چگونه اعتماد زناشویی از دست رفته را بازسازی کنیم؟

اعتماد در یک رابطه صمیمی ریشه در احساس امنیت با شخص دیگر دارد. خیانت، دروغ یا وعده های عمل نشده می تواند به اعتماد بین زن و شوهر آسیب جدی برساند. اما این بدان معنا نیست که دیگر نمی توان به زندگی ادامه داد. اگرچه بازسازی اعتماد زناشویی از دست رفته می تواند چالش برانگیز باشد، اما اگر هر دوی زوجین برای جلب اعتماد دوباره تلاش کنند، امکان پذیر می شود.

زمان زیادی و تلاش زیادی برای ایجاد احساس ایمنی مورد نیاز برای رشد و تداوم ازدواج لازم است. زمانی که زوجین می خواهند اعتماد زناشویی از دست رفته ی خود را بازسازی کنند و به مسیر اصلی زندگی خود بازگردانند، با مشکلات زیادی روبرو می وند و ممکن است هرگز به نتیجه ی دلخواه خود نرسند.

به طور کلی برای جلب اعتماد دوباره زوجین می بایست باید به پنج نکته ی اصلی زیر توجه کنند:

  • دانستن جزئیات
  • تخلیه خشم
  • نشان دادن تعهد
  • بازسازی اعتماد
  • بازسازی رابطه
چه شما خود مجرم باشید یا خیانت دیده، برای بازسازی اعتماد زناشویی از دست رفته، چه شما شریک متجاوز باشید و چه خیانتکار، برای بازسازی اعتماد زناشویی، هر دوی شما می بایست تعهد خود را نسبت به زندگی و شریک خود تجدید کنید.

از جزئیات ماجرا با خبر شوید

حتی در مواردی که خیانت به طور واضح اتفاق افتاده است، باز هم جوانب زیادی برای بررسی کردن وجود دارد. فردی که به رابطه زناشویی آسیبی از جمله خیانت وارد کرده است، اگر به دنبال بازسازی اعتماد زناشویی از دست رفته است، می بایست صادقانه تمام جزئیات اتفاق را بازگو کند و به همه سوالات شریک زندگی خود به روشنی پاسخ دهد.

این امر باعث می شود فرد خیانت دیده دید وسیع تری از موقعیت داشته باشد. همسر شما حالا می دانید که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است، چه زمانی و چه روزهایی بوده است، چه احساسات و مشکلاتی باعث این وضعیت شده و حال چگونه می توان آن مشکلات را کاهش داد؟


مقاله مرتبط: طلاق عاطفی و نشانه ی آن در بین زوجین از نظر روانشناسی


برای بازسازی اعتماد زناشویی از دست رفته، خشم خود را تخلیه کنید

زمانی که کوچکترین آسیبی به اعتماد زن و شوهر وارد می شود، مشکلات روحی، جسمی و روانی زیادی به همراه می آورد. زوجین ممکن است دچار اختلال خواب یا کاهش اشتها شوند و ممکن است به دلایل مسائل ناچیز به سرعت تحریک شوند.

اگرچه اکثر زوجین تلاش می کنند تا احساسات و عصبانیت خود را ناچیز بشمارند، اما ضروری است که فرد خیانت دیده هوشیار باشد و تمام احساساتی که تجربه می کند را نشان دهد. آن ها می بایست به تاثیر خیانت یا دروغی که باعث از بین رفتن اعتماد شده است به خوبی فکر کنند.

بازسازی اعتماد

اگر شما فرد آسیب دیده هستید!

درمورد همه ی سوالات و ابهاماتی که در ذهن خود دارید تامل کنید و به زندگی به هم ریخته ی خود نگاه کنید و همسر خود را در جریان این احساسات و تفکرات قرار دهید.

با این روش، تمام خشم و کینه ای که ختی قبل از بین رفتن اعتماد وجود داشته است، بیان شده و تخلیه هیجانی صورت بگیرد.

تعهد و وفاداری نشان دهید

در این مواقع، زوجین به ویژه فرد آسیب دیده، ممکن است از خود بپرسد آیا هنوز می خواهد به این رابطه ادامه دهد یا نه و تعهد خود را نسبت به رابطه ی زناشویی خود زیر سوال ببرد.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد، هر دو طرف می بایست مواردی را انجام دهند تا به این درک برسند که ادامه این رابطه با انتظاراتی همراه است که زن و شوهر می بایست برای آن تلاش کنند.

همدلی کردن، بیان ناراحتی ها و رنج ها، نشان دادن ناامیدی و عصبانیت، ابراز پشیمانی و تلاش برای جبران و تایید احساسات فرد آسیب دیده از جمله مواردی است که وفاداری شما را نسبت به ادامه زندگی نشان می دهد.

زوجین می بایست انتظارات خود را بیان کنند تا بدانند برای ادامه زندگی و برقراری دوباره اعتماد از دست رفته چه مواری لازم است.

در برقراری ارتباط برای توصیف آنچه می بینید، انتظار دارید یا آنچه از همسرتان می خواهید، از کلماتی مانند همیشه، هرگز، باید و … که موجب درگیری و دعوا می شوند، خودداری کنید. در عوض، کلماتی را انتخاب کنید که مکالمه باز را تسهیل می کند و از عبارات “من” بدون سرزنش استفاده کنید. به عنوان مثال، از عبارت “من باید در زندگی اولویت داشته باشم” به جای عبارت ” تو هرگز من را در اولویت قرار ندادی” استفاده کنید.

بازسازی اعتماد از دست رفته

زن و شوهر هر دو می بایست اهداف واقع بینانه و برنامه زمانی مناسب برای اصلاح و احیای زندگی خود تعیین کنند. بازسازی اعتماد زناشویی از دست رفته نیاز به زمان دارد و موارد زیر را می طلبد:

  • تصمیم بگیرید که ببخشید یا بخشیده شوید. با تلاش برای رها کردن گذشته، تصمیمی آگاهانه برای دوست داشتن یکدیگر بگیرید. در حالی که دستیابی کامل به این هدف ممکن است مدتی طول بکشد، اما وفاداری به این تصمیم مهم است.
  • مسائل و مشکلات را بررسی کنید. تنها با قول و بخشش نمی توانید اعتماد زناشویی از دست رفته را ترمیم کنید. دلایل اصلی خیانت باید مشخص شود و توسط هر دو زوج مورد بررسی قرار گیرد تا مسائل برطرف شوند.
  • از درونی ترین احساسات خود آگاه باشید و افکار خود را به اشتراک بگذارید. ترک خانه و به اصطلاح قهر کردن هیچ مشکلی را حل نمی کند. در عوض، درمورد مسائل آشکارا صحبت کنید و تمام احساسات ناشی از خشم و آسیب را بیان کنید.
  • صادق باشید. در این مرحله، دیگر جای فریب و دروغ گویی نیست. صادقانه درباره ی مسائل صحبت کنید و خواسته های خود را بیان کنید و به خواسته های طرف مقابل نیز با صداقت پاسخ دهید.

هنگامی که نکات فوق توسط هر دو طرف مورد توجه قرار گرفت، آشکارا در مورد اهداف خود صحبت کنید و به طور منظم نحوه ی پیشرفت زندگی خود را زیرذره قرار دهید تا مطمئن شوید مسیر را به درستی پیموده اید.

بازسازی اعتماد زناشویی

بازسازی اعتماد توسط فرد خاطی

اگر شما رابطه تان را به خطر انداخته و با مرتکب اشتباهی اعتماد موجود را از بین برده اید، یادآوری اشتباهات شما ممکن است سخت یا حتی دردناک باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که مراحل فوق برای فرآیند ترمیم و بازیابی اعتماد از بین رفته ضروری است.

  • اگر به همسر خود دروغ گفته اید، خیانت کرده و یا موجب از بین رفتن اعتماد شده اید، نشان دهید که برای تغییر و از بین بردن این رفتار اشتباه در حال تلاش هستید و این بدانن معناست که هیچ راز، دروغ، خیانت و هر چیز دیگری از این مسائل نباید وجود داشته باشد. زین پس، کاملا واضح و روشن به مسائل نگاه کنید و آینده نگر باشید.
  • صداقت را فراموش نکنید و رفتار اشتباه خود را توجیه نکنید. استفاده از جملاتی مانند “نمی دانم” نه تنها اعتماد به نفس بالای شما را نشان نمی دهد، بلکه برای رسیدن به صلح نیز هیچ کمکی به شما نمی کند.
  • مسئولیت اقدامات و تصمیمات خود را بر عهده بگیرید، و بابت صدمه ای که وارد کرده اید عذرخواهی کنید و از حالت تدافعی که تنها درگیری یا بحران را دوام می آورد اجتناب کنید. توجیه رفتار اشتباه خود بر اساس آنچه همسرتان انجام می دهد یا در گذشته انجام داده است نیز مفید نیست.

بازسازی اعتماد از دست رفته توسط فرد آسیب دیده

گرچه احیای دوباره رابطه بستگی زیادی به اقدامات فرد خاطی دارد، به یاد داشته باشید که کارهایی که شما انجام می دهید نیز در موفقیت و بازسازی اعتماد نقش بسزایی دارد.

  • درباره ی علت وقوع مشکلات و از بین رفتن اعتماد به خوبی فکر کنید. درست است که این روش به فراموش کردن آنچه اتفاق افتاده است کمکی نمی کند، اما برای ادامه زندگی مفید خواهد بود.
  • هنگامی که تصمیم گرفتید به شریک زندگی خود شانس مجدد بدهید، بازخورد مثبت نشان دهید تا به همسرتان درباره ی مسائلی که شما را خوشحال می کند عکس العمل نشان دهید.
  • ادامه دادن یا ندادن زندگی تنها به خود شما بستگی دارد و تصمیمی شخصی می باشد. فقط با خودتان و همسرتان صادق باشید و اقدامی در جهت ترمیم رابطه انجام ندهید تا به یک همسر فداکار تبدیل نشوید.

به طور کلی، به یاد داشته باشید که به طور کامل به یکدیگر گوش دهید. به یکدیگر یادآوری کنید که هر یک سزاوار پاسخهای صادقان به سوالات خود در مورد اتفاق رخ داده هستید.

بازسازی رابطه از بین رفته

هنگامی که زوجین تصمیم گرفتند تا به بازسازی اعتماد زناشویی از دست رفته بپردازند، باید به زندگی زناشویی به عنوان یک رابطه جدید نگاه کنند. زوجین می بایست یادبگیرند تا نیاز ها و احساسات خود را بیان کنند و از طرف مقابل انتظار نداشته باشند که خود به این مسائل پی ببرند.

در رابطه جدید خود مسئله ی اعتماد را فراموش نکنید. اگر به دلیل ترس و عصبانیت نتوانید اعتماد مورد نیاز را کسب کنید، نمی توانید به درستی با شریط خود ارتباط بگیرید و درنتیجه ی رابطه سالمی را در پیش نخواهید داشت.

در عوض، با انجام کارهای مورد نیاز در ایجاد اعتماد و بازسازی یک رابطه حمایتی متقابل، در جهت بازسازی رابطه تلاش کنید. معیارهای یک رابطه سالم را در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

به یاد داشته باشید که همه روابط نیاز به تلاش و صرف زمان دارند. حتی صمیمی ترین زوجین باید برای ترمیم و تجدید روابط خود سخت تلاش کنند و برای رشد و پیشرفت با هم برنامه ریزی کنند.

اگر موارد ذکر شده را انجام دهید و برای بازسازی اعتماد زناشویی از دست رفته تلاش کنید، می توانید یک رابطه سالم تر، شادتر و صادقانه تر از قبل ایجاد کنید.

زمانی که تصمیم گرفتید به زندگی خود روحی دوباره ببخشید اما با تلاش هایی مستمر و انجام روش های ذکر شده به نتیجه ی مورد نظر نرسیدید، می توانید از یک زوج درمانگر متخصص کمک بگیرید تا شما را برای رسیدن به مقصد مورد نظر راهنمایی کند.

بازسازی اعتماد زناشویی از دست رفته

زوج درمانی تنها برای مواقع بحرانی مورد استفاده قرار نمی گیرد. استفاده از زوج درمانی و خانواده درمانی برای تمامی روابط و خانواده ها موثر و مفید واقع می شود و به حل مسائل و مشکلات در محیطی سالم تر و امن تر کمک می کند.

زوج درمانگران روش های مختلفی برای برقراری اعتماد از دسته رفته زوجین و ترمیم رابطه زناشویی متناسب با مشکلات شما استفاده می کنند که می تواند بسیار مفید باشد. با ادامه تلاش فردی و راهنمایی های زوج درمانگر متخصص، ممکن است پس از گذراندن چنین بحرانی به یک ازدواج محکم تر برسید.

4/5 - (4 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0