درمان خجالتی بودن کودک 3 ساله، 10 نکته طلایی

درمان خجالتی بودن کودک 3 ساله شاید بیش از هر نکته آموزشی به درد والدین بخورد. چرا که بسیاری از کودکان خردسال به طور طبیعی هنگام تجربه موقعیت های جدید خجالتی هستند. اما اگر کودکی بسیار خجالتی داشته باشید چه کار می کنید؟ اگر خجالت او را از تعامل و تفریح ​​با کودکان دیگر باز دارد، چه؟ اگر خجالتی بودن او را از شرکت در فعالیت های پیش دبستانی یا مهدکودک منع کند چه؟ برای درمان خجالتی بودن کودک چه کار کنیم؟

درک کمرویی

خجالتی بودن یک ویژگی طبیعی و رایج در بین کودکان خردسال است. این یک پاسخ طبیعی به موقعیتی است که ممکن است ترسناک یا طاقت فرسا به نظر برسد. اما پرداختن به کمرویی دشوار است زیرا ترکیبی از احساسات است. کمرویی می تواند شامل ترس، تنش، دلهره و اضطراب باشد. به گفته کارشناسان اوایل دوران کودکی، سطوح مختلف کمرویی می تواند در طول رشد کودک رخ دهد. به عنوان مثال، نوزادان به طور طبیعی از بزرگسالان جدید می ترسند. و در سن 4 یا 5 سالگی، کودکان ممکن است دچار کمرویی خودآگاه یا ترس از خجالت شوند. معمولاً با بزرگ‌تر شدن کودکان و تجربه موقعیت‌های جدید گوناگون، کمرویی به تدریج از بین می‌رود. اما کودکی که خجالت شدید دارد ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا با افراد یا موقعیت‌ها آشنا شود و احساس بهتری داشته باشد. او ممکن است برای غلبه بر کمرویی خود به کمک شما نیاز داشته باشد.

چگونه بفهمم فرزندم خجالتی است؟

درمان خجالتی بودن کودک 3 ساله، 10 نکته طلایییک کودک بسیار خجالتی ممکن است ترکیبی از رفتارهای زیر را در مکان یا موقعیت ناآشنا نشان دهد:

  • او به ندرت داوطلبانه صحبت می کند.
  • وقتی یک بزرگسال یا همسال از او سوالی می پرسد، پاسخی نمی دهد.
  • او دستورالعمل ها را دنبال می کند اما به آنها پاسخ شفاهی نمی دهد.
  • وقتی صحبت می کند، معمولاً با صدایی بسیار ملایم و آرام صحبت می کند.
  • وقتی دیگران با او صحبت می کنند ارتباط چشمی کمی برقرار می کند یا اصلاً ارتباط چشمی برقرار نمی کند.
  • او اغلب به زمین نگاه می کند.
  • او بازی بچه های دیگر را تماشا می کند، اما شرکت نمی کند.
  • او متشنج، پریشان یا نگران به نظر می رسد.
  • او ممکن است از ورود به مکان جدید بدون والدین خودداری کند.

درمان خجالتی بودن کودک

به عنوان یک والدین یا مراقب، می توانید به آرامی فرزندتان را تشویق کنید که صمیمی تر شود. به خاطر داشته باشید که کودک شما به دلیل لجبازی خجالتی نیست، بنابراین نباید به خاطر رفتار خجالتی او تنبیه شود. در عوض، مقابله با کمرویی را به عنوان هر فرآیند یادگیری دیگری، مانند یادگیری خواندن، در نظر بگیرید. نکته کلیدی این است که هنگام افزایش اعتماد به نفس کودک، صبور، ملایم و درک باشید.

10 نکته برای کمک و درمان خجالتی بودن کودک

1. به کودک خود برچسب “خجالتی” نزنید

وقتی به کودک خود برچسب “خجالتی” می زنید، دو کار انجام می دهید. ابتدا، بسیاری از ویژگی های دیگر را از او سلب می کنید و به برچسب اجازه می دهید شخصیت او را تعریف کند. دوم، شما او را تشویق می کنید که خود را «خجالتی» ببیند. این می تواند باعث شود که او نقش “خجالتی” را بدون تلاش برای تغییر ایفا کند. به جای برچسب زدن، سعی کنید رفتار فرزندتان را به گونه ای توصیف کنید که شامل کلمه “خجالتی” نباشد.

2. آموزش مهارت های اجتماعی

شما می توانید بسیاری از مهارت های اجتماعی را به کودک خود بیاموزید که به او کمک می کند بر کمرویی غلبه کند. شما می توانید به او یاد دهید که چگونه:

  • با افراد جدید ملاقات کند
  • به دیگران سلام کند
  • شروع کننده مکالمات باشد
  • به بازی ملحق شود
  • ارتباط چشمی برقرار کند
  • شنونده خوبی باشد
  • برای ایفای نقش در موقعیت های مختلف می توانید از عروسک ها، اکشن فیگورها یا عروسک ها استفاده کنید. به او یاد دهید که چگونه از عبارات خاصی مانند “سلام، نام من ماریا است” و “من هم می توانم بازی کنم؟” استفاده کند.

3. مزایای برون گرایی بیشتر را توضیح دهید

به احتمال زیاد، خودتان زمانی کودک بسیار خجالتی بودید. یا ممکن است در موقعیت‌های خاص همچنان خجالتی باشید. تمایل به کمرویی با ژنتیک مرتبط است، اگرچه می توان بر این ویژگی غلبه کرد. اگر اینطور است، یک مثال شخصی از زمانی که بر کمرویی غلبه کرده اید، بیاورید. توضیح دهید که چرا آن تجربه برای شما خوب بود. درباره چیزهای خوبی که از بازیگری برون‌گرایانه‌تر حاصل می‌شود بحث کنید. این چیزها می تواند شامل پیدا کردن دوستان جدید، تفریح ​​بیشتر و لذت بردن بیشتر از مدرسه باشد.

4. به فرزندتان کمک کنید تا بتواند دوست پیدا کند

سعی کنید کودک خود را در معرض کودکان و محیط های جدید قرار دهید. اما این کار را به تدریج و آرام انجام دهید. او را مجبور نکنید که فوراً با کودکان ناآشنا ارتباط برقرار کند. حتما به او زمان زیادی برای گرم کردن بدهید. قرارهای بازی را برای او در خانه ترتیب دهید، جایی که او احساس راحتی و امنیت کند. در اولین تعاملات، کلماتی را که کودک برای صحبت با دوستان جدید نیاز دارد، به او بگویید. شما می توانید این کار را به روش های مختلف انجام دهید، اما در اینجا چند گزینه وجود دارد:

  • مستقیماً از او بخواهید، مثلاً «به میا بگو که می‌خواهی کمک کنی» یا «از ویل بپرس که دوست دارد چه بازی انجام دهد».
  • برای تشویق به گفتگو با هر دو کودک صحبت کنید. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: «الا، می دانم که دوست داری نقاشی کنی. آنا نقاش بزرگی هم هست.»
  • با کودک دیگر صحبت کنید و سپس از کودک خود در مورد گفتگو سوالی بپرسید. به عنوان مثال، ممکن است به کودک دیگر بگویید: “کواید، من کفش های دایناسوری تو را دوست دارم.” سپس به فرزندتان، «آیا کفش‌های او را دوست دارید؟ آیا شما هم دایناسورها را دوست ندارید؟ دایناسور مورد علاقه شما چیست؟»

5. هدف تعیین کنید و به پیشرفت پاداش دهید

با کودک خود برای تعیین اهداف رفتاری و پیگیری پیشرفت او کار کنید. از اهداف کوچک شروع کنید. برای مثال، یک هدف قابل کنترل ممکن است سلام کردن به همسایه باشد. وقتی فرزندتان به هدف رسید، آن را روی نمودار پیشرفت علامت بزنید. ستایش های فراوان یا پذیرایی کوچک را به عنوان پاداش ارائه دهید.

6. رفتارهای بیرونی را تحسین کنید

مهارت های اجتماعی جدیدی را که فرزندتان یاد می گیرد تقویت کنید. وقتی می بینید که او تلاش می کند بر کمرویی غلبه کند، او را با گرمی و محبت فراوان تحسین کنید. اگر احتمال دارد فرزندتان خجالت بکشد مراقب باشید این کار را در ملاء عام انجام ندهید. در عوض، به او بگویید که در خلوت چقدر خوب عمل کرده است.

7. الگوی فرزندتان باشید

پس حتما در مقابل فرزندتان با دیگران دوستانه رفتار کنید. اگر خودتان برای غلبه بر کمرویی شدید تلاش کرده باشید، ممکن است دشوار باشد. اما به خاطر داشته باشید که فرزند شما احتمالاً از اعمال شما تقلید می کند. اگر در مقابل او خجالتی رفتار کنید، در این صورت او برای غلبه بر کمرویی خود کار دشوارتری خواهد داشت.

8. عزت نفس فرزندتان را تقویت کنید

کودکانی که احساس خوبی نسبت به خود دارند، کمتر خجالتی هستند. نقاط قوت فرزندتان را شناسایی کنید و برای بهبودی آن تلاش کنید. آیا او خلاق است؟ آیا او ورزشکار است؟ تشویق این مهارت ها به فرزند شما این امکان را می دهد که خود را فردی با استعداد و توانا ببیند. این حس اعتماد به نفس می تواند به او کمک کند در موقعیت های اجتماعی شجاع تر شود.

9. از کتاب استفاده کنید!

با فرزندتان کتاب‌هایی بخوانید که شخصیت‌هایی دارند که بر کمرویی شدید غلبه کرده‌اند. از داستان ها به عنوان نقطه شروعی برای بحث در مورد کمرویی و تأثیر آن بر زندگی او استفاده کنید.

10. با معلمان ارتباط برقرار کنید.

اگر فرزند شما به پیش دبستانی یا مهدکودک می رود، با معلمان همکاری کنید. با هم برنامه ای برای کمک به فرزندتان برای غلبه بر کمرویی خود ایجاد کنید. به طور مکرر در مورد استراتژی هایی که در خانه استفاده می کنید صحبت کنید. برای تعیین اهداف برای فرزندتان با یکدیگر همکاری کنید. با یک رویکرد ثابت هم در خانه و هم در مدرسه، می توانید نتایج تلاش های خود را افزایش دهید.

2.7/5 - (6 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0