مشاوره کودکان لجباز، علائم لجبازی

خلق و خو چیزی است که ما با آن متولد می شویم. این خلق و خو زمینه ساز ویژگی های بعدی هستند. اگر فرزند شما لجباز است، باید بفهمید که شما تنها نیستید که بچه لجبازی دارید یا در جست و جوی مشاوره کودکان لجباز تنها نیستید. بسیاری از والدین فرزندان لجبازی دارند. وقتی بچه ها خیلی کوچک هستند اشکالی ندارد. اما روشی که با کودک لجباز خود رفتار می کنید، تفاوت بزرگی را در نوع بزرگسالی آنها ایجاد می کند. مرحله نوپایی و مرحله نوجوانی سخت ترین مراحل در نظر گرفته می شوند.

درک این نکته حائز اهمیت است که لجبازی بخشی از شخصیت برخی از کودکان است در حالی که در برخی دیگر، وسیله ای است برای نمایش خود یا استرس و یا حتی عدم داشتن مهارت های ارتباطی و هیجانی. بنابراین، این وظیفه شماست که به کودک خود راه های مختلفی را آموزش دهید که از طریق آنها بتوانند استرس خود را کنترل کنند و احساسات خود را بیان کند.

ویژگی های کودکان لجباز

فقط به این دلیل که کودک شما در مورد خواسته های خود پافشاری می کند، او را لجباز نمی کند. مرز باریکی بین مصمم بودن و لجبازی وجود دارد. در اینجا برخی از ویژگی های رفتار لجبازانه وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

ویژگی های بچه های لجباز

  • کودکان لجباز می‌خواهند شنیده شوند و انتظار دارند که مورد تایید قرار بگیرند، که باعث می‌شود اغلب توجه شما را جلب کنند.
  • آنها تمایل به مستقل بودن و پرحاشیه بودن دارند.
  • ممکن است سخت باشد که آنها را به یک روال عادی مجبور کنید، زیرا آنها با اراده آزاد هستند.
  • آنها ممکن است به طور مکرر کج خلقی داشته باشند.
  • آنها ویژگی های رهبری را نشان می دهند و حتی می توانند رئیس به نظر برسند.
  • آنها تمایل دارند هر کاری را با سرعت خود انجام دهند.

مشاوره کودکان لجباز

برای برخورد صحیح با فرزند لجباز خود، ابتدا مهم است که بفهمید چرا آنها اینگونه هستند و چه چیزی آنها را اینگونه می کند. مصمم بودن فرزند شما یک چیز است و لجبازی یک چیز دیگر. قاطعیت به عنوان «استحکام هدف» تعریف می‌شود، در حالی که لجبازی «امتناع از تغییر فکر، رفتار یا عمل تحت هر گونه فشار خارجی» است. اما این رفتار را می توان به سمت یک فرد خوب هدایت کرد.

چگونه با بچه های لجباز رفتار کنیم؟

نوزادان، کودکان نوپا، نوجوانان – لجبازی می تواند در هر سنی ظاهر شود و سپس تا بزرگسالی ادامه یابد. به عنوان والدین، مهم است که راه‌هایی برای رفتار با کودک لجباز خود بیابید، به گونه‌ای که بتوانید رفتار او را بدون استرس محدود کنید. در اینجا چند تکنیک برای برخورد با کودک لجباز وجود دارد:

چگونه با بچه های لجباز رفتار کنیم؟

1. بحث نکنید

کودکان لجباز همیشه آماده مشاجره هستند. بنابراین، این فرصت را به آنها ندهید. درعوض، به حرف های فرزندتان گوش فرا دهید و آن را به جای بحث و جدل به یک گفتگو دعوت کنید. وقتی نشان می‌دهید که آماده گوش دادن به داستان آن‌ها هستید، این باعث می‌شود که آنها نیز به آنچه شما برای گفتن دارید گوش دهند.

2. یک ارتباط خوب ایجاد کنید

فرزندتان را به انجام کاری که نمی خواهد مجبور نکنید. این فقط آنها را سرکش تر می کند و آنها دقیقاً کاری را انجام می دهند که قرار نیست انجام دهند. بنابراین، اگر می خواهید فرزندتان تماشای تلویزیون را متوقف کند و به جای آن تکالیف خود را انجام دهد، سعی کنید مدتی با او تلویزیون تماشا کنید. این باعث ایجاد رفاقت می‌شود و پس از مدت کوتاهی، می‌توانید از فرزندتان بپرسید که آیا می‌خواهد تکالیف خود را انجام دهد.

3. چند انتخاب ارائه دهید

گفتن اینکه چه کاری انجام دهد، راه مطمئنی برای شعله ور کردن رگه های سرکشی در یک کودک لجباز است است. در عوض، گزینه‌هایی را به آن‌ها پیشنهاد دهید تا از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنند، این کار باعث می‌شود آنها احساس کنند که بر زندگی خود کنترل دارند و می‌توانند به طور مستقل تصمیم بگیرند که دوست دارند چه کار کنند. انتخاب ها را محدود نگه دارید تا فرزندتان گیج نشود و فقط دو یا سه گزینه ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر قرار است اتاق خود را تمیز کنند، از آنها بپرسید که آیا می‌خواهند ابتدا با تخت یا کمد شروع کنند به جای اینکه بگویند «از کجا می‌خواهی شروع کنی؟»

4. پا در کفش های فرزندتان بگذارید

از دیدگاه فرزندتان به موضوع مورد نظر نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که چرا این گونه رفتار می کند. اگر قول داده اید که آنها را به پارک ببرید اما به دلیل بد شدن هوا نپذیرفتید، باید به آنها توضیح دهید که چرا نمی توانید به قول خود عمل کنید. فرزند شما آن را فقط به عنوان یک وعده شکست خورده می بیند، اما با توضیح اینکه چرا نمی توانید بیرون بروید و با تعیین تاریخ بعدی برای گردش، می توانید وضعیت را نجات دهید.

5. حفظ آرامش در خانه

اطمینان حاصل کنید که خانه شما مکانی است که کودک شما همیشه در آن احساس شادی، راحتی و امنیت کند. همانطور که بچه ها از مشاهده یاد می گیرند، در خانه با همه افراد به خصوص همسرتان مودب باشید. آنها احتمالاً آنچه را که می بینند تقلید می کنند، بنابراین ضروری است که آرامش خود را حفظ کنید و از بحث و جدل و همچنین توهین در مقابل کودک اجتناب کنید.

6. مهارت های مذاکره خود را تقویت کنید

کودکان لجباز وقتی چیزی را درخواست می کنند، به سختی می توانند یک امتناع صریح را تحمل کنند. بنابراین، در عوض، سعی کنید به جای وضع قانون، با آنها مذاکره کنید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما اصرار دارد به دو داستان قبل از خواب گوش دهد، با دستیابی به توافقی که می‌تواند داستانی را برای امشب و داستانی دیگر را برای فردا انتخاب کند، از آن صحبت کنید.

7. رفتار مثبت را تقویت کنید

همیشه الگو باشید و نگرش مثبتی ارائه دهید. اگر از کلمات «نه»، «نمی‌توانم» یا «نمی‌خواهم» زیاد استفاده می‌کنید، احتمالاً فرزندتان نیز همین کار را می‌کند. به لجبازی فرزندتان به جای منفی بافی، با دیدی مثبت نگاه کنید. سعی کنید با پرسیدن سؤالاتی از فرزندتان که پاسخ «بله» یا «خیر» را به همراه دارد، از آن بازی بسازید. سؤالات خود را به گونه‌ای طرح‌ریزی کنید که بیشتر اوقات پاسخ «بله» باشد. این پیام را می فرستد که فرزند شما شنیده می شود و از او قدردانی می شود.

8. روال ها را توسعه دهید

پایبندی به برنامه های روزانه و همچنین برنامه های هفتگی می تواند به بهبود رفتار و همچنین عملکرد فرزند شما در مدرسه کمک کند. زمان خواب باید تعریف شود و باید به گونه ای باشد که استراحت کافی برای کودک شما فراهم کند. کم خوابی و خستگی می تواند منجر به مشکلات رفتاری در کودکان سه تا دوازده ساله شود.

9. قوانین و عواقب را روشن کنید

کودکان لجباز برای رشد به قوانین و مقررات نیاز دارند. بنابراین، مرزها را تعیین کنید و انتظارات خود را در یک جلسه خانوادگی روشن کنید. از فرزندتان بخواهید که در مورد پیامدهای آن و همچنین دیدگاه او در مورد هر یک از این موارد، نظرات خود را ارائه دهد. سازگاری مهم است، اما این به سختی ترجمه نمی شود. مهم است که در مواقعی انعطاف پذیر باشید، مانند زمانی که در تعطیلات هستید یا در مواقعی که فرزندتان رفتاری مثال زدنی از خود نشان می دهد. این به آنها می‌رساند که پیروی از قوانین نیز می‌تواند پاداش‌بخش باشد و هدف آن خفه‌کننده نیست.

مشکلات با یک کودک لجباز

تربیت کودک لجباز کار آسانی نیست. اگر سریع راه حلی پیدا نکنید، هر چیز کوچکی می تواند تبدیل به یک مبارزه بزرگ شود. ممکن است با اطلاعات زیادی در مورد نحوه کنترل رفتار لجباز کودکان مواجه شده باشید، اما هر روز یک چالش جدید است. تنبیه یک کودک لجباز ممکن است در همه موارد بهترین راه حل نباشد و یافتن راه حل ممکن است موثرتر باشد.

مشکلات کودکان لجباز – مشاوره کودکان لجباز

خورندگان ایراد گیر

بیشتر کودکان در مورد غذا و وعده‌های غذایی می‌توانند دمدمی مزاج باشند، بخصوص کودکان لجباز. زیرک بودن در اینجا می تواند مفید باشد! سعی کنید قسمت های کوچکی از غذاها ی مختلف را برای کودک خود سرو کنید و به او اجازه دهید انتخاب کند که از چه چیزی بیشتر می خواهد بخورد. همچنین می توانید سعی کنید با تهیه دستور العمل های خلاقانه با مواد سالم، غذا را جالب کنید. همچنین، سعی کنید کودک خود را در کارهای مربوط به غذا مانند چیدن سفره درگیر کنید. پاداش دادن به آنها مانند یک دسر مورد علاقه برای تمام کردن وعده های غذایی آنها نیز می تواند همه چیز را سریعتر صاف کند.

مشکل مشق شب

آیا فرزند شما در انجام تکالیف محوله مشکل دارد؟ یا برعکس از مقداری که باید بنویسد یا یاد بگیرد بیشتر وقت می گذارد و به اصطلاح غرق شده است. اگر اینطور به نظر می رسد، می توانید تکالیف را به قطعات کوتاه تری تقسیم کنید تا در مرحله تکمیل شود. استراحت های کوتاه در این بین ممکن است سریعتر از یک نشستن انجام شود. گزینه دیگر ترکیب آن با فعالیت دیگری است. به عنوان مثال، یادگیری املا را می توان در حالی انجام داد که شما در حال آبیاری باغ هستید و کودکتان به شما کمک می کند.

نبردهای کمد لباس

یکی از دلایل رایج اختلاف، هر بار که فرزند شما می خواهد چیزی بپوشد که برای موقعیت یا آب و هوای بیرون مناسب نیست، رخ می دهد. یکی از راه‌های کاهش اصطکاک این است که لباس‌های فرزندتان را مرتب کنید و هر دو هفته یکبار آنها را عوض کنید. همچنین، لباس های نامناسب فصل را کنار بگذارید، بنابراین یک دلیل کمتر برای درگیری وجود دارد. هر زمان که می خواهید فرزندتان لباس عوض کند، دو یا سه لباس مختلف بچینید و از او بخواهید که انتخاب کند. به این ترتیب آنها از تصمیم گیری خوشحال می شوند.

مبارزات قبل از خواب

با نزدیک شدن به زمان خواب، کودک شما شروع به دویدن می کند و سعی می کند آدرنالین را بالا ببرد، بنابراین به راحتی به خواب نمی رود. برای رفع مشکل، حدود 30 دقیقه قبل از اینکه چراغ خاموش شود، موسیقی آرام بخش را روشن کنید و نور را کم کنید. تلویزیون را خاموش کنید و از کودکتان بخواهید لباس خوابش را بپوشد. در اینجا با دادن گزینه انتخاب لباس خواب و پوشیدن آن یا کمک گرفتن از شما، از دعوا خودداری کنید. درست قبل از اینکه آنها را به سمت اتاق خواب ببرید، چند دقیقه با کودک خود ارتباط برقرار کنید و از آنها بپرسید که آیا چیزی برای گفتن در مورد روز خود دارند یا فقط یک سوال ساده مبنی بر اینکه روز خوب یا بد بوده است.

4/5 - (3 امتیاز)
منبع parenting.firstcry.com
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0