اروتومانیا، درمان Erotomania

اروتومانیا چیست؟

ارتومانیا حالتی است که فکر می کنید کسی عاشق شماست اما در واقع عاشق شما نیست. ممکن است حتی شخصی باشد که هرگز ندیده اید. آن شخص حتی ممکن است سلبریتی یا مشهور باشند، مانند یک سیاستمدار یا یک بازیگر. در این حالت شما می توانید آنقدر از این عشق مطمئن باشید که فکر کنید با این شخص در ارتباط هستید. ممکن است نتوانید حقایقی را که خلاف آن را ثابت می کند بپذیرید.

این حالت عاشق شدن سندرم دکلرامبو نیز نامیده می شود، ارتومانیا نادر است. می تواند به خودی خود اتفاق بیفتد. اما معمولاً با بیماری روانی دیگری مانند اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی مرتبط است. ارتومانیا می تواند هفته ها یا سال ها ادامه داشته باشد.

دریافت کمک در صورت داشتن این علائم و نشانه ها مهم است. اگر این کار را نکنید، ممکن است کارهایی انجام دهید که برای شما یا شخص دیگر ایمن نیست و خطرناک است. یک روانشناس یا روانپزشگ خوب می تواند به شما کمک کند تا این مشکل را حل کنید.

در اروتومانیا چه کسانی در معرض خطر هستند؟

به نظر می رسد ارتومانیا در زنان کمی شایع تر است. اما برخی از مطالعات نشان می دهد که مردان نیز به همان اندازه احتمال دارد آن را تجربه کنند. این اختلال ممکن است بعد از بلوغ ظاهر شود، اما معمولاً بعد از آن اتفاق می‌افتد.

ژن‌های فرد ممکن است ارتباطی با ارتومانیا داشته باشند، این توهمات و توهمات مشابه ممکن است در خانواده فرد یا دیگر اعضاء وجود داشته باشد. اما محیط، سبک زندگی و سلامت روان شما نیز در این امر نقش دارند. ویژگی های مشترک افراد مبتلا به اروتومنی عبارتند از:

  • عزت نفس پایین
  • احساس طرد شدن یا تنهایی
  • ایزوله سازی اجتماعی
  • مشکل در دیدن دیدگاه دیگران

Erotomania ممکن است نشانه ای از شرایطی باشد که بر نحوه تفکر شما تأثیر می گذارد. این شامل:

  • روان‌گسیختگی
  • اختلال دو قطبی
  • تومورهای مغزی
  • اعتیاد به مواد مخدر یا الکل
  • زوال عقل (این نادر است)

چه چیزی باعث ارتومانیا می شود؟

وقتی یک اختلال هذیانی دارید، ممکن است نشانه های اجتماعی را به درستی پردازش نکنید. ممکن است صورت یا زبان بدن کسی را اشتباه بخوانید. ممکن است فکر کنید که به شما علاقمند هستند، در حالی که نیستند. این باعث می شود فکر کنید آنها به شما علاقه مند هستند. این ایده می تواند در طول زمان رشد کند، به خصوص اگر زمان زیادی را تنها بگذرانید.

کارشناسان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد. اما اگر عزت نفس پایینی دارید، ممکن است این داستان ها را برای خودتان تعریف کنید تا احساس بهتری داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد رسانه های اجتماعی می توانند باورهای هذیانی را در برخی افراد بدتر کنند. این به این دلیل است که تماشای شخصی به صورت آنلاین بدون اینکه او بداند آسان است.

استرس می تواند محرک erotomania باشد. اگر فردی را که به او وابسته بودید، مانند یکی از اقوام یا دوستان نزدیک، از دست داده اید، ممکن است به دنبال احساس امنیت در یک فرد قدرتمند بگردید. ممکن است فکر کنید که آنها مراقب شما هستند.

علائم ارتومانیا

بارزترین نشانه ارتومانیا این باور اشتباه است که کسی احساسات شدیدی نسبت به شما دارد. این ممکن است در ابتدا به خلق و خو و عزت نفس شما کمک کند. اما ممکن است وقتی کسی به شما بگوید این درست نیست ناراحت شوید.

ممکن است در بیشتر قسمت های زندگی خود عادی رفتار کنید. اما همانطور که توهم رشد می کند، ممکن است به نظر برسد که معشوق شما سرنخ های غیرکلامی را برای شما ارسال می کند. ممکن است پیام‌هایی را در امور روزمره ببینید، مانند اعداد روی پلاک‌ها یا چراغ‌های هواپیما.

آیا ارتومانیا خطرناک است؟

می تواند باشد. ممکن است سعی کنید آن شخص را ببینید یا با او صحبت کنید، حتی اگر او هیچ کاری با شما نداشته باشد. این موضوع می تواند آنها را بترساند. در موارد جدی، ممکن است به اتهامات تعقیب یا آزار و اذیت منجر شود. وقتی کسی به شما می‌گوید چیزی که فکر می‌کنید درست نیست، ممکن است سعی کنید به خودتان صدمه بزنید.

تشخیص ارتومانیا

هیچ آزمایش و تست روانشناسی برای ارتومانیا وجود ندارد. اما روانپزشک شما در مورد بیماری های روحی یا جسمی گذشته سوال خواهد کرد. آنها سایر شرایط پزشکی را رد می کنند. ممکن است شما را به روانشناس ارجاع دهند.

درمان ارتومانیا

روانشناس یا روانپزشک می تواند به مدیریت علائم شما کمک کند. اما معمولا افراد در این مشکل درخواست کمک نمی کنند. این به این دلیل است که همه چیز واقعی به نظر می رسد و می تواند به آنها احساس خوبی بدهد. اگر به روانشناس مراجعه می کنید، ممکن است به این دلیل باشد که دوستان و خانواده شما از شما می خواهند. پزشک ممکن است یک یا چند مورد از این موارد را پیشنهاد کند:

رواندرمانی. گفتار درمانی درمان اصلی است. رواندرمانی ممکن است شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) و انواع دیگر باشد.

داروی تجویزی. پزشک ممکن است به شما داروی ضد روان پریشی، ضدافسردگی یا سایر تثبیت کننده های خلق و خو بدهد. اینها می توانند به بیماری روانی زمینه ای شما کمک کنند.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0