درمان افسردگی در نوجوانان

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات در نوجوانان و بزرگسالان است. درمان افسردگی در نوجوانان و تلاش برای استفاده از این خدمات، نقش مهمی در کاهش مشکلات روحی و عاطفی آن ها و بهبود کیفیت زندگی نوجوانان دارد.

اگر فکر می کنید نوجوان شما افسرده است، در مورد نگرانی های خود با یک متخصص صحبت کنید. تنها یک روانشناس می تواند افسردگی در نوجوان شما را تشخیص دهد. باید بدانید چه زمانی از یک متخصص کمک بگیرید و  با راه های درمان افسردگی در نوجوانان آشنا شوید.

برخلاف سرماخوردگی یا یک عفونت ساده که با درمان خانگی مانند سوپ مرغ  برطرف می شود، درمان افسردگی در نوجوانان باید توسط روانپزشک یا روانشناس انجام شود.

علائم افسردگی در نوجوانان

افسردگی بر فرد درگیر این اختلال تاثیرات بسیاری می گذارد و اغلب علائم آن با علائم افسردگی در بزرگسالان تفاوت دارد.

برای درمان افسردگی در نوجوانان، ابتدا باید علائم آن به درستی تشخیص داده شود.

این علائم شامل موارد زیر می باشد:

• عصبانیت و تحریک پذیری
  • افت نمرات
  • مشکل در تمرکز
  • گفتار درونی منفی
  • خواب بسیار زیاد یا بسیار کم
  • شکایت های جسمی و فیزیکی
  • صحبت درباره ی مرگ یا خودکشی
  • کناره گیری از دوستان و خانواده

افسردگی در نوجوان ها بسیار رایج است، مرکز کننترل و پیشگیری بیماری ها اظهار می کند که در یک سال، 32 درصد از نوجوانان به افسردگی مبتلا می شوند.

مشکل اصلی این است که اغلب این افسردگی، خود را پشت نوسانات خلقی ناشی از بلوغ پنهان می کند و این به آن معناست که اغلب این بیماری تا زمانی که نشانه های جدی تر از جمله صحبت از مرگ و خودکشی نمایان نشود، نادیده گرفته می شود.

مطلب مرتبط: 8 مورد از علائم افسردگی که اغلب نادیده می‌گیریم!

علت های افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان می تواند ناشی از علل مختلفی باشد. برخی از عواملی که نقش پررنگ تری دارند عبارتند از:

• عدم تعادل بیوشیمیایی
  • تحقیر و زورگویی
  • آسیب پذیری ارثی
  • محرومیت اجتماعی
  • استرس
  • تجربه های آسیب زا
  • الگوهای تفکر منفی آموخته شده: نوجوانانی که مرتباً در معرض تفکر بدبینانه، به ویژه از طرف والدین خود، قرار دارند، احتمالا به افسردگی دچار می شوند. این نوجوان ها از روش های غلبه بر چالش های سخت زندگی آگاهی ندارند.

سالهای نوجوانی دوره ای از تحولات جسمی، عاطفی و اجتماعی است. فقط یک نوجوان بودن و گذراندن دوران بلوغ اغلب دلیلی بر تغییر خلق و خو و افسردگی می باشد. استرس ناشی از جوان شدن هم می تواند باعث بروز ناراحتی و افسردگی شود.

اطلاع از این علائم، به والدین کمک می کند تا به تمام رفتار ها و احساسات نوجوانان توجه کنند و در صورت شناسایی این علامت ها، با یک روانشناس متخصص مشورت کنند.

تشخیص دقیق افسردگی نوجوان ها

تشخیص این مشکل در نوجوانان، دشوار است زیرا ممکن است به صورت دوره ای باشد و در همه بعد های زندگی آن ها نمایان نشود. ممکن است تصور کنید این علائم مدتی بروز پیدا می کنند و پس از آن به خودی خود درمان می شوند. در این مواقع، والدین به اشتباه صبوری می کنند و امیدوار هستند که نوجوان آن ها بدون درمان تخصصی، بهبودی یابد.

افسردگی درمان نشده می تواند منجر به مشکلات جدی دیگر مانند مصرف مواد، مشکلات رفتاری و مسائل پزشکی شود. پس نوجوانان باید تحت نظر یک روانشناس در کلینیک درمانی، تشخیص داده شوند و درمان مناسب را دریافت کنند.

روانشناسان باید شرایط پزشکی دیگری را که در علائم افسردگی نقش دارند، بررسی کند. یک مطالعه نشان داده است که برخی از نوجوانانی گه مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده اند، بیشتر در معرض مشکلات مزمن بهداشتی، سایر بیماری های روانی و همچنین سایر خدمات بهداشتی روانی و پزشکی هستند.

راه های درمان افسردگی در نوجوان

افسردگی نوجوانان با دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو مورد قابل درمان است. با مراجعه به روانشناس، نوجوان شما خود تصمیم می گیرد کدام نوع درمان را انتخاب می کند البته اغلب نوجوانانی که خودکشی می کنند، در بیمارستان بستری می شوند.

مقاله مرتبط: درمان افسردگی در کودک مبتلا به اوتیس

دارودرمانی

داروهای ضد افسردگی، برای نوجوانان نیز موثر می باشند. اما طبق هشدار سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)

مصرف داروهای ضد افسردگی می تواند باعث افزایش خطر تقکر خودکشی در کودکان و نوجوانان زیر 25 ساله شود.

به همین دلیل، مصرف داروهای ضد افسردگی نوجوان در چند هفته اول باید توسط پزشکان و والدین به دقت کنترل شود.

هر فردی پاسخ متفاوتی نسبت به دارو ها نشان می دهد، بنابراین یافتن دارو با دوز مناسب برای نوجوان ها ممکن است به آزمایش و خطا نیاز داشته باشد. این امر به صبوری والدین و نوجوان ها نیاز دارد، زیرا برخی از داروها به چند هفته یا بیشتر نیاز دارند تا اثر کامل خود را نشان دهند و عوارض جانبی نیز با تنظیم بدن کاهش یابد. نوجوان خود را تشویق کنید تا تسلیم نشود و یادآوری کنید که برای درمان کامل به زمان نیاز دارد.

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT) و درمان بین فردی دو رویکردی هستند که اغلب برای درمان بیماری افسردگی در بین نوجوان ها استفاده می شود.

درمان بین فردی بر روابط اجتماعی و مسائل ارتباطی تمرکز می کند که می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند. این درمان برای نوجوانان شامل تعامل با دیگران به شیوه های جدید و بهبود کیفیت روابط اجتماعی آنها می باشد.

اصلاح سبک زندگی

علاوه بر درمان حرفه ای، کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای بهبود احساس نوجوان خود انجام دهید. اصلاح سبک زندگی مانند ایجاد یک برنامه خواب سالم، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می تواند به بهبود علائم کمک کند.

و در نهایت

افسردگی یک نوجوان بر نوجوانان دیگر اثر می گذارد و باعث میزان بالای خودکشی می شود، بنابراین باید جدی گرفته شود.

تشخیص زودهنگام افسردگی در نوجوانان بسیار مهم است. اگر نوجوان شما دارای علائم افسردگی است، حتماً به روانشناس مراجعه کنید. درمان افسردگی در نوجوانان می تواند بسیار مفید باشد و علائم افسردگی را به صورت چشم گیری کاهش دهد.