آموزش از شیر گرفتن کودک، زمان و نحوه تغییر غذای کودک

از شیر گرفتن کودک، تغییر از یک نوع غذا به نوع دیگر است. همچنین این اصطلاح معمولاً برای توصیف اینکه چگونه کودک از شیردهی به شیشه شیر، یا غذای جامد می‌رود استفاده می‌شود.

چه زمانی باید از شیر گرفتن را شروع کرد؟

آکادمی اطفال آمریکا شیردهی انحصاری با شیر مادر را برای شش ماه اول و ادامه شیردهی همراه با غذاهای جامد را تا اولین سال تولد کودکان و بعد از آن توصیه می‌کند. اما زمان شروع از شیر گرفتن واقعا به شما بستگی دارد. در حالی که برخی از زنان بلافاصله شروع به از شیر گرفتن می کنند تا دوباره به سر کار برگردند، برخی دیگر ممکن است زمان بیشتری منتظر بمانند.

گاهی اوقات این مادر است که انتخاب می کند چه زمانی از شیر گرفتن شروع شود، و گاهی اوقات کودک این روند را هدایت می کند.

بچه ها متفاوت هستند و هر کدام به روش خاصی از شیر گرفتن را تجربه می کنند. برخی از نوزادان به راحتی از شیر گرفتن را می پذیرند. آنها ممکن است از امتحان غذاهای جدید با قاشق و یادگیری استفاده از فنجان لذت ببرند. برخی دیگر بسیار تمایلی به توقف شیردهی ندارند و از شیشه شیر یا هر شکل دیگری از شیر خوردن خودداری می کنند. بنابراین از شیرگرفتن کودک می تواند یک انتقال آسان یا یک تجربه بسیار استرس زا باشد.

حتی ممکن است تصمیم بگیرید که از شیر گرفتن را شروع کنید و پس از آن متوجه شوید که شما یا کودکتان واقعاً آماده نیستید. اشکالی ندارد! شما همیشه می توانید نظر خود را تغییر دهید و در زمان دیگری دوباره امتحان کنید. از شیر گرفتن، درست مانند شیر دادن، لازم نیست همه یا هیچ باشد.

انواع از شیر گرفتن کودک

روش ها و انواع مختلفی برای از شیر گرفتن وجود دارد، یکی را انتخاب کنید که برای شما و کودکتان بهترین است:

از شیر گرفتن توسط نوزاد: گاهی اوقات خود نوزاد به تنهایی شیردهی را متوقف می کند. با این حال، نوزادان کوچک به ندرت خود را از شیر می گیرند. از شیر گرفتن واقعی معمولاً تدریجی است و پس از یک سالگی کودک اتفاق می افتد.

از شیر گرفتن تدریجی: از شیر گرفتن تدریجی یک فرایند کند شدن از شیر گرفتن است. طی هفته ها، ماه ها یا سال ها اتفاق می افتد.

از شیر گرفتن جزئی: اگر نمی توانید به طور کامل کودک خود را از شیر مادر تغذیه کنید و در عین حال نمی خواهید به طور کلی کودکرا  از شیر مادر منع کنید، از شیر گرفتن جزئی جایگزین بسیار خوبی است.

از شیر گرفتن ناگهانی: از شیر گرفتن ناگهانی پایان سریع شیردهی است.

از شیر گرفتن موقت: از شیر گرفتن موقت زمانی است که شیردهی برای مدت کوتاهی قطع شود و سپس دوباره شروع شود. اگر یک مادر مشکل سلامتی داشته باشد یا نیاز به جراحی داشته باشد، ممکن است به طور موقت فرزندش را از شیر بگیرد.

تغییر به شیشه شیر یا لیوان

زمانی که آماده از شیر گرفتن کودک خود هستید، بهتر است این کار را به تدریج انجام دهید. می توانید با دادن یک شیشه شیر در روز به جای یک جلسه شیردهی به کودک خود شروع کنید. با گذشت روزها، می توانید به آرامی شیشه ها و بطری های بیشتری را بدهید و کمتر به نوزاد شیر بدهید.

بهتر است ابتدا غذای روزانه را جایگزین کنید، سپس ساعت خواب و صبح زود را تغییر دهید. تغذیه با شیر مادر قبل از خواب معمولاً آخرین مرحله ای است که حذف خواهد شد. اگر کودک شما بیش از 6 ماه سن دارد، می توانید مستقیماً از یک فنجان شیر استفاده کنید و بطری را کاملاً حذف کنید. چراکه یک نوزاد می تواند در حدود 6 ماهگی از یک فنجان آب بنوشد.

از شیر گرفتن و سن کودک شما

اگر تصمیم دارید تا قبل از تولد یک سالگی، کودک خود را از سینه جدا کنید، باید شیر خشک به نوزاد خود بدهید. پزشک شما به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید کدام شیر خشک برای کودک شما بهترین انتخاب است. پس از یک سالگی، کودک می تواند شیر خشک را کامل هضم کند.

چگونه بهترین فرمول از شیر گرفتن را انتخاب کنیم

هنگامی که کودک شما حدودا شش ماهه شد، پزشک به شما توصیه می کند که او را با غذاهای جامد آشنا کنید. وارد کردن 5 نوع غذای جامد به رژیم غذایی کودک ممکن است به طور طبیعی به روند شیر گرفتن کمک کند.

غلات غنی شده با آهن معمولاً ابتدا معرفی می شود. غلات برنج رایج ترین انتخاب است زیرا هضم آن آسان است و کمترین احتمال ایجاد واکنش آلرژیک را دارد.

اگر کودک شما غلات را به خوبی تحمل می کند، می توانید شروع به دادن میوه ها و سبزیجات صاف شده به او کنید. غذاهای جدید را یکی یکی اضافه کنید، چند روز بین هر غذای جدید صبر کنید و هر بار که چیزی جدید شروع می کنید مراقب آلرژی های غذایی باشید.

در هفت یا هشت ماهگی، کودک شما می‌تواند شروع به امتحان بافت‌های جدید، گوشت، غذای له شده و فینگر فود کند.

نحوه تغذیه نوزاد با شیر مادر یا نوع غذا

آکادمی اطفال آمریکا هیچ مدرکی مبنی بر اینکه به تعویق انداختن معرفی ماهی، تخم مرغ یا محصولات بادام زمینی از بروز آلرژی جلوگیری می کند پیدا نکرده است. بنابراین، اگر سابقه خانوادگی آلرژی به این غذاها ندارید، می توانید شروع به اضافه کردن کنید.

چگونه از شیر گرفتن را آسانتر کنیم

اگر فکر می کنید که چگونه راحت تر کودک خود را از سینه جدا کنید، در اینجا برخی از آنها آورده شده است

نکات:

  • صبور باشید و در صورت امکان یک رویکرد تدریجی را در پیش بگیرید.
  • به همسرتان یا مراقب دیگری اجازه دهید تا شیشه شیر را به نوزادتان بدهد. بهتر است کودک بطری را از شخص دیگری غیر از شما بگیرد.
  • غذاهای جامد را در 6 تا 9 ماهگی به کودک معرفی کنید.
  • در دوران انتقال، یک وسیله راحتی (یک پتو یا اسباب بازی نرم) به کودک خود معرفی کنید.
  • زمانی را به تکان دادن، در آغوش گرفتن و بازی کردن با کودک خود بگذرانید تا جایگزین زمان ویژه ای شود که با هم تقسیم می کردید.
  • به خاطر داشته باشید که با بزرگتر شدن کودک، از شیر گرفتن ممکن است دشوارتر شود. یک کودک نوپا ممکن است بسیار تمایلی به ترک شیردهی نداشته باشد.
  • برخی از رویکردها برای از شیر گرفتن عبارتند از: قطع یک جلسه شیردهی هر دو تا پنج روز یکبار، کوتاه کردن طول هر جلسه شیردهی یا افزایش زمان بین جلسات شیردهی.

رشد کودک شما

از شیر گرفتن یک نقطه عطف مهم در رشد کودک شما است. نوزادان به طور طبیعی به سمت شیشه یا قاشق می روند و سعی می کنند غذاها را با دست و دهان خود کشف کنند. شما باید کودک خود را تشویق کنید که قاشق را در دست بگیرد یا سعی کنید غذاهای انگشتی درست کنید. این می تواند یک تجربه درهم و برهم باشد، اما با حمایت از این فرآیند یادگیری طبیعی، به کودک خود کمک می کنید تا مهارت های حرکتی ظریف اولیه را نیز به دست بیاورد.

3 دلیل برای به تعویق انداختن از شیر گرفتن

چند موقعیت وجود دارد که در صورت امکان، باید از شیر گرفتن را به تعویق بیاندازید.

  • اگر سابقه خانوادگی آلرژی غذایی دارید، با پزشک اطفال خود صحبت کنید.
  • اگر زمان بسیار پر استرسی برای خانواده شما است، مثلاً زمانی که به سر کار برمی‌گردید یا در حال نقل مکان هستید.
  • اگر کودک شما بیمار است، بهتر است صبر کنید تا حالش بهتر شود.

ادامه شیردهی

معرفی غذاهای جامد شروعی برای از شیر گرفتن است، اما فقط اضافه کردن انواع دیگر غذاها به رژیم غذایی کودک، به این معنی نیست که شیردهی باید پایان یابد. تغذیه با شیر مادر همراه با افزودن سایر غذاها حداقل برای یک سال توصیه می شود.

پایان شیردهی

از شیر گرفتن یک تغییر عمده است و می تواند منبع بزرگی از اضطراب برای کودک شما و شما نیز باشد. ممکن است پس از پایان شیردهی احساس آرامش کنید، اما ممکن است تعجب کنید که از شیر گرفتن می تواند بسیار احساسی، غم انگیز یا حتی افسرده کننده باشد.

امتیاز دهید.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0