مرکز روانکاوی در تهران، دکتر روانکاو خوب

دکتر روانکاو خوب در تهران

معرفی بهترین روانکاو تهران، دکتر روانکاو خوب در تهران و مرکز روانکاوی خوب در تهران، موضوعاتی هستن که هدف این مقاله است. روانکاوی چیست و چه فرقی با روانشناسی دارد؟ 

روانکاوی چیست؟ روانکاو خوب

روانکاوی، که به آن “گفتاردرمانی” نیز می گویند، نوعی درمان مبتنی بر نظریه های زیگموند فروید است که اغلب او را “پدر روانکاوی” می نامند. فروید این روش درمانی را برای بیمارانی که به درمان های روانی یا پزشکی موجود در زمان او پاسخ نمی دادند، ایجاد کرد.

فروید معتقد بود که انواع خاصی از مشکلات ناشی از افکار، احساسات و رفتارهایی است که در ضمیر ناخودآگاه نهفته است و تجربه های الان یک فرد برا اساس گذشته او شکل گرفته است و اقدامات فعلی ما ریشه در تجربیات اولیه کودکی دارد.

روانکاوها به مراجعان کمک می کنند تا با بازیابی ذهن ناخودآگاه خود احساسات سرکوب شده و تجربیات عمیق و گاه فراموش شده را بازیابی کنند. با درک بهتر ضمیر ناخودآگاه خود، بیماران از انگیزه های درونی که افکار و رفتارهای آنها را هدایت می کند، آگاه می شوند و اصطلاحاً به بینش می رسند. انجام این کار بیماران را قادر می سازد تا در جهت تغییر رفتارهای منفی و مخرب تلاش کنند.دکتر روانکاو چه می کند؟

یک روانکاو با استفاده از اصول نظریه روانکاوی، درمان را انجام می دهد. در طول جلسات درمانی، روانکاو به صحبت های بیمار در مورد تخیلات و رویاها و تجربیات او گوش می دهد. روانکاو در الگوها یا رویدادهای مکرر گذشته به دنبال نکته ای می گردد که ممکن است در مشکلات فعلی بیمار نقش داشته باشد.

  • روانکاو ها با هر مراجع به صورت جداگانه کار می کنند.
  • به مراجعان در شناخت احساسات درونی شان کمک می کند.
  • به مراجعان کمک می کند تا عوامل ناخودآگاهی را که رفتار آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند، دریابند.

  • اصل رازداری در جلسات روانکاوی رعایت می شود.
  • هر جلسه از اطلاعات جزئی و مهم یادداشت برداری می کنند.

تکنیک های روانکاوی

تفاوت روانکاو و روانشناس در چیست؟

اگر می دانید که دکتر روانکاو کیست و چه فرقی بین یک روانکاو و یک روانشناس وجود دارد و روانکاو چه کارهایی را انجام می دهد می توانید از این بخش مقاله عبور کنید و به بخش کاربردهای روانکاوی و معرفی دکتر روانکاو خوب در تهران و مرکز روانکاوی در تهران بروید اما در صورتی که می خواهید درباره روانکاوی و مراکز روانکاوی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید این چند پاراگراف را مطالعه کنید.

در ابتدا باید بدانید که روانکاوی یک بخش و یک زیرشاخه از روانشناسی است. پس هر روانکاو یک روانشناس است که دوره های تخصصی در زمینه رویکرد و شیوه درمان روانکاوی را گذرانده است. یک روانشناس برای این که به یک روانکاو خوب تبدیل شود، بایستی به مدت حداقل 4 سال در آموزشگاه های معتبر دوره تخصصی روانکاوی را گذرانده باشد.

رویکرد درمانی در روانکاوی، کاوش، تحلیل و بررسی بخش ناهوشیار فرد برای پیدا کردن ریشه اختلال ایجاد شده و درمان ریشه ای آن است. درواقع روانکاو، در بخش ناهوشیار ذهن فرد نفوذ می کند و ریشه افکار، احساسات، تمایلات و خاطرات ناخوشایند را پیدا کنند و با درمان آن ها، بخش هوشیار فرد را نیز درمان کنند. پس یک مرکز روانکاوی در تهران باید به خوبی از توانایی‌های لازمه یک روانکاو خوب آگاهی داشته باشد.

روانکاو خوب به نسبت دیگر روانشناسان، عمیق تر و موشکافانه تر به مسائل و مشکلات مراجع می پردازد و در گذشته های دور بررسی می کند تا متوجه شود که مشکل فرد از کجا شکل گرفته است و به همین علت است که درمان هایی که در مراکز روانکاوی و مرکز روانکاوی در تهران انجام می شوند عموما طولانی تر از سایر روش های درمانی در روانشناسی است.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا توضیح دهیم چه مشکلاتی نیاز به روانکاوی دارند، هزینه جلسات روانکاوی به چه صورت است، جلسات روانشناسی معمولا چند جلسه به طول می انجامند و در پایان چند دکتر روانکاو خوب در تهران و مرکز روانکاوی در تهران برای شما معرفی کنیم.

تاریخچه روانکاوی و دکتر روانکاو

زیگموند فروید بنیانگذار روانکاوی و رویکرد روان پویشی در روانشناسی بود. فروید معتقد بود که ذهن انسان از سه عنصر id، ego و superego تشکیل شده است.

نظریه های فروید در مورد مراحل روانی-جنسی، ناخودآگاه و نمادگرایی رویا هنوز هم در بین روانشناسان و هم در بین مردم عادی محبوب هستند، اما برخی دیگر به کار او با شک و تردید نگاه می کنند.

بسیاری از مشاهدات و نظریه های فروید بر اساس موارد بالینی و مطالعات موردی بود. این امر تعمیم یافته های او به جمعیت بزرگتر را دشوار می کرد. با این حال، نظریات فروید نحوه تفکر ما در مورد ذهن و رفتار انسان را تغییر داد و اثری ماندگار در روانشناسی و فرهنگ بر جای گذاشت.

اریک اریکسون یکی دیگر از نظریه پردازان مرتبط با روانکاوی است. اریکسون نظریه های فروید را گسترش داد و بر اهمیت رشد در طول عمر تاکید کرد. نظریه مرحله روانی اجتماعی شخصیت اریکسون امروزه در درک ما از رشد انسانی تأثیرگذار است.

طبق گفته انجمن روانکاوی آمریکا (APsaA)، روانکاوی می تواند به افراد کمک کند تا با کشف انگیزه های ناشناخته خود که در ناخودآگاه پنهان هستند، خود را درک کنند.

امروزه روانکاوی شامل موارد زیر است:

روانکاوی کاربردی (که اصول روانکاوی را در مطالعه هنر، ادبیات و موقعیت ها و موقعیت های دنیای واقعی به کار می برد)

روانکاوی عصبی (که علوم اعصاب را در موضوعات روانکاوی مانند رویاها و سرکوب به کار می برد)

درمان روانکاوی. بسیاری از انتقادات به رویکردهای روان پویشی مبتنی بر رویکردهای فرویدی قبلی در درمان است. با این حال، اخیراً، تحقیقات نشان داده است که این رویکرد می تواند مزایای زیادی داشته باشد.

در حالی که رویکردهای سنتی فرویدی مورد توجه قرار نگرفته اند، رویکردهای مدرن در درمان روانکاوی بر رویکرد غیر قضاوتی و همدلانه تأکید دارند.

در روانکاوی، افراد می توانند با کشف احساسات، خواسته ها، خاطرات و عوامل استرس زا که می توانند منجر به مشکلات روانی شوند، احساس امنیت کنند. تحقیقات نشان داده است که خودآزمایی مورد استفاده در فرآیند روانکاوی می تواند به رشد عاطفی طولانی مدت کمک کند.

دریافت نوبت کلینیک ذهن آرا

 روانکاو خوب روی چه اختلالاتی کار می کند؟

روانکاوی کاربردهای بسیاری دارد ولی در برخی از مشکلات، استفاده از یک دکتر روانکاو خوب در تهران یا هر کجای ایران، تاثیر بیشتری در بهبود و درمان اختلالات و مشکلات روحی، روانی فرد ایفا می کند. در زیر به بخشی از کاربردهای روانکاوی می پردازیم. اگر دچار یکی از مشکلات زیر هستید بهتر است به یک مرکز روانکاوی خوب در تهران یا شهرستان محل زندگی خود مراجعه کنید.

روانکاوی مزایایی نیز برای افراد سالم دارد که با روانکاوی می توان خود آگاهی را افزایش داد، خلاقیت مغز را تقویت کرد، فعالیت مغز را بیشتر کرد، شناخت افراد از دیگران را ارتقا داد و مقاومت های شخص در برابر مسائل گوناگون را کاهش داد. با انجام یک جلسه روانکاوی خوب مقاومت های بین فردی کاهش پیدا می کند و پذیرش فرد افزایش پیدا خواهد کرد.

تعداد جلسات روانکاوی و هزینه جلسات روانکاوی چقدر است؟

تعداد جلسات روانکاوی و مدت زمان هر جلسه بسته به روش های دکتر روانکاو می تواند متفاوت باشد. در شیوه کلاسیک فرویدی، جلسات به مدت 45 دقیقه و حداقل سه روز در هفته انجام می شود اما در روانکاوی کوتاه مدت و پویشی این زمان عموما کوتاه تر است. هزینه جلسات روانکاوی با توجه به مدرک تحصیلی متخصص روانکاوی و تجربه وی می تواند متفاوت باشد. می توانید جهت اطلاع از هزینه روانکاوی با کارشناسان ذهن آرا تماس بگیرید.

روند جلسات در یک مرکز روانکاوی خوب

مرکز روانکاوی خوب

حضور در اتاق روانکاوی به مدت معین

اولین مرحله در روانکاوی، حضور روانکاو و مراجع به مدت مشخص شده در اتاق روانکاوی است که همانطور که توضیح داده شد، این مدت بسته به روش روانکاوی و همچنین فرد مراجعه کننده می تواند متفاوت باشد.

تداعی آزاد

دکتر روانکاو خوب، در این بخش باید بتواند با رهنمودهای مناسب، مراجعه کننده را مشتاق به بیان چیزی کند که از ناخودآگاه او بیرون بیاید. یعنی مراجعه کننده چیزی را می گوید که به ذهنش تداعی می شود و در این تداعی ها، فراموشی های لحظه ای، خواب و رویا، خیالپردازی های فردی، لغزش های کلامی و دیگر کنش های فرد توسط روانکاو بازخورد داده می شود.

به همین علت، یک جلسه روانکاوی خوب جلسه ای است که در آن مراجعه کننده در جریان تداعی ها، چیزهایی را که حتی در خلوت خودش نمی تواند بگوید یا از گفتن آن ها خجالت می کشد یا مضطرب می شود را برای روانکاو بازگو کند تا به فهمی جدید از وضعیت خودش دست پیدا کند.

 انتقال

در جریان تداعی آزاد، ممکن است که مراجع عواطف مثبت یا منفی را نسبت به روانکاو ابراز کند و در این مرحله، روانکاو باید اجازه دهد تا فرد آزادانه عواطف و ایده های خودش را آشکار کند و با روی دیگر خودش مواجه شود. اینجا جایی است که تفاوت دکتر روانکاو خوب و بد مشخص می شود.

 تکنیک مقاومت توسط بهترین روانکاو تهران

اگر فرایند تداعی آزاد به خوبی پیش رود، می توان به جلسه ی روانکاوی به عنوان یک جلسه روانکاوی خوب نگاه کرد اما همه چیز به این سادگی پیش نمی رود. انسان به شکل آگاه و ناخودآگاه از بیان مسائلی که درونش می گذرد امتناع می کند زیرا بیان آن برای فرد همراه با اضطراب است و هرچه این اضطراب بیشتر باشد مقاومت فرد برای تداعی آزاد بیشتر می شود. وظیفه یک روانکاو خوب این است که بتواند مقاومت مراجعه کننده را در جلسات روانکاوی بشکند و مکانیسم های دفاعی ناخودآگاه او را از کار بیندازد.


مقاله مرتبط: تکنیک های روانکاوی، معرفی بهترین کتاب هاب روانکاوی


نقاط قوت و ضعف روانکاوی و دکتر روانکاو

در طول اوایل قرن بیستم، تأثیر روانکاوی افزایش یافت. اما بدون منتقدانش نبود. روانکاوی علیرغم ایراداتش همچنان نقش کلیدی در روانشناسی داشت. این رویکرد ما را برای درمان اختلالات روانشناختی تحت تأثیر قرار داد و امروزه همچنان بر روانشناسی تأثیر می گذارد.

نقاط قوت روانکاوی

با وجود اینکه بیشتر نظریه‌های روان‌پویشی بر تحقیقات تجربی تکیه نمی‌کنند، روش‌ها و نظریه‌های تفکر روانکاوی به توسعه روان‌شناسی تجربی کمک کردند.

بسیاری از نظریه‌های شخصیتی که توسط متفکران روان‌پویشی ایجاد شده‌اند، مانند نظریه مراحل روانی-اجتماعی اریکسون و نظریه مرحله روان‌جنس‌گرایانه فروید، امروزه همچنان بر این حوزه تأثیر می‌گذارند.

روانکاوی دیدگاه جدیدی را در مورد بیماری روانی باز کرد، به ویژه اینکه صحبت کردن در مورد مشکلات با یک متخصص روانکاوی می تواند به کاهش ناراحتی روانی فرد کمک کند.

نقاط ضعف روانکاوی

نظریات فروید بیش از حد بر ذهن ناخودآگاه، جنسیت، پرخاشگری و تجربیات دوران کودکی تأکید می کرد.

بسیاری از مفاهیم ارائه شده توسط نظریه پردازان روانکاوی، اندازه گیری و کمی سازی دشوار است.

بیشتر ایده های فروید بر اساس مطالعات موردی و مشاهدات بالینی بود تا تحقیقات تجربی و علمی.

بسیاری از مردم به روانکاوی بدبین هستند زیرا شواهدی که از اثربخشی آن حمایت می کنند اغلب ضعیف تلقی می شوند. یکی از بحث های اصلی کسانی که از روانکاوی انتقاد می کنند این است که به اندازه سایر درمان ها مؤثر نیست.

نقد دیگر این است که روانکاوی اغلب مستلزم سرمایه گذاری زمان، پول و تلاش است. روانکاوی نیز عموماً یک پیشنهاد بلندمدت است. در دنیای امروزی که ما در آن زندگی می کنیم، مردم معمولاً به دنبال نتایج سریع و رویکردهایی هستند که در روزها، هفته ها یا ماه ها تأثیر بگذارد. درمان روانکاوی معمولاً شامل یک مشتری و درمانگر است که در طول سالها مسائل را بررسی می کنند.

اثربخشی روانکاوی / روانکاو خوب در تهران

روانکاوی حمایت هایی نیز به همراه داشته است. یک بررسی سیستماتیک از مطالعات قبلی به این نتیجه رسید که درمان روانکاوی یک درمان موثر است که منجر به کاهش علائم و تغییرات طولانی مدتی می شود که سال ها پس از پایان درمان ادامه داشت.

یک بررسی در سال 2015 نشان داد که درمان روان پویشی می تواند در درمان تعدادی از اختلالات موثر باشد که عبارتند از:

  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات جسمی
  • برخی از اختلالات اضطرابی

مرکز روانکاوی در تهران، ذهن آرا؛ رواندرمانگر خوب در تهران

کلینیک روانشناسی ذهن آرا، یکی از تخصصی ترین مراکز مشاوره و روانشناسی در تهران بوده و با در اختیار داشتن بیش از 30 درمانگر متخصص و با تجربه، در همه ی حوزه های مشاوره و روانشناسی مشغول فعالیت می باشد.

درمانگران این مرکز در حوزه روانکاوی با دقت و وسواس خاصی گزینش شده اند و تجربه و سابقه ی کاری فراوانی در حوزه های مرتبط داشته و دارند. همچنین می توانید جهت دریافت خدمات روانکاوی از روانکاو آنلاین با ما در ارتباط باشید.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای و مرکز روانکاوی در تهران که بهترین خدمات را در زمینه خانواده و مشکلات فردی به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد بهترین مرکز روانکاوی در تهران در شمال و شرق با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

3.4/5 - (41 امتیاز)
2 نظرات
  1. سپهریان می گوید

    سلام
    میخواستم بدونم هزینه روانکاو خوب چقدر هستش و جلسات روانکاوی چند جلسه طول میکشه ؟ شما مرکز روانکاوی در تهران هستید یا اینکه می شه و شعبه های دیگه ای برای درمان دارید تو مناطق مختلف ؟

    1. امیر ذبیحی می گوید

      سلام خدمت شما
      تعرفه مشخصی برای روانکاوی نیست اما هزینه پزشک روانکاو در تهران از 300 تا 1 میلیون تومان به ازای هر جلسه تعریف شده. تعداد جلسات هم بر اساس نیاز یبمار تعیین میشه.
      بله مرکز روانکاوی در تهران هستیم و می تونید به صورت حضوری در شمال تهران و به صورت آنلاین مشاوره روانکاوی دریافت کنید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 14 =

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0