تست اختلال روانی، تست سلامت روان

تست اختلال روانی چیست؟ خیالتان راحت باشد ما در این مقاله به معرفی تست اختلال روانی و سلامت روانی خواهیم پرداخت. اما قبل از خواندن چند نکته را مدنظر داشته باشید.

1- برای تشخیص گذاری و برچسب گذاری به دنبال تست سلامت روان و تست اختلال روانی نباشید. صرفا هدفتان شناخت و تست فرضیه های اولیه باشد.

2- به تست های روانشناسی اکتفا نکنید، چرا که معیارهای دیگری نیز به غیر از نشانه های رفتاری و علائم فرد در تشخیص اختلال روانی موثر هستند که این کار توسط روانپزشک خوب و روانشناس بالینی انجام می گیرد.

3- قبل از انجام تست حتما با یک روانشناس صحیت کنید تا روانشناس با استفاده از مشاهده و مصاحبه و دریافت تاریخچه فردی تشخیص اولیه اختلال روانی را تایید کند و بعد از آن جهت تایید این فرضیات در صورت لزوم روانشناس از تست اختلال روانی استفاده خواهد کرد.

ماهیت تست های روانشناسی و تست اختلال روانی

تست های روانشناسی آزمون‌های شفاهی یا کتبی هستند که برای ارزیابی رفتار فرد تشکیل می‌شوند. انواع مختلف تست‌های روان‌شناختی به مردم کمک می‌کنند تا پویایی‌های مختلف انسان را درک کنند. این به ما کمک می‌کند که بفهمیم چرا کسی در چیزی خوب است. درحالی‌که فرد دیگری در کار دیگری خوب عمل می‌کند.

تست اختلال روانی

تست‌های روان‌شناسی انواع مختلفی دارند:

  • تست های بالینی و تشخیصی
  •  تست های هوش
  •  تست استعداد
  •  تست مهارت ها
  •  تست های نگرش نگرش
  •  تست های شخصیت
  • و …

تست روان‌شناسی عمدتاً برای تشخیص روان‌شناختی، غربالگری نامزدهای شغلی، شناسایی جایگاه‌های علمی، شناسایی رفتارهای خاص، اهداف تحقیقاتی و غیره استفاده می‌شود. طبقه‌بندی آزمون‌های روان‌شناختی می‌تواند بر اساس ماهیت یا عملکرد آن‌ها باشد.

تست اختلال روانی که ما از آن صحیت می کنیم معمولا تست های بالینی و تشخیصی است که به روانپزشک یا روانشناس کمک می کند که فرضیات خود را بسنجد و وجود اختلال یا عدم وجود آن را رد کند.

ماهیت دیگر تست های روانشناسی یا تست اختلال روانی این است که تست های روانشناسی باید روایی و اعتبار داشته باشند. به زبان ساده تر یعنی اینکه دقیقا همان چیزی را بسنجند که برای آن ساخته شده اند و همچنین اعتبار یعنی اینکه اگر تست روانشناسی یا تست اختلال روانی تکرار شود باید نتایج یکسانی داشته باشد. لذا از این منظر به هر تستی نمی توان اعتماد کرد و صرفا تحقیقات آماری و پژوهش های طولاین مدت اعتبار و روایی تست ها را مشخص می کند. ما در بخش بعدی به معرفی معتبرترین تست اختلال روانی می پردازیم.

معتبرترین تست های اختلال روانی

تست سلامت روان SCL-90

آزمون SCL-90-R ابزاری برای سنجش سریع وضعیت آسیب‌شناختی روانی افراد است. این آزمون شامل ٩٠ سوال برای ارزشیابی علایم روانی است و به وسیله مراجع گزارش می شود و اولین بار برای نشان دادن جنبه های روان شناختی بیماران جسمی و روانی طرح ریزی گردید. با استفاده از این آزمون می توان افراد سالم را از افراد بیمار تشخیص داد. این آزمون توسط دروگاتیس Derogatis, LR. و همکاران در سال ١٩٧٣ معرفی شد و بر اساس تجربیات بالینی و تجزیه و تحلیل های روان سنجی، مورد تجدید نظر قرار گرفت و فرم نهایی آن در سال ١٩٧۶ تهیه گردید. دروگاتیس، ریکلز Rickels, K. و راک Rock, A. “١٩٧۶” اعتبار درونی این آزمون را با استفاده از ضریب آلفا رضایت بخش گزارش کرده اند. کاربرد این آزمون برای افراد عادی جامعه که سن بالاتر از ۱۵ سال دارند، مراجعه کنندگان سرپایی مراکز روانپزشکی و روانشناسی بالینی، همچنین بیماران بستری در مراکز روانپزشکی غیر از بیماران روان‌پریش، بیماران دچار ضایعات عضوی مغز و عقب ماندگان ذهنی قابل اجرا است. پاسخگویان دست کم باید دوره راهنمایی را به پایان رسانده باشند.

همین حالا می توانید از سایت معتبر جعبه ابزار ذهنی تست سلامت روان را بصورت آنلاین و دقیق انجام دهید.

تست بالینی و شخصیت MMPI-2 برای تشخیص اختلال روانی

آزمون شخصیتی چند وجهی مینه سوتا یا به اصطلاح آزمون MMPI یکی از آزمونهای مهم شخصیتی است که مورد استفاده روانشناسان در بسیاری از کشورهای جهان قرار می گیرد. بر اساس برآوردهایی که در زمینه ی میزان استفاده ی روانشناسان از آزمون MMPI انجام گرفته است معلوم شده است که این آزمون از نظر تعداد اجرا در بین آزمونهای شخصیتی رتبه ی اول را به خود اختصاص داده است.

از جمله مزیت های آزمون شخصیتی MMPI میزان گسترش زیاد استفاده از این آزمون و مورد استقبال قرار گرفتن آن توسط روانشناسان است. از دیگر مزیت های این آزمون توانایی آن برای تشخیص بسیاری از اختلالات روانپزشکی است. در کنار این مزیت ها آزمون شخصیتی MMPI دارای محدودیت هایی هم می باشد از جمله محدودیت های این آزمون وجود سطح متوسطی از اعتبار و پایایی در مقیاس های کلینیکی ازمون شخصیتی MMPI می باشد. محدودیت دیگر آزمون شخصیتی MMPI طولانی بودن زمان اجرای آن می باشد. آزمون شخصیتی MMPI برای اشخاص بالای ۱۶ سال قابل اجرا می باشد. همچینن برای اجرای این آزمون لازم است که آزمودنی از حداقل میزان تحصیل برخوردار بوده و تا کلاس نهم درس خوانده باشد.

آزمون شخصیتی میلون MCMI برای تشخیص اختلالات شخصیت

ست روانشناسی میلون (MCMI) چیست؟ پرسشنامه چند متغیری بالینی (MCMI) یک پرسشنامه خودگزارش دهی استاندارد شده است که طیف وسیعی از اطلاعات شخصیت، سازگاری احساسی و نگرش مراجعان را به پرسشنامه که مخاطبان آنها بیش از ۱۸ سال دارند و توانایی خواندن حداقل تا کلاس هشتم هست را اندازه گیری می کند. دومین پرسشنامه مهم پس از مقیاس چند وجهی مینه سوتا (MMPI) است.

تست میلون یا تست MCMI چه مزیت هایی دارد؟
  • میلون از سایر جهات مکمل mmpi است. در اصل تست MMPI بر اختلال های محور 1 تاکید دارد. میلون برای کمک به تشخیص اختلال های محور2 تاکید دارد.
  • میلون کوتاهتر از mmpi است و تکمیل میلون 20 تا 30 دقیقه زمان می برد.
  • بهترین تست برای امر مشاوره پیش از ازدواج میلون می باشد.

نتیجه گیری تست اختلال روانی!

تست بیماری روانی و سایر تست های روانشناسی، تفسیری متفاوت و یک دنیای متفاوتی دارند. سعی نکنید این آزمون ها را خودتان بگیرید و خودتان تفسیر کنید و حالتان بد شود. اگر مسیر درست را بخواهید طی کنید، اگر فکر می کنید از اختلال روانی رنج می برید باید ابدا به روانشناس مراجعه کنید تا یک فرایند ارزیابی و تشخیص کامل که بخشی از آن هم تست روانشناسی است طی شود. در مرحله دوم اگر نیاز به آزمون روانشناسی بود، آزمون باید توسط روانسج اجرا شود و مباحث آماری آن و تفسیرهای اولیه صورت پذیرد، در مرحله آخر متخصص مربوطه که درمان شما نیز با او خواهد بود تفسیر دقیق تست را برای شما بازگو خواهد کرد، لذا به تفسیرهای آماده و قالبی که برای همه تولید می شود نمی توان اعتماد کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0