رابطه جنسی قبل از ازدواج از دیدگاه روانشناسی

مزایا و معایب برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج

امروزه روابط دختر و پسر در بسیاری از کشورها به شدت رایج و مرسوم شده است به طوری که رابطه عاشقانه قبل از ازدواج یا رابطه جنسی قبل از ازدواج بین دختر و پسر از سنین پایین انجام می گیرد. در کشور ایران نیز در سال های اخیر ارتباط بین دختر و پسر و در مواردی رابطه جنسی بین دوست دختر و دوست پسر افزایش پیدا کرده است. طبق آمار و گزارش مرکز پژوهش های مجلس جمهوری اسلامی ایران، بیش از 74 درصد از دانش آموزان دختر و پسر در دوره متوسطه با جنس مخالف رابطه داشته اند.

همچنین در آماری که محمود گلزاری، معاون ساماندهی در امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ارائه داده است، بیش از 40 درصد از دانش آموزان ارتباط با جنس مخالف را از سنین پیش از 14 سالگی آغاز کرده اند. همچنین طبق همین بررسی، ارتباط دانشجویان با جنس مخالف نسبت به 30 سال پیش بیش از 3 برابر شده است. سن شروع رابطه جنسی نیز بین دختران و پسران به دوره راهنمایی کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر، در سال های اخیر آمار طلاق در ایران افزایش پیدا کرده است و بنا به گزارش های متعدد، نزدیک به نیمی از طلاق ها در ایران به دلیل مشکلات جنسی است.

اکنون این سوال به وجود می آید که آیا رابطه های دختر و پسر و رابطه جنسی قبل از ازدواج باعث افزایش آمار طلاق شده است یا خیر.
طبق تحقیقی که در سال 1390 دکتر فریده خلج آبادی فراهانی درباره رابطه قبل از ازدواج و اثر آن بر طلاق انجام داد نتایج زیر به دست آمده است. بر اساس این تحقیق، معاشرت با جنس مخالف فقط در حد دوستی موجب افزایش احتمال طلاق نشده بود اما معاشرت پیشرفته یا همان رابطه جنسی قبل از ازدواج بین دختر و پسر احتمال طلاق را بین 3 تا 5 برابر کرده است.

خانم فراهانی احتمال می دهد که ایجاد وسواس در انتخاب همسر به علت تنوع زیاد، بالا رفتن توقعات نسبت به همسر آینده و همچنین بدبینی و بی اعتمادی نسبت به جنس مخالف از دلایل افزایش طلاق در جوانان است.

البته این نتیجه ی یکی از تحقیقات انجام شده در این زمینه بوده است. تحقیق دیگری که دکتر صیادپور در سال 1381 انجام داده نشان می دهد که رابطه معناداری بین رابطه قبل از ازدواج و کیفیت ازدواج یافت نشده است و در مواردی حتی کیفیت آشنایی پیش از ازدواج باعث افزایش رضایت زناشویی شده است.

رابطه جنسی قبل از ازدواج

رابطه جنسی قبل از ازدواج چه فرقی با رابطه جنسی بعد از ازدواج دارد؟

رابطه جنسی قبل از ازدواج بسیار با رابطه عاشقانه پس از ازدواج تفاوت دارد. در رابطه های جنسی که پیش از ازدواج انجام می شود، هدف بیشتر ارضای نیاز جنسی، کنجکاوی، نمایش قدرت در جذب جنس مخالف و گاها هوس بازی است اما در رابطه جنسی پس از ازدواج هدف پیشبرد زندگی مشترک نیز به عنوان یکی از اهداف مهم اضافه می شود.

همچنین در روابط جنسی پس از ازدواج، تعهد، مسئولیت پذیری و تداوم بخشیدن به زندگی نیز اثر گذار هستند اما در روابط جنسی در دوران دوستی تعهد و الزام خاصی وجود ندارد و صرفا این کار با هدف سرگرمی و لذت بردن انجام می شود.

روابط جنسی قبل از ازدواج به چه علتی انجام می شوند؟

همه ما می دانیم که یکی از اصلی ترین دلایل جذب دختران و پسران به رابطه جنسی، غرایز آن ها است اما آیا دلایل دیگری نیز برای راغب شدن افراد به تجربه یک رابطه جنسی در دوران دوستی وجود دارد؟

1- غریزه جنسی و فشار برای رابطه جنسی قبل از ازدواج

بیولوژی انسان، او را به سمت برقراری ارتباط جنسی با جنس مخالف سوق می دهد. گرایش به انجام رابطه جنسی به دلیل مسائل هورمونی و روانشناختی صورت می گیرد و متقابلا به روی ذهن، احساسات و جسم فرد نیز تاثیر می گذارد.

2- ایجاد تعهد برای ازدواج

برخی از دختران از رابطه جنسی پیش از ازدواج به عنوان یک مشوق برای متعهد کردن دوست پسرشان استفاده می کنند و سعی می کنند که با این کار، او را در رابطه حفظ کنند یا دوست پسر را مجبور به ازدواج با خودشان کنند.

3- عادت کردن

رابطه جنسی به شدت اعتیاد آور است و به همین علت، دختر و پسری که حتی یک بار رابطه جنسی قبل از ازدواج را تجربه کرده باشند، به سرعت به آن وابسته شده و ممکن است رابطه های بعدی را صرفا به خاطر عادت انجام دهند.

4- ترغیب رسانه

برخی از دختران و پسران، از رسانه ها به عنوان یک عامل اصلی در گرایش یافتن به رابطه جنسی یاد می کنند. همچنین دوستان و اطرافیان نیز ممکن است فرد را تحریک کنند تا برای یک بار هم که شده رابطه جنسی را تجربه کند.

معایب رابطه جنسی قبل از ازدواج

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، بسیاری از طلاق ها در کشور ما به دلیل مشکلات آشکار و نهان جنسی صورت می گیرد. پس بهتر است معایب برقراری رابطه جنسی پیش از ازدواج را بدانیم و اثر آنها بر کیفیت زندگی مشترک را بررسی کنیم.

از دست دادن پرده بکارت

رابطه جنسی قبل از ازدواج

جدا از درست یا غلط بودن، پرده بکارت دختران در جامعه امروز ملاکی برای قضاوت درباره پاکی و نجابت دختران شده است. البته از نظر ما این ملاک نمی تواند معیار معتبری برای تشخیص دختر نجیب و پاک باشد.

سرد شدن پسر نسبت به ازدواج

سرد شدن پسر نسبت به ازدواج

رابطه جنسی در دوران دوستی، جذاب و ارضا کننده است اما این جذابیت لحظه ای است و دوام چندانی ندارد. همچنین مردان پس از تجربه رابطه جنسی در دوران دوستی، نبست به پیشرفت رابطه سرد خواهند شد. مردان در مقایسه با زنان بیشتر احتمال دارد که به خاطر جاذبه جنسی جذب طرف مقابل شوند و رابطه قبل از ازدواج باعث ارضاء فرد شده و به نوعی پاداش زودهنگام برای اوست.

بارداری ناخواسته

بارداری ناخواسته

بارداری در رابطه جنسی همیشه یک احتمال است. در روابط جنسی قبل از ازدواج، اگر بارداری صورت بگیرد یک مشکل بسیار بزرگ در زندگی به خصوص دختر خواهد بود. بیشتر بارداری ها در قبل از ازدواج به سقط جنین منجر می شود.

بیماری های جنسی

بیماری های جنسی

بیماری های مقاربتی که از راه رابطه جنسی منتقل می شود در رابطه های قبل از ازدواج به دو دلیل بیشتر است. دلیل اول شناخت کم نسبت به طرف مقابل و دلیل دوم شناخت کمتر نسبت به روش های پیشگیری از بیماری.

وسواس انتخاب

وسواس انتخاب

کسانی که قبل از ازدواج با جنس مخالف ارتباط دارند به دلیل تجربه های متعدد، توقعات آن ها بیشتر می شود و این امر باعث سخت شدن انتخاب همسر و وسواس انتخاب شریک زندگی خواهد شد.

بدبینی

بدبینی

رابطه جنسی در دوران دوستی، جذاب و ارضا کننده است اما این جذابیت لحظه ای استکسانی که از رابطه های قبل از ازدواج ضربه خورده باشند، نسبت به جنس مخالف بدبین و بی اعتماد خواهند شد و این بدبینی را به نوعی وارد زندگی مشترک خود با همسر آینده نیز خواهند کرد.

مقایسه

مقایسه

مقایسه کردن در زندگی مشترک به مانند ریختن سم پای گلدان سبز است که می تواند به سرعت زندگی را نابود کند. کسانی که پیش از ازدواج تجربه های زیادی داشته اند معمولا همسر خود را با افراد قبلی مقایسه می کنند که باعث به وجود آمدن مشکلات جدی در زندگی مشترک خواهد شد.

تفاوت قدرت جنسی

تفاوت قدرت جنسی

اگر فقط یکی از زوجین قبل از ازدواج تجربه رابطه جنسی را داشته باشد، به علت داشتن مهارت های بیشتر در زمینه پوزیشن های جنسی، تعادل و هماهنگی این روابط را برهم می زند و سرخوردگی و ناراحتی ایجاد می کند.

رابطه جنسی قبل از ازدواج از دیدگاه روانشناسان

مشاوران روانشناسی توصیه می کنند که حتی در دوره عقد نیز رابطه جنسی را به تاخیر بیندازید تا مانع شناخت طرف مقابل نشود. دوره نامزدی و دوره عقد، زمانی برای تکمیل شناخت نسبت به فرد مقابل است نه زمانی برای رفع نیازهای جنسی.

انجام رابطه جنسی در دوره پیش از ازدواج، نامزدی یا عقد باعث می شود که مشکلات یا اختلافات بین دو طرف کمتر به چشم بیاید و طرفین بیشتر به لذت های رابطه جنسی کشش پیدا کنند. همچنین زن و مرد به جای تمرکز بر شناخت یکدیگر، سعی در کسب مهارت در رابطه جنسی و افزایش لذت می کنند. در صورتی که با اختلالات جنسی روبرو هستید باید برای درمان مشکلات جنسی به یک مشاور روانشناس در زمینه مشاوره جنسی مراجعه نمایید.

مشاوره جنسی پیش از ازدواج

بسیاری از دختران نادانسته و به خاطر حفظ رابطه با دوست پسر یا متمایل کردن او برای ازدواج با آن ها به رابطه جنسی قبل از ازدواج تن می دهند. اما در بیشتر مواقع، این کار باعث کاهش علاقه پسر به آن ها می شود.

مشاوره پیش از ازدواج به افراد روش های بهتری برای جذب جنس مخالف ارائه می کند و به فرد مهارت های لازم برای یک رابطه دوستی درست را آموزش می دهد.

خدمات مشاوره جنسی و پیش از ازدواج ذهن آرا

کلینیک روانشناسی ذهن آرا، با در اختیار داشتن بهترین متخصصین و دکترهای روانشناس در زمینه مشاوره جنسی در تهران، سابقه بسیار موثری در زمینه کمک به بیماران و خانواده های آن ها و تمامی مراحل ارزیابی، تشخیص و درمان در این مرکز توسط دکتر روانشناس با سابقه انجام می شود و مسیر تست، تشخیص، و برنامه ریزی به صورت کاملا علمی پیش می رود. در صورت نیاز می توانید در رابطه با مشاوره رابطه جنسی پیش از ازدواج، با شماره های مرکز تماس حاصل کرده و از خدمات بهترین مرکز مشاوره جنسی در تهران بهره مند شوید.

3.3/5 - (33 امتیاز)
9 نظرات
  1. ک. فتاحیان می گوید

    سلام.
    واقعا داشتن رابطه جنسی یا رابطه زناشویی فقط و فقط مختصه رابطه زن و شوهر و اون هم بعد از ازدواجه و اونجا هم باید با رضایت دو نفر و برای لذت دونفر و بعد از شکل گیری صمیمیت عاطفی ، فکری ، روانی و معنوی بین دو نفر این رابطه انجام بشه نه رابطه بی قید وبند، بی تعهد و غیر مسئولانه دوست پسر و دوست دختر اون هم در جامعه ای که حتی از داشتن رابطه جنسی در دوران عقد و نامزدی هم سوءاستفاده شده و میشه.
    فقط یک نکته مهم رو می خوام اضافه کنم و اون هم اینکه باکرگی برخلاف تفکر غلط و یکجانبه در جامعه ما فقط مختص دختران نیست بلکه در پسرها هم مهمه و مطمئنا یک دختر باکره ، نجیب و اصیل باید با یک پسری مثل خودش جفت بشه و ازدواج بکنه نه پسری که فکر میکنه چون مرده و پرده بکارت نداره و از نظر جامعه هم لزومی نداره که آزمایش بکارت بده پس قبل از ازدواج هر هوسچرانی و هرزگی که دلش خواست به اسم شناخت جنس مخالف ، برآورده کردن نیازهای طبیعی و حرفه ای شدن در سکس و.. می تونه انجام بده و بعد از همه این دست به دست شدنها و هوسبازیها هم که تبدیل به یک ادم مصرف شده ، هرزه و هیچ و پوچ شده و نه تنها بکارت جسمی بلکه بکارت روحش رو هم از دست داده ، دنبال دختر نجیب و عفیف باشه چون لیاقت چنین کسی ، آدمی در سطح خودش و دقیقا مثل خودشه. با تشکر

    1. م می گوید

      فتاحیان بسیار زیبا بود ممنونم

    2. رضا می گوید

      کامل درست میگی حرفتو کاملا قبول دارم من خودم پسری 18 ساله هستم و هنوز یک بار هم رابطه جنسی برقرار نکردم ولی اگه هر زمانی باکره بودن خودمو از دست بدم نباید دنبال دختر پاک دامن و نجیب باشم

  2. مریم عسگرافشاری می گوید

    من و وحید مه پیما که مکانیکه توی پارک مهرشهر کرج دوست شدیم. با هم رابطه داشتیم و بخاطر بچه مجبور شدیم صیغه کنیم. از بهمن ۹۷ اسم آرشا توی شناسنامه وحید هست ولی اسم من نیست. از قبل صیغه و دوره دوستی و حتی الان هم باهم توی یه خونه ایم. چی کار کنم اسم منو توی شناسنامش بزنه؟

  3. فاطمه می گوید

    دخترها در سنین نوجوانی و جوانی زود عاشق میشن و بزرگترین اشتباه دختران در سنین 14 تا 22 سالگی ایجاد هر نوع رابطه جنسی با پسر هست. با این کار هم پسر را از خودتون زده میکنید و هم آینده خودتون را نابود میکنید چون در جامعه ما بکارت اهمیت زیادی دارد و درست هم نیست به شریک زندگیتون دروغ بگید اون مردی که میره تمام صد خودشو میذاره که بهترین شرایط را برای زندگی بهتر برات ایجاد کنه حقش نیست که سرشو شیره بمالی و بخوای با دروغ باهاش زندگی کنی انصاف هم خوب چیزی هست همانطور که ما دخترا دوست نداریم مردمون با کسی نباشه مردا هم دوست ندارد خانمشان با کسی باشد. مردان روی رابطه جنسی حساس هستند و اصلا دوست ندارند شریکشون قبل از خودشون با کسی بوده باشه بنابراین وقتی میبینند که یک دختر باهاش رابطه جنسی برقرار میکند به شک میفتد که احتمالا این دختر که باهاش بوده ممکنه با یک پسر دیگه هم قبلا بوده باشد و یا بعدا بهش خیانت کند. اگر میخواهید عشقتون را از دست بدهید حتما باهاش رابطه جنسی داشته باشید ولی اگر میخواهید یک پسر را که عاشقش هستید پیش خودتون داشته باشید تا قبل از ازدواج اصلا و ابدا باهاش رابطه جنسی نداشته باشید حتی ساده ترین نوع رابطه جنسی هم به معنی نابودی رابطه هست دست من باشه حتی میگم بوسه بر لب هم نباید انجام داد و هیچ نوع حرف راجب رابطه جنسی نباید زد. این هم بگم معمولا در جامعه ما پسران از سنین 28 سالگی تا 34 سالگی مستعد ازدواج میشن پس یادتون باشه شانستون برای ازدواج با پسری که بین 14 تا 27 ساله هست خیلی کم هست چون پسرایی که تو این سن هستند اصلا به ازدواج فکر هم نمیکنند و معمولا بیشترشون دختر را برای رابطه جنسی میخواهند که بعد هم طردشون کنند. عشق های نوجوانی و جوانی معمولا پایدار نیست چون یک پسر نوجوان 14 ساله یا پسر جوان 24 ساله هنوز به بلوغ فکری نرسیده و تمایلاتش هم تغییر میکند و معمولا پسران بعد از بلوغ فکری دنبال یک رابطه قوی میگردند که چیزی که من میبینم خیلی از پسران بعد از 30 سالگی به بلوغ فکری میرسند تازه پخته میشوند و دستشون به دهنشون میرسه. لطفا با پسران سالم ازدواج کنید پسری که اهل دختر بازی نباشه اهل عرق خوری و دود و دم و مواد و عیاشی و رفیق بازی نباشد بی خودی با کنجکاوی زندگی خودتون را خراب نکنید با پسر سالم ازدواج کنید و دور پسرای به اصطلاح لاشی را خط بکشید به خودتون صدمه نزنید من خودم دختر هستم میدونم در دوران نوجوانی و جوانی اینجور پسران جذابیت خاصی برای بخش زیادی از دختران نوجوان و جوان دارند ولی این ها زود گذر هست و همین احساس افتخار چهار سال بعد به احساس حقارت تبدیل میشه و احساس حقارت و کوچکی میکنید که چرا با همچین پسری وارد رابطه شدید و ازدواج کردید. با پسری ازدواج کنید که هدف داشته باشه اینم بگم پسرا معمولا دنبال دختری هستند که 6 یا 7 سال ازشون کوچکتر باشه این در فرهنگ ما جا افتاده چرا که معمولا پسرا در سنین بالاتری به بلوغ فکری میرسند و تازه از آب و گل درمیان و از عهده اداره یک زندگی بر میایند پس با روابط ناپایدار لگد به بخت خودتون نزنید که فردا احساس پشیمونی کنید. هر کشوری فرهنگ خودش را دارد فرهنگ کشور ما هم چنین هست فرهنگ ما با فرهنگ چین و هند و روسیه و آمریکا و فرانسه و عربستان یکی نیست ما باید براساس واقعیت های جامعه تصمیم بگیریم.

    1. مریم عسگرافشاری می گوید

      من متولد شهریور ۶۴ هستم. وحید متولد بهمن ۵۹. تفاوت سنی مون خیلی خوبه. از سال ۹۰ وقتی توی دانشگاه آشنا شدیم میومد خونه ما توی خاورشهر. بعد هم توی پارک مهرشهر کرج ارتباطمون قوی‌تر شد و یه چیزایی از پارک شروع شد. بعدش با هم توی یه خونه زندگی کردیم. بخاطر مصرف روانگردان و الکل و چون بکارت نداشتم راحت ارتباط جنسی برقرار کردیم. هنوز توی یه خونه هستیم و الان بچه مون آرشا ۴ سال و نیمشه. هردومون بخاطر پول با کسای دیگه بودیم اما همدیگرو ول نکردیم و بخاطر اینکه پولدار بشیم من با پسر و مردای پولدار و وحید با زن و دخترای پولدار دوست شدیم. زندگی خوب و شاهانه و لاکچری حق ماس. خیلی بهم احترام میزاریم و بهم علاقه مندیم.آرشا باعث شد بیشتر بهم وفادار بمونیم. فقط اسم من توی شناسنامه وحید و اسم وحید توی شناسنامه من نیست. مشکل الان همینه. خانواده هامون هم همه چی رو قبول دارن و جزو فرهنگ هر دو خانواده هستش. احساس حقارت نداریم و برامون افتخاره. فاطمه تو با اونایی که نوشتی زندگی کن. انگار ما نوجوان بودیم و هستیم و دزدی کردیم. ما تصمیممون این بوده. هرکی یه فرهنگی داره. تو هم خوبه به مردم کشورت احترام بزاری.

  4. ستاره می گوید

    امروزه دختر پسران نوجوان و جوان برای حفظ بکارت بیشتر به رابطه جنسی غیر واژنی روی میاورند رابطه تخفیذ که در اصطلاح بهش لاپایی میگن یا رابطه مقعدی و غیره بخشی از روابط رایج هست. این نوع روابط درسته به بکارت آسیب نمیزند ولی باعث انتقال بیماری های مقاربتی میشود و پسران و دختران زیادی دچار بیماری اچ پی وی میشوند و مجبور میشوند زگیل تناسلی خود را درمان کنند و حتی برخی به سرطان دهان و حلق و حنجره دچار میشوند و هم آبروی خودشان و هم آبروی خانوادشان به خطر میفتد. متاسفانه در کشور ما هیچ آگاه سازی صورت نگرفته است و خانواده ها هم ازش بی خبر هستند و این روابط بین دختران و پسران 18 تا 24 شدت گرفته است و چون فرد در این رابطه از حفظ بکارتش آگاه هست بنابراین راحت تر تن به این نوع روابط میدهد. متاسفانه مصرف دخانیات و مشروبات الکی و مواد مخدر نظیر گل در بین نوجوانان و جوانان ایرانی رایج گردیده است و خانواده ها هم هیچ اطلاعی از این موضوع ندارند. بهتره خانواده ها روابط صمیمی تری با فرزندانشان داشته باشند و با صمیمیت از رابطه فرزنداشان با دوستانشان آگاه شوند چه ایرادی دارد پدر یا مادر به پسر یا دختر خود بگه تا حالا عاشق شدی یا از کسی خوشت آمده به من بگو بهت کمک میکنم چه ایرادی داره راجب دوستان فرزندشان از فرزندشان بپرسند یا نظر دوستان فرزندشان را راجب فرزندشان بدانند این ها خیلی کمک میکند. هرچه خانواده ها با فرزندانشان رابطه عاطفی و دوستانه عمیق تری برقرار کنند امکان اینکه فرزندشان به رابطه جنسی قبل از ازدواج روی بیاورد یا اینکه به مواد مخدر و مشروبات الکی روی بیاورد کمتر میشود.

    1. مریم عسگرافشاری می گوید

      تو چقد خوش خیالی. وقت آشناییمون من پدر و مادر نداشتم. مادر و پدر وحید معتاد بودن. چون با مردا رابطه داشتم داداشم منو کتک میزد. زنداداشم اذیتم می‌کرد. نمیخواستن فرهنگ زندگبپی و آزادی رو قبول کنن. اما وقتی بچه دار شدم همه قبول کردن منو همینطوری قبول کنن. کسی با رابطه جنسی مریضی نمی‌گیره. اینا توهم ذهن بیمار بعضی هاس. زگیل دارم کای از کسی نگرفتم.

  5. ناشناس می گوید

    به نظرم نرماله سکست با یکی دیگه ازدواجت با یکی دیگه حتی اگه چندین بار باشه خیلی ها می کنن!

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0