تغییر رفتار کودک، روش های تغییر و اصلاح

وقتی فرزند شما بدرفتاری می کند، طبیعی است که بخواهید برای تغییر رفتار کودک اقدام کنید. این تغییر رفتار بخشی از فرزندپروری موثر است. شما می خواهید رفتارهای نادرست را در اسرع وقت متوقف کنید. این موضوع می تواند فقط خسته کننده و استرس زا باشد. والدین اغلب در دام این می افتند که بیشتر توجه خود را بر روی رفتار نادرست متمرکز کنند. اما نکته اینجاست که باید برای پاسخ دادن به رفتار خوب فرزندانتان انرژی بیشتری بگذارید. وقتی استراتژی های خوبی برای انجام این کار دارید، مدیریت و جلوگیری از رفتار نادرست بسیار آسان تر خواهد بود. پس ما باشما هستیم تا این استراتژی ها را آموزش دهیم.

تفکر خود را به گونه ای تنظیم کنید که زندگی خانوادگی حول محور رفتارهای مثبت بچرخد و تبدیل به نیمه پر لیوان خانواده شوید.

رفتار مثبت چیست؟

رفتار مثبت می تواند چیزهای واضحی مانند کمک به کارهای خانه باشد. اما همچنین می تواند چیزهایی باشد که مورد توجه قرار نگیرد. به عنوان مثال، زمانی که کودک شما آرام در اتاق خود بازی می کند یا زمانی که شام ​​خود را بدون هیاهو می خورد.

نمونه هایی از رفتار مثبت برای تغییر رفتار کودک

اینها چند مورد از رفتارهایی است که والدین معمولاً می خواهند در کودکان تشویق کنند:

  • استفاده از آداب
  • خوب بازی کردن با بچه های دیگر، اشتراک گذاری و نوبت و اجازه گرفتن
  • با دیگران مهربانانه صحبت کردن
  • حل و فصل موثر تعارضات (بدون توسل به دعوا، بد نامی یا عصبانیت)
  • استفاده موفقیت آمیز از توالت
  • رفتارهای مسئولانه در زمان نمایش مانند پیروی از قوانین و بسته بندی وسایل در صورت درخواست
  • تمیز کردن اسباب بازی ها یا مرتب کردن اتاق خواب
  • کمک به کارهای خانه
  • بی سر و صدا به تنهایی بازی کردن
  • تنهایی خوابیدن یا در طول شب در رختخواب خود ماندن
  • خوردن بدون سر و صدای شام
  • حفظ کردن آرامش در زمان ناامیدی
  • بازی آرام با دیگران

البته این لیست همه چیز را در بر نمی گیرد. ممکن است به ایجاد یک «لیست خواسته» منحصر به فرد از رفتارهایی که می خواهید در فرزندانتان تشویق کنید کمک کند. این می تواند به شما یادآوری کند که به طور خاص به چه رفتارهایی توجه کنید.

قدرت توجه شما برای تغییر رفتار کودک

قبل از اینکه راه‌هایی را برای توجه و پاسخ به رفتارهای مثبت بررسی کنیم، بیایید محرک اصلی بدرفتاری در کودکان را درک کنیم: محرک اصلی این رفتار میل به توجه شماست. وقتی بچه ها بدرفتاری می کنند، والدین اغلب با احساسات پاسخ می دهند. کودکان می دانند چگونه رفتار کنند که توجه کامل و متمرکز شما را دریافت کنند که این پاسخ شما گاهاٌ می تواند رفتار تندی از جانب شما باشد. احتمالاً هنگام صحبت کردن با آنها تماس چشمی مستقیم برقرار می کنید، آنها را لمس می کنید و نام آنها را زیاد می گویید. این پاسخ باعث می شود آنها احساس کنند که مرکز دنیای شما هستند، بنابراین آنها می خواهند بارها و بارها به این دسترسی مستقیم به توجه شما مراجعه کنند.

شما تصور می کنید که توجه شما در زمانی که بچه هایتان را نادیده می گیرید به اندازه توجه شما وقتی که به آنها می گویید خوب هستند لذت بخش نیست، اما این کاملاً درست نیست. بسیاری از بچه‌ها وقتی تمام توجه شما به آن‌ها متمرکز می‌شود، احساس اهمیت می‌کنند و وقتی که سرشان فریاد می‌زنید، به همان اندازه وقتی که در حال گذراندن اوقات خوشی هستید، این احساس را پیدا می‌کنند. احتمالاً وقتی فرزندتان بدرفتاری می کند احساساتی تر خواهید شد و این قدرت توجه شما را بیشتر می کند.

چگونه به رفتار خوب پاداش دهیم

پاداش برای رفتار مثبت باید متنوع و هیجان انگیز باشد. اگر همیشه یک چیز را ارائه دهید، ارزش خود را از دست خواهد داد، بنابراین مطمئن شوید که هر بار پاسخ و پاداش متفاوتی می دهید.

در اینجا برخی از ایده های برتر ما برای نحوه پاداش دادن به رفتار مثبت آورده شده است.

  1. ستایش کردن به فرزندان شما کمک می کند تا دقیقاً نوع رفتاری را که می خواهید بیشتر ببینید را درک کنند. این ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، راحت‌تر می‌شود.
  2. به آسانی خود رفتار را توصیف کنید، نه کودک را. به عنوان مثال، ممکن است بگویید، “کار خوبی انجام دادید که بلافاصله پلی استیشن را خاموش کردید!” به جای گفتن “دختر خوب”.
  3. تمجید خود را خاص، احساسی و هیجان زده نگه دارید. تماس چشمی برقرار کنید و برای تقویت بیشتر آنها را ببوسید یا در آغوش بگیرید.

پاداش ها فیزیکی

پاداش های قابل لمس واقعاً در حمایت از رفتار مثبت مؤثر هستند. شما ممکن است با دادن یک رفتار فیزیکی به کودک خود مانند یک اسباب بازی، پاداش دادن به کل خانواده یا با گذاشتن یک برچسب روی نمودار رفتار خوب، به رفتار مثبت کودک پاداش دهید. این رشوه نیست. “اگر X را انجام دهید، X دریافت خواهید کرد”. برای حفظ ماهیت غیرقابل پیش‌بینی و هیجان‌انگیز رفتار مثبت، به عنوان یک سورپرایز، جوایزی ارائه دهید. اگر خیلی وقت‌ها پاداش می‌دهید، بچه‌ها انتظار آن‌ها را دارند، بنابراین همیشه به این جایزه متوسل نشوید و به ندرت از آن استفاده کنید. (آموزش تنبیه و تشویق کودکان)

محبت جسمانی برای تغییر رفتار کودک

چه در آغوش گرفتن، چه بوسه، یا دست دادن و در کل محبت فیزیکی یک راه عالی برای تأیید رفتار مثبت است. این جرکات اگر با تحسین و تمجید همراه باشند تاثیر بیشتری دارند.

گذاشتن زمان با کیفیت برای تغییر رفتار کودک

زمان با کیفیت مهم ترین و مؤثرترین روشی است که می توانید به رفتار خوب فرزندتان پاداش دهید. زمان با کیفیت یک زبان اصلی عشق برای کودکان است و به همین دلیل است که آنها به شدت توجه شما را می خواهند. می‌توانید زمانی که آرام بازی می‌کنند، کتاب مورد علاقه‌شان را بخوانید یا توپ را به اطراف بکوبید، می‌توانید به بازی آنها بپیوندید. گذراندن زمان با کیفیت با فرزندانتان به هر حال کار خوبی است، نه فقط زمانی که به آنها پاداش می دهید. زمان کوتاه اما مکرر (حتی فقط پنج دقیقه در روز) به کودکان کمک می کند تا نیازهای توجه خود را برآورده کنند و رابطه مثبتی با شما ایجاد می کند. و زمان با کیفیت مکرر نیز به توسعه مهارت های اجتماعی آنها کمک می کند.

احترام گذاشتن و تاثیر آن در تغییر رفتار کودک

احترام گذاشتن ارتباطی با سن و سال ندارد و همه افراد در هر سنی که باشند لایق احترامند. اگر از اینکه کودکان به شما یا دیگران احترام نمی گذارد ناراحت هستید باید بدانید که شما با احترام گذاشتند به دیگران به کودکان خود یاد می دهید که آنها هم باید به دیگران احترام بگذارند. برای آموزش دادن احترام باید ابتدا از احترام گذاشتن به فرزند خود شروع کنید.

شما می توانید برای تغییر و اصلاح رفتار کودک خود با روانشناس خوب ما در این زمینه در ارتباط باشید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0