فوبیای گربه، ترس از حیوانات

ترس از گربه (آیلوروفوبیا) یا فوبیای گربه چیست؟

افراد مبتلا به آیلوروفوبیا از گربه می ترسند. فرد مبتلا به آلوروفوبیا ممکن است هنگام دیدن یا فکر کردن به گربه ها دچار اضطراب یا ترس شدید از گربه شود. کسانی که فوبیای گربه دارند ممکن است از دیدن دوستانی که گربه دارند اجتناب کنند یا از همکارانی که در مورد گربه هایشان صحبت می کنند دوری کنند. در برخی موارد، افراد ممکن است خانه خود را ترک نکنند تا از دیدن گربه ها در بیرون از منزل پیشگیری کنند.

کلمه ailurophobia از “ailouros” کلمه یونانی برای گربه گرفته شده است. فوبیا به معنای ترس است.

قبل از پرداختن به فوبیای گربه:

فوبیا چیست؟

فوبیا نوعی اختلال اضطرابی است. فوبیاها ترس بیش از حد از یک رویداد یا موقعیت هستند که لزوماً باعث آسیب در واقعیت نمی شود. آیلوروفوبیا یک فوبی خاص است. یک فوبی خاص زمانی رخ می دهد که چیزی خاص (در این مورد، گربه ها) منجر به واکنش ترسناک شود.

ترس از گربه چقدر شایع است؟

فوبیای گربه، ترس از حیوانات

ترس از حیوانات در کنار ترس از ارتفاع یکی از رایج ترین فوبیاهاست. حدود 9 درصد از بزرگسالان آمریکایی و تقریباً 20 درصد از نوجوانان در دوره ای از زندگی خود دچار اختلال فوبیای خاص هستند. این اختلالات تقریباً دو برابر مردان در زنان تأثیر می گذارد.

فرد مبتلا به آلوروفوبیا از چه چیزی می ترسد؟

فردی که مبتلا به آیلوروفوبیا است ممکن است ازموارد زیر هراس داشته باشد:

  • مورد حمله یا پریدن یک گربه قرار گیرد.
  • برخورد با گربه‌ها در مکان‌های عمومی، مانند خیابان، یا مکان‌های خصوصی، مانند خانه دوست.
  • پیدا کردن یا لمس کردن خز گربه.
  • احساس داشتن طلسم های شیطانی توسط یک گربه
  • ترس از دیدن تصاویر گربه ها در کتاب ها، مجلات یا فضای وب.
  • تماشا یا شنیدن گربه ها در برنامه های تلویزیونی یا فیلم ها.

چه کسانی در معرض خطر آلوروفوبیا هستند؟

اگر از قبل به این فوبیا مبتلا هستید، احتمال ابتلا به آیلوروفوبیا یا اختلال فوبیای خاص دیگری وجود دارد:

  • فوبیای دیگه
  • اختلال اضطرابی
  • اختلال هراس
  • اختلال مصرف مواد

چه فوبیای دیگری با آیلوروفوبیا مرتبط است؟

سایر فوبیاهای مرتبط با آیلوروفوبیا عبارتند از:

  • آگریزوفوبیا، ترس از حیوانات وحشی
  • Zoophobia، ترس از حیوانات

علل ترس از گربه چیست؟

علل احتمالی آیلوروفوبیا عبارتند از:

رویدادهای آسیب‌زا در گذشته: افرادی که تجربه‌ای آسیب‌زا در ارتباط با گربه‌ها داشته‌اند، ممکن است به بیماری آلوروفوبیا مبتلا شوند. به عنوان مثال، ممکن است یک گربه به شما یا کسی که می‌شناسید حمله کرده باشد.

داستان های منفی در مورد گربه ها: برخی از مردم گربه ها را حامل شر می دانند. داستان های گربه ها در قرون وسطی و محاکمه جادوگران سالم گربه ها را به جادوگران و شیطان مرتبط می کرد.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از بستگان نزدیک یا والدینتان مبتلا به اختلال فوبیک یا اختلال اضطرابی باشد، خطر ابتلا به بیماری آلوروفوبیا در شما افزایش می‌یابد.

یادگیری: دیدن یک فرد مبتلا به آلوروفوبیا یا گوش دادن به صحبت های شخصی در مورد ترسش از گربه می تواند باعث شود که شما نیز به همان فوبیا مبتلا شوید.

محرک های آلوروفوبیا چیست؟

آیلوروفوبیا یا فوبیای گربه

هر چیزی که به گربه ها مربوط می شود ممکن است باعث ایجاد آلوروفوبیا شود. محرک های آیلوروفوبیا شامل دیدن یا فکر کردن به گربه ها می شود:

  • در فضاهای عمومی مانند راه رفتن در خیابان
  • در خانه کسی
  • در برنامه های تلویزیونی یا فیلم ها

علائم آیلوروفوبیا چیست؟

علائم آیلوروفوبیا می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. شایع ترین علائم اضطراب شدید هنگام فکر کردن یا دیدن یک گربه است.

علائم عاطفی ترس از گربه عبارتند از:

  • فکر بیش از حد در مورد چگونگی اجتناب از گربه ها.
  • هنگامی که صداهای گربه را می شنوید، مانند خرخر کردن، خش خش یا میو، اضطراب شدید دارید.
  • ترس از مکان هایی که ممکن است گربه را ببینید.

علائم فیزیکی آیلوروفوبیا عبارتند از:

  • سرگیجه
  • اسهال
  • تعریق شدید (هیپرهیدروزیس)
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • موارد وحشت زدگی
  • تنفس سریع و ضربان قلب
  • احساس وحشت شدید
  • عضلات منقبض، لرزش یا لرزش

فوبیای گربه چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر آلوروفوبیا بر زندگی شما تأثیر بگذارد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به شما پیشنهاد کند که به یک متخصص سلامت روان مانند یک روانشناس مراجعه کنید. یک روانشناس ممکن است پس از سؤال در مورد علائم شما، مشکل شما را تشخیص دهد.

اگر ترس از گربه دارید، ممکن است یک اختلال فوبی خاص داشته باشید، برخی از نشانه های ترس از گربه:

  • زمانی اتفاق می افتد که به گربه فکر می کنید یا می بینید.
  • شما را به نادیده گرفتن موقعیت هایی مانند بیرون رفتن یا رفتن به خانه یک دوست سوق می دهد.
  • در صورت مشاهده گربه، اقدامی سریع انجام می شود، مانند فرار کردن.
  • باعث می شود رویدادهای اجتماعی را از دست بدهید.
  • بر توانایی شما برای لذت بردن از زندگی تأثیر می گذارد.
  • علائم اضطراب یا ترس را ایجاد می کند که با خطر واقعی مطابقت ندارد.
  • حداقل شش ماه طول می کشد.

درمان ترس از گربه چیست؟

مواجهه درمانی یکی از درمان‌های اصلی آیلوروفوبیا است. در طول مواجهه درمانی، یک متخصص سلامت روان شما را با موقعیت ها و تصاویری آشنا می کند که ممکن است علائم شما را تحریک کند. آنها به تدریج به شما کمک می کنند تا پاسخ خود را مدیریت کنید. از هر 10 نفر 9 نفر مبتلا به فوبیای خاص بعد از انجام این نوع روان درمانی (گفتار درمانی) علائم خود را بهبود می بخشند.

در طول مواجهه درمانی، شما:

  • تکنیک های تنفس و تمدد اعصاب را برای استفاده قبل و در حین قرار گرفتن در معرض یاد بگیرید.
  • تصاویر یا فیلم های گربه ها را مشاهده کنید.
  • تمرین در دست گرفتن یک گربه اسباب بازی.
  • به تدریج به نزدیک شدن به گربه در یک حامل پیشرفت کنید.
  • در نهایت، در حالی که از یک درمانگر، خانواده یا دوستان حمایت می‌کنید، گربه را لمس کنید.

همانطور که توضیح داده شد، از اصلی ترین درمان های ترس از گربه، CBT و مواجهه درمانی و حساسیت زدایی است که این خدمات بصورا دقیق و بی نقص در کلینیک روانشناسی ذهن آرا انجام می گیرد. کافیست با ما در تماس باشید.

تقریباً یک چهارم جمعیت ایالات متحده از ترس شدید از یک حیوان خاص گزارش می دهند. گربه ها، به ویژه، اغلب به عنوان حیواناتی شناخته می شوند که به شدت از آن ها می ترسند. برخی از مردم ممکن است تعجب کنند که چگونه ممکن است کسی از گربه ها بترسد. با این حال، بسیاری از مردم ترس شدید و حتی غیرمنطقی از گربه را گزارش می کنند. اگرچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی – ویرایش پنجم (DSM-V) نام خاصی برای فوبیا از گربه ها مشخص نمی کند، اما تشخیص می دهد که افراد می توانند یک “فوبی خاص” را تجربه کنند که می تواند شامل ترس از گربه باشد. بنابراین، اگر فوبیا از گربه دارید، تنها نیستید.

ترفندهایی برای ترس از گربه

1. مشاهده تصاویر گربه ها برای درمان ترس از گربه

در اینترنت تصاویر گربه ها را جستجو کنید. هر عکسی را که پیدا می کنید در رایانه خود ذخیره کنید. سعی کنید انواع گربه‌ها را پیدا کنید که از نظر اندازه، رنگ، نوع مو و غیره متفاوت باشند. یکی از تصاویر را انتخاب کرده و ترجیحاً رنگی چاپ کنید. به تصویر نگاه کنید و تعیین کنید که در مقیاس اضطراب، کجا هستید. شما این کار را با تعیین میزان اضطراب در مقیاس 1-10 انجام می دهید. یکی تقریباً هیچ اضطرابی را نشان نمی دهد در حالی که 10 نشان دهنده اضطراب شدید است. هر روز چند دقیقه به تصویر نگاه کنید. در حین انجام این کار، سعی کنید خود را آرام نگه دارید. همچنین، تمام تلاش خود را بکنید تا از نگاه کردن به دور خودداری کنید. اگر متوجه شدید که به دور نگاه می کنید، حتماً به محض اینکه متوجه شدید دوباره روی عکس فوکوس کنید. این کار را هر روز ادامه دهید تا زمانی که به تصویر نگاه می کنید، اضطراب بسیار کمی را تجربه کنید. از قبل تعیین کنید که هر روز چه مدت به تصویر نگاه می کنید. 10-15 دقیقه زمان معقولی برای شرکت در این فعالیت روزانه به نظر می رسد. اگر متوجه شدید که مضطرب هستید، سعی کنید نفس عمیق بکشید تا آرامش خود را بازیابید.

روی صندلی بنشینید که بتواند پشت شما را نگه دارد. طوری نفس بکشید که هوا از شکم به سمت سینه شما حرکت کند. در حالی که به آرامی نفس می‌کشید تا چهار بشمارید. سپس نفس خود را بیرون دهید تا احساس کنید هوا از قفسه سینه به سمت پایین و خارج از بدن شما حرکت می‌کند. همانطور که هوا را آزاد می کنید تا هفت بشمارید. در صورت نیاز تکرار کنید. سعی کنید از این تکنیک آرامش بخش در حالی که به تصویر گربه نگاه می کنید استفاده کنید. پس از چند روز از انجام این کار، اضطرابی که تجربه می کنید باید کاهش یابد. مطمئن شوید که همیشه به جایی که در مقیاس اضطراب هستید توجه داشته باشید. به یاد داشته باشید، هدف شما باید رسیدن به یک یا دو در مقیاس باشد. تصاویر باقیمانده گربه را که در رایانه خود ذخیره کرده اید چاپ کنید. از این تصاویر برای ایجاد یک کلاژ با چسباندن همه آنها روی یک تخته پوستر استفاده کنید. وقتی دیگر از تماشای عکس یک گربه دچار اضطراب نمی شوید، اکنون زمان آن رسیده که به تماشای چندین عکس گربه بپردازید. اتخاذ این رویکرد به شما اجازه می دهد تا به آرامی اعتماد به نفس خود را بسازید. حتماً هر روز چند دقیقه عمداً به کلاژ نگاه کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که تصاویر دیگر باعث نگرانی شما نشوند. با شروع با یک عکس از یک گربه و حرکت به سمت تصاویر چندین گربه، به آرامی نوردهی خود را افزایش می دهید.

هدف این است که در نهایت نسبت به گربه ها حساسیت زدایی کنید. با این حال، اگر با چندین گربه شروع کنید، ممکن است بیش از حد طاقت فرسا شود و باعث شود قبل از اینکه کار کند ترک کنید. بنابراین، مهم است که با چیزی شروع کنید که بتوانید از عهده آن برآیید. ممکن است بخواهید کولاژ را در محلی آویزان کنید که اغلب آن را می بینید. این می تواند به تسریع فرآیند حساسیت زدایی کمک کند. با این حال، 10-15 دقیقه را به طور خاص برای این فعالیت اختصاص دهید. به یاد داشته باشید، هدف رسیدن به یک یا دو در مقیاس اضطراب هنگام نگاه کردن به کلاژ است. ویدیوهای گربه ها را تماشا کنید. ویدیوهای کوتاهی از گربه ها را در یوتیوب جستجو کنید که تماشای آنها لذت بخش است و چند روز به طور مکرر آنها را مشاهده کنید. در ابتدا این ممکن است اضطراب آور باشد، اما باید به تماشای ویدیوها ادامه دهید تا زمانی که دیگر باعث اضطراب شما نشوند. تماشای فیلم ها راهی عالی برای آماده سازی شما برای گذار از نگاه کردن به تصاویر گربه ها به برقراری تماس فیزیکی واقعی است.

2. برقراری تماس فیزیکی با گربه ها

با دوستی که گربه دارد تماس بگیرید و ترس خود را به او بگویید. به دوست خود توضیح دهید که دوست دارید یاد بگیرید که در کنار گربه ها راحت تر باشید و به کمک او نیاز دارید. از او بپرسید آیا می توانید برای چند هفته آینده هر روز به آنجا بیایید تا بتوانید به بودن در کنار گربه ها عادت کنید. ممکن است رسیدن به خانه دوستتان هر روز دشوار باشد، اما مهم است که تا آنجا که ممکن است با گربه ها تماس بگیرید. برنامه ای را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید.

هنگامی که به تدریج خود را در معرض چیزی قرار می دهید که از آن می ترسید، بدن خود را تنظیم می کند و در نهایت ترشح هورمون های استرس را متوقف می کند. بنابراین، هرچه زمان بیشتری را در اطراف گربه ها بگذرانید، سریعتر ترس از گربه ها را از دست خواهید داد. حتما دوستی را انتخاب کنید که گربه ای دوست داشته باشد. دوست شما احتمالاً از قبل می داند که آیا حیوان خانگی او برای این فعالیت مناسب است یا خیر. با این حال، احتمالاً ایده خوبی است که قبل از شروع بازدید از او بپرسید که آیا گربه دوستانه است یا خیر. گربه را از دور تماشا کنید. اولین باری که با گربه تماس می گیرید، مطمئن شوید که در فاصله ای راحت قرار گرفته است. از دوستتان بخواهید که گربه را در اتاق دیگری نگه دارد که بتوانید آن را ببینید اما حیوان قادر به برقراری تماس مستقیم با شما نیست. همچنین می توانید از دوست خود بخواهید که گربه را در حالی که در مقابل شما ایستاده است، نگه دارد. حدود 10 تا 15 دقیقه در خانه دوست خود بمانید و سپس به خود اجازه خروج بدهید.

این کار را تا زمانی که دیگر احساس اضطراب نکنید ادامه دهید. نزدیک گربه بنشین استفاده از حامل حیوانات یک راه عالی برای شروع است. از دوستتان بخواهید که گربه را در یک کالسکه حیوان قرار دهد و اجازه دهد تا آن را نزدیک شما قرار دهد. فاصله دو تا سه فوتی نزدیکی خوبی خواهد بود. 10-15 دقیقه در آن نزدیکی به گربه بمانید و سپس به خود اجازه دهید که آنجا را ترک کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که دیگر احساس اضطراب نکنید. از دوستتان بخواهید در حالی که گربه را روی بغلش گرفته است کنار شما بنشیند. این به شما امکان می دهد در نزدیکی یک گربه مهار نشده باشید، اما از آنجایی که دوست شما حیوان را در آغوش می گیرد کنترل بیشتری دارد. 10-15 دقیقه در آنجا بنشینید و سپس به خود اجازه خروج بدهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که دیگر هیچ اضطرابی را تجربه نکنید. به یاد داشته باشید، در این مرحله لازم نیست حیوان را لمس کنید. ایده این است که نزدیک حیوان باشید تا بتوانید به نزدیک بودن به گربه در خارج از حامل عادت کنید. اگرچه این امر احتمالاً باعث ناراحتی می شود، اگر در هر نقطه ای شروع به احساس خستگی کردید، اشکالی ندارد که این کار را متوقف کنید. همیشه سعی کنید با موفقیت به پایان برسانید. اگر احساس می‌کنید خسته هستید و تصمیم به قطع مصرف دارید، از دوستتان بخواهید که گربه را دوباره در کریر بگذارد یا از او بپرسید که آیا می‌تواند کمی دور شود. سعی کنید برای رفتن صبر کنید تا دیگر احساس خستگی نکنید. به این ترتیب می توانید بدون تقویت ترس، اضطراب را کاهش دهید. گربه را نوازش کنید. به خودتان اجازه دهید که حیوان را به صورت فیزیکی لمس کنید. با چند ثانیه لمس کردن شروع کنید و به تدریج به سمت بالا بروید. مطمئن شوید که گربه را فقط در مناطقی لمس کنید که باعث ناراحتی او نشود. دکتر مارتی بکر پیشنهاد می کند که چند مکان وجود دارد که گربه ها دوست دارند حیوان خانگی شوند و یک مکان وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید:

گربه ها از مالیده شدن در پایه چانه، جایی که استخوان فک و جمجمه به هم متصل می شوند، لذت می برند. به نظر می رسد که پایه گوش ها و گونه ها در پشت سبیل ها برای بیشتر گربه ها منطقه لذت بخشی هستند. گربه را روی بغل خود نگه دارید. بعد از نوازش کردن گربه راحت بودید، اجازه دهید گربه روی دامان شما بالا برود. اجازه دهید چند ثانیه یا چند دقیقه روی آغوش شما بماند (هر چیزی که با آن راحت هستید) و سپس از دوست خود بخواهید آن را حذف کند. وقتی بتوانید با موفقیت گربه را بدون اضطراب در آغوش بگیرید، احتمالاً بر ترس خود از گربه غلبه کرده اید. به طور منظم نزدیک گربه ها بروید. این بسیار مهم است، زیرا اگر به کار خود ادامه ندهید، ترس ها ممکن است برگردند. بنابراین، برای شما مهم است که به طور منظم خود را در معرض گربه‌ها قرار دهید تا ترس شما دوباره به درون نرود. سعی کنید به طور منظم از خانه‌هایی که گربه‌ها دارند بازدید کنید تا همچنان در کنار آنها احساس راحتی کنید.

3. تهیه فهرست از افکار منفی

فهرستی از تمام افکار منفی و غیر مفیدی که در نزدیکی گربه ها تجربه می کنید تهیه کنید. وقتی بتوانید آن افکار غیرمفید را شناسایی کنید، می توانید شروع به ارزیابی آنها کنید. احتمالاً خواهید دید که بیشتر این افکار در یکی (یا چند) از این سه تحریف شناختی قرار می گیرند:

پیشگویی زمانی است که یک فرد فرض می کند که می داند نتیجه یک موقعیت چه خواهد شد، بدون هیچ مدرک واقعی برای حمایت از آن. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید “این گربه قرار است من را بخراشد” حتی اگر قبلاً هیچ تعاملی با آن گربه نداشته اید.

تعمیم بیش از حد زمانی است که شخص یک رویداد خاص را می گیرد و آن را به همه رویدادها تعمیم می دهد. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید “گربه دوستم دو سال پیش من را خراش داد، بنابراین همه گربه ها شرور هستند.”

فاجعه‌سازی زمانی است که پیش‌بینی می‌کنید که نتیجه‌ای منفی اتفاق می‌افتد و معتقد هستید که در صورت وقوع، منجر به یک فاجعه می‌شود.  فاجعه سازی زمانی است که شما فرض می کنید یک موقعیت بدترین سناریو خواهد بود. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید “اگر گربه مرا خراش دهد، عفونت می کنم و می میرم.” افکار منفی را با افکار مفیدتر جایگزین کنید. شما می توانید این کار را با ایجاد جملات جایگزین برای مقابله با افکار منفی انجام دهید. هنگام انجام این کار، اساساً ضمیر ناخودآگاه خود را مجدداً آموزش می دهید تا تحریفات شناختی غیر مفید را رها کرده و آنها را با باورهای مثبت تری جایگزین کنید. روی جایگزین کردن افکار منفی با یک جمله مثبت تمرکز کنید که به شما کمک می کند بر نتایج خنثی یا مثبت تر تأکید کنید. به عنوان مثال، می‌توانید فکر «این گربه مرا خراش می‌دهد» را با جمله‌ای مانند «بسیاری از مردم هر روز با گربه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و خراشیده نمی‌شوند» جایگزین کنید. حتی می توانید با استفاده از جملاتی شروع کنید که کمتر از افکار اصلی شما منفی هستند. به عنوان مثال، می‌توانید فکر «اگر گربه مرا بخراشد، عفونت می‌کنم و می‌میرم» را با این جمله نه چندان منفی جایگزین کنید، «بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد این است که گربه مرا خراش دهد و فرار کند. من قبلاً خراشیده بودم و آنقدرها هم بد نیست. من به احتمال زیاد عفونت نخواهم گرفت.» در نهایت می توانید افکار کمتر منفی را با چیزی حتی مثبت تر جایگزین کنید. سعی کنید هر زمان که فکر منفی به ذهنتان خطور کرد این کار را انجام دهید. در نهایت شما شروع به فکر کردن مثبت تر در مورد گربه خواهید کرد.

4/5 - (6 امتیاز)
2 نظرات
  1. کیمیا می گوید

    ‌بیشتر افرادی که به سایت شما مراجعه می‌کنند دچار ترس از گربه هستند برای همین گذاشتن عکس گربه در سایت باعث اذیت آن ها می‌شود .

    1. M می گوید

      اخ گفتی وقتی خوندم گوشی از دستم افتاد آخ عکسشو چرا گذاشتن

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0