آلپرازولام، کاربردها و عوارض جانبی زاناکس

همه مواردی که باید مورد مصرف آلپرازولام بدانید

اگر اضطراب دارید، متخصص پزشکی شما ممکن است توصیه کند که یک داروی تجویزی به نام Xanax (زاناکس) مصرف کنید. زاناکس برای درمان شرایط زیر در بزرگسالان استفاده می شود:

جزئیات بیشتری از آلپرازولام

زاناکس متعلق به گروهی از داروها به نام بنزودیازپین است.زاناکس حاوی داروی فعال آلپرازولام است که یک ماده کنترل شده است. دولت فدرال مواد کنترل شده را تنظیم می کند زیرا مصرف آنها ممکن است برخی افراد را به سوء استفاده از داروها سوق دهد.

زاناکس به صورت قرص هایی عرضه می شود که از طریق دهان مصرف می کنید. این دارو به دو شکل موجود است: رهش فوری (زاناکس) و رهش طولانی (زاناکس). “رهاسازی فوری” به این معنی است که دارو پس از مصرف به سرعت در بدن شما آزاد می شود. “بازش طولانی” به این معنی است که دارو در طول زمان به آرامی در بدن شما آزاد می شود.

آیا زاناکس عوارض جانبی دارد؟

اکثر داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند که می تواند جدی یا خفیف باشد. زاناکس نیز ممکن است چنین عوارض جانبی ایجاد کند. برای اینکه ایده ای از آنچه ممکن است با زاناکس رخ دهد به شما ارائه دهیم، برخی از عوارض جانبی رایج تر این دارو را در زیر فهرست کرده ایم. به خاطر داشته باشید که ما همه عوارض جانبی بالقوه را درج نکرده ایم.!

برای اطلاعات کامل تر در مورد عوارض جانبی احتمالی زاناکس، می توانید با پزشک متخصص یا داروساز خود صحبت کنید. آنها همچنین ممکن است بتوانند نکاتی را در مورد چگونگی کمک به پیشگیری و کاهش عوارض جانبی توصیه کنند.

توجه: عوامل خاصی ممکن است بر عوارض جانبی دارو تأثیر بگذارد. این عوامل می تواند شامل شرایطی باشد که از دارو برای درمان استفاده می کنید، سایر بیماری هایی که ممکن است داشته باشید، سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید و سن شما.

عوارض جانبی خفیف:

برخی از عوارض جانبی خفیفی که زاناکس ممکن است ایجاد کند در زیر ذکر شده است. برای اطلاع از سایر عوارض جانبی خفیف دارو، پیشنهاد می کنیم با پزشک متخصص یا داروساز خود صحبت کنید. همچنین مراجعه به راهنمای دارویی برای زاناکس ممکن است مفید باشد.

عوارض جانبی خفیف زاناکس که در مطالعات گزارش شده است شامل موارد زیر است:

یبوست خشکی دهان احساس سبکی سر احساس تحریک پذیری افزایش یا کاهش اشتها بی اشتهایی خستگی (کمبود انرژی) تغییرات در میل جنسی شما، که ممکن است بیشتر یا کمتر از افزایش وزن یا کاهش وزن معمول باشد

عوارض جانبی خفیف بسیاری از داروها طی چند روز یا چند هفته از بین می روند. اما اگر متوجه شدید که عوارض جانبی شما را آزار می دهد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی

زاناکس ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند، اما این شایع نیست. اگر در حین مصرف زاناکس عوارض جانبی جدی ایجاد کردید، حتماً فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
عوارض جانبی جدی زاناکس که در مطالعات گزارش شده است شامل موارد زیر است:

احساس خواب‌آلودگی، که در صورت مشکلات تمرکز، یادگیری، یا تشنج حافظه می‌تواند خطرناک باشد (اگر به طور ناگهانی مصرف دارو را متوقف کنید) ضعف در ماهیچه‌هایی که برای صحبت کردن استفاده می‌کنید، که ممکن است باعث کندی گفتار یا فشار خون پایین شود*واکنش آلرژیک* هشدارهای جعبه‌ای :خطر آسیب جدی یا مرگ در صورت استفاده با مواد افیونی*خطر وابستگی و ترک*خطر سوء استفاده و اعتیاد*

افزایش یا کاهش وزن

افزایش یا کاهش وزن ممکن است با استفاده از زاناکس رخ دهد. تغییرات وزن یک عارضه جانبی رایج در مطالعات مربوط به این دارو بود.

به خاطر داشته باشید که تغییرات وزن یکی از علائم رایج اضطراب است که زاناکس برای درمان آن استفاده می شود. این امکان وجود دارد که در حین مصرف زاناکس وزن اضافه یا کاهش دهید زیرا اضطراب شما در حال کاهش است. تغییرات وزن ممکن است لزوماً به دلیل خود زاناکس اتفاق نیفتد.

نکاتی برای مدیریت

اگر نگران افزایش یا کاهش وزن با زاناکس هستید، با پزشک متخصص خود صحبت کنید. آنها می توانند راه های سالمی را برای مدیریت وزن به شما توصیه کنند.

فشار خون پایین

فشار خون پایین یکی از عوارض جانبی احتمالی مصرف زاناکس است. این وضعیت در مطالعات مربوط به دارو رایج بود. ممکن است هیچ علامتی از فشار خون پایین نداشته باشید. اما علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
تاری دید سرگیجه خستگی (کمبود انرژی) احساس سبکی سر از دست دادن هوشیاری حالت تهوع عرق کردن یا پوست لطیف

نکاتی برای مدیریت

اگر در حین مصرف زاناکس علائم فشار خون پایین داشتید، با پزشک متخصص خود صحبت کنید. آنها ممکن است به شما پیشنهاد کنند که فشار خون خود را به صورت دوره‌ای با دستگاه های خانگی بررسی کنید.

واکنش آلرژیک

بسیاری از داروها، از جمله زاناکس، می توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند. این عارضه جانبی پس از تکمیل مطالعات اولیه دارو گزارش شد.
علائمی که ممکن است با یک واکنش آلرژیک خفیف رخ دهد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارش پوست (گرم شدن موقت، قرمزی یا عمیق شدن رنگ پوست)

یک واکنش آلرژیک شدیدتر نیز ممکن است رخ دهد، اما این اتفاق نادر است. علائم یک واکنش آلرژیک شدید ممکن است شامل تورم دهان، زبان یا گلو باشد که می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. همچنین ممکن است تورم زیر پوست خود را تجربه کنید، اغلب در لب ها، پلک ها، دست ها یا پاها.

هشدارهای جعبه ای آلپرازولام

زاناکس اخطارهایی را از سازمان غذا و دارو (FDA) ارائه کرده است. هشدارهای جعبه ای روی برچسب دارو ظاهر می شود و شما را در مورد خطرات جدی احتمالی هشدار می دهد.

خطر آسیب جدی یا مرگ در صورت استفاده با مواد افیونی وجود دارد. استفاده از زاناکس و داروهای مخدر ممکن است عوارض جانبی شدیدی از جمله خواب‌آلودگی شدید و افسردگی تنفسی (تنفس کند یا ضعیف) ایجاد کند. سایر عوارض جانبی شدید عبارتند از کما و در برخی موارد مرگ.

نمونه‌هایی از اپیوئیدها عبارتند از اکسی کدون (Oxycontin، Roxicodone) و مورفین (Kadian، MS Contin).

خطر وابستگی و کناره گیری: ایجاد وابستگی فیزیکی با زاناکس امکان پذیر است. وابستگی به این معنی است که بدن شما به یک دارو عادت کرده و برای احساس طبیعی به دارو نیاز دارد.

اگر به طور ناگهانی مصرف زاناکس را قطع کنید، ممکن است علائم ترک داشته باشید. در برخی موارد، این می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم ترک زاناکس می تواند شامل موارد زیر باشد:

اضطراب، سرگیجه، توهمات (شنیدن یا دیدن چیزهایی که واقعاً وجود ندارند) سردرد یا سفتی عضلانی یا بی‌دردی تشنج، مشکلات گوارشی، مانند اسهال، حالت تهوع، استفراغ، یا از دست دادن اشتها

خطر سوء استفاده و اعتیاد: استفاده از زاناکس ممکن است منجر به سوء استفاده و اعتیاد شود. استفاده نادرست به معنای مصرف دارو به روشی متفاوت با توصیه پزشک متخصص به شما است. اعتیاد یعنی ادامه مصرف دارو حتی اگر به شما آسیب برساند. سوء استفاده و اعتیاد ممکن است به مصرف بیش از حد و در موارد نادر منجر به مرگ شود.

سوء استفاده و اعتیاد در مطالعات زاناکس گزارش نشده است. اما آنها با بنزودیازپین‌ها، که گروهی از داروهایی است که زاناکس به آن تعلق دارد، گزارش شده‌اند.

سوء استفاده و اعتیاد ممکن است عوارض جانبی مانندموارد پایین را داشته باشند:

اضطراب تاری دید سرگیجه احساس پرخاشگری، گیجی، بی جهت، یا تحریک پذیر، گفتار مبهم یا مشکل در تکلم، اختلال در تمرکز یا یادآوری چیزها افکار و رفتارهای خودکشی

نکاتی برای مدیریت

در اینجا چند نکته برای مدیریت اثرات ذکر شده در هشدارهای جعبه ای زاناکس آورده شده است. خطرات ناشی از مواد افیونی قبل از شروع درمان زاناکس، پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید مطلع کنید. اگر آنها به شما توصیه کنند که در حین استفاده از زاناکس از یک اپیوئید استفاده کنید، در مورد خطرات آن با شما صحبت خواهند کرد. آنها معمولاً دوز زاناکس شما را کاهش می دهند تا خطر عوارض جانبی را تا حد امکان کاهش دهند.

سوء استفاده و اعتیاد اگر نگران استفاده نادرست و اعتیاد به زاناکس هستید، با پزشک متخصص خود صحبت کنید. آنها قبل از شروع درمان با زاناکس، خطر ابتلا به این شرایط را بررسی می کنند. آنها همچنین خطر شما را هر از گاهی در حین مصرف دارو ارزیابی می کنند.

همچنین مهم است که قبل از توقف درمان زاناکس با آنها صحبت کنید. اگر توصیه کنند که قطع مصرف دارو برای شما بی خطر است، به مرور زمان دوز شما را کاهش می دهند. این باید به کاهش خطر علائم ترک کمک کند.

اگر علائم ترک زاناکس را دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. آنها وضعیت شما را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت تا از بدتر شدن علائم شما جلوگیری کنند. آنها ممکن است درمان های خاصی را برای کمک به کاهش علائم ترک شما توصیه کنند.

دوز زاناکس چقدر است؟

متخصص پزشکی شما می تواند در مورد مقدار زاناکس و تعداد دفعات مصرف توصیه کند. پیروی از دستورالعمل هایی که متخصص پزشکی ارائه می دهد بسیار مهم است. دوزهای رایج مورد استفاده در زیر ذکر شده است، اما همیشه دوز توصیه شده توسط متخصص پزشکی را مصرف کنید.

اشکال و قوت زاناکس (0.25 میلی گرم، 0.5 میلی گرم، 1 میلی گرم و 2 میلی گرم.

این دارو به دو شکل موجود است: رهش فوری (زاناکس) و رهش طولانی (Xanax XR). “رهاسازی فوری” به این معنی است که دارو پس از مصرف به سرعت در بدن شما آزاد می شود. “گسترش رهش” به این معنی است که دارو در طول زمان به آرامی در بدن شما آزاد می شود.

ما در این مقاله فقط فرم انتشار فوری زاناکس را پوشش می دهیم. اگر می خواهید در مورد زاناکس XR بدانید، با متخصص پزشکی یا داروساز خود صحبت کنید.

زاناکس با رهش فوری در مقادیر زیر موجود است: 0.25 میلی گرم (میلی گرم)، 0.5 میلی گرم، 1 میلی گرم و 2 میلی گرم.

زاناکس چه شکلی است

ظاهر قرص زاناکس به قدرت آن بستگی دارد:

0.25 میلی گرم: این قرص بیضی سفید است. از یک طرف وسط آن پایین آمده و در طرف دیگر «زاناکس 0.25» نوشته شده است. 0.5 میلی گرم: این قرص بیضی شکل هلو است. در یک طرف وسط علامت گذاری شده و در طرف دیگر «زاناکس 0.5» نوشته شده است. 1 میلی گرم: این قرص بیضی آبی است. از یک طرف وسط علامت گذاری شده و در طرف دیگر «زاناکس 1.0» نوشته شده است. 2 میلی گرم: این قرص یک مستطیل سفید با گوشه های گرد است. در یک طرف، در چندین نقطه گل زده است و می گوید “زاناکس”. طرف مقابل می گوید: “2.” دوز برای اختلال اضطراب فراگیر

دوز اولیه معمولی زاناکس برای اختلال اضطراب عمومی (GAD) 0.25 تا 0.5 میلی گرم سه بار در روز است.

متخصص پزشکی شما ممکن است دوز مصرفی شما را هر چند روز یکبار افزایش دهد تا زمانی که علائم شما به خوبی مدیریت شود. آنها در نهایت کمترین دوز زاناکس را که برای تسکین علائم اضطراب خود نیاز دارید، تجویز می کنند. متخصص پزشکی شما نیز به صورت دوره ای بررسی می کند که آیا نیاز به ادامه مصرف دارو دارید یا خیر.

در برخی موارد، متخصص پزشکی شما ممکن است قوت زاناکس را توصیه کند که از سازنده دارو در دسترس نیست. به عنوان مثال، آنها ممکن است 3 میلی گرم زاناکس را تجویز کنند. در این شرایط، ممکن است به شما توصیه شود که سه عدد از قرص های 1 میلی گرمی را به شکل 3 میلی گرم مصرف کنید.

پزشک متخصص شما ممکن است بسته به عوامل دیگر، از جمله:

سایر شرایط سلامتی شما داروهای دیگری که مصرف می کنید دارید

اگر در مورد دوز مناسب برای شما سؤالی دارید، با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

دوز برای اختلال هراس

دوز اولیه معمولی زاناکس برای اختلال هراس 0.5 میلی گرم سه بار در روز است.

متخصص پزشکی شما ممکن است دوز مصرفی شما را هر چند روز یکبار افزایش دهد تا زمانی که علائم شما به خوبی مدیریت شود. آنها در نهایت کمترین دوز زاناکس را که برای تسکین علائم اختلال هراس شما لازم است را تجویز می کنند. متخصص پزشکی شما نیز به صورت دوره ای بررسی می کند که آیا نیاز به ادامه مصرف دارو دارید یا خیر.

در برخی موارد، متخصص پزشکی شما ممکن است قوت زاناکس را توصیه کند که از سازنده دارو در دسترس نیست. به عنوان مثال، آنها ممکن است 5 میلی گرم زاناکس را تجویز کنند. در این شرایط، ممکن است به شما توصیه شود که ترکیبی از قرص های 1 و 2 میلی گرمی را برای تشکیل 5 میلی گرم مصرف کنید.

پزشک متخصص شما ممکن است بسته به عوامل دیگر، از جمله:

سایر شرایط سلامتی شما داروهای دیگری که مصرف می کنید دارید

اگر در مورد دوز مناسب برای شما سؤالی دارید، با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

زاناکس چه مدت در بدن شما می ماند؟

زاناکس حدود 55 ساعت پس از آخرین دوز در سیستم بدن شما باقی می ماند.

از نیمه عمر زاناکس می توان برای تعیین مدت زمان ماندگاری دارو در بدن استفاده کرد. نیمه عمر دارو زمانی است که نیمی از دوز دارو از سیستم شما خارج می شود. نیمه عمر زاناکس حدود 11 ساعت است. بنابراین حدود 11 ساعت طول می کشد تا بدن شما از شر نیمی از دوز زاناکس خلاص شود. به طور معمول، حدود چهار تا پنج نیمه عمر منبع مورداعتماد طول می کشد تا دارو به طور کامل از سیستم شما خارج شود.

چقدر می توانم انتظار داشته باشم که زاناکس دوام بیاورد؟

شما احتمالاً چندین ساعت پس از هر دوز اثرات زاناکس را احساس خواهید کرد.

زاناکس با افزایش سطح یک ماده شیمیایی در مغز شما به نام اسید گاما آمینوبوتیریک عمل می کند. این منجر به یک اثر آرام بخش می شود که به تسکین علائم اضطراب و اختلال هراس کمک می کند.

زاناکس حدود 55 ساعت پس از آخرین دوز در سیستم شما باقی می ماند.

شما معمولاً قبل از اینکه دارو به طور کامل از سیستم شما پاک شود، اثرات زاناکس را احساس نمی کنید. به همین دلیل، احتمالاً زاناکس را سه بار در روز مصرف خواهید کرد.

اگر سؤالی در مورد مدت زمان ماندگاری زاناکس برای شما دارید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

آیا زاناکس یک اپیوئید است؟

نه، زاناکس یک اپیوئید نیست. این دارو به گروهی از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد.

زاناکس و مواد افیونی برای درمان شرایط مختلف استفاده می شود. زاناکس برای درمان اضطراب استفاده می شود، در حالی که مواد افیونی برای تسکین درد استفاده می شود. (از مواد افیونی گاهی اوقات به عنوان “مواد مخدر” یاد می شود.)

اگرچه زاناکس و مواد افیونی در بدن شما متفاوت عمل می کنند، اما می توانند عوارض جانبی مشابهی ایجاد کنند. به عنوان مثال می‌توان به یبوست و خواب‌آلودگی اشاره کرد.

زاناکس و مواد افیونی نیز می توانند باعث تغییر در اندازه مردمک چشم شما شوند. زاناکس معمولا مردمک های شما را بزرگتر می کند، در حالی که اپیوئیدها مردمک های شما را کوچکتر می کنند.

برای جزئیات بیشتر در مورد اینکه چگونه زاناکس و مواد افیونی یکسان و متفاوت هستند، با متخصص پزشکی یا داروساز خود صحبت کنید.

وقتی زاناکس مصرف می کنید چه حسی به شما دست می دهد؟

زاناکس یک اثر آرام بخش ایجاد می کند که به تسکین علائم اضطراب و اختلال هراس کمک می کند.

هنگامی که زاناکس مصرف می کنید، ممکن است احساس آرامش، تسکین تنش و نگرانی کمتر از حد معمول داشته باشید.

اگر سؤالات دیگری در مورد آنچه در درمان زاناکس انتظار دارید دارید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

آیا مصرف زاناکس با استامینوفن بی خطر است؟

بله، مصرف زاناکس با استامینوفن (تیلنول) بی خطر است. هیچ مشکل ایمنی شناخته شده ای در مصرف زاناکس و تیلنول با هم وجود ندارد.

اما بهتر است قبل از استفاده از داروهای جدید در حین مصرف زاناکس با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

اعتیاد و ترک زاناکس

استفاده از زاناکس ممکن است منجر به اعتیاد، وابستگی و ترک شود. در واقع، زاناکس برای این اثرات از سوی سازمان غذا و دارو (FDA) هشدارهایی را به منبع مورد اعتماد ارسال کرده است. هشدارهای جعبه ای روی برچسب دارو ظاهر می شود و شما را در مورد خطرات جدی احتمالی هشدار می دهد که درمورد آنها توضیح دادیم.

اعتیاد یعنی ادامه دادن به مصرف مواد مخدر حتی اگر به شما آسیب برساند. اعتیاد با وابستگی فیزیکی متفاوت است. وابستگی زمانی اتفاق می افتد که بدن شما به یک دارو عادت کند و برای احساس طبیعی به دارو نیاز داشته باشد.

اگر به طور ناگهانی مصرف زاناکس را قطع کنید، وابستگی می تواند باعث علائم ترک شود. در برخی موارد، این می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

قبل از توقف درمان زاناکس، مهم است که با پزشک متخصص خود صحبت کنید. اگر توصیه کنند که قطع مصرف دارو برای شما بی خطر است، به مرور زمان دوز شما را کاهش می دهند. این باید به کاهش خطر علائم ترک کمک کند.

قبل از مصرف آلپرازولام چه نکاتی را باید بدانید؟

مهم است که قبل از مصرف زاناکس با پزشک متخصص خود صحبت کنید. شما باید در مورد سلامت کلی خود و هر شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید صحبت کنید.

فعل و انفعالات

مصرف برخی داروها، غذاها، واکسن ها و سایر مواد همراه با برخی داروها ممکن است بر نحوه عملکرد دارو تأثیر بگذارد. این اثرات به عنوان تعامل شناخته می شوند.

قبل از مصرف زاناکس، حتماً در مورد سایر داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. این شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه است. همچنین ذکر هر گونه گیاهان، مکمل ها و ویتامین هایی که ممکن است استفاده کنید ضروری است. متخصص پزشکی یا داروساز شما می تواند در مورد تداخلات احتمالی این مواد با زاناکس به شما بگوید.

تداخل با داروها یا مکمل ها

زاناکس می تواند با چندین نوع دارو تداخل داشته باشد. این داروها عبارتند از:

داروهای مضعف سیستم اعصاب مرکزی (CNS)، مانند: مواد افیونی *گاباپنتین (نورونتین) محرک‌های حشیش (علف‌های هرز)، مانند: آمفتامین/دکستروآمفتامین (Adderall XR) کوکائین†داروهایی که فعالیت آنزیم (پروتئین) را افزایش یا کاهش می‌دهند. بدنی به نام CYP3A4، مانند: کاربامازپین (اپیتول) سایمتیدین کلاریترومایسین فلووکسامین (لووکس) کتوکونازولن فازودونفنی توئین (دیلانتین) داروی نارسایی قلبی دیگوکسین (لانوکسین) داروی HIV ریتوناویر (نورویر)
به خاطر داشته باشید که ما همه انواع داروهایی که ممکن است با زاناکس تداخل داشته باشند را فهرست نکرده ایم. متخصص پزشکی یا داروساز شما می تواند جزئیات بیشتر و همچنین اطلاعاتی در مورد سایر تداخلات احتمالی ارائه دهد.

هشدارهای جعبه ای FDA

زاناکس اخطارهایی را از سازمان غذا و دارو (FDA) ارائه کرده است. هشدارهای جعبه ای روی برچسب دارو ظاهر می شود و شما را در مورد خطرات جدی احتمالی هشدار می دهد.

هشدارهای جعبه ای برای زاناکس عبارتند از:

خطر آسیب جدی یا مرگ در صورت استفاده با مواد افیونی وجود دارد. استفاده از زاناکس با مواد افیونی ممکن است عوارض جانبی شدیدی مانند خواب‌آلودگی شدید و افسردگی تنفسی (تنفس کند یا ضعیف) ایجاد کند. خطر وابستگی و ترک. ممکن است با زاناکس وابستگی فیزیکی پیدا کنید. وابستگی به این معنی است که بدن شما به یک دارو عادت می کند و برای احساس طبیعی نیاز به داشتن آن دارد. اگر به طور ناگهانی مصرف زاناکس را متوقف کنید، این می تواند منجر به علائم ترک تهدید کننده زندگی شود. خطر سوء استفاده و اعتیاد. استفاده از زاناکس ممکن است منجر به سوء استفاده و اعتیاد شود. استفاده نادرست به معنای مصرف دارو به روشی متفاوت با توصیه پزشک متخصص به شما است.

سایر هشدارها

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید یا عوامل دیگری که بر سلامت شما تأثیر می گذارد، زاناکس ممکن است انتخاب مناسبی برای شما نباشد. قبل از مصرف زاناکس، سابقه سلامتی خود را با پزشک خود در میان بگذارید. فهرست زیر شامل عواملی است که باید در نظر گرفته شود.

افسردگی. قبل از شروع درمان زاناکس، اگر افسردگی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. زاناکس ممکن است باعث بدتر شدن افسردگی در افراد مبتلا به این بیماری شود. زاناکس همچنین می‌تواند باعث شیدایی یا هیپومانیا (دوره‌های هیجان شدید و انرژی بالا) در افراد مبتلا به افسردگی شود. اگر افسردگی دارید، پزشک متخصص شما ممکن است دوز کمتر از حد معمول زاناکس را تجویز کند. مشکلات کبدی. اگر مشکلات کبدی دارید، پزشک متخصص ممکن است دوز کمتری از زاناکس را نسبت به معمول تجویز کند. قبل از شروع درمان زاناکس، حتما در مورد مشکلات کبدی که دارید به آنها بگویید. مشکلات ریوی. قبل از شروع زاناکس، اگر مشکلات ریوی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. در برخی موارد، مرگ در افراد مبتلا به مشکلات شدید ریوی که زاناکس مصرف کرده‌اند، گزارش شده است. اگر مشکلات ریوی دارید، متخصص پزشکی شما ممکن است دارویی غیر از زاناکس را برای شما تجویز کند. واکنش آلرژیک. اگر واکنش آلرژیک به زاناکس یا هر یک از ترکیبات آن داشته اید، نباید زاناکس مصرف کنید. از متخصص پزشکی خود بپرسید که چه درمان های دیگری ممکن است انتخاب های بهتری برای شما باشد. زاناکس و الکل

هنگام مصرف زاناکس، نوشیدن الکل بی خطر نیست.

زاناکس و الکل هر دو ممکن است باعث افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS) شوند. با افسردگی CNS، فعالیت مغز شما کند می شود.

هر دو زاناکس و افسردگی CNS ممکن است منجر به عوارض جانبی مانند عدم هماهنگی و خواب آلودگی شوند. بنابراین در صورت مصرف الکل در حین مصرف زاناکس، خطر این عوارض جانبی بیشتر از حد معمول است.

اگر الکل مصرف می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما در مورد نحوه توقف نوشیدن توصیه کنند یا ممکن است درمان هایی غیر از زاناکس را پیشنهاد کنند.

آیا در مصرف زاناکس زیاده روی می کنید؟

مهم است که زاناکس را بیش از آنچه پزشک متخصص توصیه می کند مصرف نکنید. مصرف بیش از دوز توصیه شده می تواند منجر به عوارض جانبی شدید از جمله کما و در برخی موارد مرگ شود.

علائم مصرف بیش از حد

علائم ناشی از مصرف بیش از حد می تواند شامل موارد زیر باشد:

سردرگمی کاهش رفلکس احساس خواب آلودگی در هماهنگی در صورت مصرف بیش از حد زاناکس چه باید کرد

اگر فکر می کنید بیش از حد زاناکس مصرف کرده اید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس بروید.

چگونه زاناکس مصرف می کنید؟

متخصص پزشکی شما می تواند در توضیح نحوه مصرف زاناکس کمک کند. مهم است که دارو را فقط طبق توصیه آنها مصرف کنید.

زاناکس به صورت قرص هایی عرضه می شود که از طریق دهان مصرف می شود.

زمان مصرف زاناکس

احتمالاً زاناکس را سه بار در روز مصرف خواهید کرد. سعی کنید دوزهای خود را تقریباً در زمان های یکسانی در روز مصرف کنید. این به بدن شما کمک می کند تا سطح ثابتی از دارو را حفظ کند، بنابراین برای درمان بیماری شما مؤثرتر است.

نکاتی برای مصرف زاناکس

شما نباید در حین مصرف زاناکس رانندگی کنید تا زمانی که بدانید این دارو چگونه بر شما تأثیر می گذارد.

زاناکس ممکن است باعث شود شما احساس سبکی سر یا خواب آلودگی کنید. همچنین می تواند بر هماهنگی شما تأثیر بگذارد. این عوارض جانبی اگر هنگام رانندگی رخ دهند می توانند خطرناک باشند.

اگر در حین مصرف زاناکس نگران رانندگی یا انجام فعالیت های دیگر هستید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

در اینجا چند سوال متداول در مورد درمان زاناکس وجود دارد:

اگر یک دوز زاناکس را فراموش کنم چه باید بکنم؟

اگر یک دوز زاناکس را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کنید. سپس به برنامه دوز معمولی خود برگردید. مهم است که دوز اضافی زاناکس را برای جبران دوز فراموش شده مصرف نکنید. دوز اضافی ممکن است خطر عوارض جانبی دارو را افزایش دهد. اگر مطمئن نیستید که یک دوز مصرف کنید یا آن را نادیده بگیرید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. آیا زاناکس برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته شده است؟ زاناکس معمولاً طولانی مدت استفاده نمی شود. این دارو معمولاً برای کمترین زمان مورد نیاز برای تسکین علائم شما تجویز می شود. متخصص پزشکی شما مدت زمان مناسب مصرف زاناکس را به شما می گوید. آیا می توانید زاناکس را بشکنید یا خرد کنید؟ اگر در بلع کامل قرص زاناکس مشکل دارید، می توانید زاناکس را بشکنید یا خرد کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد مصرف قرص زاناکس، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. آیا باید زاناکس را با غذا مصرف کنید؟ شما می توانید زاناکس را با یا بدون غذا مصرف کنید. چه مدت طول می کشد تا زاناکس وارد شود؟ احتمالاً در عرض 1 تا 2 ساعت پس از مصرف دارو متوجه اثرات زاناکس خواهید شد.

برای چه حالاتی از زاناکس استفاده می کنید؟

اگر اضطراب دارید، متخصص پزشکی شما ممکن است مصرف زاناکس را توصیه کند.

زاناکس یک داروی تجویزی است که برای درمان شرایط زیر در بزرگسالان استفاده می شود:

اختلال اضطراب فراگیر (GAD). با GAD، حداقل به مدت 6 ماه در بیشتر روزها علائم اضطراب دارید. علائم اضطراب می تواند شامل احساس نگرانی یا ترس شدید در مورد موقعیت های روزمره باشد. زاناکس برای درمان کوتاه مدت GAD. اختلال پانیک استفاده می شود. با این وضعیت، علائم ناگهانی و شدید اضطراب دارید که به نظر می‌رسد بدون تحریک اتفاق می‌افتند. زاناکس برای درمان اختلال هراس که با یا بدون آگورافوبیا رخ می دهد استفاده می شود. (آگورافوبیا یک ترس شدید از حضور در جمع است.)

توجه: زاناکس در حال حاضر برای کمک به خواب تأیید نشده است. اما ممکن است برای این منظور از دارو خارج از برچسب استفاده شود. (خارج از برچسب به معنای استفاده از یک دارو برای شرایطی است که درمان آن تایید نشده است.)

به خاطر داشته باشید که خواب آلودگی یکی از عوارض جانبی احتمالی زاناکس است. بنابراین این امکان وجود دارد که زاناکس به خواب شما کمک کند. اما مهم است که با پزشک متخصص خود صحبت کنید تا در مورد استفاده از زاناکس برای خواب بیشتر بدانید.

راه های بیشتری برای مدیریت علائم خود

اگر پس از خواندن این مقاله هنوز در مورد زاناکس سؤالی دارید، توصیه می کنیم با پزشک متخصص خود صحبت کنید. با هم می توانید تصمیم بگیرید که آیا زاناکس ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد یا خیر.

گزینه های درمانی اضافی

در حالی که زاناکس مصرف می کنید، درمان ها و درمان های اضافی ممکن است به شما در مدیریت بهتر وضعیت کمک کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:روان‌درمانی، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) تنفس عمیق، ورزش، روزنامه‌نگاری ذهن آگاهی و مراقبه خواب با کیفیت، یافتن و کمک از پشتیبان متخصص.

3/5 - (2 امتیاز)

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0