مشاوره انتخاب همسر

مشاوره انتخاب همسر

انتخاب همسر مناسب از جمله مهمترین تصمیمات زندگی فرد برای آینده طولانی مدت او به حساب می آید. امروزه با تغییر شرایط زندگی معیارها و ملاک های انتخاب همسر برای زنان و مردان نسبت به نسل های قبل بسیار متفاوت شده است. همچنین برخی از جوانان ازدواج را در ذهن خود به اندازه ای بزرگ و دشوار کرده اند که نسبت به آن واهمه دارند. البته شرایط امروزی جامعه برای انتخاب همسر کاملا نسبت به قبل، حتی یک دهه اخیر تفاوت چشمگیری پیدا کرده است. از جمله شرایط تاثیرگذاری چون: اقتصادی،فرهنگی،تحصیلی و شغلی. اما واهمه و ترس داشتن؛ از تشکیل زندگی مشترک بیشتر باعث به وجود آمدن موانع بیشتر در تشکیل زندگی مشترک و انتخاب همسر مناسب می شود. آگاهی  پیدا کردن نسبت به ملاک های اصولی و پایه ازدواج و انتخاب همسر مناسب به شما کمک می ‌کند؛ تا بتوانید؛ در انتخاب همسر قدم‌ های قاطعانه تر و با اطمینان تری برای تشکیل زندگی بردارید.  اما باید دقت داشت؛ به دلیل تفاوت های فر بر اساس جنسیت (مرد یا زن) بودن؛ ملاک های خاص خود را برای ازدواج و انتخاب همسر مناسب خود برای آینده دارد. در این مطلب به بررسی این ملاک ها و معیار های مناسب برای ازدواج و انتخاب همسر آشنا می شویم. همچنین به توضیح مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت. بعد از مطالعه این مقاله اگر فکر می کنید برای این انتخاب نیاز به مشاوره تخصصی دارید. می توانید برای گرفتن مشاوره انتخاب همسر با متخصصان مرکز و کلینیک روانشناسی ذهن آرا جهت رزرو وقت تماس حاصل فرمایید.

انتخاب همسر مناسب و ازدواج (مشاوره انتخاب همسر)

موضوع ازدواج و تشکیل دادن زندگی، از جمله ویژه ترین و پر اهمیت ترین انتخاب های زندگی برای هر دختر و پسری می باشد.  ازدواج کردن به معنای، تصمیم و تعهدی متقابل مشترک بین دو نفر در راستای داشتن زندگی طولانی کنار همدیگر است. البته این تصمیم همزمان باید با در نظر گرفتن استقلال هر فرد به صورت جداگانه باشد.با این که در ازدواج دو نفر منابع عاطفی و مالی مشترک با هم دارند. اما حفظ هویت و استقلال فردی و مرز بندی هایی شخصی بعد ازدواج برای داشتن یک زندگی خوب و متعادل باید صورت بپذیرد. به همین دلیل انتخاب همسر مناسب برای آینده باید بر اساس آگاهی و با توجه به ملاک های صحیح و اصولی انجام شود. آمادگی داشتن برای ازدواج اولین شرط برای و تشکیل زندگی مشترک و انتخاب همسری مناسب است. برای همین در کنار آشنایی با این معیار ها احنیاج است؛ معیارها و ملاک های غلط و نامناسب را هم که در انتخاب تاثیر گذار می باشد را بشناسید. تا بتوانید؛ انتخابی درست داشته باشید.

معیار انتخاب همسر برای مردان و زنان

شناخت از خود (خودشناسی)

ابتدایی ترین معیار برای ازدواج کردن شناخت خود است. همه ما ویژگی ها و خصوصیات را داریم که هویت اصلی ما را شکل می دهد. و ما بر اساس همین ویژگی ها تعریف هایی را از خود به دیگران ارائه می دهیم. این ویژگی ها در انتخاب ما برای همسر نیز دخیل است. ما بر اساس نوع شخصیتی که از خود تعریف می کنیم و آگاهی داریم؛ فرد مقابل را برای ازدواج انتخاب می کنیم. گاهی اوقات افراد بدون این که از خود شناخت واضحی داشته باشند. اقدام به ازدواج می کنند. این موضوع باعث می شود؛ در انتخاب های خود مدام دچار مشکل و سرگردانی شوند. چرا که شناخت واقعی از  خواسته های عمیق درونشان ندارند. در ادامه این عدم آگاهی از ویژگی ها و خواسته های خود منجر به انتخاب نادرست و غلط فرد برای ازدواج می شود. تا زمانی که شما به یک خودشناسی متعادل و واقع بینانه از خود نرسیده باشید؛ نتوانید معیار ها و مرزهای درست برای تشکیل زندگی مشترک داشته باشید. جهت شناخت بهتر خود قبل از تصمیم گیری به ازدواج می توانید با یک مشاور و روانشناس بالینی و یا یک روانشناس عمومی مشاوره فردی داشته باشید.

فاصله سنی مناسب

فاصله سنی از جمله دیگر ملاک ها مهم انتخاب همسر مناسب است. معمولا فاصله استاندارد بین دختر و پسر بین ۳ تا ۷ سال است. در معیاری چون فاصله سنی موارد خاصی هم وجود دارد ممکن است دو طرف هم سن باشند؛ و یا حداقل فاصله سنی آن ها بین ۱ یا ۲ سال باشد و در این مورد مشکل خاص یا زیادی به وجود نمی آید. مورد دیگر فاصله سنی بالای ۷ یا ۱۰ سال و یا حتی بیشتر است. در این گونه موارد توصیه می شود حتما قبل از ازدواج با مشاور صحبت شود.

معیار های ظاهری

توجه معیار های ظاهری خصوصا در مراحل اول قبل از ازدواج برای دو طرف مهم است. و هردو باید در آشنایی های اول از نظر ظاهری یکدیگر را بپسندند. این معیار ها می تواند؛ شامل چهره. یا طرز لباس پوشیدن باشد.  این شما ظاهری کلی طرف مقابل رو بپسندید مهم است چون در هر صورت قرار است با او سالیان سال زندگی کنی. اگر شما معیار های کلی ظاهری طرف مقابل را نپسندید قطعا بعدها مشکل خواهید برخورد.

تناسبات اخلاقی و اعتقادی

اخلاق و رفتار از جمله دیگر فاکتور های بسیار مهم برای ازدواج و انتخاب همسر مناسب است.  می توان گفت؛ خصوصیات اخلاقی و رفتاری از اولویت های ملاک های انتخاب همسر است.چون بسیاری از مشکلات و اختلافات در زندگی مشترک ریشه در مسائل اخلاقی و رفتاری دارد. معیار های بارز برای انتخاب همسر با اخلاقیت مناسب شامل احترام، ادب، خوش رو بودن،مورد اعتماد بودن، منعطف بودن،صداقت می شود. علاوه بر این ها شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید اخلاقیات طرف مقابل را به طور کلی دز برخی از موارد و شرایط مختلف بسنجید و از ایراد گیری های بی مورد بپرهیزید. و روی موارد مهم تری چون: صداقت یا وفاداری که از اصول پایه اخلاقیات در هر فرد است تاکید داشته باشید. نکته مهمی که در مورد اخلاق باید متذکر شد این است که برخی افراد در انتخاب همسر این موارد را نادیده می گیرند. و بعد از مدتی سعی در تغییر طرف مقابل دارند. این کار کاملا اشتباه است چرا که نتیجه عکس خواهد داد. از دیگر  ملاک های شریک زندگی داشتن تفاهم در مورد مسائل اعتقادی است. تعادل داشتن و هم سو بودن درباره موضوعات اعتقادی که در جامعه ما بیشتر حول محور سنت و دین می گردد بسیار مهم است و در واقع هم طراز بودن در عقاید امری بسیار جدی است. اعتقادات در جامعه ما موضوعی بسیار گسترده است چرا که با فرهنگ و سطوح مختلف اجتماعی عجین شده است.

مدرک تحصیلی و بررسی آن در مشاوره انتخاب همسر

با بالاتر رفتن سطح سواد عمومی جامعه، داشتن مدرک تحصیلی و دانشگاهی از معیار های مهم جامعه امروزی به حساب می آید. همچنین داشتن مدرک تحصیلی در جایگاه شغلی و در آمدی فرد هم تاثیر گذار است. با این که مدرک تحصیلی صرفاً تعیین کننده شخصیت و ازرش واقعی فرد نیست. اما باید به این نکته توجه کرد: که کسانی تحصیل کرده هستند؛ درک و تفکر متفاوتی دارند. بنابراین، تناسب تحصیلی بین دو نفر می تواند؛ در نگرش و درک مشترک از مسائل مختلف در انتخاب همسر مناسب موضوعی تعیین کننده باشد.

سطح اقتصادی و طبقه اجتماعی

داشتن پول و سطح اقتصادی مناسب برای تامین نیارهای ضروری و لازم زندگی یک اولویت مهم است. موضوعات اقتصادی بسیار بحث برانگیز هستند. و همچنین از جمله موضوعات متغیر. چرا که در دنیای امروز ارزش پول روز به روز در حال تغییر است. هر شخصی نگرش و دیدی متفاوت نسبت به پول دارد. تفاوت سطح اقتصادی بین دو نفر ممکن است؛ در مواردی خاص قابل حل باشد. اما در بیشتر موارد این تفاوت های زیاد مشکلاتی را در آینده به وجود می آورند. این اختلاف نظر ها در نهایت در جایی از زندگی خودش را نشان می دهد؛ اگر این سطح از تفاوت بیش از اندازه باشد؛ گاهی اوقات باعث ایجاد اختلاف شدید میان دو خانواده برای انتخاب همسر می شود. پس دقت و بررسی این امر قبل از ازدواج و  از اهمیت زیادی برخوردار است.

سلامت جسمانی

داشتن سلامتی عمومی جسمانی و فیزیکی در انتخاب همسر نقش قابل توجهی دارد. منظور از سلامت جسمانی نداشتن مشکلی خاص، بیماری هایی که در رابطه زناشویی و جنسی تاثیر می گذارد است. نه مشکلات ساده ای مانند: بینای کم. قبل از ازدواج و انتخاب فرد مقابل به عنوان شریک زندگی حتما باید درباره این مسائل تحقیق کنید. چون در انتخاب درست شما سرنوشت ساز است.

 سلامت روانی

در کنار سلامت جسمانی، سلامت روح و روان ملاکی بسیار مهم است. برای آگاهی پیدا کردن؛ از سلامت روانی فرد مقابل می توانید از دوستان و اطرافیان فرد پرس و جو کنید. اگر درباره این موضوع شک دارید؛ حتما با یک روانشناس متخصص مشورت کنید. برخی مشکلات روانی طوری نیستند که در مدت زمان کوتاه خود را نشان دهند. و کمی زمان برند؛ تا شما طرف مقابل را در این باره بسنجید .‌اما دقت داشته باشید؛ اگر به مسئله ای در این باره دچار شک و تردید هستیید؛ به طور قطع باید با یک مشاور صحبت کنید.

روحیات و خلقیات مشترک

همه ما انسان ها با این که در مواردی شبیه به هم هستیم؛ و نقاط مشترک زیادی با یکدیگر داریم. در عین حال، از روحیات و خلقیات متفاوتی برخوردار می باشیم. برخی از افراد اجتماعی تر و برون گرا هستند. و برخی درون گرا و هرکس نیازها و علایق خاص خودش را دارد. که  همه آن ها را متناسب با روحیات اش انتخاب کرده؛ این  که تا به چه اندازه شما با طرف مقابل از نظر روحی تناسب دارید؛ ملاک مهم بشمار می آید.

اهمیت مشورت با مشاور قبل از ازدواج

تمام معیار های نام برده شده؛ بسیار کلی هستند. با توجه به این که انتخاب همسر مناسب موضوعی بی جدی و حائز اهمیت است. خود را فقط به تعریف های کلی بسنده نکنید. چرا که انتخاب همسر مناسب، تصمیمی سرنوشت ساز است. برای همین مشاوره گرفتن درباره انتخاب همسر به شما کمک می کند تا بتوانید با دیدی دقیق تر به این انتخاب مهم بنگرید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0