تست شخصیت فرافکن TAT و CAT

آیا قبلا نام تست شخصیت فرافکن TAT و CAT به گوشتان خورده؟ شاید هم روانشناس شما گفته که باید این تست ها رو انجام دهید! پس با ذهن آرا باشید با معرفی این آزمون جامع و کامل …

تست شخصیت فرافکن TAT و CAT همانطور که از نامش پیداست جزء آزمون های فرافکن است. آزمون فرافکن، نوعی آزمون شخصیتی است که در آن به صحنه‌ها، کلمات یا تصاویر مبهم پاسخ می‌دهید. هدف از این آزمون‌ها کشف تعارضات یا احساسات پنهانی است که در آزمون فرافکنی می‌کنید، با این امید که این مسائل می‌توانند سپس از طریق روان درمانی یا سایر درمان های روانشناسی مناسب مورد بررسی قرار گیرد.

خاستگاه آزمون های فرافکن

این نوع آزمون ها از مکتب فکری روانکاوی سرچشمه می‌گیرد که نشان می‌دهد افراد دارای افکار یا تمایلات ناخودآگاه هستند. آزمون های فرافکنی برای کشف احساسات، خواسته ها و تعارضاتی هستند که از آگاهی آگاهانه پنهان هستند. با تفسیر پاسخ ها به نشانه های مبهم، روانکاوان امیدوارند احساسات ناخودآگاهی را که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی فرد شود، کشف کنند.

آموزش تست های تصویری در محیط های آکادمیک روانشناسی به سرعت در طی یک دهه گذشته کاهش یافته است. علیرغم اختلاف نظر در مورد استفاده از آنها، تست های تصویری بسیار محبوب هستند و به طور گسترده در هر دو محیط بالینی و پزشکی قانونی مورد استفاده قرار می گیرند. حداقل یک آزمون تصویری فرافکن به عنوان یکی از پنج آزمون برتر مورد استفاده در عمل برای 50٪ از 28 مطالعه مبتنی در سراسر جهان ذکر شد.

ناخودآگاه چیست؟ نحوه عملکرد تست های فرافکن

در بسیاری از تست های فرافکن، به افراد تصویر مبهم نشان داده می شود و سپس از آنها خواسته می شود که اولین پاسخی را که به ذهنشان خطور می کند، بگویند. کلید آزمون های فرافکنی، ابهام محرک ها است.

با توجه به تئوری پشت چنین آزمون‌هایی، استفاده از سؤالات واضح و مشخص می‌تواند منجر به پاسخ‌هایی شود که با دقت توسط ذهن خودآگاه ساخته می‌شوند. هنگامی که از شما یک سوال ساده در مورد یک موضوع خاص پرسیده می شود، باید آگاهانه زمان خود را صرف ایجاد یک پاسخ کنید. این می‌تواند سوگیری‌ها و پاسخ های عامدانه تولید کند، چه بخواهید آزمونگر را فریب دهید یا نه. برای مثال، پاسخ‌دهنده ممکن است پاسخ‌هایی بدهد که از نظر اجتماعی قابل قبول‌تر یا مطلوب‌تر تلقی می‌شوند، اما شاید دقیق‌ترین بازتاب احساسات یا رفتار واقعی او نباشند.

با ارائه سوال یا محرکی که واضح نیست، انگیزه ها یا نگرش های زیربنایی و ناخودآگاه شما آشکارتر می شود. امید این است که به دلیل ماهیت مبهم سؤالات در آزمون های فرافکن، افراد کمتر بتوانند به نکات احتمالی در مورد آنچه فکر می کنند آزمایش کننده انتظار دارد ببیند تکیه کنند. در نتیجه، روانشناسان امیدوارند که مراجعین کمتر وسوسه شوند که «کالاهای جعلی» یا پاسخ های ساختگی ارائه دهند.

تست شخصیت آزمون نگرش یا TAT

آزمون نگرش موضوعی یا TAT نوعی آزمون فرافکن است که شامل توصیف صحنه های مبهم است. این تکنیک که عموماً به عنوان “تکنیک تفسیر تصویر” شناخته می شود، توسط روانشناسان آمریکایی هنری آ. موری و کریستینا دی مورگان در دانشگاه هاروارد در دهه 1930 توسعه یافت.

TAT چگونه کار می کند؟

TAT شامل نشان دادن یک سری کارت های تصویری به مردم است که انواع شخصیت های مبهم (که ممکن است شامل مردان، زنان و/یا کودکان) باشد، صحنه ها و موقعیت ها را به تصویر می کشد. سپس از مراجعین خواسته می شود تا برای هر تصویر ارائه شده، تا آنجا که می توانند داستانی دراماتیک تعریف کنند، از جمله:

  • آنچه منجر به این صحنه شده است …
  • آنچه در صحنه اتفاق می افتد …
  • افکار و احساسات شخصیت ها …
  • نتیجه داستان …

نسخه کامل TAT شامل 31 کارت است. موری در ابتدا توصیه می کرد که از تقریباً 20 کارت استفاده کنید و کارت هایی را انتخاب کنید که شخصیت هایی مشابه موضوع را نشان می دهند. امروزه، بسیاری از روانسنج ها و روانشناسان فقط از 5 تا 12 کارت استفاده می‌کنند که اغلب توسط روانشناس انتخاب می‌شوند، زیرا روانشناس متوجه می شود که کدام صحنه با نیازها و موقعیت مراجع مطابقت دارد.

چرا از تست TAT استفاده می شود؟

TAT می تواند توسط درمانگران به دلایل مختلف مورد استفاده قرار گیرد. برخی از این موارد عبارتند از:

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک شخص. به این ترتیب، آزمون مانند یک یخ شکن عمل می کند و در عین حال اطلاعات مفیدی در مورد درگیری های عاطفی بالقوه مراجع ارائه می دهد.

برای کمک به مردم برای بیان احساساتشان. TAT اغلب به عنوان یک ابزار درمانی استفاده می شود تا به مراجعین اجازه دهد تا احساسات خود را به روشی غیر مستقیم بیان کنند. یک مشتری ممکن است هنوز نتواند یک احساس خاص را به طور مستقیم بیان کند، اما ممکن است بتواند آن احساس را زمانی که از منظر بیرونی نگاه می کند، شناسایی کند.

برای کشف موضوعات مرتبط با تجربیات زندگی فرد. مراجعانی که با مشکلاتی مانند از دست دادن شغل، طلاق یا مسائل بهداشتی سروکار دارند، ممکن است صحنه‌های مبهم و مربوط به شرایط منحصر به فرد خود را تفسیر کنند و امکان کاوش عمیق‌تر در طول دوره درمان را فراهم کنند.

برای ارزیابی شرایط روانی شخصی گاهی اوقات از این آزمون به عنوان ابزاری برای ارزیابی اختلالات شخصیتی یا فکری استفاده می شود.

برای ارزیابی مظنونین به جرم پزشکان ممکن است برای مجرمان انجام دهند تا خطر تکرار جرم را ارزیابی کنند یا تعیین کنند که آیا فرد با مشخصات مظنون جرم مطابقت دارد یا خیر.

برای بررسی نامزدهای شغلی. گاهی اوقات برای تعیین اینکه آیا افراد برای نقش‌های خاص مناسب هستند، به ویژه موقعیت‌هایی که نیاز به مقابله با استرس و ارزیابی موقعیت‌های مبهم مانند رهبری نظامی و موقعیت‌های مجری قانون دارند، استفاده می‌شود.

انتقادات به تست TAT

TAT اغلب به دلیل استاندارد نبودن مورد انتقاد قرار می گیرد، به این معنی که هیچ قانون اجرایی یا سیستم امتیازدهی رسمی برای آنوجود ندارد. روانشناسان و روانسنج ها اغلب در نحوه انجام آزمایش متفاوت هستند. علاوه بر این، تعداد کمی از تمرین‌کنندگان از سیستم امتیازدهی پیچیده موری استفاده می‌کنند و در عوض بر تفسیر ذهنی و نظر بالینی خود تکیه می‌کنند.

برای مثال، حتی اگر پزشکان از سیستم امتیازدهی یکسانی استفاده کنند، ممکن است از کارت های متفاوت یا تعداد کارت های متفاوتی استفاده کنند. این امر به دست آوردن تخمین های قابلیت اطمینان و اعتبار را بسیار دشوار می کند و مقایسه نتایج را تقریباً غیرممکن می کند.

تست ادراک کودکان CAT

تست ادراک کودکان (CAT) یک تست شخصیت فرافکن است که برای ارزیابی تغییرات فردی در پاسخ‌های کودکان به محرک‌های استاندارد شده ارائه شده در قالب تصاویر حیوانات (CAT-A) یا انسان (CAT-H) در موقعیت‌های اجتماعی رایج استفاده می‌شود. در مکمل CAT – CAT-S – محرک ها شامل تصاویری از کودکان در موقعیت های معمول خانوادگی مانند بیماری های طولانی مدت، تولد، مرگ و جدایی از چهره های والدین است.

هدف تست CAT

CAT برای ارزیابی شخصیت، سطح بلوغ، و اغلب، سلامت روانی استفاده می شود. این تئوری این است که پاسخ کودک به مجموعه ای از نقاشی های حیوانات یا انسان ها در موقعیت های آشنا احتمالاً جنبه های مهمی از شخصیت کودک را آشکار می کند. برخی از این ابعاد شخصیت شامل سطح آزمایش و قضاوت واقعیت، کنترل و تنظیم انگیزه ها، دفاع ها، درگیری ها و سطح خودمختاری است.

شرح آزمون CAT

CAT که توسط روانپزشک و روانشناس لئوپولد بلاک و سونیا سورل بلاک ساخته شد و برای اولین بار در سال 1949 منتشر شد، بر اساس آزمون داستان تصویری به نام تست نگرش موضوعی (TAT) است. TAT که توسط روانشناس هنری آ. موری برای کودکان (ده سال به بالا) و همچنین بزرگسالان ایجاد شده است، از یک سری استاندارد از 31 کارت تصویری در ارزیابی درک روابط بین فردی استفاده می کند. این کارت‌ها که انسان‌ها را در موقعیت‌های رایج مختلف نشان می‌دهند، برای تحریک داستان‌ها یا توصیف‌ها (شفاهی یا نوشتاری) در مورد روابط یا موقعیت‌های اجتماعی استفاده می‌شوند و می‌توانند به شناسایی انگیزه‌ها، احساسات، هیجانات، درگیری‌ها و عقده‌های غالب کمک کنند.

در ایجاد نسخه کودکان، از مجسمه های حیوانات به جای انسان هایی که در TAT به تصویر کشیده شده است، استفاده شد، زیرا فرض بر این بود که کودکان سه تا ده ساله با نقاشی های حیوانات راحت تر شناسایی می شوند. CAT اصلی شامل ده کارت بود که تصاویر حیوانات (CAT-A) را در محیط‌های اجتماعی انسان ها نشان می‌داد. بلاکس بعداً CAT-H را که شامل پیکره‌های انسان بود، برای استفاده در کودکانی که به دلایل مختلف بیشتر با پیکره‌های انسان و نه حیوان راحت بودند، توسعه دادند. مکملی برای CAT (CAT-S)، که شامل تصاویری از کودکان در موقعیت‌های معمول خانوادگی بود، برای برانگیختن پاسخ‌های خاص و نه جهانی ایجاد شد.

مانند آزمون TAT و تست لکه جوهر رورشاخ، CAT نیز نوعی ابزار ارزیابی شخصیت است که به عنوان آزمون فرافکن شناخته می شود. اصطلاح فرافکن به مفهومی اشاره دارد که توسط زیگموند فروید سرچشمه گرفته است. در نظریه فروید، انگیزه های ناخودآگاه بیشتر رفتار انسان را کنترل می کنند. فرافکنی یک مکانیسم روانشناختی است که به وسیله آن شخص به طور ناخودآگاه احساسات درونی را به دنیای بیرونی فرافکنی می کند، سپس تصور می کند که این احساسات توسط دنیای بیرونی نسبت به خود ابراز می شود.

برخلاف آزمون‌های شناختی، که از مسائل عقلانی و منطقی برای اندازه‌گیری دانسته‌های یک فرد در مورد جهان استفاده می‌کنند، ارزیابی‌های فرافکن مانند CAT به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بی‌پایان باشد و به بیان آزادانه افکار و احساسات تشویق شود، و در نتیجه نشان دهد که چگونه یک فرد فکر می کند و احساس می کند.

تفسیر تست CAT

CAT که 20 تا 45 دقیقه طول می کشد تا توسط یک متخصص آموزش دیده – روانپزشک، روانشناس، مددکار اجتماعی، معلم یا متخصص اطفال آموزش دیده ویژه – در یک محیط بالینی، تحقیقاتی یا آموزشی انجام شود. این تست ممکن است مستقیماً در درمان یا به عنوان یک تکنیک بازی در سایر شرایط استفاده شود.

پس از برقراری ارتباط دقیق با کودک، آزمونگر کارت‌ها را یکی پس از دیگری در یک توالی خاص به کودک نشان می‌دهد (اگرچه ممکن است کمتر از ده کارت به صلاحدید آزموتگر استفاده شود) و کودک را تشویق می‌کند که داستانی را تعریف کند – با شروع، میانه، و پایان – در مورد شخصیت ها. ممتحن ممکن است از کودک بخواهد که مثلاً آنچه را که منجر به صحنه به تصویر کشیده شده، احساسات شخصیت ها و آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، توضیح دهد.

چه عواملی در تفسیر مهم است؟

در یک آزمون فرافکن مانند CAT، هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. بنابراین هیچ نمره یا مقیاس عددی برای آزمون وجود ندارد. روانسنج، ماهیت هر یک از داستان های گفته شده را ثبت می کند و وجود یا عدم وجود عناصر موضوعی خاص را در فرم ارائه شده نشان می دهد. همانطور که در TAT، هر داستان به دقت تجزیه و تحلیل می شود تا نیازهای اساسی، تعارضات، احساسات، نگرش ها و الگوهای پاسخ کودک را آشکار کند. سازندگان CAT مجموعه ای از ده متغیر را پیشنهاد می کنند که هنگام تفسیر نتایج باید در نظر گرفته شوند. این متغیرها شامل موضوع اصلی داستان، نیازهای شخصیت اصلی، انگیزه ها، اضطراب ها، درگیری ها، ترس ها و تصور کودک از دنیای بیرونی است.

قابلیت اطمینان و اعتبار تست CAT

اگرچه اعتقاد بر این است که پاسخ‌ها در آزمون‌های فرافکن نشان‌دهنده ویژگی‌های شخصیتی است، بسیاری از متخصصان پایایی، اعتبار و در نتیجه سودمندی این آزمون‌ها را به‌عنوان تکنیک‌های تشخیصی زیر سؤال برده‌اند. CAT، و همچنین سایر اقدامات پیش بینی شده، به دلیل عدم وجود یک روش استاندارد تفسیر مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا ما فقدان هنجارهای استاندارد برای تفسیر. مطالعات بر روی تعاملات بین ممتحنین و آزمودنی‌ها، برای مثال، نشان داده است که نژاد، جنسیت، و طبقه اجتماعی هر دو شرکت‌کننده بر داستان‌هایی که گفته می‌شود و همچنین نحوه تفسیر داستان‌ها توسط ممتحن تأثیر می‌گذارد.

کاربردهای پیشنهادی تست CAT

CAT که برای استفاده در محیط‌های بالینی، آموزشی و تحقیقاتی طراحی شده است، منبعی از داده‌ها را بر اساس ادراکات و تخیل کودک برای استفاده در درک بهتر نیازها، انگیزه‌ها، احساسات و تعارضات فعلی کودک در اختیار متخصص قرار می‌دهد. اطلاعاتی هم در زمینه خودآگاه و هم ناخودآگاه. استفاده از آن در ارزیابی بالینی به طور کلی بخشی از مجموعه بزرگتری از آزمایش ها و داده های مصاحبه است.

نگرانی های والدین در رابطه با تست CAT

اگرچه این تست می تواند اطلاعات مفیدی در مورد شخصیت کودک ارائه دهد، اما CAT، به عنوان یک معیار فرافکن، به شدت به تفاسیر آزمون گیرنده متکی است و اغلب به عنوان یک ابزار ارزیابی به جای آزمون معتبر از آن یاد می شود.

علاوه بر زیر سوال بردن اعتبار کلی همه آزمون‌های تصویری، برخی از کارشناسان معتقدند که تفاوت‌های فرهنگی و زبانی در بین کودکان آزمایش‌شده ممکن است بر عملکرد آزمون CAT تأثیر بگذارد و ممکن است نتایج آزمون نادرست ایجاد کند.

والدین باید در نظر داشته باشند که تست های روانشناختی مانند CAT که فقط باید توسط متخصصان آموزش دیده انجام شود، تنها یکی از عناصر ارزیابی روانشناختی کودک است. این ابزارها هرگز نباید به عنوان تنها مبنای تشخیص مورد استفاده قرار گیرند. بررسی دقیق تاریخچه روان‌شناختی، پزشکی، آموزشی یا سایر سابقه‌های مرتبط برای ایجاد پایه‌ای برای تفسیر نتایج هر اندازه‌گیری روان‌شناختی مورد نیاز است.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0