مرکز تست هوش کودکان در تهران، سنجش هوش و استعداد

مرکز تست هوش و استعدادیابی کودکان در تهران

قبل از اینکه به معرفی مرکز تست هوش خوب در تهران بپردازیم، کمی در رابطه با سازه و مفهوم هوش توضیح دهیم. اگر نمی خواهید ادامه مقاله را مطالعه کنید همین حالا جهت تنظیم وقت تست هوش معتبر با کلینیک روانشناسی ذهن آرا به شماره های زیر تماس بگیرید.


021267221400212672214402126722135


مرکز تست هوش کودکان در تهران: هوش یک توانایی و یک سازه ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، سازگاری و یادگیری را در بر می‌گیرد. بسیاری از روان شناسان معتقدند هوش یک فرد تا ۱۸ سالگی شکل می گیرد و از این سن به بعد هوش ثابت می ماند و تجربه به آن اضافه می شود. نظریه‌های هوش در طول تاریخ تغییرات زیادی کرده‌اند و به تبع آن آزمون های مختلف هوش برای سنجش هوش ایجاد شده است. اما این روزها سایت های مختلفی و مراکز روانشناسی مختلفی تست های جالب روانشناسی را به جای تست های معتبر هوش و مرکز تست هوش کودکان در تهران استفاده می کنند و به راحتی برچسب هایی مانند کودن؛ کم هوش و باهوش را به کار می برند! آزمون های معتبر هوش آزمون های معدودی هستند که اعتبار و روایی بسیار بالایی دارند و تحت تاثیر شرایط مختلف نتایج متفاوتی نمی دهند و همچنین آزمون های معتبر بر روی جامعه ی بزرگی از همان فرهنگ اجرا شده و امکان مقایسه افراد با همتایان خود وجود دارد. پس بهتر است به یک مرکز تست هوش کودکان در تهران مراجعه شود.

احتمالاً هیچ حوزه دیگری مانند هوش، بحث و جدل به خود ندیده است. برای مثال یکی از بحث ها پیرامون هوش این است که روانشناسان بحث می کنند که آیا هوش آموختنی است یا موروثی، از نظر فرهنگی خاص است یا جهانی، یک توانایی است یا چند توانایی. این بحث ها ادامه دارد و به این زودی ها هم حل نمی شود.

مرکز تست هوش کودکان در تهران، سنجش هوش و استعداد

رایج ترین و معتبرترین تست های هوش که مراکز تست هوش در تهران باید بگیرند

مقیاس هوش وکسلر برای کودکان – ویرایش چهارم (WISC-IV) و نسخه پنجم (WISC-V)

تست هوش وکسلر برای کودکان پرکاربردترین آزمون هوش برای کودکان 6 تا 16 ساله است. در حال حاضر دو نسخه مختلف از WISC وجود دارد. WISC-V جدیدترین نسخه است و در پاییز 2014 در دسترس قرار گرفت. مهم است که توجه داشته باشید که ممکن است یک سال از انتشار نسخه جدید WISC طول بکشد تا متخصصان در مورد آن آموزش ببینند. برای اینکه کاربرد تست همه گیر شود باید متخصصین آموزش های لازم در این زمینه را ببینند، لذا این نسخه از آزمون هوش هنوز خیلی در ایران همه گیر و کاربردی نیست.

WISC-V شامل خرده آزمون‌های فرعی متعددی است که همچنین نمره IQ کل را هم به ما می‌دهد. این آزمون همچنین پنج «نمره عامل» را به به ما می دهد که ابعاد مختلف عملکرد را اندازه‌گیری می‌کند. این عوامل عبارتند از درک کلامی، دیداری- فضایی، استدلال سیال، سرعت پردازش و حافظه کاری. این عوامل عملکرد کودک را در ابعاد معنی دار توانایی ذهنی منعکس می کند و اطلاعات مفیدی را در مورد سبک یادگیری کودک ارائه می دهد.

عامل درک کلامی دانش کلامی کودکان و توانایی آنها در استفاده از مهارت های کلامی خود را در موقعیت های جدید اندازه گیری می کند. نمرات این عامل همچنین بازتابی از محیط آموزشی و خانه کودک است. به عبارت دیگر، اگر کودک با محیطی احاطه شده باشد که از نظر کلامی غنی شده باشد، احتمالاً در این عامل بهتر عمل خواهد کرد.

عامل دیداری- فضایی برای اندازه گیری شکل گیری مفهوم غیرکلامی، ادراک و سازماندهی بصری، پردازش همزمان، هماهنگی بینایی-حرکتی، یادگیری و توانایی جداسازی شکل و زمین در محرک های بصری طراحی شده است.

عامل استدلال سیال توانایی تشخیص روابط مفهومی اساسی بین اشیاء بصری و استفاده از استدلال برای شناسایی و اعمال قوانین را اندازه گیری می کند.

سرعت پردازش، سرعتی را می سنجد که کودکان می توانند اطلاعات بصری ساده مانند طرح های انتزاعی یا اعداد را بدون اشتباه پردازش کنند. اگرچه معیاری برای سنجش توانایی کودک در تفکر یا استدلال نیست، مشکل در پردازش اطلاعات ساده (مثلاً کپی کردن نمادها یا حروف یا اسکن سریع برگه برای اشتباهات) باعث می شود کودک زمان و انرژی ذهنی کمتری برای درک و پردازش مطالب جدید داشته باشد.

حافظه فعال نشان دهنده توانایی کودک برای نگهداری اطلاعات در حافظه است تا بتواند آن را دستکاری کند یا با آن محاسبات انجام دهد. این شامل توانایی انجام محاسبات ذهنی است و می تواند تحت تأثیر توجه ضعیف قرار گیرد.

مقیاس یا تست هوش بزرگسالان وکسلر – ویرایش چهارم (WAIS-IV)

WAIS-IV رایج ترین تست هوش برای افراد 16 تا 75 ساله است. این آزمون برای افراد برشگسال و نوجوانان بزرگسال استفاده می شود.

مقیاس هوشی پیش دبستانی و ابتدایی وکسلر – ویرایش چهارم (WPPSI-IV)

این تست یکی از پرکاربردترین تست های توانایی شناختی برای کودکان خردسال 2 تا 7 سال است. این تست شامل آزمون‌های فرعی است که ماهیت مشابهی با آزمون‌های WISC-IV و V دارند. در اصل، می توان آن را نمونه کوچک WISC-V در نظر گرفت.

مقیاس های هوش استانفورد-بینه – ویرایش پنجم

تست هوش استنفورد بینه را می توان برای افراد بالای 2 سال تا 85 سال استفاده کرد. تست استنفورد بینه شامل مجموعه‌ای از آزمون‌های فرعی است که بسیاری از آنها از نظر محتوا شبیه به آزمون‌های مقیاس وکسلر هستند. این آزمون پنج حوزه محتوا را اندازه گیری می کند: استدلال سیال، دانش، استدلال کمی، پردازش دیداری- فضایی و حافظه کاری. یک نمره ترکیبی عمومی نیز به عنوان معیاری از هوش کلی به دست می آید.

مقیاس توانایی افتراقی – ویرایش دوم (DAS-II)

DAS یک آزمون توانایی شناختی است که می تواند برای کودکان 2 تا 17 ساله استفاده شود. این برای اندازه گیری توانایی خاص در طیف وسیعی از حوزه های شناختی، مانند توانایی استدلال استقرایی، توانایی کلامی و توانایی فضایی ابداع شد. در تعدادی از زمینه‌ها مشابه مقیاس وکسلر است (به عنوان مثال، شامل آزمون‌های فرعی متعددی است)، و یک نمره توانایی مفهومی عمومی (GCA) به دست می‌دهد که مشابه اما با ضریب هوشی مقیاس کامل WISC یکسان نیست.

ارتقاء مغزی کلینیک استعدادیابی ذهن آرا، بهترین مرکز تست هوش کودکان

اهمیت انجام تست هوش در مراکز تست هوش چیست؟مرکز تست هوش کودکان در تهران

شناسایی کودکان با بهره هوشی کمتر در سنین اولیه برای کمک به  او بسیار مهم است، بی گمان هر پدر و مادری دوست دارد فرزندی باهوش داشته باشد. هوش کودکان نقطه پایانی ندارد. پدر و مادرهای ایرانی که حالا بیش از هر زمان دیگری به هوش بچه هایشان اهمیت می دهند، بیش از گذشته می خواهند بدانند چگونه استعداد و توانمندی فرزندانشان را شناسایی کنند و آینده درخشان تری برای آن ها فراهم کنند. انجام آزمون هوش یکی از اقدام هایی است که بسیاری از خانواده ها به آن مبادرت می ورزند تا به این وسیله نه فقط از دانستن یک فرزند باهوش مطمئن شوند بلکه از آن برای سرمایه گذاری و موفقیت آینده فرزند خود سود جویند.

مرکز تست هوش کودکان در تهران، شرایط گرفتن تست مهم است!

فاکتورهایی مانند سن و جنس کودک و مسلط بودن آزمون گر، در نتیجه آزمون بسیار تاثیرگذار است. همچنین آزمون های هوش حتما می بایست توسط روانسنج باتجربه اجرا شود و تمامی رفتارهای آزمودنی ثبت و نوشته شود. و تفسیر آزمون نیز باید توسط متخصص انجام شود. بنابراین یک آزمون هوش موفق، آزمونی است که تمام این موارد در آن رعایت شده باشد.

در هنگام آزمون کودک باید در آرامش قرار داشته باشد، از آزمون لذت ببرد، در کمال خونسردی آزمون را انجام دهد. همچنین مکان آزمون، فضا، نور، تهویه و بسیاری از عوامل محیطی در نتیجه آزمون بسیار تاثیرگذار است. بهتر است قبل از آزمون، آزمون گر با کودک آشنا شود و با او بازی کند.

هوش افراد چگونه زیاد می شود؟

عوامل بسیاری در تولد یک کودک باهوش دخیل است از جمله وراثت، شرایط محیطی مادر در دوران بارداری، تغذیه و پس از تولد نیز عکس العمل ها، گفت وگوی والدین با نوزاد، ماساژ بدن نوزاد توسط مادر در به تحریک آوردن سیناپس های عصبی نوزاد همگی در افزایش هوش کودک تاثیر دارد و در واقع از همان قدم اول که والدین تصمیم به فرزندآوری می گیرند، در طول دوران بارداری و پس از آن هوش کودک تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرد و ممکن است بیشتر شود. نکته این جاست که اغلب والدین تصور می کنند ضریب هوشی قابل افزایش نیست، در حالی که اگر آزمون هوش در سنین پایین انجام شود می توان با برنامه ریزی هوش کودک را افزایش داد. با برنامه ریزی، آموزش مداوم، همکاری خانواده و تحت نظر روان شناس می توان این اقدام را عملی کرد و والدینی که فرزند کم هوش دارند نباید ناامید باشند. آن بخش از هوش که مرتبط با تجربه و یادگیری و سرعت عمل است قابل ارتقاء توسط روانشناسان است.

بهترین سن برای استعدادیابی کودکان و سنجش هوش کودکان

استعدادها امری ذاتی هستند که منجر به وجود یکسری توانمندی‌های بالقوه در انسان می‌شوند. اما همه کسانی که در زمینه‌های مختلف استعداد دارند، لزوما به موفقیت دست پیدا نمی‌کنند. چرا که استعداد برای شکوفا شدن به بستر مناسب نیاز دارد. اگر در سنین کودکی و نوجوانی مسیر درستی برای پروش ظرفیت‌ها پیدا نشود، ممکن است هرگز از قابلیت های منحصر به فردتان مطلع نشوید و در نتیجه استعدادهایتان هدر رود. از همین رو اگر والدین باید به موقع برای استعدادیابی فرزندشان اقدام نمایند تا او شانس بیشتری در یافتن مسیر درست زندگی داشته باشند.صه ای که قبل از مراجعه به مرکز تست هوش باید بخوانید!همانطور که می بینید، در واقع تعدادی معیار خوب برای توانایی شناختی وجود دارد، و هر کدام مزایا و معایبی دارند. با این حال، آزمون‌ها شباهت‌های بیشتری دارند تا تفاوت‌ها، و اکثر کودکان نمرات مشابهی را در آزمون‌ها کسب می‌کنند. هر کسی که فرزند شما را معاینه می‌کند، باید در انتخاب آزمایش‌های صحیح برای او فکر کند، همان‌طور که یک پزشک داروی مناسب را برای درمان علائم خاص انتخاب می‌کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که نمره در آزمون IQ همان امتیاز است. این معیاری برای پتانسیل نهایی یک فرد نیست، و همچنین ویژگی هایی مانند پشتکار، خلاقیت، هوش هیجانی و سایر مهارت هایی را که در نهایت برای موفقیت آینده یک فرد مهم هستند، اندازه گیری نمی کند. بهترین سن استعدادیابی کودکان معمولا بین 4 تا 7 سال است، اما با توجه به مقیاس های متفاوت هوش کودکان، قبل از سنجش هوش و انجام تست استعدادیابی باید با یک متخصص مشورت کنیم.

مرکز تست هوش معتبر ذهن آرا

پیدا کردن مشاور و روانسنج خوب و حرفه‌ای کودک و مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه مرکز تست هوش کودکان در تهران به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در این زمینه با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

3 نظرات
  1. فاطمه چگینی می گوید

    سلام شما تست آی کیو کودکان ۱۲ سال انجام می دید ؟ جنسیت برای انجام تست آی کیو تفاوتی داره یعنی تست هوش دختر با تست هوش پسر فرق میکنه؟
    قبل از اینکه بخوام بچم رو بیارم برای تست آی کیو باید کاری انجام بدم که تاثیر گذار نباشه رو تستش؟
    یه سوال دیگه هم داشتم اونم اینکه دقیق ترنی تست هوش رو انجام می دید و اینکه چند درصد احتمال خطا وجود داره ؟
    با تشکر

    1. امیر ذبیحی می گوید

      سلام خدمت شما
      بله تست هوش کودکان و نوجوانان هم انجام میشه، جنسیت کودک در انجام تست هوش هیچ تاثیر و تفاوتی نداره.
      قبل از انجام تست هوش فشار های ذهنی و فعالیت های خسته کننده نباید انجام بشه که تمرکز بالایی برای آزمون داشته باشه.
      آزمون های تست هوش معمولا با خطای کمتر از 1 الی 2 درصدی همراهه و خیلی دقیق هستش

  2. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید
    چه مکان هایی تست هوش میگیرند یعنی باید کجا تست هوش بدیم

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0