درمان شخصیت کنترل گر

هر کسی خواهان کنترل زندگی خودش است؛ شخص کنترل‌ گر علاوه بر زندگی خود، خواهان کنترل زندگی افراد دیگر هم هست. گاهی این کنترل‌گری آن‌قدر شدید می‌شود و جزئیات زندگی دیگران را در بر می‌گیرد که آثار مخربی بر زندگی افراد می‌گذارد. اغلب اوقات خواسته‌ها و نیازهای فرد تحت کنترل کاملا نادیده گرفته می‌شود و حتی آن فرد مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد. چه با یک رئیس کنترل‌گر سروکار داشته باشید و چه شریک عاطفی شما شخصیت کنترل گری داشته باشد، زندگی شما تحت تاثیر است. پس مهم است که نشانه‌های رفتار کنترل‌گر را بشناسید و بهترین راه مقابله با آن را بیاموزید. بسیاری از افراد به دلیل اضطراب سعی در کنترل دیگران دارند. آن‌ها حس می‌کنند که اگر مسئول نباشند همه چیز آن‌طور که باید پیش نمی‌رود. برای برخی دیگر این احساس اضطراب نیست که سبب کنترل بر دیگران می‌شود؛ بلکه آن‌ها از نوعی اختلال شخصیتی رنج می‌برند. اما این رفتار به هر دلیلی که باشد باعث ایجاد احساس عصبانیت و حقارت در اطرافیان شخصیت کنترل گر می‌شود. با شناخت ویژگی‌ها و علائم این افراد، می‌توانید درک بهتری از راه‌های مقابله با آن پیدا کنید.

شخصیت کنترل گر چیست؟

هر یک از ما سعی می کنیم تا حدی اتفاقات زندگی خود را کنترل کنیم. با این حال، زمانی که فردی سعی می کند عناصر زندگی شخص دیگری را کنترل کند، این می تواند آسیب زا باشد. افراد کنترل کننده می خواهند بر شخص دیگری کنترل داشته باشند، یا قدرت خود را اعمال کنند. آن‌ ها می‌توانند در تلاش‌ های خود برای رسیدن به مسیر خود با کنترل و دستکاری اهداف دیگران، سرکوبگر و سلطه جو باشند. افرادی که کنترل گر هستند، سعی می کنند بر دیگران قدرت داشته باشند و موقعیت ها را کنترل کنند. در برخی موارد، یک فرد ممکن است از روی اضطراب، رفتارهای کنترل کننده ای اتخاذ کند، زیرا نگران است که اگر کنترل را حفظ نکند، اوضاع به درستی پیش نخواهد رفت. در موارد دیگر، ممکن است ادعای تسلط باشد که نوعی سوء استفاده است. افراد ممکن است در بسیاری از زمینه های زندگی با افراد کنترل کننده در تماس باشند. این افراد می توانند: شرکای کاری، دوستان، خانواده، همکاران و حتی غریبه ها باشند.

اگر خودتان از پس شخصیت کنترلگر برنیامدید قطعا باید به یک روانشناس یا دکتر اعصاب و روان مراجعه نمایید و از او در این زمینه مشورت بگیرید.

رفتارهای کنترل گر به اشکال مختلفی با سوء استفاده همراه است

1.آزار جسمی

هرگونه تماس ناخواسته از سوی فردی که قصد آسیب رساندن به فرد دیگری را داشته باشد، آزار جسمی است.

2.آزار عاطفی و کلامی

این رفتار به شکل رفتار غیر فیزیکی مانند توهین یا تهدید کسی، زیر نظر گرفتن مداوم او یا تلاش برای تحقیر او ظاهر می شود.

3.سوء استفاده جنسی

رفتارهایی که افراد را تحت فشار قرار دهند یا مجبور به انجام یک فعالیت جنسی کنند که نمی خواهند در آن شرکت کنند، سوء استفاده جنسی است.

4.سوء استفاده مالی

این مورد زمانی اتفاق می افتد که فردی تلاش می کند وضعیت مالی یک فرد را کنترل کند.

5.سوء استفاده دیجیتال

این شکل از سوء استفاده از فناوری مانند پیامک و رسانه های اجتماعی برای آزار و اذیت یا ارعاب شخصی استفاده می کند.

6.تعقیب

تعقیب زمانی اتفاق می افتد که شخصی دائماً فردی را تماشا یا دنبال می کند و باعث می شود احساس نا امنی کند.

اگر توسط شخص دیگری کنترل می شوید، ممکن است یکی از موارد زیر را تجربه کنید:

آسیب به اعتماد به نفس و احساس خود
مشکل در اقدام
ترس از کسی که شما را کنترل می کند
افسردگی و اضطراب
فقدان اراده برای زندگی

علت ایجاد شخصیت کنترل گر

روان‌شناسان دلایل متفاوتی را به‌عنوان ریشه‌های ابتلا به این شخصیت مطرح کرده اند، عواملی مانند: اختلال اضطراب و اختلال شخصیتی مرزی یا خود شیفته. در واقع، رفتار شخصیت کنترل گر یکی از پیامد‌ها یا نشانه‌های ابتلا به این اختلال‌هاست؛ برای مثال، فردی که از اختلالات مربوط به اضطراب رنج می‌برد، به دیگران اعتماد ندارد و دوست دارد کارها را همیشه خودش انجام بدهد. او همیشه مضطرب است و در نتیجه، سعی می‌کند با دردست‌گرفتن همه امور از اضطرابش بکاهد.

اگر با فردی که شخصیت کنترل گر دارد برخورد کردیم چه اقداماتی داشته باشیم

۱. از حدومرز خود دفاع کنید

اغلب افراد دچار شخصیت کنترل گر به‌سراغ کسانی می‌روند که ذهنیت منفی و کمبود اعتماد به نفس دارند؛ چرا که این افراد در تعیین حد و مرز روابط خود مشکل دارند. لازم است برای مقابله با رفتارهای شخصیت کنترل گر برای خود خط قرمز هایی تعریف کنید. گاهی با تعیین همین خطوط مشکل حل می‌شود.

۲. از مشاجره با آنها بپرهیزید

تلاش شما برای پیروز شدن در دعوا با یک شخصیت کنترل گر اغلب بی‌نتیجه‌ است. چنین افرادی همیشه خود را محق می‌دانند و در توجیه خود نیز استاد شده‌اند. دعوا کردن با آن ها تأثیری که ندارد، اوضاع را بدتر هم خواهد کرد. هنگام مواجه‌ شدن با چنین شرایطی فقط نظر خود را قاطعانه اعلام کنید؛ اما به‌دنبال اثبات آن نباشید.

۳. آرامشتان را حفظ کنید

گاهی افراد کنترل گر روی اعصاب شما راه می‌روند تا شما را عصبی کنند و از این حالت به نفع خود سود ببرند. عصبانیت شما در مواجهه با چنین شخصیت‌هایی باعث می‌شود آن ها بهتر کنترل شما را به دست بگیرند.

۴. کمک بگیرید

اگر رفتارهای شخصیت کنترل گر به حدی رسیده که کار یا رابطه عاطفی شما را به خطر انداخته است، باید از یک مشاور کمک بگیرید.

۵. رابطه را ترک کنید

گاهی فرد مقابل، با وجود همه تلاش‌های شما برای حل مشکل، دست از رفتارهای غلط خود برنمی‌دارد. در این وضعیت، بهترین کار ترک‌کردن این افراد است. با این کار در حق خودتان لطف کرده‌اید.

اگر شخصیت شما کنترل گر است با سه روش به خود کمک کنید

1.نیروی حقیقی خود را بشناسید

سعی کنید به عقب برگردید و تجربه دردناک دوران کودکی خود را به یاد آورید و رابطه بین آن تجربه تلخ و سرکوب شدن قدرت و استعداد وجودیتان را پیدا کنید، آن ها را روی کاغذ بنویسید و دور بیاندازید و تجربه های جدید را جایگزین کنید.

2.برای رسیدن به نیروی حقیقی کاری انجام دهید

استعدادتان در هر جهتی است آن را پرورش دهید مثلا اگر در زمینه نقاشی است به کلاس های نقاشی بروید. رضایتی را که نیروی حقیقی به شما می دهد با رضایت کنترل گری نمی توانید مقایسه کنید و بدانید اصلا مهم نیست که چه قدر دیر شده است.

3.خشمتان را شناسایی کنید

برای این که همیشه با خشم خود در ارتباط باشید، هر روز صبح از خود بپرسید که چه امری باعث عصبانیت تان شده است. همه آن ها را یادداشت کنید و برای بهتر شدن آن برنامه ریزی کنید.

controlling personality

برای درمان شخصیت کنترل گر بهترین راه مراجعه به مشاور متخصص می باشد. چرا که ریشه مشکل به صورت دقیق بررسی شده و درمان مفید تری خواهید داشت.

2.5/5 - (4 امتیاز)
2 نظرات
  1. ف.ق می گوید

    سلام چقدر خوبه ک خدمات مشاوره ای وجود دارن ،مایه امید هست .
    اما اگه کسی هزینه این مشاوره ها رو نداشت باید چکار کنه ؟

  2. یه دختر می گوید

    ممنون بابت توضیحات اما یه باگ بزرگی تو صفحات فارسی زبان هست. تمام مشکلات رو خارج از خود میبینه! هر مطلبی خوندم علاوه بر اینکه کپی سایت دیگه بود، در مورد این حرف میزد که اگر با شخص کنترل‌گر هستید چه کنید..
    نه آقا نیستیم. خودمان هستیم. مشکل در خارج از من نیس در درونه منه
    من چه جوری مشکلمو حل کنم؟

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + 7 =

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0