سنجش پایه اول، توضیحات و آمادگی

دانش آموزان دختر و پسر برای ورود به پایه اول ابتدایی و پیش دبستانی در مدارس دولتی و غیرانتفاعی، مورد سنجش پایه اول قرار می گیرند که در این فرایند، کودکان به سوالات مختلفی پاسخ می دهند. سنچش پایه اول دانش آموزان به منظور ارزیابی میزان هوش و توانایی های ذهنی و جسمی آن ها می باشد.

بسیاری از والدین نگران این هستند که چه سوالاتی در این سنجش مطرح می شود و چگونه می توانند فرزند خود را برای این سنجش آماده کنند. از عمده سوالاتی که والدین در کلینیک ذهن آرا از متخصصین می پرسند این است که چه مباحث و سوالاتی از کودک پرسیده خواهد شد و کودک ما می بایست چه اطلاعاتی داشته باشد تا بتواند از این سنجش پایه اول سربلند بیرون بیاید.

سنجش

همه فرزندانی که باید در پیش دبستانی یا دبستان ثبت نام کنند، ابتدا می بایست برای آزمون سنجش پایه اول به مدرسه مورد نظرشان مراجعه کنند و برای ارزیابی و سنجش تقاضا بدهند. سپس در روز و ساعت معینی به آن ها اعلام می شود که همراه والدین به محل مورد نظر برای آزمون ورود به پایه اول اقدام کنند.
در این نوشته، سعی می کنیم به این مسئله بپردازیم و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار والدین عزیز قرار دهیم تا نگرانی هایشان را به طور چشمگیری کاهش دهیم.
شما به عنوان والدین می بایست از این موضوع آگاه شوید که فرزند شما نمی تواند بدون پشت سر گذاشتن سنجش پایه اول وارد مدارس دولتی، غیرانتفاعی و یا هر مدرسه دیگری شود. در نتیجه، کودکی که نتواند حداقل نمره ی لازم را کسب کند به مدارس ویژه ارجاع داده می شود.

مراحل سنجش پایه اول

سنجش پایه اول دارای سه مرحله ی زیر می باشد.

  1. غربالگری شنوایی و بینایی
  2. ارزیابی توانایی ذهنی توسط روانشناس
  3. ارزیابی توانایی جسمی توسط پزشک عمومی

مرحله ی اول:

در این مرحله، ارزیابی های غربالگری به منظور تکمیل بخش مربوط به غربالگری در شناسنامه سلامت انجام می شود. اگر فرزند شما در این مرحبه مشکلی نداشته باشد، برای ارزیابی های ذهنی به روانشناس ارجاع داده می شود و اگر مشکلاتی دیده شود به کلینیک هاي تخصصی سنجش بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی وابسته به سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارجاع داده می شوی. این غربالگری به منظور شناسایی موانع کسب بهینه مهارت های جسمی و ذهنی در طول تحصیلی انجام می پذیرد. شنوایی و بینایی خوب برای کسب زبان و پیرو آن برای یادگیری کودک ضروری می باشد. تشخیص زودهنگام مشکلات شنوایی و بینایی، چشم انداز مطلوب تر برای درمان، امکانات آموزشی و بهبود سلامت کلی کودک را فراهم می کند.

سنجش-پایه-اول

در مرحله ی دوم حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت، مباحث مفهومی، تکمیلی، تداعی ذهنی و… توسط روانشناس سنجیده می شود.

در مرحله ی آخر پزشک عمومی فرزند شما را از لحاظ سلامت جسمانی بررسی خواهد کرد.

سوالات سنجش سلامت نوآموزان

همانطور که در بخش قبلی مطرح کردیم، در مرحله ی دوم سنجش یک روانشناس از فرزند شما سوالاتی می پرسد تا عملکر حافظه، تداعی ذهنی، مباحث مفهومی و تکمیلی را ارزیابی کند.

سوالاتی که در بخش روانسنجی سنجش ورود به مدرسه پرسیده می شوند، ساختار مشخصی ندارد و صرفا برای ارزیابی درک کودک از سوالات می باشد. هر مدرسه ای روش منحصر به فرد خودش را اجرا می کند و نمی توان عین سوالات را از قبل پیش بینی کرد اما می توان احتمال داد سوالات از چه مواردی هستند و تعدادی از این سوالات را در بر دارند:

در اغلب اوقات نام و نام خانوادگی و سن کودک از او پرسیده می شود.
احتمال دارد نام والدینش نیز از او پرسیده شود. بنابراین مطمئن باشید فرزندتان نام شما و همسرتان را به خوبی می داند.
آدرس محل زندگی، تلفن منزل و شماره تلفن پدر و مادر نیز در اکثر مواقع پرسیده می شود.
شمردن یا جمع و تفریق های ساده همیشه در بین سوالات می باشند. شاید به او گفته شود از یک تا ده یا تا بیشت بشمارد یا عدد یک و سه را با هم جمع کند.
ممکن است تصویری را نشان دهند تا تعداد شکل خاصی را بیان کنند. مثلا از او بپرسند چند تا توپ در این تصویر می بیند.
نسبت های فامیلی نزدیک نظیر این که خواهر مادرت چه کسی می شود مطرح می شود.
شمارش معکوس از 10 تا 1 و یا حتی 20 تا 1 ممکن است پرسیده شود.
مهارت های حرکتی ظریف و درشت مورد سنجش قرار می گیرد. مثلا از کودک می خواهند لی لی برود و یا کفشش را در آورده و بپوشد به عقب راه برود و .. .
کودکان می بایست با جهت های بالا، پایین،چپ و راست آشنا باشند. احتمالا برای ارزیابی تمرکز و دقت کودک به او بگویند گوش راست را با دست چپت بگیر که اهمیت شناسایی جهت ها در این قسمت مشخص می شود.
اغلب از کودکان می خواهند شعر مورد علاقه شان را بخوانند، یک داستان تعریف کنند و یا حتی داستان نصفه ای را که برایش تعریف کردند، کامل کند. در این قسمت حافظه ی کودک سنجیده می شود.
اسم رنگ ها، فصل ها، ماه ها، اشکال هندسی و اسم شهری و کشوری که در آن زندگی می کند نیز امکان دارد مورد سوال قرار گیرد.
رنگ آمیزی و نحوه ی گرفتن مداد در دست و یا ترسیم نقاشی مهارت دستان کودک را به خوبی نشان می دهند. برای ارزیابی این مهارت نیز تعدادی کار از او خواسته می شود..
گاهی یک نقاشی ناقص –مثلاً ماشینی که یک چرخ ندارد – را به کودک می‌دهند که رنگ کند. همین تست می‌تواند با سنجش هوش تلفیق شود و از بچه بخواهند که یک آدم را ترسیم کند که هر چه آدم کامل‌تر باشد نشان‌دهنده بهره هوشی بالاتر است.
برای سنجش الگوهای رفتاری کودک از او سوال می شود اگر دوستی یا بچه ای با شما بدرفتاری کند، فحش بدهد یا شما را هل بدهد چکار می کنی؟
گاها وضعیت خانوادگی نیز مورد سوال قرار می گیرد و برای سنجش دقیق تر از کودک می خواهند تا نقاشی خانواده اش را بکشد تا براساس تفسیر نقاشی به شرایط درون خانه پی ببرند.

همانطور که ذکر کردیم، هر مدرسه ای شرایط خاص خودش را دارد. بنابراین ممکن است این سنجش در حضور والدین در کنار کودک انجام شود و یا ممکن است به طور فردی صورت بگیرد.

سنجش-سلامت-نوآموزان

آمادگی برای سنجش پایه اول

سنجش ورود به پایه اول دبستان می تواند برای کودک و والدین تجربه ای دشوار باشد و نگرانی های زیادی را موجب شود. با این حال، برخی والدین فرزندان خود را یک سال زودتر در مهد کودک ثبت نام می کنند تا تمام این موارد را آموزش ببیند. برخی دیگر خود در خانه این مسائل را با کودک خود کار می کنند. اما اگر والدینی شاغل باشند و زمان کافی برای کار بر روی این مسائل نداشته باشند و از طرفی علاقه ای به ثبت نام کودک خود در مهد کودک ندارند، چه باید کرد؟ این والدین چگونه می توانند کودک خود را برای سنجش پایه اول دبستان آماده کنند؟

همانطور که می دانید، سوالات مرتبط به ارزیابی های ذهنی توسط یک روانشناس پرسیده و سنجیده می شود. بنابراین یک روانشناس می تواند به خوبی فرزند شما برای عبور از این مرحله ی تقریبا دشوار آماده کند. اگر شما جزو والدین پرمشغله هستید که علاقه ای به مهدهای کودک با ساعت های طولانی ندارید، ما به شما مراجعه به روانشناس کودک در کلینیک ذهن آرا را پیشنهاد می کنیم.

برای آشنایی کامل با روانشناس کودک به صفحه ی مشاوره کودک | مشاوره روانشناسی کودکان مراجعه نمایید.

آمادگی سنجش ورود به مدرسه در کلینیک ذهن آرا

کلینیک فوق تخصصی ذهن آرا، با داشتن کادری مجرب آماده ی ارائه خدمات روانشناسی است. روانشناسان تخصصی کودک در کلینیک ذهن آرا با دانش و تجربه ی بالا مسائل مورد سنجش در آزمون ورودی دبستان را به فرزند شما آموزش می دهند. اگر شما نگران این آزمون ورودی هستید و نمی دانید چگونه این نگرانی را برطرف کنید، با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید تا در سریعترین زمان ممکن امکان دریافت خدمات را برای شما و فرزندتان فراهم کنیم.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0