حسادت در کودکان، برخورد با بچه حسود

حسادت یک واکنش دفاعی پیچیده است که ممکن است زمانی ایجاد شود که فرد تهدیدی برای یک شی یا رابطه با ارزش احساس کند. حسادت در کودکان معمولاً زمانی به وجود می آید که عشق و محبت والدین با آمدن خواهر یا برادر جدید تقسیم شود. به طور شگفت انگیزی، حسادت در کودکان معمولاً بیشتر با مادر مرتبط است، زیرا بسیاری از کودکان خردسال تمایل بیشتری به مادر دارند.

حسادت یک احساس رایج در کودکان است، اگرچه یکی از ناخوشایندترین احساساتی است که ممکن است تجربه کنند. این احساسات ناشی از ترس از دست دادن عشق و توجه والدین و مراقبانشان است. همچنین ممکن است باعث عصبانیت، اضطراب یا رنجش نسبت به سایر خواهر و برادرها شود. علاوه بر این، کودکان ممکن است در صورت حسادت به خواهر یا برادر یا دوست خود، مکرراً با هم اختلاف یا دعوا داشته باشند.

این مقاله از مرکز روانشناسی ذهن آرا را بخوانید تا با اشتباهات رایج والدینی که ممکن است منجر به حسادت در کودکان شود و نحوه برخورد با آنها آشنا شوید.

اشتباهات والدینی که باعث حسادت در کودکان می شود

رفتار والدین می تواند محرک حسادت در دوران کودکی باشد. به عنوان مثال، کودکان اغلب مشتاق تحت تاثیر قرار دادن و جلب توجه بیشتر والدین خود هستند. اگر والدین همیشه به یک کودک بیشتر از دیگران توجه کنند، کودک می تواند به تدریج حسادت کند.

1. نوازش بیش از حد

اگر کودک را با نوازش بیش از حد لوس کنید، ممکن است در خانه احساس شکست ناپذیری کند. هنگامی که یک کودک جدید وارد خانواده می شود یا با دوست قدرتمندتر از آنها روبرو می شود، احساس ناامنی می کند. کودکان ممکن است نوزاد یا دوست را دلیل این ناامنی بدانند. آنها ممکن است زمانی که توجه لازم را دریافت نکنند، دچار افسردگی شوند و ممکن است در آینده دچار عقده های پست تر شوند.

2. محافظت بیش از حد

محافظت بیش از حد از کودک و سپس رها کردن او در یک روز به این معنی است که شما ناگهان او را در بیابان رها می کنید. آنها ممکن است محتاط، ترسو و خجالتی شوند و با دیدن یک بچه با اعتماد به نفس به حسادت منجر شوند.

3. فرزندپروری مستبدانه

کنترل بیش از حد نیز یکی دیگر از اشتباهات والدین است که باعث افزایش حسادت در کودکان می شود. تنظیم قوانین و مقررات سخت گیرانه بدون توضیح علت، کودک را تحت تأثیر قرار می دهد. آنها با کمبود اعتماد به نفس رشد می کنند و نسبت به خواهر و برادر یا دوستان خود احساس لیاقت کمتری می کنند.

4. مقایسه با دیگران

یکی دیگر از اشتباهات خطرناک والدین، مقایسه فرزندان خود با یکدیگر است. مقایسه تنها می تواند منجر به حسادت، رقابت و عدم اعتماد به نفس شود.

5. ایجاد رقابت ناسالم

وادار کردن کودکان به انجام همان فعالیت و مقایسه نتایج آنها باعث ایجاد رقابت ناسالم در بین آنها می شود. ممکن است یکی از کودکان مهارت کمتری نسبت به دیگری داشته باشد، اما اصرار بر انجام یک فعالیت مشابه با دقت مشابه ممکن است اشتباه باشد و منجر به حسادت شود.

6. ترتیب تولد

گاهی اوقات ممکن است والدین بر اساس ترتیب تولد کودک به او توجه بیشتری نشان دهند. به عنوان مثال، خواهر یا برادر اول ممکن است به خواهر یا برادر تازه متولد شده خود حسادت کنند وقتی می بینند که والدین توجه بیشتری به آنها دارند. با آمدن نوزاد، کودکان بزرگتر ممکن است احساس خلع شدن از تخت خود کنند، که می تواند منجر به حسادت شود.

نشانه های حسادت در کودکی و بزرگسالی

در دوران کودکی، زمانی که فرزندانتان در حال بازی با یکدیگر هستند، ممکن است متوجه علائم حسادت شوید. آنقدر رایج است که کودک حسود ممکن است کودک دیگر را بزند و طوری رفتار کند که انگار فقط یک بازی است.

علائم رایج حسادت در بزرگسالان و کودکان ممکن است شامل موارد باشد:

  • شکایت های نادرست از شخصی که به آنها حسادت می کنند
  • خشم
  • اضطراب
  • هوشیاری بیش از حد
  • رفتار مالکانه
  • حساسیت بیش از حد
  • ممکن است زمانی که دیگران تعریف و تمجیدهای خوبی دریافت می کنند، عصبانی یا بی حوصله شود یا حتی از موقعیت خارج شود.
  • درک نادرست از نیات دیگران
  • قلدری دیگران
  • ممکن است توضیح دهد که دستاوردهای دیگران بدون تلاش است
  • ممکن است از فردی که به او حسادت می‌کنند کپی کنند، اما از او دوری کنند

در بزرگسالی، حسادت آشکارتر است زیرا آنها در مورد دیگری صحبت می کنند و مانع پیشرفت او می شوند. حسادت می تواند روابط بزرگسالان را مختل کند و بسیاری از آنها ممکن است در زندگی خود احساس خوشبختی نکنند. ترس و اضطراب انباشته شده در طول سال ها ممکن است خطر ابتلا به برخی اختلالات روانی را افزایش دهد.

اقداماتی برای مقابله با حسادت در کودکان

قبل از پرداختن به حسادت در فرزندتان، مطمئن شوید که خود شما به خواهر و برادر، دوستان، همسایگان یا هیچ کس دیگری حسادت نمی کنید. تا زمانی که حسادت را از سیستم خود حذف نکنید، نمی توانید به طور موثر با حسادت در فرزند خود مقابله کنید. در اینجا راه های مقابله با حسادت در کودکان آورده شده است. البته بهترین راه برای درمان حسادت مراجعه به یک روانشناس یا مشاور خود در زمینه درمان حسادت است.

۱- حسادت را به جاه طلبی تبدیل کنید

منحرف کردن حسادت فرزندتان به یک کانال مثبت، راهی عالی برای کاهش احساسات منفی اوست. به عنوان مثال، اگر فرزند شما به دلیل دریافت نمرات خوب دوستش ناراحت است، ممکن است او را تشویق کنید و انگیزه دهید که سخت تر درس بخواند و نمرات بهتری کسب کند. هنگامی که فرزند شما در تلاش برای درس خواندن گرفتار شود، روی این که چگونه از کسی پیشی بگیرد تمرکز نمی کند. آنها تمرکز خود را روی کارگردانی خود می گذارند.

2. به فرزندتان گوش کنید

در بیشتر موارد، رفتار حسادت آمیز ریشه در اعماق درون دارد. کودکان یک موضوع یا نگرانی خاصی پشت چنین رفتاری دارند. با فرزندتان صحبت کنید و دلیل حسادت او به یک فرد خاص را بدانید و سپس به او گوش دهید. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که کودک شما عزت نفس و اعتماد به نفس پایین تری داشته باشد. آنها ممکن است به اندازه کافی در مورد جنبه های مثبت خود مطمئن نباشند، که ممکن است باعث شود نسبت به شخص دیگری حسادت نشان دهند.

3. از آثار کلاسیک برای فرزندتان بخوانید

داستان‌ها و افسانه‌های کلاسیک پیام‌های اخلاقی زیادی در زیر خود دارند، و حتی اگر روی آن‌ها تأکید نکنید، فرزندتان در مراحل حیاتی رشد خود از آن‌ها یاد می‌گیرد. مطالعه قبل از خواب را به یک برنامه روزمره تبدیل کنید. کتاب‌های بیشتری با اخلاقیات به فرزندتان بدهید که در مورد ویژگی‌هایی مانند مفید بودن، مراقبت و داشتن نیت خوب صحبت می‌کنند. این به کودک شما کمک می کند تا بفهمد کاری که انجام می دهد درست نیست.

4. با استفاده از مثال توضیح دهید

یکی دیگر از ترفندهای عالی برای تأکید بر اهمیت داشتن احساسات مثبت نسبت به همه، این است که خود را به عنوان یک الگو قرار دهید. دیگران را به خاطر حس شوخ طبعی، رفتار خوب یا هر ویژگی دیگری که ممکن است داشته باشند، تعریف کنید. در چنین تعریف هایی در مقابل فرزندتان آزاده باشید.

5. اهمیت اشتراک گذاری را به فرزندتان بیاموزید

کودکان تمایل دارند بدون دلیل از سایر کودکان کینه ای بگیرند. اگر اینطور است، اهمیت به اشتراک گذاری و مراقبت را به کودک خود بیاموزید. به اشتراک گذاری به آنها کمک می کند تا هرگونه ناامنی را از بین ببرند. دیر یا زود، خواهید دید که فرزندتان از همراهی با کودکی که زمانی به او حسادت می‌کرد لذت می‌برد.

۶- فرزندتان را دوست داشته باشید

ما نمی گوییم شما فرزندتان را دوست ندارید. در عوض، ما تأکید می کنیم که آنها به تمام عشق و محبتی که می توانند در این مرحله از زندگی خود داشته باشند نیاز دارند. مهم نیست که دلیل آن چیست، راهنمایی والدین، همراه با عشق و مراقبت، همیشه می تواند همه چیز را اصلاح کند.

7. از مقایسه خودداری کنید

یک کودک را با دیگری مقایسه نکنید، زیرا باعث بی ارزش شدن آنها می شود. این مقایسه‌ها باعث می‌شود بچه‌ها به این نتیجه برسند که «تو او را بیشتر از من دوست داری» یا «فکر می‌کنی آنها بهتر هستند». هرگز تکالیف مدرسه، کارنامه و نمرات آزمون یک کودک را با خواهر و برادر یا دوستانش مقایسه نکنید. آنها به فرزند شما کمک نمی کنند تا بیشتر کار کند. در عوض، کینه را در آنها دامن می زنند.

8. در هر کودک یک قدرت منحصر به فرد ایجاد کنید

هر کودکی دوست دارد از والدین در مورد نقاط قوت خود بشنود. صحبت در مورد آن قدرت خاص، عزت نفس آنها را تقویت می کند. بهترین کار این است که قدرت منحصربفردی را در علایق و خلق و خوی هر کودک تقویت کنید.

9. رفتار تعاونی و همکاری را تقویت کنید

مقابله با حسادت در کودکان

این یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن حسادت در کودکان است. آنها را طوری آموزش دهید که از یکدیگر حمایت کنند. به آنها لحظاتی را برای اشتراک گذاری، کمک و همکاری با یکدیگر اختصاص دهید و برای تلاش های آنها ارزش قائل شوید. آنها این رفتارها را تکرار خواهند کرد، زیرا متوجه می شوند که شما می خواهید چنین باشد.

بنابراین اگر متوجه شدید که فرزندتان به نمرات خوب همکلاسی‌اش حسادت می‌کند یا به این دلیل که برادر بزرگش به تازگی دوچرخه‌ای جدید دریافت کرده است، با فرزندتان بنشینید و مواردی را که در زندگی به چیزی دست یافته و برای آن جایزه دریافت کرده‌اند را به او یادآوری کنید. مشارکت نزدیک شما برای آنها تفاوت بزرگی ایجاد می کند.

حسادت در کودکان یک احساس رایج است، به ویژه در کودکانی که خواهر و برادر دارند. فرزندان مجرد نیز می توانند به دوستان یا پسرعموهای خود حسادت کنند. ممکن است توجه فرزندتان را به سمت احساسات مثبت منحرف کنید. همچنین اگر چیزهایی از دست شما خارج شده است، ممکن است به دنبال کمک متخصص باشید. نادیده گرفتن و نادیده گرفتن حسادت می تواند بر سلامت روانی در آینده تأثیر منفی بگذارد.

4.3/5 - (3 امتیاز)
منبع momjunction
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0