داد زدن کودک، درمان جیغ کودکان

چرا کودک من جیغ و داد می کند؟ علت جیغ زدن کودک

جیغ و داد کردن و فریاد کشیدن کودکان گاهی اوقات غیر قابل تحمل، رنج آور و آزار دهنده برای بسیاری از والدین است. داد و فریاد فرزند شما  ممکن است؛ دلایل مختلفی داشته باشد. و هر کدام ممکن است؛ در شرایط متفاوتی اتفاق بیفتد. راه حل و راهکارهای تاثیرگذار و مناسبی وجود دارد که می تواند؛ به والدین و کودک کند، تا این جیغ کشیدن و داد زدن های فرزند شما مهار و متوقف شود. در این مقاله می خواهیم به دلایل و راه های درمان جیغ و داد در کودکان بپردازیم. همچنین اگر به کمک و مشاوره حرفه ای درباره فرزند خود نیاز دارید؛ می توانید از متخصصان و مشاوران کودک کلینیک ذهن آرا به صورت حضوری و آنلاین مشاوره دریافت نمایید.

دلایل جیغ و داد در کودکان

جیغ و داد کودک، به شکل ها متفاوتی خود را بروز می‌دهد. که نشان دهنده انواع احساسات کودک مانند عصبانیت، خشم، ناراحتی، نا امیدی، جلب توجه و حتی شادی کردن است.‌ بسیاری از کودکان با دادن زدن و جیغ زدن خواسته ها و عواطف خود را بیان می کنند. چون در نحوه یا روش بروز دادن و ابراز آن ها مشکل دارند؛ و یا این که در شرایط و محیطی قرار می گیرد؛ که راه دیگری برای بیان احساسات شان پیدا نمی کنند. به این شکل به دنبال جلب توجه می گردند؛ تا والدین و اطرافیان به نیازهای آن ها و عواطف شان توجه نشان دهند و به آن ها پاسخ دهند. اما در هر شرایطی، این وظیفه والدین است؛ که کودک خود را بشناسند، و نیاز ها و عواطف او را  درک کنند، تا بتوانید رفتاری هایی چون جیغ و داد کردن فرزندشان را کنترل نمایند..

جیغ و داد کردن کودک برای خوشحالی و شادی

تقریبا اکثر کودکان زمانی که خیلی خوشحال هستند؛ و می خواهند احساس شادی خود را بیان کنند؛ شروع به جیغ زدن و فریاد زدن می کنند. اگر این حالت مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرد؛ خصوصاً، اگر این جیغ و داد ها در یک مکان عمومی اتفاق بیفتد؛ با لحنی مهربان و آرام به او بگویید؛ که متوجه خوشحالی و شادی او هستید. و از این موضوع شما هم خوشحال اید. تا متوجه شود؛ که او را درک می کنید و در نهایت او را متوجه این موضوع کنید، که صدایش را کمی پایین بیاورد، و می تواند با صدای آرام تر و بدون جیغ زدن هم شادی کند. اگر کودک شما سن کمتری دارد؛ او را بغل کنید و با ماساژ دادن پشت کمر او و با لبخند زدن او را آرام کنید.

داد زدن کودک برای جلب توجه

کودکان به طور ناخودآگاه به دنبال جلب توجه هستند؛ خصوصاً دریافت جلب توجه از سوی دیگران والدین به سمت خودشان. همان طور که قبل تر گفته شد؛ کودکان از مهارت های ارتباطی با توجه به سنی که در آن قرار دارند؛ استفاده می کنند. ممکن است آن ها برای این که بخواهند نظر شما نسبت خودشان و یا به کاری انجام می دهند، جلب کنند؛ شروع به داد زدن و جیغ زدن کنند. زمانی که قصد کودک شما از داد زدن فقط جلب توجه است.

به او توجه نشان دهید به سمت او بروید  و سعی کنید؛ متوجه شوید که هدف او جلب توجه چیست. ممکن است؛ او از شما بخواهد  که با او بازی کنید. برای این که او را آرام کنید کمی با او بازی کنید و حرف بزنید؛ تا سرگرم شود. تا احساس کند که مورد توجه قرار گرفته است. اگر فرزند شما حتی بعد از جالب توجه به جیغ زدن ادامه می دهد. به آرامی به او بفهمانید؛ که دلیلی ندارد که به این کار ادامه دهد. و شما کنارش هستید؛ و بعد او را سرگرم و متوجه چیز دیگری کنید. اگر کودک شما کوچک تر از این است که این موضوع را متوجه شود؛ او نوازش کنید یا بغل کنید و به او لبخند بزنید. تا فرزند شما متوجه شود که نادیده گرفته نمی شود. برخی اوقات ممکن است کودکان خواسته ای داشته باشند و به این دلیل جیغ و داد کنند، در این مواقع والدین نباید تسلیم خواسته های آنان بشود زیرا مسیر ذهنی جذب هر چیزی با فریاد را یاد خواهند گرفت بنابراین والدین باید نه گفتن به کودکان را در هر شرایطی یاد بگیرند.

جیغ و داد کودک به دلیل خشم و عصبانیت

اگر فرزند شما شاد و خوشحال به نظر نمی رسد و همچنین به دنبال جلب توجه نیست.‌ پس بدانید این بار جیغ و داد و به دلیل عصبانیت و خشم است. و او از موضوعی کاملا عصبانی شده و شروع به فریاد زدن می کند؛ که برخی اوقات این فریاد ها با گریه و با صدای بلند همراه است. سعی کنید، علت عصبانیت او را بفهمید ممکن است؛ او از شما عصبانی و خشمگین شده باشد. با او کمی حرف بزنید دلیل اش را جویا شوید، و سعی کنید تنش او را کنترل کنید و به آرامی با او برخورد کنید. اگر مسئله ای هست که باید به او توضیح دهید با آرامش و مهربانی به او بازگو کنید. اگر فرزند شما سن کمتری دارد، و در مرحله ای نیست که حرف. منظور شما به راحتی متوجه شود. او را بغل کنید کمی پشت او را ماساژ دهید و حواس او را با یک اسباب بازی و یا شئ پرت کنید. تا آرام شود.

درمان جیغ و داد در کودکان

روش های مناسب برای درمان جیغ و داد کودکان

برای درمان جیغ و داد کودک، به کار گیری روش های کاربردی و قابل اطمینان می تواند؛ موثر واقع می شود. اگر به هر دلیل به کار گیری هر کدام از این روش ها موفق نبود دید: حتما به مشاور و روانشناس متخصص کودکان برای گرفتن راهنمایی و کمک تخصصی تر مراجعه فرمایید. روش های درمانی مناسب برای درمان جیغ و داد کودکان عبارت اند از:

با عذای کافی و خواب کافی کودک را بیرون ببرید

مهم ترین نیاز های اولیه فیزیکی فرزندتان یعنی تغذیه و خواب را جدی بگیرید. توجه به تغذیه و استراحت کافی کودکان امری مهم است. هیچ وقت کودک را گرسنه از منزل بیرون نبرید. ساعات مشخص برای غذا دادن و خواب استراحت او تنظیم کنید. اگر کودک را بخواهید؛ گرسنه و بدون استراحت کافی به بیرون از منزل ببرید. زود بهانه گیر و بی حوصله می شود. و در نتیجه بی حوصلگی ممکن است؛ شروع به جیغ و داد کردن بکند. داشتن یه برنامه روتین و مناسب می توانند؛ این عامل یعنی بی حوصلگی و در نهایت داد و فریاد کودک تان را کمتر کند.

زمانی که کودک شما جیغ و داد می کند شما فریاد نزنید

وقتی که کودک شما فریاد می زند و شروع به جیغ و داد کردن می کند؛ ممکن است؛ فرزند شما در تنش روحی قرار داشته باشد. مخصوصاً اگر جیغ و داد ها از روی خشم و عصبانیت باشد. در نهایت او احساس و تنش روحی خود را به صورت فیزیکی و داد زدن بروز می دهد. در این مواقع شما به جای فریاد زدن بر سر او، باید آرامش خود را حفظ کنید؛ و به او نشان دهید که می تواند این احساس را با آرامش هم ابراز کند. فریاد همزمان شما باعث می شود، کودک  در کنار شما و از بروز دادن عواطف خود، احساس امنیت نکند. و حس بی توجهی را از طرف شما دریافت کند. و چون راه بهتری برای بیان احساسات و عواطف اش پیدا نمی کند به فریاد و جیغ زدن بیشتر متوسل می شود.

برخورد منطقی با کودک داشته باشید

به کودک برای پایین تر آوردن صدایش راه حل نشان دهید. به او عمل نشان دهید؛ که می تواند خواسته ها و احساسات خود را بدون جیغ و داد و فریاد زدن هم بیان کند. و شما در هر صورت بدون جیغ و داد کردن به او توجه می کنید. و متوجه نیازها و عواطف او هستید. برای مثال: با او تمرین کنید که با تن صدای پایین خواسته هایش را ابراز کند.

برای عواطف و احساسات کودک خود ارزش قائل شوید

همان طور که اشاره شد کودک شما با جیغ زدن از شما می خواهد که به او توجه نشان دهید. این که شما احساسات کودک خود را در شرایط مختلف درک کنید و بشناسید بسیار مهم است. مثلا متوجه باشید؛ چه چیزی باعث ناراحتی و اعصاب خوردگی یا کلافگی فرزندتان می شود.‌ ممکن است حضور در امکان و یا مهمانی های شلوغ و پر سر و صدا باعث کلافگی او شود. در این شرایط باید او را متوجه این مسئله کنید؛ که احساس او را درک می کنید و تلاش می کنید؛ که نیاز او را پاسخ دهید. برای مثال: اگر در مکان شلوغ چون پاساژ خرید حضور دارید؛ و کودک شما شروع به جیغ و داد کردن کرد؛ او را آرام کنید. و به او بگویید؛ که متوجه هستید که چه حسی دارد و دوست دارد که هرچه زودتر به خانه برود. از او به آرامی بخواهید؛ کمی صبر کند؛ تا کار شما تمام شود تا زود تر بتوانید به خانه بروید.

کودک تان را تشویق کنید

یکی از کاربردی ترین روش ها برای درمان جیغ و داد کودک  تشویق کردن او به انجام کار دیگر است. شما باید به جای سرزنش کودک، راهای برقراری ارتباط درست با فرزندتان را بیاموزید؛ و آن ها به کار گیرید. برای مثال: اگر فرزند شما وسایل بازی اش را در جاهای مختلف اتاق پخش کرده به جای این که او را سرزنش کنید؛ از او با لحن مهربانه بخواهید به کمک هم، مانند یک بازی وسایل اش را جمع کنید. و او را در حین انجام این کار تشویق کنید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0