مرکز مشاوره کودک، کلینیک روانشناسی نوجوان

مرکز مشاوره کودک، مرکز روانشناسی کودک و نوجوان، کلینیک روانشناسی کودک

به راستی چرا باید به مرکز مشاوره کودک مراجعه کرد؟ متاسفانه خانواده هایی که دارای کودک و نوجوان هستند، تا با مشکلی روبرو نشوند به مراکز مشاوره کودک یا کلینیک روانشناسی کودک مراجعه نمی کنند! در اینجا قصد داریم تا لزوم ارتباط موثر با مرکز مشاوره و روانشناسی کودک را برای شما مادران و والدین عزیز شرح دهیم.

لزوم مراجعه به مرکز مشاوره کودک یا مرکز روانشناسی کودک

خانواده بیشترین تأثیر را در شکل گیری شخصیت کودک دارد. آگاهی والدین از شیوه های فرزندپروری و خصوصیات رشدی کودک در هر سن تأثیر بسیار زیادی در نوع برخورد و رفتار آن‌ها با فرزندشان دارد. بی‌شک تمام والدین خواهان بهترین شیوه تربیتی برای فرزندان خود هستند و تلاش می‌کنند تا امکانات لازم را برای رفاه فرزندان خود تأمین کنند.

اما گاهی والدین غافل از این هستند که توجه بیش از حد به کودک خود و مطابق میل کودک رفتار کردن و پاسخ مثبت دادن به تمام خواسته‌های کودکشان در همه شرایط می‌تواند چه عواقب و پیامدهایی داشته باشد. سؤال این است که آیا در همه شرایط باید به خواسته‌های کودک جواب مثبت داد؟ همه روزه شاهد مراجعه حضوری و یا تماس های تلفنی والدین به مراکز مشاوره کودک و نوجوان هستیم که از دغدغه های ذهنی‌شان و یا مشکلاتی که در برخورد با فرزندشان دارند صحبت می‌کنند و خواستار راهکارهایی برای حل مشکل و برخورد مناسب با فرزندشان هستند.

مسائلی مانند زورگویی کودک در محیط خانواده و مدرسه، ترس کودکان، لجبازی، گریه و پافشاری بر خواسته خود، عدم تمرکز کودک، بیش فعالی، خجالتی بودن، پرخاشگری کودک، اضطراب جدایی، آموزش مهارت های ارتباطی به کودکان، انتخاب بازی و اسباب بازی های مناسب هر سن، پاسخ به سؤالات جنسی کودکان و … ازجمله مواردی هستند که اکثر والدین با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و دغدغه بسیاری از والدین است و برای همین موضوعات نیز به مراکز مشاوره کودک در تهران مراجعه می کنند. بنابراین این دغدغه ها دغدغه های مرکز مشاوره کودک نیز هست.

روانشناسان کودک می‌توانند آگاهی و شناخت لازم و کافی را در زمینه مسائل تربیتی کودک، شیوه های تربیتی، برخورد مناسب با رفتارها و مشکلات کودکان و همچنین اطلاعات لازم را درباره نیازهای رشدی کودکان در سنین مختلف در اختیار والدین بگذارند تا والدین بتوانند بهترین و مناسب ترین برخورد را در برابر رفتارهای مشکل‌آفرین فرزندانشان داشته باشند.

ویژگی های یک روانشناس کودک خوب

ویژگی های یک روانشناس کودک خوب

روانشناس خوب باید متوجه باشد که اساس بدرفتاری کودک به چه چیزی برمی‌گردد؟ آیا والدینش ناخودآگاه زمینه ی یک رفتار را مهیا می‌کنند؟ اغلب والدین در مورد مسائلی همچون خواب، تغذیه، دفع ادرار و مدفوع، مهارت های کلامی و غیرکلامی بچه‌ها مثل حرف زدن، راه رفتن، بازی کردن و …، خصلت های متأثر از هوش و ذکاوت، روال رشد جسمی، عقلی، جنسی و … سؤال هایی در مورد زمان و کیفیت این توانمندی ها می‌پرسند. روانشناس توصیه های لازم جهت بهبود محیط زندگی کودک، نحوه آموزش او، نحوه ارتباط عاطفی با او، گفت‌وگوی متناسب با سن کودک و پیام های آموزنده ای که احساس آرامش و امنیت کودک را مختل نکند را به والدین ارائه می‌کند. روان شناسی که به امور کودک مسلط باشد، تکنیک های مناسبی را به والدین آموزش می‌دهد که به افزایش رفتار مطلوب کودک، کاهش رفتار نامطلوب کودک یا شکل‌دهی تدریجی رفتار خاص در کودک منجر می‌شود.

راهکارهای روانشناسی کودک

والدین با شکایت های مختلف با لحن های مختلف با هیجاناتی از قبیل ناراحتی، نگرانی، ترس و یا عصبانیت تماس می‌گیرند و دنبال مشورت و راه حل در کلینیک روانشناسی کودک هستند. مشاور کودک در دقایق اول صحبت، علاوه بر دلگرمی دادن به آن‌ها، به هیجان آن‌ها دقت می‌کند و در آن لحظه اولویت رسیدن والدین به آرامش است. روانشناس کودک خوب به والدین در مورد ۴ نکته احساس مثبت امنیت و اعتماد می‌دهد:

  • اول اینکه والدین را درک می‌کند و دلسوز آن‌هاست.
  • دوم اینکه دلسوز کودک است و نیت بدی به سمت کودک ندارد.
  • سوم اینکه والدین را بابت رفتارهای خوبشان تحسین می‌کند.
  • چهارم اینکه درصورتی‌که برخورد والدین جان کودک را تهدید نکرده است، احساس عذاب نکنند و به این روانشناس اعتماد کنند.

بهترین مرکز مشاوره کودک در تهران

مرکز روانشناسی ذهن آرا، تخصصی ترین مرکز روانشناسی و مشاوره کودک در بین مراکز روانشناسی، در زمینه مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان در تشخیص، مداخله و درمان و حتی پیشگیری از آسیب های روانی در کنار شما عزیزان است. امیدواریم تا به اینجا توانسته باشیم شما را با مفاهیم مشاوره نوجوان ، مشاوره کودک و روند درمانی دکتر روانشناس کودک و محیط مرکز مشاوره کودک و نوجوان آشنا کرده باشیم. در ادامه قصد داریم شما را با مراحل رشد کودکان و نظرات دکتر مشاوره کودک آشنا کنیم.

مراحل رشد کودکان – مرکز مشاوره کودک شمال تهران

رشد کودکان را از منظر کلی می توان به سه بخش اصلی تقسیم بندی کرد:

  • مرحله ی اول : رفتار کودک حول موضوع مشخص و بهم پیوسته ای سازمان یافته است.
  • مرحله دوم : در این مرحله کودک رفتارهای متفاوتی را با مراحل قبل و بعد نشان می دهد.
  • مرحله سوم : می توان گفت اصولا مراحل و ترتیب آن ها در مورد اکثر کودکان یکی است.

مرحله اول

حسی/حرکتی که از تولد تا 2 سالگی را دربر می گیرد کودکان در این مرحله خود را از اشیاء تمیز می دهند و نقش خود را فاعل می انگارند یعنی به طور مثال جغجغه را تکان می دهند که صدا تولید کند و با این دید شروع به کنکاش می کنند.

مرحله دوم

پیش عملیاتی که از 2 تا 7 سالگی را در بر می گیرد در این مرحله کودک هنوز دارای تفکری خود محور است یعنی دنیا را از نگاه خودش می نگرد و درک نگریستن از دنیای دیگران برایش سخت است و در طبقه بندی اشیاء فقط می تواند تفکیک را بر حسب یک ویژگی انجام دهد.به طور مثال قطعات با اشکال مختلف را صرف نظر از شکل آن ها بر اساس رنگ جدا می کنند.

مرحله سوم

عملیات عینی که از 7تا 11 سالگی را شامل می شود ( توجه داشته باشید سن های نام برده سنین متوسط هستند وبسته به هوش و زمینه ی محیطی و فرهنگی نوسان دارد.) در این مرحله می تواند تفکری منطقی داشته باشد و عدد ، جرم و وزن را می تواند تفکیک کند و به شناختی خوب می رسد و دیگر در این مرحله توانایی تفکیک و طبقه بندی بر اساس چند ویژگی را دارند .

مرحله چهارم

مرحله صوری که از 11 سالگی به بعد را شامل می شود .در این مرحله به مسائل فرضی و یا تفکری منطقی دست پیدا می کنند و دیدگاهی در مورد آینده و جهان بینی خواهند داشت.

لزوم مراجعه به مرکز روانشناسی کودک و نوجوان 

توجه داشته باشید که دنیای کودک و نوجوان شما چقدر دنیای پیچیده ای است و اگر در مسائل کوچک و یا بزرگی که ممکن است برای هر والدی پیش آید اگر از یک متخصص یا مشاوره روانشناس کودک کمک نگیرید آیا می توانید مشکل را حل کنید؟ تجربه ثابت کرده است مشکلات کودکی اگر در زمان خودش حل نشود در نوجوانی تبدیل به بحران می شود و اگر محیط هم شرایط را بدتر کند بی شک در بزرگ سالی تبدیل به یک آسیب جدی می شود .پس هیچ گاه از نظرات یک روانشناس نوجوان و متخصص چشم پوشی نکنید.
شما در مرکز مشاوره نوجوانان و مشاوره و روانشناسی نوجوان می توانید به یک شناخت بسیار بالا نسبت به نوجوان خود برسید شما نیاز است تفاوت رفتاری نوجوانان پسر و دختر را بشناسید و حتی فرزندان خود را در مراحل مختلف با هم مقایسه نکنید.
 به طور مثال پسران در این سن با کارهایی که نیاز به قدرت نمایی بالایی دارند و یا سعی می کنند در میان هم سن و سالان طوری رفتار کنند که حرف، حرف خودشان است و خانواده های آن ها در آن نقشی ندارند .خوب حال برمی گردیم به والدین آن ها دقیقا از ریسک های نوجوان هراسان هستند و دوست دارند آنان مطیع باشند و از حرف ها و دستورات آن ها پیروی کنند. آیا می توان برای پسر و دختری که پر از پرخاشگری، پر از انرژی و حتی گاهی افسردگی هستند هزاران باید و نباید برای آن ها قرار داد؟ بی شک غیر ممکن است و باعث می شود روز به روز روابط والدین با فرزندانشان سرد تر شود .
حال الزام مراجعه به دکتر روانشناس کودک نوجوان و مرکز روانشناسی نوجوانان را متوجه شده اید؟
حتی می توان گفت تغذیه نوجوانان نیز باید متفاوت باشد آنها باید غذاهای سالم تر با کالری پایین و پروتئین و ویتامین بیشتر مصرف کنند و روزانه 2 تا 3 ساعت ورزش مرتب و مداوم را داشته باشند زیرا ورزش کمک میکند از پرخاشگری و هیجانی رفتار کردن نوجوان کاسته شود و از پرخوری و افسردگی نیز جلوگیری می کند.

کلینیک روانشناسی کودک و نوجوان – کلینیک روانشناسی کودک

برای دریافت خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی کودک با کارشناسان ذهن آرا در تماس باشید تا ضمن پاسخگویی به شبهات علمی شما، مسیر درست تشخیص و رواندرمانی کودک را به شما عزیزان نشان دهند.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0