درمان افسردگی در نوجوانان، علائم و علت

افسردگی نوجوانان یکی از شایع ترین اختلالات است. درمان افسردگی در نوجوانان و تلاش برای استفاده از این روانشناسی نوجوانان، نقش مهمی در کاهش مشکلات روحی و عاطفی آن ها و بهبود کیفیت زندگی نوجوانان دارد.

اگر فکر می کنید نوجوان شما افسرده است، در مورد نگرانی های خود با یک روانشناس خوب صحبت کنید. تنها یک روانشناس می تواند افسردگی در نوجوان شما را تشخیص دهد و درمان افسردگی نوجوانان را انجام دهد. باید بدانید چه زمانی از یک متخصص کمک بگیرید و با راه های درمان افسردگی در نوجوانان آشنا شوید.

برخلاف سرماخوردگی یا یک عفونت ساده که با درمان خانگی مانند سوپ مرغ برطرف می شود، درمان افسردگی در نوجوانان باید توسط روانپزشک یا روانشناس انجام شود.

علائم افسردگی در نوجوانان

افسردگی بر فرد درگیر این اختلال تاثیرات بسیاری می گذارد و اغلب علائم افسردگی در نوجوانان با علائم افسردگی در بزرگسالان تفاوت دارد.

برای درمان افسردگی در نوجوانان، ابتدا باید علائم آن به درستی تشخیص داده شود.

علائم افسردگی در نوجوانان شامل موارد زیر می باشد:

  • عصبانیت و تحریک پذیری
  • افت نمرات
  • مشکل در تمرکز
  • خستگی
  • گفتار درونی منفی
  • خواب بسیار زیاد یا بسیار کم
  • شکایت های جسمی و فیزیکی
  • صحبت درباره ی مرگ یا خودکشی
  • کناره گیری از دوستان و خانواده

افسردگی در نوجوان ها بسیار رایج است، مرکز کننترل و پیشگیری بیماری ها اظهار می کند که در یک سال، 32 درصد از نوجوانان به افسردگی مبتلا می شوند.

مشکل اصلی این است که اغلب این افسردگی، خود را پشت نوسانات خلقی ناشی از بلوغ پنهان می کند و این به آن معناست که اغلب این بیماری تا زمانی که نشانه های جدی تر از جمله صحبت از مرگ و خودکشی نمایان نشود، نادیده گرفته می شود.

درمان افسردگی در نوجوانان

علت های افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان می تواند ناشی از علل مختلفی باشد. برخی از عواملی که نقش پررنگ تری دارند عبارتند از:

  • عدم تعادل بیوشیمیایی
  • تحقیر و زورگویی
  • آسیب پذیری ارثی
  • محرومیت اجتماعی
  • استرس
  • تجربه های آسیب زا
  • الگوهای تفکر منفی آموخته شده: نوجوانانی که مرتباً در معرض تفکر بدبینانه، به ویژه از طرف والدین خود، قرار دارند، احتمالا به افسردگی دچار می شوند. این نوجوان ها از روش های غلبه بر چالش های سخت زندگی آگاهی ندارند.

سال های نوجوانی دوره ای از تحولات جسمی، عاطفی و اجتماعی است. فقط یک نوجوان بودن و گذراندن دوران بلوغ اغلب دلیلی بر تغییر خلق و خو و افسردگی می باشد. استرس ناشی از جوان شدن هم می تواند باعث بروز ناراحتی و افسردگی شود.

اطلاع از این علائم، به والدین کمک می کند تا به تمام رفتار ها و احساسات نوجوانان توجه کنند و در صورت شناسایی این علامت ها، با یک روانشناس متخصص مشورت کنند.

درمان افسردگی در نوجوانان

تشخیص دقیق افسردگی نوجوان ها

تشخیص این مشکل در نوجوانان، دشوار است زیرا ممکن است به صورت دوره ای باشد و در همه بعد های زندگی آن ها نمایان نشود. ممکن است تصور کنید این علائم مدتی بروز پیدا می کنند و پس از آن به خودی خود درمان می شوند. در این مواقع، والدین به اشتباه صبوری می کنند و امیدوار هستند که نوجوان آن ها بدون درمان تخصصی، بهبودی یابد.

افسردگی درمان نشده می تواند منجر به مشکلات جدی دیگر مانند مصرف مواد، مشکلات رفتاری و مسائل پزشکی شود. پس نوجوانان باید تحت نظر یک روانشناس در کلینیک درمانی، تشخیص داده شوند و درمان مناسب را دریافت کنند.

روانشناسان باید شرایط پزشکی دیگری را که در علائم افسردگی نقش دارند، بررسی کند. یک مطالعه نشان داده است که برخی از نوجوانانی گه مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده اند، بیشتر در معرض مشکلات مزمن بهداشتی، سایر بیماری های روانی و همچنین سایر خدمات بهداشتی روانی و پزشکی هستند.

درمان افسردگی در نوجوانان

راه های درمان افسردگی در نوجوان

درمان بستگی به نوع و شدت علائم افسردگی نوجوان شما دارد. ترکیبی از روان درمانی و دارو می تواند برای اکثر نوجوانان مبتلا به افسردگی بسیار موثر باشد.

اگر نوجوان شما افسردگی شدید داشته باشد یا در خطر آسیب زدن به خود باشد، ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد یا ممکن است نیاز به شرکت در یک برنامه درمانی سرپایی تا زمانی که علائم بهبود یابد، داشته باشد.

افسردگی نوجوانان با دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو مورد قابل درمان است. با مراجعه به روانشناس، نوجوان شما خود تصمیم می گیرد کدام نوع درمان را انتخاب می کند البته اغلب نوجوانانی که خودکشی می کنند، در بیمارستان بستری می شوند.


مقاله مرتبط: درمان افسردگی در کودک مبتلا به اوتیسم


درمان افسردگی در نوجوانان

دارودرمانی افسردگی نوجوان

داروهای ضد افسردگی، برای نوجوانان نیز موثر می باشند. اما طبق هشدار سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) مصرف داروهای ضدافسردگی می تواند باعث افزایش خطر تفکر خودکشی در کودکان و نوجوانان زیر 25 ساله شود. به همین دلیل، مصرف داروهای ضد افسردگی نوجوان در چند هفته اول باید توسط پزشکان و والدین به دقت کنترل شود.

هر فردی پاسخ متفاوتی نسبت به دارو ها نشان می دهد، بنابراین یافتن دارو با دوز مناسب برای نوجوان ها ممکن است به آزمایش و خطا نیاز داشته باشد. این امر به صبوری والدین و نوجوان ها نیاز دارد، زیرا برخی از داروها به چند هفته یا بیشتر نیاز دارند تا اثر کامل خود را نشان دهند و عوارض جانبی نیز با تنظیم بدن کاهش یابد. نوجوان خود را تشویق کنید تا تسلیم نشود و یادآوری کنید که برای درمان کامل به زمان نیاز دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دو داروی فلوکستین (پروزاک) و اسیتالوپرام (لکساپرو) را برای افسردگی نوجوانان تایید کرده است.
اکثر داروهای ضد افسردگی به طور کلی بی خطر هستند، اما FDA همه داروهای ضد افسردگی را ملزم می کند که هشدار جعبه سیاه را داشته باشند، که سخت ترین هشدار برای نسخه ها است. اگرچه غیر معمول است، برخی از کودکان، نوجوانان و جوانان زیر 25 سال ممکن است در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی، به ویژه در چند هفته اول پس از شروع یا زمانی که دوز آن تغییر می کند، افکار یا رفتار خودکشی افزایش یابد.

هرکسی که داروی ضد افسردگی مصرف می کند باید از نظر بدتر شدن افسردگی یا رفتار غیرعادی، به ویژه هنگامی که برای اولین بار داروی جدید را شروع می کند یا با تغییر دوز، به دقت تحت نظر باشد. اگر نوجوان شما در حین مصرف داروی ضدافسردگی افکار خودکشی داشت، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا کمک اضطراری دریافت کنید.

برای اکثر نوجوانانی که به داروهای ضد افسردگی نیاز دارند، مزایای مصرف یک داروی ضد افسردگی بیشتر از هر خطری است. به خاطر داشته باشید که داروهای ضد افسردگی با بهبود خلق و خوی احتمال بیشتری دارد که خطر خودکشی را در دراز مدت کاهش دهند.

پیدا کردن داروی مناسب

هر کس متفاوت است، بنابراین یافتن دارو یا دوز مناسب برای نوجوان شما ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشد. این نیاز به صبر دارد، زیرا برخی از داروها به چندین هفته یا بیشتر نیاز دارند تا اثر کامل خود را داشته باشند و با تنظیم بدن، عوارض جانبی کاهش یابد. نوجوان خود را تشویق کنید که تسلیم نشود.

مدیریت داروهای ضدافسردگی برای نوجوانان

استفاده نوجوانتان از داروها را به دقت کنترل کنید. برای عملکرد صحیح، داروهای ضد افسردگی باید به طور مداوم در دوز تجویز شده مصرف شوند. از آنجایی که مصرف بیش از حد می تواند خطری برای نوجوانان مبتلا به افسردگی باشد، پزشک ممکن است در هر بار فقط ذخایر کوچکی از قرص ها را تجویز کند، یا توصیه کند که دارو را مصرف کنید تا نوجوان شما مقدار زیادی قرص را به یکباره در دسترس نداشته باشد. بستن تمام قرص ها در خانه یکی از اقداماتی است که خانواده ها می توانند برای کاهش خطر خودکشی انجام دهند.

اگر نوجوان شما عوارض جانبی آزاردهنده ای دارد، نباید بدون مشورت با پزشک، مصرف داروهای ضد افسردگی را قطع کند. برخی از داروهای ضد افسردگی می توانند علائم ترک را ایجاد کنند، مگر اینکه دوز به آرامی کاهش یابد – ترک ناگهانی ممکن است باعث بدتر شدن ناگهانی افسردگی شود.

داروهای ضد افسردگی و بارداری

اگر نوجوان باردار یا شیرده است، برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است برای نوزاد متولد نشده یا شیرده خطرات بیشتری برای سلامتی داشته باشند. اگر نوجوان شما باردار شد یا قصد باردار شدن دارد، مطمئن شوید که نوجوان شما در مورد داروهای ضد افسردگی و مدیریت افسردگی در دوران بارداری با پزشک صحبت می کند.

درمان افسردگی در نوجوانان

روان درمانی افسردگی نوجوانان

درمان شناختی رفتاری (CBT) و درمان بین فردی دو رویکردی هستند که اغلب برای درمان بیماری افسردگی در بین نوجوان ها استفاده می شود.

درمان بین فردی بر روابط اجتماعی و مسائل ارتباطی تمرکز می کند که می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند. این درمان برای نوجوانان شامل تعامل با دیگران به شیوه های جدید و بهبود کیفیت روابط اجتماعی آنها می باشد.

درمان افسردگی در نوجوانان

اصلاح سبک زندگی

علاوه بر درمان حرفه ای، کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای بهبود احساس نوجوان خود انجام دهید. اصلاح سبک زندگی مانند ایجاد یک برنامه خواب سالم، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می تواند به بهبود علائم کمک کند.

شما بهترین مدافع نوجوان خود برای کمک به موفقیت او هستید. علاوه بر درمان حرفه ای، در اینجا اقداماتی وجود دارد که شما و نوجوانتان می توانید انجام دهید که ممکن است کمک کند:

به برنامه درمانی پایبند باشید. مطمئن شوید که نوجوان شما در قرار ملاقات شرکت می کند، حتی اگر تمایلی به رفتن ندارد. حتی اگر نوجوان شما احساس خوبی دارد، مطمئن شوید که او به مصرف داروهای تجویز شده ادامه می دهد. اگر نوجوان شما مصرف داروها را متوقف کند، علائم افسردگی ممکن است عود کند. و ترک ناگهانی ممکن است علائمی شبیه ترک ایجاد کند.

با افسردگی آشنا شوید. آموزش می تواند نوجوان شما را توانمند کند و به او انگیزه دهد تا به برنامه درمانی پایبند بماند. همچنین می تواند برای شما و سایر عزیزانتان مفید باشد که در مورد افسردگی بیاموزید و درک کنید که این یک بیماری قابل درمان است.

ارتباط با نوجوان خود را بیشتر کنید. با نوجوان خود در مورد تغییراتی که مشاهده می کنید صحبت کنید و بر حمایت بی قید و شرط خود تأکید کنید. محیطی ایجاد کنید که در آن نوجوان شما بتواند نگرانی‌های خود را در حین گوش دادن به او به اشتراک بگذارد.

به علائم هشدار دهنده توجه کنید. با پزشک یا درمانگر نوجوان خود کار کنید تا بفهمید چه چیزی ممکن است باعث علائم افسردگی شود. برنامه ای بسازید تا شما و نوجوانتان بدانید در صورت بدتر شدن علائم چه باید بکنید. از اعضای خانواده یا دوستان بخواهید که به تماشای علائم هشدار کمک کنند.

به نوجوان خود کمک کنید تا عادات سالم را اتخاذ کند. غذاهای سالم را در خانه خود نگه دارید، غذاهای ناسالم را دور نگه دارید و زمان وعده های غذایی منظم را تعیین کنید. ورزش روتین را تشویق کنید، توجه داشته باشید که حتی فعالیت بدنی سبک می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند. زمانی را برای خاموش شدن چراغ ها در زمان خواب بدون استفاده از وسایل الکترونیکی در رختخواب تعیین کنید، که می تواند به ارتقای کیفیت و کمیت خواب کمک کند. اگر نوجوان شما مشکل خواب دارد، از پزشک راهنمایی بخواهید.

به نوجوان خود کمک کنید از الکل و سایر مواد مخدر اجتناب کند. نوجوان شما ممکن است احساس کند که الکل، ماری جوانا یا سایر مواد مخدر علائم افسردگی را کاهش می دهند، اما در دراز مدت علائم افسردگی را بدتر می کنند و درمان افسردگی را سخت تر می کنند. اگر نوجوان شما برای مقابله با مصرف الکل یا مواد مخدر به کمک نیاز دارد، با پزشک یا درمانگر صحبت کنید.

دسترسی به مواردی را که نوجوان شما می تواند برای خودآزاری استفاده کند را حذف یا محدود کنید. اگر با نوجوانی مبتلا به افسردگی زندگی می‌کنید، این می‌تواند شامل برداشتن یا نگه‌داشتن اسلحه، و بیرون آوردن وسایل تیز، الکل یا داروهای خطرناک در خانه باشد.

پشتیبانی و حمایت

نشان دادن علاقه و تمایل به درک احساسات نوجوان خود به او اجازه می دهد بداند که به شما اهمیت می دهید. ممکن است متوجه نشوید که چرا نوجوان شما احساس ناامیدی می کند یا احساس از دست دادن یا شکست دارد. اما بدون قضاوت گوش دهید و سعی کنید خود را در جایگاه نوجوان خود قرار دهید. با شناخت موفقیت های کوچک و ستایش در مورد شایستگی، به ایجاد عزت نفس نوجوان خود کمک کنید.

نوجوان خود را تشویق کنید:

دوستی های سالم برقرار کنند و حفظ کنند. روابط مثبت می تواند به تقویت اعتماد به نفس نوجوان شما کمک کند و به او کمک کند تا با دیگران ارتباط برقرار کند. نوجوان خود را تشویق کنید تا از روابط با افرادی که نگرش ها یا رفتارهایشان می تواند افسردگی را بدتر کند اجتناب کند.

فعال بمانند. شرکت در ورزش، فعالیت های مدرسه یا یک شغل می تواند به نوجوان شما کمک کند تا به جای احساسات یا رفتارهای منفی، روی چیزهای مثبت متمرکز شود.

کمک بخواهند. هنگامی که زندگی طاقت فرسا به نظر می رسد، نوجوانان ممکن است تمایلی به جستجوی حمایت نداشته باشند. نوجوان خود را تشویق کنید تا در صورت نیاز با یکی از اعضای خانواده یا بزرگسال مورد اعتماد دیگر صحبت کند.

انتظارات واقع بینانه داشته باشند. بسیاری از نوجوانان زمانی که قادر به رعایت استانداردهای غیرواقعی نیستند، خود را قضاوت می کنند – مثلاً از نظر تحصیلی، ورزش یا ظاهر. بگذارید نوجوانتان بداند که خوب نیست کامل نباشد.

زندگی را ساده کنند. نوجوان خود را تشویق کنید تا تعهدات و تعهدات خود را با دقت انتخاب کند و اهداف معقولی را تعیین کند. به نوجوان خود اجازه دهید بداند که وقتی احساس ناراحتی می کند، کار کمتری اشکالی ندارد.

مدیریت زمان. با تهیه فهرست‌ها یا استفاده از برنامه‌ریز برای سازماندهی به نوجوان خود کمک کنید تا فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی کند. رعایت یک برنامه منظم ممکن است به بهبود خلق و خوی کمک کند.

یک مجله خصوصی داشته باشند. روزنامه نگاری ممکن است به بهبود خلق و خوی نوجوان شما کمک کند و به نوجوان شما اجازه می دهد تا درد، عصبانیت، ترس یا سایر احساسات را بیان کند و از طریق آن کار کند.

با سایر نوجوانانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند ارتباط برقرار کنند. از پزشک یا درمانگر بپرسید که آیا گروه های حمایتی محلی برای افسردگی نوجوانان وجود دارد یا خیر. گروه‌های حمایت از افسردگی به صورت آنلاین ارائه می‌شوند، اما آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سایت‌های قابل اعتمادی هستند – مانند اتحاد ملی در زمینه بیماری‌های روانی یا اتحادیه حمایت از افسردگی و دوقطبی.

درمان های مکمل افسردگی / درمان افسردگی نوجوانان در خانه

اطمینان حاصل کنید که اگر نوجوان شما به دنبال درمان جایگزین یا مکمل باشد، شما و نوجوانتان خطرات و همچنین مزایای احتمالی را درک کنید. درمان طب سنتی یا روان درمانی را با طب جایگزین جایگزین نکنید. وقتی صحبت از افسردگی می شود، درمان های جایگزین، جایگزین خوبی برای مراقبت های پزشکی نیستند.

نمونه هایی از تکنیک هایی که ممکن است به مقابله با افسردگی کمک کند عبارتند از:

  • طب سوزنی
  • تکنیک های آرامش بخش، مانند تنفس عمیق
  • یوگا یا تای چی
  • مراقبه
  • تصاویر هدایت شده
  • ماساژ درمانی
  • موسیقی یا هنر درمانی
  • معنویت

اتکای صرف به این روش ها به طور کلی برای درمان افسردگی کافی نیست. اما زمانی که علاوه بر دارو درمانی و روان درمانی مورد استفاده قرار گیرند، ممکن است مفید باشند.

آماده شدن برای قرار با روانشناس

ایده خوبی است که برای قرار ملاقات خود آماده باشید. در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما و نوجوانتان کمک می کند تا آماده شوید و تعیین کنید چه انتظاراتی از روانشناس یا روانپزشک دارید.

آنچه شما می توانید انجام دهید

تا حد امکان، نوجوان خود را در آماده شدن برای قرار ملاقات مشارکت دهید. سپس لیستی از موارد زیر تهیه کنید:

  • همه علائمی که نوجوان شما داشته است، از جمله علائمی که ممکن است به دلیل قرار ملاقات نامرتبط به نظر برسد
  • اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله هرگونه استرس عمده یا تغییرات اخیر زندگی که نوجوان شما تجربه کرده است
  • تمام داروها، ویتامین ها، داروهای گیاهی یا سایر مکمل هایی که نوجوان شما مصرف می کند
  • سوالاتی که شما و نوجوانتان می خواهید از پزشک بپرسید

سوالات اساسی که باید از پزشک بپرسید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آیا افسردگی محتمل ترین علت علائم نوجوان من است؟
  • دلایل احتمالی دیگر برای علائم چیست؟
  • نوجوان من به چه نوع تست هایی نیاز دارد؟
  • چه درمانی احتمالاً بهترین نتیجه را دارد؟
  • آیا عوارض جانبی احتمالی با داروهایی که توصیه می کنید وجود دارد؟
  • آیا جایگزین عمومی برای دارویی که تجویز می کنید وجود دارد؟
  • چگونه پیشرفت و اثربخشی درمان را کنترل خواهیم کرد؟
  • جایگزین های رویکرد اولیه ای که پیشنهاد می کنید چیست؟
  • نوجوان من این بیماری های دیگر را نیز دارد. آیا آنها می توانند با افسردگی مرتبط باشند؟
  • آیا محدودیتی وجود دارد که نوجوان من باید رعایت کند؟
  • آیا نوجوان من باید به روانپزشک یا سایر متخصصان سلامت روان مراجعه کند؟
  • آیا ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، ورزش یا سایر زمینه ها به کاهش افسردگی کمک می کند؟
  • آیا مواد چاپی وجود دارد که بتوانیم داشته باشیم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟
  • از پرسیدن سؤالات دیگر در طول قرار خود دریغ نکنید.

روانشناس چه کار می کند؟ چه انتظاری می توان داشت؟

روانپزشک یا متخصص سلامت روان نوجوان شما احتمالاً تعدادی سؤال از نوجوان شما می پرسد، از جمله:

  • اعضای خانواده یا دوستان اولین بار چه زمانی متوجه علائم افسردگی شما شدند؟
  • چه مدت است که احساس افسردگی می کنید؟ آیا به طور کلی همیشه احساس ناراحتی می کنید یا خلق و خوی شما تغییر می کند؟
  • آیا خلق و خوی شما تا به حال از احساس پایین به احساس بسیار شاد و پر انرژی تغییر می کند؟
  • آیا تا به حال در هنگام ناراحتی افکار خودکشی به سراغتان می آید؟
  • علائم شما چقدر شدید است؟ آیا آنها در مدرسه، روابط یا سایر فعالیت های روزمره تداخل دارند؟
  • آیا از خویشاوندان خونی – مانند والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ – مبتلا به افسردگی یا اختلال خلقی دیگری دارید؟
  • چه شرایط سلامت روانی یا جسمی دیگری دارید؟
  • آیا از مواد تغییر دهنده خلق و خو، مانند الکل، ماری جوانا یا مواد مخدر استفاده می کنید؟ آیا از نیکوتین استفاده می کنید؟
  • شب ها چقدر می خوابی؟ آیا مقدار آن در طول زمان تغییر می کند؟
  • به نظر می رسد چه چیزی علائم شما را بهبود می بخشد؟ چه چیزی آنها را بدتر می کند؟
  • رژیم غذایی شما چگونه است؟ آیا سابقه افزایش یا کاهش وزن قابل توجهی دارید؟
  • پزشک یا متخصص سلامت روان بر اساس پاسخ ها، علائم و نیازهای نوجوان شما سؤالات بیشتری می پرسد. آماده سازی و پیش بینی
  • سوالات به بهترین استفاده از زمان قرار ملاقات شما کمک می کند.

و در نهایت

افسردگی یک نوجوان بر نوجوانان دیگر اثر می گذارد و باعث میزان بالای خودکشی می شود، بنابراین باید جدی گرفته شود.

تشخیص زودهنگام افسردگی در نوجوانان بسیار مهم است. اگر نوجوان شما دارای علائم افسردگی است، حتماً به روانشناس مراجعه کنید. درمان افسردگی در نوجوانان می تواند بسیار مفید باشد و علائم افسردگی را به صورت چشم گیری کاهش دهد.

4/5 - (1 امتیاز)
منبع mayoclinic
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0