آموزش دستشویی رفتن کودک، زمان مناسب

یک راه «درست» یا یک سن «مشخص» برای آموزش دستشویی رفتن کودک وجود ندارد. در اینجا چند سوال و پاسخ وجود دارد که باید هنگام کمک به کودک خود در یادگیری استفاده از توالت به خاطر داشته باشید.

اینکه چه زمانی و چگونه به کودک خود در یادگیری استفاده از توالت کمک کنید بستگی به آمادگی کودک شما و همچنین باورها و ارزش های خود در مورد آموزش توالت دارد.

نشانه هایی که می گوید کودک برای آموزش دستشویی رفتن آماده است

اکثر کودکان تا 18 ماهگی کنترل روده و مثانه خود را پیدا می کنند. این مهارت برای اینکه کودکان بتوانند از نظر فیزیکی از توالت استفاده کنند ضروری است. اینکه کودک چقدر از نظر عاطفی برای شروع یادگیری استفاده از توالت آماده است از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. برخی از کودکان در 18 ماهگی آماده هستند و برخی دیگر در 3 ماهگی آماده می شوند. در حالی که هر کودک متفاوت است، حدود 22 درصد از کودکان تا 2 و نیم سالگی و 88 درصد از کودکان تا 3 و نیم سالگی پوشک را کنار می گذارند.

زمانی که کودک شما آماده یادگیری استفاده از توالت است:

  • حداقل 2 ساعت در هر نوبت یا بعد از چرت زدن خشک می ماند.
  • تشخیص می دهد که ادرار می کند یا مدفوع می کند. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است هنگامی که مدفوع می کند به اتاق دیگری یا زیر میز برود. این مهم است، اگر کودک شما تشخیص دهد که دارد دستشویی می کند، اگر تشخیص ندهد در آموزش توالت رفتن موفق نخواهد بود.
  • مهارت های بدنی که برای تمرین دستشویی رفتن حیاتی است – توانایی راه رفتن، بالا و پایین کشیدن شلوار، و سوار یا پایین آوردن روی لگن (با کمک).
  • رفتار توالت رفتن والدین را کپی می کند
  • می تواند دستورالعمل های ساده را دنبال کند
  • مهمتر از همه، فرزند شما می خواهد از توالت استفاده کند. او ممکن است به شما بگوید که می‌خواهد زیرشلواری بپوشد یا یاد بگیرد که «مانند بابا» لباس‌های زیر بپوشد. او ممکن است در پوشک کثیف احساس ناراحتی کند و بخواهد او را عوض کند یا خودش بخواهد از توالت استفاده کند.

زمانی که نباید آموزش دستشویی رفتن را شروع کنید

برخی از مسائل وجود دارد که گاهی اوقات می تواند مانع از آموزش موفق دستشویی رفتن شود. به عنوان مثال، زمانی که کودکان یک تغییر قابل توجه یا چندین تغییر را به طور همزمان تجربه می کنند ممکن است هوشمندانه باشد که از ماجراجویی در آموزش دستشویی رفتن خودداری کنید. در این مواقع، کودکان اغلب احساس می‌کنند که خسته شده‌اند و گاهی مهارت‌هایی را که قبلاً آموخته‌اند یا در حال پیشرفت در آن‌ها بوده‌اند، از دست می‌دهند. موقعیت‌های رایجی که می‌توانند باعث استرس شوند و معمولاً زمان مناسبی برای شروع تمرین نیستند عبارتند از:

  • یک تغییر خانوادگی در آینده یا اخیر
  • مراقب جدید یا تغییر ترتیبات مراقبت از کودک موجود
  • تغییر از گهواره به تخت
  • زمانی که در انتظار یک نوزاد جدید هستید یا به تازگی صاحب فرزند شده اید.
  • یک بیماری بزرگ، یک مرگ اخیر یا یک بحران خانوادگی دیگر

اگر کودک شما در یک زمان استرس زا در میانه تمرین دستشویی رفتن است و به نظر می رسد بیش از حد معمول فشار دارد، بدانید که این طبیعی است. فرزند شما در حال حاضر به صبر و حمایت شما نیاز دارد. زمانی که همه چیز به حالت عادی بازگشت، او به سطح قبلی خود از تمرینات دستشویی رفتن بازخواهد گشت.

شروع آموزش دستشویی رفتن

آموزش دستشویی رفتن کودک، زمان مناسب

این مسئولیت والدین است که یک محیط آموزشی حمایتی ایجاد کنند. این بدان معنی است که شما:

  • تشخیص دهید که کودک شما کنترل بدن خود را در دست دارد.
  • اجازه دهید فرزندتان تصمیم بگیرد که هر روز از پوشک/کشیدن پوشک استفاده کند.
  • کلمات مربوط به اعضای بدن، ادرار و حرکات روده را به کودک خود آموزش دهید.
  • ابزارهایی را که برای موفقیت در توالت کردن به کودک نیاز دارد (مثل یک صندلی کوچک، چهارپایه و غیره) به او ارائه دهید.
  • انتظار زیاد نداشته باشید و بدون عصبانیت با حوادث کوچک کنار بیایید.
  • از تنبیه و همچنین تحسین بیش از حد در مورد استفاده از توالت اجتناب کنید. (این می تواند باعث شود بچه ها وقتی موفق نیستند احساس بدی داشته باشند.)

این مسئولیت فرزند شما است که:

  • تصمیم بگیرد که از توالت استفاده کند یا از پوشک/کشیدن پوشک
  • سیگنال های بدن او را برای زمانی که نیاز به استفاده از توالت دارد بیاموزید
  • با سرعت خودش از توالت استفاده کند

پیدا کردن یک روش آموزش دستشویی رفتن که برای خانواده شما مفید باشد، کلید اصلی است. مهم نیست که چگونه این کار را انجام می دهید، به یاد داشته باشید که این یک فرآیند یادگیری است که زمان بر است و چالش های زیادی در طول راه وجود دارد. صبور بودن بهترین راه برای حمایت از فرزندتان در حین یادگیری است.

به خاطر داشته باشید که کودکان با نیازهای ویژه ممکن است در یادگیری استفاده از دستشویی رفتن بیشتر زمان بخواهند. آنها همچنین ممکن است به تجهیزات ویژه و کمک و حمایت زیادی از شما نیاز داشته باشند. اگر برای آموزش توالت کردن به فرزندتان نیاز به کمک دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزندتان یا هماهنگ کننده خدمات اجتماعی صحبت کنید.

نکاتی برای آموزش توالت رفتن کودک

قبل از اینکه فرزندتان آماده امتحان توالت رفتن باشد، می توانید با آموزش در مورد این فرآیند، کودک کوچک خود را آماده کنید:

از کلمات برای بیان عمل استفاده از توالت استفاده کنید (“پی پی” و “پوتی”).

از کودکتان بخواهید که وقتی پوشکش خیس یا کثیف است به شما اطلاع دهد.

رفتارها را یاد دهید تا فرزندتان یاد بگیرد که میل به ادرار کردن و مدفوع کردن را تشخیص دهد.

صندلی کوچکی تهیه کنید که کودکتان بتواند روی آن نشسته تمرین کند. در ابتدا کودک شما می تواند با پوشیدن لباس یا پوشک روی آن بنشیند.

اگر تصمیم گرفته اید که کودک شما آماده است تا نحوه استفاده از دستشویی را شروع کند، این نکات ممکن است به شما کمک کند:

زمانی را برای اختصاص دادن به فرآیند آموزش کلیات سنگ توالت یا توالت فرنگی اختصاص دهید.

فرزندتان را برخلاف میلش مجبور نکنید روی توالت بنشیند.

به کودک خود نشان دهید که چگونه روی توالت می نشینید و به او توضیح دهید که چه کاری انجام می دهید (زیرا کودک شما با تماشای شما یاد می گیرد). همچنین می‌توانید از کودکتان بخواهید تا زمانی که شما (یا خواهر یا برادرش) از توالت استفاده می‌کنید، روی صندلی بنشیند و تماشا کند.

یک روال ایجاد کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید پس از بیدار شدن از خواب با پوشک خشک، یا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پس از نوشیدن مایعات زیاد، روی لگن بنشینید. فقط چند دقیقه در روز فرزندتان را روی توالت بگذارید و در صورت تمایل به او اجازه دهید بلند شود.

از کودکتان بخواهید ظرف 15 تا 30 دقیقه بعد از غذا له دست شویی برود تا از تمایل طبیعی بدن برای اجابت مزاج بعد از غذا خوردن استفاده کند (به این رفلکس کولیک معده می گویند). همچنین، بسیاری از بچه ها زمانی از روز تمایل به اجابت مزاج دارند.

اگر نشانه‌های واضحی از نیاز به دستشویی می‌بینید، مانند پاهای روی هم، غرغر کردن، یا چمباتمه زدن، از کودک خود بخواهید به دستشویی برود.

برای آموزش مدفوع را از پوشک کودک خود در توالت خالی کنید و به کودک خود بگویید که مدفوع در سوراخ توالت ایرانی یا فرنگی می رود.

از لباس هایی که به سختی درآورده می شوند، مانند لباس های مجلسی و پیراهن هایی که در فاق گیر می کنند، خودداری کنید.

کودکانی که در حال آموزش هستند باید بتوانند لباس خود را در بیاورند.

هر بار که فرزندتان به تنهایی دستشویی می رود، به کودکتان جوایز کوچکی مانند برچسب امتیاز بدهید. یک نمودار برای ردیابی موفقیت ها نگه دارید. هنگامی که به نظر می رسد کودک شما در استفاده از توالت مهارت دارد، به او اجازه دهید چند جفت لباس زیر بچه بزرگ برای پوشیدن انتخاب کند.

اطمینان حاصل کنید که همه مراقبان – از جمله پرستار بچه، پدربزرگ و مادربزرگ، و کارکنان مراقبت از کودکان – از یک روال پیروی می کنند و از نام های یکسانی برای اعضای بدن و کارهای حمام استفاده می کنند. به آنها بگویید که چگونه آموزش توالت را انجام می دهید و از آنها بخواهید که از همان رویکردها استفاده کنند تا کودک شما گیج نشود.

تمام تلاش ها برای استفاده از توالت را تحسین کنید، حتی اگر هیچ اتفاقی نیفتد. و به یاد داشته باشید که شکست هایی رخ خواهد داد. مهم است که کودکانی را که در حال آموزش توالت هستند تنبیه نکنید یا وقتی که خود یا تخت را خیس یا خاک می کنند، ناامید نشوید. در عوض، به فرزندتان بگویید که این یک اتفاق بوده و از او حمایت کنید. به کودک خود اطمینان دهید که او در راه استفاده از لگن مانند یک بچه بزرگ است.

مشکلات رایج آموزش توالت

بسیاری از بچه‌هایی که از توالت فرنگی بچه گانه استفاده می‌کردند در زمان استرس دچار مشکل می‌شوند. به عنوان مثال، یک کودک 2 یا 3 ساله که با یک خواهر یا برادر جدید سر و کار دارد ممکن است دچار شکست شود.

وقتی کودک نوپا را آموزش می دهم از چه چیزهایی اجتناب کنم؟

کودکان نوپا تمام تلاش خود را برای به دست آوردن کنترل بر دنیای خود دارند. آن‌ها از مهارت‌های فیزیکی، فکری و زبانی رو به رشد خود برای به دست آوردن قدرت، بدن و محیط اطرافشان استفاده می‌کنند. این تمایل طبیعی و سالم برای کنترل می‌تواند منجر به جنگ قدرت شود، زیرا کودکان به سرعت متوجه می‌شوند که یکی از راه‌های احساس مسئولیت، امتناع از انجام کاری است که می‌دانند والدینشان از آنها می‌خواهند.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0