درمان ترس از مرگ عزیزان و 12 تکنیک برای وسواس ترس از مرگ

درمان ترس از مرگ عزیزان

چطور با ترس از دست دادن عزیزانمان کنار بیایم؟ چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم؟

ترس از مرگ والدین، ترس از مرگ فرزندان و ترس از مرگ دوستان

ترس از دست دادن یکی از عزیزان که می تواند دوست، همسر، پدر و مادر و یا یکی از اعضای خانواده باشد، تجربه ای به شدت دردناک و آزاردهنده است که می تواند زندگی افراد را مختل کند. ترس از مرگ عزیزان، در شرایطی که در بستر بیماری هستند بیشتر دیده می شود اما اگر این ترس در مواردی که نگرانی خاصی وجود ندارد دیده شود، بهتر است به فکر درمان این ترس باشید.
برای درمان ترس از مرگ عزیزان و مقابله با آن، روش ها و تفکراتی وجود دارد که با فراگیری آن ها می توانید این ترس شدید را در خود از بین ببرید.

بدانید که ترس از دست دادن عزیزان طبیعی است!

معمولا بیشتر افراد، ترس از دست دادن عزیزان خود را در مقطعی از زندگی تجربه می کنند. بعلاوه، این ترس وقتی که یکی از عزیزان خود را از دست بدهید بسیار تقویت خواهد شد. فکر کردن درباره مرگ دیگران و یا نگرانی از ترس عزیزان، می تواند ترس از مرگ خودمان را نیز برایمان تداعی کند و تشدید کننده این اضطراب شود.

اما بهتر است بدانید که ترس از مرگ عزیزان، یک ترس طبیعی است و بسیاری از افراد در طول دوره ای از زندگی این مرحله را تجربه کرده اند و توانسته اند از آن عبور کنند. شما می توانید با دیگر آشنایان که چنین تجربه ای را از سر گذرانده اند صحبت و همدلی کرده و از حمایت عاطفی آن ها بهره مند شوید. بدانید که ترس از مرگ عزیزان، یک ترس سالم است و خوب است که ترسیده اید. این ترس یک پاسخ طبیعی به بیماری عزیزان است.

روی چیزهایی که بر آن ها کنترل دارید تمرکز کنید

خیلی وقت ها، ترس از مرگ عزیزان، زمانی رخ می دهد که آن ها در بستر بیماری هستند و امید زیادی به زنده ماندن آن ها وجود ندارد. این وضعیت، بسیار دلهره آور و مضطرب کننده است و به وجود آمدن ترس از مرگ عزیزان در شما یک حالت طبیعی است. اما بهتر است روی چیزهایی که نمی توانید آن ها را کنترل کنید تمرکز نکنید و به جای آن، انرژی خود را صرف چیزهایی کنید که می توانید در آن ها تغییر ایجاد کنید. تا جای ممکن سعی کنید برای بهتر شدن وضعیت عزیزان خود تلاش کنید و سعی کنید ترس و اندوه را از آن ها دور کنید.

مرگ عزیزان را به عنوان حقیقت بپذیرید

بررسی های روانشناسی انجام شده در این حوزه، نشان می دهد که افرادی که بیشتر مرگ را پذیرفته اند و با این حقیقت کنار آمده اند، در مقابل مرگ عزیزان واکنش بهتری نشان داده و برای مقابله با مشکلات مسیر کوتاه تری را طی می کنند.

درمان ترس از مرگ عزیزان

بهتر است همیشه به خودتان یادآوری کنید که مرگ بخشی از روند زندگی انسان است و همه افراد روزی با آن روبرو خواهند شد. پس ترس از مرگ عزیزان و درد را بپذیرید و به خودتان بگویید که اگرچه از دست دادن عزیزان واقعه بسیار دشواری است اما می پذیرم که این هم بخشی از زندگی است.

دید مثبت داشته باشید

کسانی که به انصاف و عدل جهان باور دارند، انعطاف پذیرتر بوده و برای مقابله با مرگ عزیزان سختی کمتری را متحمل می شوند. و در نتیجه فوبیای از دست دادن عزیزان کمتر به سراغ آنها می آید.

بهتر است دید مثبتی به دنیا داشته باشید و بدانید که در چرخه زندگی، مرگ باعث می شود که دیگران هم بتوانند قدم به این دنیا بگذارند. تصور کنید که از ابتدای تاریخ کسی از دنیا نمی رفت. در چنین شرایطی، دنیا دیگر جای زیبایی برای زندگی نبود. پس قدردان زندگی باشید و از لحظه هایی که با عزیزان خود هستید لذت ببرید.

از منابع مقابله ای خودتان استفاده کنید

انسان ها در طول زندگی روش های مقابله با مشکلات را آموزش می بینند و در مواقع بحران از آن ها استفاده می کنند. هر کس در مقابله با ترس مکانیسم مقابله ای خاصی را انتخاب می کند که می تواند ورزش کردن، نوشتن، هنر، طبیعت گردی، رفتارهای معنوی و یا موسیقی باشد.

مهم نیست که از چه مکانیسم مقابله ای استفاده می کنید. مهم این است که با احساسات خود به طور مناسب مقابله کنید و مانع بروز آن ها نشوید. مقابله اشتباه و سرکوب کردن احساس ترس و اندوه، می تواند منجر به افسردگی یا دیگر مشکلات روح و روان شود.

تنفس عمیق داشته باشید

نفس عمیق، یک راه موثر برای کاهش اضطراب و تپش قلب است. پس اگر برای ترس از مرگ عزیزان دچار هراس و اضطراب شده اید، بهتر است در یک موقعیت آرام دراز کشیده یا بنشینید، نفس های عمیق را داخل ریه خود کنید و به آرامی از دهان خارج کنید. در طول فرایند تنفس، روی الگوی نفس کشیدن تمرکز کنید و مسیر ورود هوا و خروج آن را در ذهن خود متصور شوید.

استقلال خود را تقویت کنید

یکی از مواردی که نگرانی و ترس بیش از حد از مرگ عزیزان را ایجاد می کند، وابستگی بیش از حد به آن هاست. وقتی به کسی بیش از حد وابسته باشید، پس از مرگ عزیزان و حتی به خاطر نگرانی از مرگ آن ها، دچار غم و اندوه شدید می شوید و به شدت آسیب پذیر خواهید شد.

عزت نفس بالا، یکی از موثر ترین عوامل محافظت کننده در برابر ترس از مرگ عزیزان است. پس سعی کنید عزت نفس خود را افزایش دهید، استقلال بیشتری کسب کنید و برای زندگی مستقلانه برنامه ریزی کنید.

چگونه به مرکز فکر نکنیم؟ پاسخ: هدف داشته باشید

در زندگی خود اگر هدف و معنا داشته باشید و در تلاش برای رسیدن به آن باشید، اجازه نخواهید داد که مرگ یکی از عزیزان مانع تلاش شما برای رسیدن به این هدف شود. هدف هر کسی با دیگری متفاوت است، خانواده، شغل، بهتر کردن دنیا، اهداف اقتصادی و غیره از جمله اهدافی است که می توانید انتخاب کنید.

خودتان را به عنوان یک عضو ارزشمند جامعه ببینید، به دیگران کمک کنید، با غریبه ها مهربان باشید، به خیریه ها کمک کنید و حتی در صورت از دست دادن عزیز خود، این کارها را برای رسیدن به آرامش معنوی ادامه دهید.

به نیروی برتر باور داشته باشید

اگر مذهبی باشید نیروی برتر می تواند خداوند باشد و می توانید از خدا یا از فرستاده های او کمک بخواهید تا به شما برای غلبه بر ترس مرگ عزیزان کمک کنند.

اگر هم مذهبی نیستید و به خالق اعتقادی ندارید، می توانید روی قدرت های دیگری که از شما بالاتر هستند حساب کنید. می توانید از طبیعت کمک بخواهید یا از انسان ها یا گروه های افراد برتر استفاده کنید تا به شما در ترس مرگ عزیزان کمک کنند.

به جای فكر كردن به مرگ عزيزان، عشق را انتقال دهید

اگر در بستر عزیزان خود هستید و متوجه روزهای پایانی زندگی آن ها شده اید، سعی کنید درباره خاطرات مشترک صحبت کنید و از کارهایی که برای شما کرده اند تشکر کنید. به آن ها عشق را انتقال دهید و مطمئن شوید که احساسات خود را به این عزیز انتقال داده اید. اگرچه این مکالمات می تواند برای شما دشوار باشد اما بروز این احساسات باعث می شود تا پس از مرگ آن ها پشیمان نشده و بتوانید راحت تر با غم و ترس مرگ عزیزان کنار بیایید.

حمایت خانواده را دریافت کنید

با خانواده خود صحبت کنید و با آن ها درد و دل کنید. معمولا خانواده ها هنگامی که عزیزان خود را از دست می دهند فرصت صحبت پیدا نمی کنند ولی بهتر است با اعضای خانواده زمان بگذارید و از آن ها بخواهید که در این باره باهم صحبت کنید. احتمالا آن ها هم نیاز به کسی دارند که با او درد و دل کنند.

می توانید با اعضای خانواده درباره خاطرات مشترک و یا روزهایی که با عزیز از دست رفته بوده اید صحبت کنید و احساسات خود را بروز دهید.

دیگران را حمایت کنید

همانطور که دریافت حمایت می تواند امید بخش و آرامش دهنده باشد، حمایت کردن از دیگران نیز یک راه عالی برای بهتر شدن و کاهش ترس از مرگ عزیزان است.

اگر فرزند دارید، در رابطه با مرگ عزیزان صحبت کنید و به آن ها توضیح دهید که افراد بعد از مرگ در جایی بهتر به آرامش می رسند. البته بهتر است این کار را متناسب با سن کودک انجام داده تا او را دچار اضطراب نکنید. همچنین اگر کودک شما اخیرا مرگ یکی از عزیزان را تجربه کرده است و دچار اضطراب شده است، می توانید از مشاور کودک برای مقابله با ترس عزیزان استفاده کنید.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه خانواده و ترس از مرگ عزیزان به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در این زمینه با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

 

ترس شدید از مرگ عزیزان

اگر واقعا ترس از مرگ عزیزان برای شما ایجاد مزاحمت می کنند و دوره طولانی مدتی این ترس را تجربه می کنید بهتر است با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید. روانشناس در بیشتر موارد سعی می کند با روانکاوی و بدون تجویز دارو، ترس از مرگ عزیزان را در شما درمان کند اما در موارد شدید تر که این ترس منجر به حملات پانیک می شود روانشناس تشخیص می دهد که نیاز به دارو درمانی دارید و شما را به روانپزشک ارجاع می دهد. در صورت نیاز می توانید با کلینیک روانشناسی ذهن آرا تماس گرفته و از خدمات این مرکز در زمینه درمان ترس از مرگ عزیزان استفاده کنید.

Fear of death of loved ones

چرا مرکز درمان فوبیای از دست دادن عزیزان

تخصص روانشناسان روانپزشکان: پزشکان مرکز روانپزشکی و روانشناسی ذهن آرا، هریک در زمینه بخصوصی تخصص و تجربه چندین ساله داشته و مشکلاتی مثل افسردگی، اختلال دوقطبی، فوبیای از دست دادن عزیزان، مشکلات جنسی و دیگر مشکلات روانپزشکی و روانشناسی را درمان می کنند.

کارگروه های تخصصی: کلینیک روانشناسی و روانپزشکی ذهن آرا، به دلیل داشتن بیش از 30 درمانگر در حوزه های تخصصی متعدد برای موارد خاص، کارگروه های تخصصی تشکیل داده و با توجه به نیاز مراجع، اقدام درمانی متناسب تجویز می کند.

متدهای درمانی روز: کلینیک ذهن آرا، همیشه درمانگران خود را ملزم به مطالعه و بررسی آخرین دستاورد های علم روانشناسی و روانپزشکی می داند و همیشه تکنولوژی های روز در این حیطه را استفاده می کند.

3.7/5 - (15 امتیاز)
13 نظرات
  1. الدار می گوید

    واقعا ممنونم از مقاله خوب و مفیدتون و اینکه برای مشاوره حضوری باید بیایم یا آنلاین انجام میدید مشاوررو ؟؟؟

  2. زهرا می گوید

    من بی نهایت ترس از دست دادن عزیزانمو دارم هیچکدومم مریض نیستن ولی وقتی فکر میکنم کم میمونه دیوونه بشمو همینجوری اشک میریزم از بچگی همینجوریم واقعا خیلی بی نهایت اذیت میشم 😔😭

    1. مهدی می گوید

      نگا منم همین طور برا من حتما 2دقیقه کامل هنگ میکنم

  3. کاف می گوید

    غیرکاربردی بود.

  4. ساغر می گوید

    ترس از دست دادن من به این سادگیا نیست، من وقتی فعالیت بیرونی دارم خوبم کاملا ولی بخاطر پشت کنکور بودن که از فعالیتای دیگه دور شدم وسواس فکریمو ترس از دست دادن طوری به من غلبه کرد که من خیلی جدی باور کرده بودم عزیزانم رو از دست دادم شوخی نمیکنما ،مثلا من از ترس از دست دادنشون اونقدر عذاب میکشیدم که دیگه فکر میکردم اونا مردن و ادمایی که باهاشون زندگی میکنم ادمای دیگه ای هستن، هر شب از این بابت گریه میکنم صبح تا شب، میدونستم اونا اعضای خانوادمن ولی گویا هاله ای بینمون هست، از وقتی ایناذرو برای مامانم تعریف کردم بهتر شدم وگرنه غذا نمیخوردم، همه روزو شب گریه میکردم و همیشه خسته بودمو کلا دست خودم بود چیزی نمیخوردم. در عین حال برای کسی تعریف نمیکردم هیچ گونه پرخاشی نشون نمیدادم یا حتی نمیذاشتم ببینن که من گریه میکنم چون میدونستم مشکل هرچیزی که هست از منه. نمیدونم واقعا چرا اینقدر عمیقو شدیده ولی هنوز هم خوب نمیشه، من از از دست دادن کسیکه ازش خوشم میومد و در کنارش حس فوق العاده ای داشتم اونقدر ترسیدم که با دستای خودم از دستش دادم من جدا اونقدر از از دست دادن عزیزانم میترسم که میگم خدای نکرده از دستشون بدم تا راحت بشم. خیلی تلاش میکنم ولی هیچ جوره بهتر نمیشه، من خیلی تو درسام موفق بودم ولی فقط بخاطر این موضوع حتی نمیتونم مرور کنم که خونده هام یادم بیان، اونقدر بی انرژیو خسته میشم که نمیتونم حتی یه ازمونم بدم، وسطاش از پا درمیام و از شدت ناراحتی معده درد میگیذم، من بابامو از دست دادم و قبل بابام هم خیلی از اعضای عزیزو فامیلو برا همین وقتی از محیط بیرون دورم این حسا بر من غلبه میکنن و منو از پا درمیارن متاسفانه، الان بزرگترین ناراحتیم از دست دادن کسیه که دوسش دارم

  5. ابوالفضل می گوید

    منم همین مشکلو دارم ولی درمونی بابتش پیدا نمیکنم… زخم بدیه

    1. فرشاد می گوید

      منم

  6. آر ام‌چارتس می گوید

    عالی بود. ممنون از سایت خوبتون

  7. وحید می گوید

    هر روز به اعضای خانواده خودتان یادآوری کنید که
    دوستشان دارید و بهشون افتخار میکنید.
    در بدترین شرایط حداقل روزی یکبار جملاتی از این دست را تکرار کنید. به هیچ وجه غصه این دنیای بی ارزش و متعلقاتش را نخورید. من یکی که اصلا از مرگ نمی‌ترسم پس لطفا شما هم نترسید 💥🌹❤️✌️

  8. Uaena می گوید

    من چند وقتیه که همش استرس دارم داییم زنگ بزنه و بگه مادربزرگم فوت کرده یعنی به شکلی که هر موقع داییم زنگ میزنه یک نفر بی موقع زنگ میزنه با خودم میگم خیر باشه مادربزرگ من ماشالله و خداروشکر توی بستر بیماری نیست اما این استرس چند وقتی به جونم افتاده و حتی نمیتونم با مادرم در میون بزارم چون میدونماون اصلا دوست نداره در این مورد کسی باهاش حرف بزنه از بس استرسی شد الان که دارم مینویسم اشک تو چشمام جمع شده نمیدونم واقعا باید چی کار کنم

  9. معصومه می گوید

    برادرجوونم سرطان مغژداره واقتاده توبسترمرگ.تنهاحامی ماهمیشه توزندگی ازمن وخواهرم حمایت میکرد داریم دیوونه میشیم خدامیدونه که چقدراین پسرگل ودوست داشتنیه.حیف ازجوونیش من وخواهرم فقط داریم زجرکشیدنشومیبینیم هیچ کاری ازدست کسی برنمیاددکتراهم جوابش کردن.هرروزازخدامیخوایم که هیچ بنده ایش به حال وروزبرادرم دچارنشه خدایاخودت کمکمون کن😭

  10. بهار می گوید

    من مامانم ۶۸ سالشه بابام۷۰ سالشه خودمم ۲۶ سالمه خوب سنشون رفته بالا بابام مشکل قلبی داره همش شبا گریه میکنم میگم اگه بیام خونه بابام بهم نگه خسته نباشید چی یا مامانم نگه بیا برات چایی ریختم با هم بخوریم چی همش میگم زیاد وقتی نداری کنارشون باشی دوتا خواهر دیگه دارم که ازواج کردن رفتن شهر دیگه من فقط مامان و بابامو دارم هر شب به خاطرش گریه میکنم شده کابوس شب و روزمه😔

  11. علی می گوید

    من شخصا خیلی به پایه و اساس دنیا فکر کردم و نتیجه گرفتم این دنیا شیطانی خلق شده و حتی زیباییهاش هم تله ای برای ادامه این چرخه شیطانی هست هر موجود زنده ای از لحظه ای که نطفش بسته میشه به سمت بدبختی و مرگ پا میذاره و درنهایت زمانی که فعالیت مغز متوقف میشه هیچی وجود نداره کسی که میمیره تموم میشه و دردش برای اطرافیان میمونه پس هر انسانی که به کمال عقلی میرسه اجازه تشکیل نطفه به خودش نمیده و اطرافیانی که هستند رو بهشون محبت میکنه تا خودش و اونها که نا خواسته وارد چرخه شیطان شدن این چرخه رو با آرامش تموم کنن در تمام گیتی زمینه غالب تاریکی و سیاهی هست جایی که نور هست باید انرژی صرف بشه تا گرم و روشن بشه به محض اینکه منبع انرژی تموم بشه سیاهی غلبه میکنه پس این دنیا رو یک شیطان آفرید و تمام لذات و زیباییها و حتی بوی گل و شیرینی میوه تله هایی برای کشیدن نسل برای این سیستم سادیسمی هست

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0