دکتر درمان افسردگی

هر کسی ممکن است گاهی اوقات احساس غمگینی یا نا امیدی داشته باشد، اما افسردگی یک احساس مزمن پوچی، غمگینی، یا ناتوانی در زمان های مختلف حتی لحظات سرشار از شادی و احساس لذت است که ممکن است به نظر بی دلیل رخ دهد. این میزان از غم و اندوه و احساساتی که فرد ممکن است پس از رویدادهای دشوار زندگی در مدت زمان کوتاه یا طولانی تجربه کند،نشانه هایی از افسردگی به شمار می رود. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، افسردگی عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. افسردگی می تواند روابط فرد را تضعیف،کار و حفظ سلامتی را بسیار دشوار کند و در موارد شدید ممکن است منجر به خودکشی شود. افسردگی بازه زمانی و سنی مشخصی ندارد و می تواند با ویژگی های متفاوت، بزرگسالان، نوجوانان و کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

depression and its treatment

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث احساس مداوم غم، پوچی و از دست دادن شادی می شود. این بیماری، با نوسانات خلقی که افراد به طور منظم به عنوان بخشی از زندگی تجربه می کنند متفاوت است. رویدادهای مهم زندگی، مانند سوگواری یا از دست دادن شغل، می توانند باعث افسردگی شوند. اما افسردگی از احساسات منفی که فرد ممکن است به طور موقت در پاسخ به یک رویداد دشوار زندگی داشته باشد، متمایز است. افسردگی اغلب با وجود تغییر شرایط ادامه می‌یابد و باعث ایجاد احساساتی می‌شود که متناسب با شرایط فرد نیست.

آیا افسردگی قابل درمان است؟

افسردگی یک مشکل دائمی است، نه یک مشکل گذرا. در حالی که انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد، طول درمان آن نیز متفاوت است. افسردگی می تواند چندین هفته، ماه یا سال طول بکشد. برای بسیاری از افراد، این یک بیماری مزمن است که بهبود می یابد و سپس عود می کند. در حالی که هیچ درمانی برای افسردگی وجود ندارد، درمان های موثری وجود دارد که به بهبودی کمک می کند. هرچه درمان زودتر شروع شود، ممکن است موفقیت آمیزتر باشد. برخی از افراد ممکن است پس از یک دوره افسردگی دیگر هرگز دچار افسردگی نشوند.

دکتر خوب درمان افسردگی

افسردگی در هر فرد به شکل های مختلفی نمایان می شود و و هر کدام از آنها نیازمند تحلیل و بررسی تخصصی برای درمان اصولی است. از این رو شخص افسرده باید به دکتر افسردگی یا متخصص افسردگی مراجعه کند تا بهترین راه های درمان افسردگی را مشخص نماید.

اصولا راه درمان افسردگی ها شدید همراه با قرص و دارو و انجام برخی فعالیت های کنترل کننده احساسات و تفکرات می شود بنابراین قبل از داروی استفاده از داروی درمان افسردگی حتما به پزشک خود اطلاع دهید یا زیر نظر او از این دارو ها استفاده کنید.

دریافت نوبت کلینیک ذهن آرا

چگونه بهترین دکتر افسردگی پیدا کنیم؟

انواع تخصص هایی که می توانند فرد را در درمان افسردگی کمک نمایند، شامل:

 روان‌پزشک افسردگی

پزشکی که تخصص در روانپزشکی دارد و  راه های تشخیص افسردگی را به خوبی انجام می دهد اما جهت درمان بیماران معمولاً قرص و داروی افسردگی ( سرترالین ) تجویز می کند

 روان‌شناس افسردگی

کارشناسی که تخصص در روان‌شناسی دارد و از روش های درمانی در حوزه روانشناسی کمک می گیرد و مسائل روحی و روانی را پر اهمیت تر از مشکلات جسمی ایجاد کننده افسردگی می داند. روانشناسان اغلب با استفاده از روش های درمان شناختی-رفتاری اقدام به درمان می نمایند.

مشاور افسردگی

کارشناسی یا متخصصی که تخصص در مشاوره دارد  یعنی نحوه رفتار ها و الگو های زندگی فرد را بررسی می نماید و سعی دارد مسیر درست و راه مشخص را نشان دهد تا از وضعیت روحی و روانی نامناسب ، به وضعیت بهتر تبدیل شود.

علائم و نشانه های افسردگی

افسردگی می تواند طیفی از علائم روانی و جسمی ایجاد کند، از جمله:
  1. خلق و خوی افسرده مداوم
    2. از دست دادن علاقه یا لذت به سرگرمی ها و فعالیت ها
    3. تغییر در اشتها و وزن بدن
    4. حرکات غیرمعمول آهسته یا آشفته
    5. کاهش انرژی یا خستگی
    6. مشکل در خواب یا پرخوابی
    7. احساس گناه بیش از حد یا بی ارزشی
    8. مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
    9. در موارد شدید، افکار مرگ یا خودکشی یا اقدام به خودکشی
    10. در برخی موارد، تحریک پذیری، بی قراری، درد مزمن، سردرد و مشکلات گوارشی

انواع افسردگی

انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد. در زیر برخی از رایج ترین انواع آن ذکر شده است:

1.افسردگی شدید

فردی که با افسردگی شدید زندگی می کند یک حالت غمگینی دائمی را تجربه می کند. آن ها ممکن است علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آن لذت می بردند از دست بدهند.

2.اختلال افسردگی مداوم

اختلال افسردگی مداوم باعث علائمی می شود که حداقل 2 سال طول می کشد. فردی که با این اختلال زندگی می کند ممکن است دوره های افسردگی اساسی و همچنین علائم خفیف تری داشته باشد که معیارهای اختلال افسردگی اساسی را برآورده نمی کند.

3.افسردگی پس از زایمان

پس از زایمان، برخی از افراد دوره کوتاهی از غم و اندوه یا احساسات شدید را تجربه می کنند که معمولاً طی چند روز تا چند هفته از بین می رود. افسردگی پس از زایمان نسبت به افسردگی پس از زایمان شدیدتر است. هیچ دلیل واحدی برای این نوع افسردگی وجود ندارد و می تواند ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشد. هر فردی که پس از زایمان دچار افسردگی مداوم می شود باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

4.اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی

این نوع افسردگی که قبلا به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) شناخته می شد، معمولاً در ماه های زمستان و پاییز، زمانی که نور روز کمتری وجود دارد، رخ می دهد. کمتر رایج است، ممکن است از الگوهای فصلی دیگر پیروی کند. در بقیه ایام سال و در پاسخ به نور درمانی بلند می شود. به نظر می رسد این وضعیت به ویژه افرادی را که در کشورهایی با زمستان های طولانی یا شدید زندگی می کنند، تحت تاثیر قرار می دهد.

عواملی که باعث افسردگی می شوند

  1. ویژگی های ژنتیکی
    2. تغییرات در سطوح انتقال دهنده های عصبی مغز
    3. محیط زیست و قرار گرفتن در معرض تروما یا عدم حمایت اجتماعی

نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان

  1. اجتناب از موقعیت های خانوادگی و اجتماعی
    2. سختی در کار کردن یا انجام کاری
    3. مشکل در انجام مسئولیت های کاری و خانوادگی و تحصیلی
    4. نشان دادن رفتار توهین آمیز در اجتماع و خانواده

محرک ها، رویدادها یا شرایط عاطفی، روانی یا فیزیکی می توانند باعث بروز یا بازگشت علائم افسردگی شوند. افسردگی همچنین می تواند به عنوان یک علامت یا بیماری همراه با یک بیماری روانی دیگر رخ دهد. مثل:

1.افسردگی روانی

روان پریشی می تواند شامل هذیان هایی مانند باورهای نادرست و جدایی از واقعیت باشد. همچنین می تواند شامل توهم باشد(حس کردن چیزهایی که وجود ندارند.) برخی افراد افسردگی را همراه با روان پریشی تجربه می کنند.  از طرف دیگر، فردی که با افسردگی زندگی می کند ممکن است دارای یک نوع شدید این بیماری باشد که شامل علائم روان پریشی نیز می شود.

2.افسردگی در اختلال دو قطبی

تجربه افسردگی در این اختلال یک امر عادی و معمول می باشد.در این زمینه پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی تجویز کند.
داروهای ضد افسردگی می توانند به درمان افسردگی متوسط ​​تا شدید کمک کنند. چندین دسته از داروهای ضد افسردگی در دسترس هستند:

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین
مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین
داروهای ضد افسردگی غیر معمول
داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
مهارکننده های مونوآمین اکسیداز
فرد باید این داروها را فقط طبق دستور پزشک مصرف کند. برخی از داروها ممکن است مدتی طول بکشد تا تأثیر بگذارند. با قطع مصرف دارو، فرد ممکن است مزایایی را که می تواند ارائه دهد، تجربه نکند. برخی از افراد پس از بهبود علائم، مصرف دارو را متوقف می کنند، اما این می تواند منجر به عود بیماری شود.

از آنجایی که درمان افسردگی می تواند چالش برانگیز باشد، برای فرد مهم است که به پزشک متخصص در زمینه افسردگی مراجعه کند و مایل باشد چندین روش درمانی مختلف را امتحان کند. اغلب، ترکیبی از درمان و دارو بهترین درمان را ارائه می دهد.

4.3/5 - (7 امتیاز)

9 نظرات
  1. مهسا می گوید

    من مدتی هستش که دچار نا امیدی شدم و هیچ میلی برای انجام هیچ کاری ندارم فقط روزم رو شب میکنم . می‌خوام بدونم این افسردگی شدید هست یا اختلال دیگه. میشه دکتر خوب برای درمان افسردگی بهم معرفی کنید که درمان قطعی افسردگی انجام بده و از این وضعیت بیرون بیام؟

    1. امیر ذبیحی می گوید

      سلام خدمت شما
      عدم میل کافی برای انجام کار ها می تونه خیلی دلایل مثل عدم انگیزه کافی ، نداشتن هدف یا امید به زندگی باشه اما تو باید توسط بهترین دکتر درمان افسردگی مرکز چند تا تست بدی و پرسش های روانشناس رو جوا بدی تا دقیق مشخص بشه چه مشکلی داری. اگر افسردگی داشتی با مشخص شدن نوع افسردگی، راه های درمان افسردگی مختلفی رو مشاور افسردگی شما براتون مشخص می کنن که سریعتر این مشکل رفع بشه

  2. ناهید می گوید

    دختر من بعد از اینکه نتونست تو کنکور تجربی قبول بشه خیلی ناراحته و اصلا دل و دماغ هیچ کاری رو نداره و احساس میکنم افسرده تحصیلی شده . الان نیاز به یه روانشناس متخصص افسردگی داره یا با انجام یه سری کارها تو خونه میشه درمان سریع افسردگی کرد؟ مشکل اینجاست که میدونم پیش دکتر افسردگی نمیره و مقاومت میکنه از اینکه مشکل داره لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. امیر ذبیحی می گوید

      سلام خدمت شما
      بله مقاومت در برابر مراجعه به مشاور افسردگی طبیعی هستش و اگر رضایت به حضور ندارن خودتون می تونید به دکتر درمان افسردگی ما مراجعه کنید و راهکار هایی رو ازشون بگیرید تا از جانب خانواده پیاده سازی بشه.
      البته دکتر افسردگی آنلاین هم می تونه راهکار مناسبی برای این مشکل باشه.

  3. آرزو می گوید

    سلام میشه به چندتا سوال من جواب بدید
    1. برای درمان افسردگی شدید باید حتما با متخصص درمان افسردگی مراجعه کنیم یا با دارو های افسردگی مشکل رفع میشه ؟
    2. مدت زمان درمان افسردگی چقدر ه و اینکه میشه زودتر درمان بشه و به چه چیزایی بستگی داره؟
    3. اگر بعد از مدتی که افسردگی درمان شد دوباره افسرده شدم چی ؟ یعنی مداوم باهام باشه
    4. هزینه درمان افسردگی چقدر هستش ؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. امیر ذبیحی می گوید

      سلام خدمت شما
      1.جهت درمان سریع افسردگی باید حتما به پزشک و روانشناس مراجعه کنید و زیر نظر ایشون در صورت لزوم دارو و قرص افسردگی مصرف کنید چون ممکنه مصرف خودسر دارو آسیب زننده باشه و مشکل شما رو تشدید کنه.
      2. مدت زمان درمان افسرده شدن هر فرد به عوامل فیزیکی و روانی وابسته به خودتون داره و این زمان برای هر مراجعه کننده متغییر هستش بنابراین زمان دقیقی نداره.
      3.بازگشت اختلالات امر طبیعی هستش بنابراین باید همیشه نکات و ضرورت هایی که دکتر روانشناس گوشزد می کنند رو در طول زندگی رعایت کنید تا احتمال وقوع این امر کمتر بشه.
      4. برای اطلاع از خدمات درمان افسردگی و قیمت دکتر افسردگی با کلینیک تماس بگیرید.
      موفق باشید

  4. مهیار می گوید

    سلام
    بهترین دکتر درمان افسردگی در تهران کی هستش چون من یک دکتر خوب برای افسردگی می خوام و هزینه درمان مهم نیست فقط دخترم بتونه از افسردگی شدید بیرون بیاد لطفا معرفی کنید ممنون

    1. امیر ذبیحی می گوید

      سلام خدمت شما
      کلینیک روانشناسی ذهن آرا دارای کادر مجرب در تمام زمینه ها می باشد برای دریافت نوبت درمان افسردگی به راه های ارتباطی ما مشاوره رایگان دریافت نمایید.

  5. آرزو می گوید

    سلام
    من بعد از یک رابطه چهار ساله با هم دانشگاهیم از هم جدا شدیم و نتونستیم با هم کنار بیایم بعد از اون خیلی حالم بد شده و یک ماهی هست که شبا نمی‌خوابم و بعضی اوقات بیخود و بی جهت میزنم زیر گریه و کنترلی روش ندارم . این علائم یعنی اینکه من افسردگی شدید گرفتم؟؟ باید پیش دکتر افسردگی برم ؟ یا اینا بعد از قطع ارتباط عادیه ؟ چقدر طول می‌کشه تا دوباره مثل قبل باشم و درمان افسردگی شدید انجام بشه؟؟

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0