طلاق عاطفی و نشانه ی آن در بین زوجین از نظر روانشناسی

طلاق عاطفی یک نوع مکانیزم دفاعی یا راهی برای مقابله با تهدید بهزیستی عاطفی فرد می باشد. طلاق عاطفی ممکن است قبل یا بعد از طلاق قانونی رخ دهد و از نظر روانشناسی، ممکن است از امضای برگه های طلاق نیز مهم تر باشد. تجربه ی طلاق عاطفی پیش از طلاق قانونی، ممکن است مقدمه ای بر پایان اجتناب ناپذیر زندگی زناشویی باشد و تجربه ی طلاق عاطفی پس از طلاق قانونی، نشانه کنار آمدن با اتمام زندگی مشترک می باشد.

طلاق عاطفی و فروپاشی زندگی مشترک

زندگی ها به یکباره از بین نمی روند. اگرچه بعضی از مواقع، طلاق به مانند یک بمب پرتاب شده عمل می کند و ناگهان پایان زندگی مشترک رخ می دهد. اغلب حتی فردی که طرد شده است، ابراز شگفتی می کند. در صورتی که با شناخت نشانه های طلاق عاطفی، طلاق قانونی شگفت انگیز نخواهد بود.


مقاله مشابه: ارتباط موثر با همسر و 10 تکنیک برقراری آن


زندگی مشترک به دلایل مختلفی از هم می پاشد، البته اکثر این مسائل با مهارت های ارتباطی بهتر قابل حل بوده اند زیرا به ندرت مسائلی به وجود می آیند که با صحبت کردن محترمانه و قاطعانه و پیدا کردن راه حل مناسب، قابل کنترل نباشند.برای بهبود زندگی خود می توانید به یکی از مرکز زوج درمانی در تهران مراجعه کنید و بهترین مشاوره ازدواج را دریافت کنید.

زمانی که زوجین به بن بست می رسند و تعارضات موجود حل نمی شود، احتمال خاتمه یافتن ازدواج نیز بیشتر می شود. و پیش از این اتفاقات، با هر حرف ناراحت کننده ای که بابت آن پوزش طلبیده نشده یا هر دعوایی که به آشتی و بررسی مشکل و حل آن نرسیده است، به فرسایش زندگی مشترک نزدیک تر شده اید.

طلاق عاطفی

نشانه های طلاق عاطفی

جدایی عاطفی، آن مرحله از زندگی مشترک است که شاید از نظر فیزیکی دور از هم نباشید و حتی مشاجراتی نداشته باشید، اما از نظر احساسی از یکدیگر جدا شده اید. در دنیای خارجی، با هم ظاهر می شوید اما ارتباط واقعی میان شما از بین رفته است.

این جدایی، نشانه هایی دارد که با شناسایی سریع و اقدام برای حل آن ها، می توان زندگی مشترک را نجات داد و به زندگی عاشقانه و صمیمی بازگشت.

1. عدم صمیمیت عاطفی و یا جنسی

همسر شما دیگر درباره ی روز خود با شما صحبت نمی کند و معمولا هنگام صحبت های روزانه، به غر زدن های متوالی می پردازد. حال شما را نمی پرسند و به نظر می رسد دیگر برایشان اهمیتی ندارید و موضوعی برای گفت و گو باقی نمانده است. ممکن است صمیمیت جنسی شما همچنان باقی بماند که این رفتار کمی گیج کننده است و یا ممکن است این صمیمیت نیز از بین رفته باشد. اگر هیچ چیز مانند گذشته نیست و شما قادر به بازگرداندن شرایط قبلی نیستید، از زوج درمانگر کمک بگیرید و این مسائل را با او در میان بگذارید.

2. کینه

کینه توزی نسبت به همسرتان مانند یک سم برای رابطه عمل می کند. اگر این کار را متوقف نکنید، می تواند اغلب منجر به طلاق عاطفی شود. به همین دلیل است که بخشش و جایگزنی کینه با همدلی (شفقت، دلگرمی، قدردانی، مهربانی و محبت) ضروری است.

3. خیانت

خیانت در عرصه ی فیزیکی اتفاق می افتد و به مجموعه از مشکلات مرتبط می باشد اما در حیطه مشکلات عاطفی و احساسی قرار می گیرد زیرا می تواند باعث تغییر اساسی احساس شما نسبت به همسرتان شود. حتی اگر مایل باشید تا فرصتی دوباره بدهید و او را ببخشید، آسیب روحی وارد شده است. مسائل مربوط به اعتماد زناشویی، یکی از اصلی ترین دلایل طلاق می باشد که با احساسات فردی پیوندی قوی دارد و ممکن است هرگز اعتماد گذشته دوباره ایجاد نشود.

طلاق عاطفی

4. تغییر علایق فردی

تغییرات عادات و ویژگی های اخلاقی به مرور زمان اتفاق می افتد. برخی مواقع با هم رشد می کنید و برخی مواقع جدا از هم. یک روزی هر دو طرفدار شعر بوده اید و تمام برنامه های مورد علاقه خود را با هم تماشا می کردید، اما امروز همسر شما به سریال های خانگی علاقه دارد و دیگری به فوتبال و بازی های ویدئویی. با تغییر علایق و ویژگی های شخصی، ممکن است زمان کمتری را با هم باشید، موضوعی برای صحبت نداشته باشید و از سرگرمی های یک دیگر لذت نبرید. داشتن همان احساس قدیمی نسبت به فردی که تغییر کرده است و احتمالا به شخصی تبدیل شده است که هرگز دوست نداشته اید با او قراری بگذارید، کاری نسبتا دشوار است. به هر حال این اتفاق رخ می دهد و مقصری نیز وجود ندارد. در این مرحله، می بایست این غریبه را دوباره دوست بدارید و در غیر این صورت، یک قدم به طلاق عاطفی نزدیک تر می شوید.

5. مشاجرات دائمی در طلاق عاطفی

برگشتن به خانه ای آرام، امن و ساکت که همسر دلسوزتان در آن خانه از شما حمایت می کند، بسیار دلنشین می باشد. اما اگر شما و همسرتان به هر دلیلی با هم کلنجار بروید، آن خانه ی صلح آمیز خیالی هرگز به واقعیت نمی پیوندد. اغلب اوقات بحث کردن نشانه ی اشتیاق شما برای حل تعارضات و تعهد شما نسبت به داشتن زندگی بهتر می باشد اما مشاجرات دائمی با این دسته از بحث های مفید تفاوت دارند. مشاجرات دائمی نشانه ی یک رابطه ی سالم یا شاد نیستند و باعث فرسودگی روحی می شوند و شما را از سرمایه گذاری عاطفی بر روی رابطه ی خود، باز می دارند.

6. عدم صداقت

برخی از افراد، اعتیاد به دروغ گفتن دارند و گاهی اوقات، ما با افرادی ازدواج می کنیم که فکر می کند دروغ های مصلحتی کوچک، صدمه ای به رابطه وارد نمی کند. در حالی که میزان عدم صداقت در روابط و بنا بر زوجین، تفاوت دارد، اما چند نشانه ی کوچک عدم صداقت در روابط را مشخص می کند. اگر نمی توانید به شریک خود اعتماد کنید که صورت حساب ها را به موقع بپردازد و در جای دیگری خرج نکند، یا اگر می دانید که به شما قول هایی می دهد که هرگز انجام نخواهد داد، عدم صداقت را مشخص می کند و بر احساس شما نسبت به او و نسبت به رابطه تان اثر منفی می گذارد. در این شرایط، نه تنها اعتماد میان شما از بین می رود، بلکه تظاهر به صداقت و امیدی که هر بار در شما شکل می گیرد، آسیب جدی به زندگی مشترک وارد می کند.


مقاله مرتبط: اصلی ترین دلایل طلاق


7. نادیده گرفتن خود در زندگی

همسر شما عاشق ماهی است و آخر هفته ها، غذای مورد علاقه او را آماده می کنید و از آخرین باری که غذای مورد علاقه خود را آماده کرده و میل کرده اید، مدت زیادی می گذرد. برای حمایت از تیم مورد علاقه همسرتان، رنگ لباس آن تیم را به تن می کنید در حالی که خود طرفدار تیم دیگری هستید. او از شما می خواهد که شغل، خانواده و دوستان خود را رها کنید و با او به شهر دیگر یا کشور دیگری برای پیشرفت و ارتقای شغلی او نقل مکان کنید و شما نیز این کار را انجام می دهید. اما زمانی فرا می رسد که دیگر نمی دانید چه کسی هستید و چه می خواهید و تمام زندگی خود را صرف حمایت از همسر کرده اید.

طلاق عاطفی

8. رضایت بخش نبودن رابطه یکی از علل طلاق عاطفی

یکی دیگر از علت ها و نشانه های طلاق عاطفی، راضی نبودن از رابطه و زندگی مشترک و در واقع احساس فرسودگی است.

زمانی که روز خسته کننده ای در کار داشته اید و به خانه باز می گردید و متوجه می شوید که کارهای شما هنوز تمام نشده است. باید شام آماده کنید و لباس های کثیف را بشویید و کمک و حمایت همسرتان را ندارید. درباره ی اتفاقات کاری صحبت می کنند و گفت و گو را انحصاری می کنند و همه چیز حول همسر شما می چرخد و شما با کوله باری از احساسات ناگفته و ناامیدی تنها می مانید. در این مواقع، این زندگی شامل یک رابطه ی سالم و رضایت بخش نمی باشد. شما تنها بودن را به خستگی ناشی از این زندگی ترجیح می دهید و به مرور زمان، از نظر عاطفی و احساسی از خانواده و همسر خود دورتر می شوید.

اگر بیش از یک یا دو مورد از این نشانه ها را تجربه می کنید و راهی برای درست کردن شرایط نمی دانید، از زوج درمانی و خانواده درمانی بهره ببرید و از روانشناسان، برای گرفتن بهترین تصمیم کمک بگیرید. اگر شما مرحله ی طلاق قانونی را گذرانده اید و در حال عبور از طلاق عاطفی هستید، پیشنهاد می کنیم از روان درمانگر یاری بجویید و با سلامت روان از این مرحله عبور کنید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0