال حاضر یکی از مشکلات مشاوره تصویری روانشناسی این است که انتظار داریم هیچ تفاوتی با جلسات رودررو معمولی ما نداشته باشد. اما به این سادگی ها هم نیست و چالش هایی وجود دارد، قطعا در زمان برقراری ارتباط و داشتن مشاوره تصویری و صوتی به این چالش ها توجه کنید تا سوء برداشت ها کاهش یابد.

چالش های مشاوره تصویری و صوتی

ما بخشی از زبان بدن و نشانه های اجتماعی را از دست می دهیم

به محض اینکه به یک مشاوره ویدیویی می رویم، به شدت روی فیلم های طرف مقابلمان تمرکز می کنیم تا کمبود نشانه های غیرکلامی در جلسه را جبران کنیم. جلسات با بیش از یک نفر چالش‌های دیگری نیز دارد زیرا هرچه تعداد چهره‌ها بیشتر باشد، پردازش آن می‌تواند پیچیده‌تر باشد.

دکتر بالیک می‌گوید: معمولاً ما در ملاقات‌های رودررو انواع ارتباطات غیرکلامی ضمنی و ناهشیاری را دریافت می‌کنیم. آنها می توانند نشانه های ظریفی باشند – برای مثال، اگر کسی به سمت شما متمایل است، تمایل بیشتری به علاقه مندی دارد. اگر آنها به عقب خم شوند یا چشمانشان به سمت دیگر نگاه کند، علاقه خود را از دست می دهند – بنابراین شما آنچه را که می گویید تعدیل می کنید.

با این حال، وقتی در حال مشاوره تصویری هستیم، فقط صورت و شانه‌های یک فرد را می‌بینیم. دکتر بالیک می‌گوید: ما ۹۰ درصد نشانه‌هایی را که معمولاً استفاده می‌کنیم از دست می‌دهیم. بنابراین مردم در حال جبران این ضرر هستند. آن‌ها از قسمت‌های دیگر مغزشان برای نگاه دقیق‌تر به چهره‌ها و پر کردن شکاف‌های ارتباطی که نمی‌تواننددریافت کنند، استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که ما “خستگی زوم” را دریافت می کنیم. فقدان نشانه های اجتماعی به معنای فضای بیشتر برای تفسیر نادرست است.

همچنین به نظر می‌رسد که مکالمات در مشاوره تصویری کمتر آزادانه است و مردم اغلب با یکدیگر صحبت می‌کنند. بالیک توضیح می‌دهد که تحقیقات نشان می‌دهد در جلسات گروهی زندگی واقعی، نشانه‌های غیرکلامی افراد را قادر می‌سازد تا بدانند چه زمانی می‌توانند در یک مکالمه بپرند، اما از آنجایی که واتس آپ یا اسکایپ واقعاً تنها به یک صدا در هر زمان اجازه می‌دهد، این لحظات آزاردهنده را دریافت می‌کنید که دو فرد به یکباره صحبت می کنند. و این شروع خیلی از احساسات پیچیده است»

در نقطه مقابل ترازو، در مشاوره روانشناس کودک تصویری سکوت‌های ناخوشایند زیادی را تحمل می کنید – و تحمل این سکوت‌های آنلاین دشوارتر است. ساکت نشستن در یک جلسه مجازی عجیب است، بنابراین مردم تمایل دارند با صحبت بیشتر جبران کنند، اما بالیک پیشنهاد می‌کند که سکوت را بپذیرید. اشکالی ندارد که یک لحظه برای جمع آوری افکار خود وقت بگذارید.

بالیک می‌گوید که رهبران تیم و مدیران منابع انسانی می‌توانند پس از جلسات با افراد ارتباط برقرار کنند و مطمئن شوند که هر گونه محتوای احساسی به‌جای اینکه به آن توجه شود، به درستی مورد توجه قرار گرفته است.

مشاوره تصویری

ما نمی‌توانیم به جلسه توجه خود را معطوف کنیم

دکتر بالیک همچنین می‌گوید، هرکسی که در یک مشاوره تصویری بوده، می‌داند که تمرکز چقدر می‌تواند دشوار باشد، او به این حالت می‌گویند توجه جزئی مداوم. مشکل این است که شما قبل از شروع جلسه مجازی در کامپیوتر یا گوشی خود هستید – به ایمیل‌ها پاسخ می‌دهید، با یک سند Word دست و پنجه نرم می‌کنید، یا ارائه پاورپوینت. سپس، وقتی جلسه شروع می شود، آن پنجره ها یا برگه ها را نمی بندید. شما برای مدت کوتاهی درگیر می شوید، اما زمانی که اعلان دریافت ایمیل یا پیامی دریافت می کنید، نگاهی اجمالی می اندازید.

بالیک می‌گوید: «شما ناآگاهانه دائماً چندوظیفه‌ انجام می‌دهید، بنابراین حتی اگر آن ایمیل را باز نکنید، بخشی از مغز شما شروع به فکر کردن درباره آن می‌کند.»

یکی از راه‌های دور زدن این موضوع این است که همه صفحات را ببندید.

در مشاوره تصویری ما بیشتر به اشتراک می گذاریم

ما در مشاوره های ویدئوی فردی یا گروهی ویدیویی – حتی در جلسات رسمی تیم – بیشتر با همتایان خود صحبت می‌کنیم. ناگهان، مردم احساس خود را به اشتراک می گذارند، خواه این احساس «من واقعاً سختمه»، «احساس اضطراب دارم» باشد. این به عنوان اثر بازدارندگی آنلاین شناخته می شود – جایی که ما محدودیت ها و بازداری های اجتماعی را که معمولاً در تعاملات چهره به چهره وجود دارد، زمانی که در حال صحبت در اینترنت هستیم، کاهش می دهیم.

دکتر بالیک می‌گوید: «در برخی موارد، افراد ممکن است بیشتر در مورد احساسات عاطفی خود بگویند. «چرا که شما همه آن آدم‌هایی را در دنیای واقعی اطراف خود داشتید و خجالت می کشیدید، دیگر ندارید.»

ما تعاملات اجتماعی و غیررسمی را از دست می دهیم

ماهیت کار از راه دور به این معنی است که غیررسمی بودن وجود ندارد – آنچه بالیک لحظات “کولر آبی” می نامد. او می‌گوید: «ممکن است بعد از یک جلسه تیمی پر استرس، همانطور که مردم می‌گویند، با هم ناهار می‌خورند یا به سادگی با هم در راهرو قدم می‌زنند و کمی صحبت می‌کنند. اما این ارنباطات اضافی در جلسات مشاوره تصویری وجود ندارد.

پس بنابراین از جلسات مشاوره آنلاین تصویری استفاده کنیم یا خیر؟

مشاوره های تصویری و آنلاین صوتی قطعا بخش جدایی ناپذیر زندگی ما هستند، چرا که گاهی انتخاب بین مشاوره آنلاین و عدم مشاوره است، پس در این حالت مشاوره تصویری و صوتی بهترین انتخاب است. قطعا مشاوره آنلاین علاوه بر این چالس ها که همگی قابل حل هستند مزیت های زیادی از جمله کاهش مسافت، کاهش هزینه های اضافی، کاهش زمان رفت و آمد پراسترس و دسترسی به متخصصین باتجربه و آموزش دیده را فراهم می کند. بنابراین درصورتی که امکان مشاوره حضوری نیست، مشاوره تصویری روانشناسی بهترین انتخاب است.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0