درمان سریع پانیک، درمان های غیر دارویی، سنتی و خانگی

تکنیک درمان سریع پانیک

راه های درمان سریع پانیک چیست؟ آیا درمان سنتی حمله پانیک اثرگذار است؟ برای کنترل پانیک چه کنیم؟ درمان پانیک در دو روز امکان پذیر است؟!

حمله‌ی پانیک یا حمله‌ی قلبی؟

بیشتر نشانه‌های حمله‌ی پانیک فیزیکی هستند و گاهی آن‌قدر شدیدند که فرد فکر می‌کند دچار حمله‌ی قلبی شده است. در حقیقت بیشتر افرادی که دچار حملات پانیک می‌شوند، بارها به دکتر یا اورژانس مراجعه می‌کنند و درمان سریع پانیک را انجام نمی دهند، چون باور دارند دچار مشکل پزشکی حادی هستند که زندگی‌شان را تهدید می‌کند. اگرچه باید علائمی مانند درد قفسه‌ی سینه، تپش قلب و سخت شدن تنفس را جدی بگیریم، اما معمولا حملات پانیک هستند که به اشتباه حملات قلبی تصور می‌شوند نه برعکس.

نشانه های پانیک، نشانه های حمله پنیک

حمله پانیک در بیشتر افراد بین 10 تا 30 دقیقه به طول می انجامد که بیشتر این مدت احساس شدید اضطراب و نگرانی در فرد به وجود آمده و در چند دقیقه به اوج خودش می شد. فرد مبتلا در هنگام حملات پانیک نشانه های زیر را از خود نشان می دهد:

  • کوتاه شدن نفس‌ها و نفس‌نفس زدن؛
  • تپش قلب یا افزایش ضربان قلب؛
  • درد یا ناراحتی در قفسه‌ی سینه؛
  • لرزیدن؛
  • احساس خفگی؛
  • احساس غیر واقعی بودن یا جدا بودن از محیط اطراف؛
  • عرق کردن؛
  • تهوع یا دل‌آشوبه؛
  • احساس گیجی، غش کردن؛
  • احساس بی‌حسی یا مورمور شدن؛
  • احساس سرما یا گرمای‌ شدید؛
  • ترس از مرگ، از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن.

نشانه های حمله پنیک

خطرات حمله پانیک

خیلی از افرادی که دچار حمله پانیک یا panic attack می شوند از این موضوع نگرانند که نکند دچار سکته قلبی یا مغزی شوند یا نکند عقل خود را از دست دهند. به همین علت سوالی که بیشتر مبتلایان در جلسات اولیه درمان می پرسند این است: ” آیا حمله پانیک موجب مرگ می شود؟” جواب خیر است. حمله پانیک به هیچ عنوان نمی تواند منجر به مرگ شود اما به دلیل ترس های فرد، موجب ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد می شود. فرد مبتلا به پانیک از حضور در مکان های شلوغ دوری می کند به این علت که نگران است نتواند هنگام بروز حملات از این مکان ها فرار کند. فرد مبتلا به پانیک در هر ساعت که حمله پانیک به او دست می دهد به اورژانس مراجعه می کند تا از وضعیت سلامت خود مطمئن شود و آزمایش های زیادی را برای حصول اطمینان انجام می دهد.

علت حمله پانیک چیست؟

دلیل اضطراب فرد مبتلا به پانیک، ترس از به وقوع پیوستن تجربیات و علائم شدید است و در ذهن خود باور دارد که این اتفاقات می افتد. به همین علت، حتی با کمترین تپش قلب، این موضوع را به حمله قلبی ربط می دهد و در نتیجه، اضطراب فرد افزایش یافته و بر اثر افزایش اضطراب، تپش قلب بازهم بیشتر می شود. این چرخه تا جایی ادامه پیدا می کند که به اصطلاح انفجار رخ می دهد و در این حالت است که علائمی مثل سوزش یا بی حسی بدن و یا احساس قطع ارتباط فرد با دنیای بیرونی رخ می دهد.

اگرچه علت فیزیولوژیکی این بیماری هنوز هم کاملا روشن نیست اما عواملی هستند که شانس فرد برای ابتلا به بیماری پانیک را افزایش می دهند. علت هایی مثل:

  • انتقال ارثی: شانس وجود بیماری در فرزند شخص مبتلا به پانیک 6 برابر دیگران است.
  • کافئین: مصرف چای و قهوه در افراد مستعد می تواند باعث تشدید حملات پانیک شود.
  • مواد مخدر: شیشه، هروئین، حشیش و سایر مواد مخدر و محرک در بروز پانیک موثر اند.
  • بی خوابی: بی خوابی یا وجود مشکل در چرخه خواب می تواند باعث بروز پانیک شود.
  • بیماری جسمی: بیماری هایی مثل پرکاری تیروئید یا دیابت می توانند تاثیرگذار باشند.

درمان سنتی حمله پانیک، درمان غیر دارویی پانیک، رهایی از پانیک

بیماری پانیک در موارد شدید نیاز به درمان لحظه ای و دارویی دارد که در این مقاله از کلینیک روانشناسی و روانپزشکی ذهن آرا به آن پرداخته ایم. اما در کنار درمان دارویی، تکنیک هایی هم وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها، پانیک را سریع و به صورت غیر دارویی درمان و کنترل کنید.

۱. درمان پانیک به روش رفتار آگاهانه

روش رفتار آگاهانه مؤثر‌ترین روش درمان حمله‌های پانیک، اختلال پانیک و آگورافوبیاست. روش درمانی رفتار آگاهانه بر فکر کردن به الگوها و رفتارهایی که محرک حمله‌ی پانیک هستند تمرکز دارد. این روش به شما کمک می‌کند واقع‌بینانه‌تر به ترس‌هایتان نگاه کنید.

مثلا اگر در حال رانندگی دچار حمله‌ی پانیک شوید بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد چیست؟ شاید مجبور شوید کنار بزنید و مدتی توقف کنید، اما احتمال اینکه تصادف کنید یا دچار حمله‌ی قلبی شوید بسیار کم است. وقتی متوجه شوید که هیچ چیز هولناکی قرار نیست رخ بدهد، تجربه‌ی یک حمله‌ی پانیک دیگر به اندازه‌ی قبل وحشتناک نیست.

۲. روش درمانی افشا برای پنیک

در این روش درمانی شما در یک محیط امن و کنترل‌شده در معرض حالات فیزیکی پانیک قرار می‌گیرید. این روش به شما کمک می‌کند راه‌های بهتری برای کنار آمدن با حملات پیدا کنید. شاید از شما خواسته شود که نفس‌نفس بزنید، سرتان را از طرفی به طرف دیگر بچرخانید یا نفس‌تان را نگه دارید. این تمرینات مختلف باعث شبیه‌سازی احساساتی مانند حالت پانیک می‌شوند. با هر بار تکرار این وضعیت، ترس شما از این حالات بدنی کمتر می‌شود و بهتر می‌توانید حملات پانیک‌ را کنترل کنید.
اگر دچار آگروفوبیا هستید قرار گرفتن در معرض موقعیت‌هایی که از آنها می‌ترسید هم بخشی از درمان است. در روش درمانی افشا برای فوبیاهای خاص، شما آن‌قدر با موقعیتی که از آن می‌ترسید روبه‌رو می‌شوید تا آن ترس به تدریج از بین برود. طی این تجربه شما متوجه می‌شوید که این موقعیت صدمه‌ای به شما نمی‌زند و کنترل احساسات شما در دست خودتان است.

۳. درمان دارویی پانیک

دارو می‌تواند به طور موقت اختلال پانیک را درمان کند یا بعضی از علائم آن را کاهش بدهد. با این وجود، دارو نمی‌تواند آن را کاملا درمان یا برطرف کند. مصرف دارو در موارد بسیار شدید می‌تواند مفید واقع شود، ولی نباید به تنهایی به آن اکتفا کرد. دارو زمانی بیشترین تأثیر را دارد که با درمان‌های دیگر و تغییر سبک زندگی همراه باشد. مهم‌ترین بخش درمان، مشخص کردن علت حملات پانیک است.
داروهایی که برای اختلال پانیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر است:

  • داروهای ضدافسردگی: چندین هفته طول می‌کشد تا این داروها اثر کنند پس باید به صورت مداوم آنها را مصرف کنید، نه فقط هنگام حمله.
  • بنزودیازپین‌ها: این دسته داروهای ضد اضطرابی هستند که خیلی سریع عمل می‌کنند (معمولا بین سی دقیقه تا یک ساعت). مصرف آنها در هنگام حمله‌ی پانیک باعث می‌شود علائم حمله به سرعت برطرف شوند. با این حال، بنزودیازپین‌ها به شدت اعتیادآورند و قطع کردن مصرف آنها می‌تواند عوارضی جدی در پی داشته باشد. پس باید در مصرف آنها احتیاط کرد.

مقاله مرتبط: موثرترین دارو برای پانیک


برخی دیگر از روش های خودیاری کنترل حمله پنیک

1- نفس عمیق

روی صندلی بنشینید و عضلات خود را شل کنید.

دست خود را روی شکم قرار دهید و با بینی تنفس کنید تا بالا پایین رفتن شکم خود را حس کنید.

هوا را در ریه خود حبس کنید و پس از مدت کوتاهی از دهان خارج کنید.

2- تمرکز کنید

در هرکاری که انجام می دهید به دقت تمرکز کنید و سعی کنید ذهنتان از موضوع خارج نشود. اگر رانندگی می کنید تمام توجه خود را معطوف به رانندگی کنید.

3- ریشه یابی کنید

حملات پانیک عمدتا در شرایط استرس زای شدید به وجود می آیند. مثلا مرگ عزیزان یا جابجایی از شهری به شهر دیگر و غیره. برای درمان غیر دارویی سریع تر بهتر است عامل ایجاد حمله پانیک را ریشه یابی کنید تا آمادگی مقابله با آن را داشته باشید.

4- اتاق آرام

بهتر است اتاق خود را با استفاده از رنگ آمیزی آرام و دکوراسیون ساده و لذت بخش برای خودتان به جایی آرامش بخش تبدیل کنید. همچنین می توانید از عصاره بابونه به عنوان یک رایجه ضد اضطراب در اتاق استفاده کنید.

5- کنترل استرس برای درمان سریع پانیک

باید راه های کنترل استرس را آموزش ببینید. ورزش کنید، نقاشی بکشید، داستان نویسی کنید، یوگا و مدیتیشن کار کنید و هرکاری که برای کاهش استرس به شما کمک می کند را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

6- چای بابونه

چای بابونه به عنوان یک آرامش دهنده می تواند در شرایط استرس زا به کمک شما بیاید. می توانید چای بابونه را با زنجبیل، نعنا یا اسطوخودوس ترکیب کنید تا هم طعم بهتری بگیرد هم اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

7- عضلات خود را آرام کنید

نفس عمیق بکشید، بدن خود را شل کنید. چند حرکت کششی انجام دهید و سپس رها کنید تا به حالت آرامش برسد. این کار را برای تک تک اعضای بدن انجام دهید. توجه داشته باشید که تمرکز شما روی شل بودن ماهیچه ها باشد.

8- چای رز

چای رز هم مانند چای بابونه، از گیاهان دارویی موثر برای کاهش اضطراب و استرس است. بهتر است گلبرگ های رز را با اندکی چای مخلوط کنید و نزدیک 10 دقیقه آن را دم کنید.

9- سنبل الطیب، درمان سنتی حمله پانیک

سنبل الطیب نیز در طب سنتی و گیاهان دارویی، یک داروی مفید برای کاهش تنش نام گرفته است. برای استفاده از آن باید 2 قاشق از آن را به مدت 10 ساعت در آب سرد خیس کنید و مایع بدست آمده را نوش جان کنید.

10- جنسینگ

چند تکه کوچک از ریشه گیاه جنسنیگ را در مقداری آب قرار دهید و با ملایمت حرارت دهید. برای خوش طعم شدن می توانید از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده کنید. داروی مکمل جنسینگ هم کارایی مشابهی دارد.

11- دوش آب گرم

آب گرم اثر آرامش بخشی روی بدن دارد و به همین علت می توانید از دوش آب گرم به عنوان یک درمان سریع و غیر دارویی برای پانیک استفاده کنید. همچنین دوش آب گرم باعث می شود تا خواب شما تنظیم شود.

12- ماساژ

با یک روغن مناسب مثل روغن گل رز، روغن بابونه یا روغن اسطوخودوس، بدن خود را ماساژ دهید و از کسی بخواهید تا شانه ها، ران و پشت ساق پای شما را ماساژ دهد. سعی کنید از روغن گرم استفاده کنید.

13- ورزش منظم

ورزش باعث می شود که کارکرد قلب و عروق بهتر شود و همین، عاملی است که می تواند تاثیر حملات پانیک را روی شخص کاهش دهد. همچنین اندورفین آزاد شده در ورزش باعث ایجاد روحیه مثبت در شما خواهد شد.

14- خواب منظم

از مهمترین و تاثیرگذار ترین تکنیک های درمان سریع پانیک، منظم کردن چرخه خواب و دریافت خواب کافی است که می تواند با کنترل وضعیت و کاهش علائم پانیک، در مقابله با آن به شما کمک کند.

15- رفتار درمانی برای رهایی از پانیک

بهتر است نزد یک روانشناس و دکتر متخصص در زمینه درمان پانیک بروید و از او بخواهید که به شما کمک کند. معمولا دکتر درمان پانیک خوب با استفاده از رویکرد رفتاردرمانی ریشه این مشکل را شناسایی می کند و آن را درمان می کند.

در پانیک اتک شما تنها نیستید

برای این که آرامش بیشتری بدست بیاورید باید به خاطر داشته باشید که شما تنها نیستید و افراد بیشماری شبیه به شما در دنیا وجود دارند که بسیاری از آن ها با درمان مناسب توانسته اند از این بیماری رهایی پیدا کنند.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه درمان سریع و غیر دارویی پانیک به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در این زمینه با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

چرا کلینیک اعصاب و روان ذهن آرا

تخصص روانشناسان روانپزشکان: پزشکان مرکز روانپزشکی و روانشناسی ذهن آرا، هریک در زمینه بخصوصی تخصص و تجربه چندین ساله داشته و مشکلاتی مثل افسردگی، اختلال دوقطبی، اعتیاد و دیگر مشکلات روانپزشکی و روانشناسی را درمان می کنند.

کارگروه های تخصصی: کلینیک روانشناسی و روانپزشکی ذهن آرا، به دلیل داشتن بیش از 30 درمانگر در حوزه های تخصصی متعدد برای موارد خاص، کارگروه های تخصصی تشکیل داده و با توجه به نیاز مراجع، اقدام درمانی متناسب تجویز می کند.

متدهای درمانی روز: کلینیک ذهن آرا، همیشه درمانگران خود را ملزم به مطالعه و بررسی آخرین دستاورد های علم روانشناسی و روانپزشکی می داند و همیشه تکنولوژی های روز در این حیطه را استفاده می کند.

برای درمان پانیک اتک و رهایی از پانیک حتما با مرکز تخصصی حمله پانیک در تماس باشید. ذهن آرا متخصصین باتجربه و متخصصی در این زمینه دارد.

3.7/5 - (26 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0