ترس از ازدواج، چرا از آن می ترسم؟

معنی ترس از ازدواج یا گاموفوبیا

فوبیا یک ترس افراطی از چیزی است که در واقع خطر کمی دارد، اما با این وجود شما را مضطرب می کند. در مورد گاموفوبیا، ترس از تعهد یا ازدواج است. ما در مورد عصبی بودن گذرا صحبت نمی کنیم که ممکن است برای هر کسی که به تعهد بلندمدت فکر می کند رخ دهد. ما در مورد نوعی از ترس صحبت می کنیم که زندگی شما را تغییر می دهد یا منجر به اضطراب یا حملات پانیک می شود.

اگر فقط فکر کردن به تعهد یا ازدواج باعث عرق کردن شما می شود، قلب شما را به تپش می اندازد، ممکن است دچار گاموفوبیا باشید. و این می تواند شما را از روابط کاملاً رضایت بخش دور کند و بر آینده شما تاثیر بگذارد. برخلاف بسیاری از فوبیاهای تحقیق شده، گاموفوبیا یک حوزه بسیار کم تحقیق است. بیایید نگاهی دقیق تر به گاموفوبیا و چگونگی غلبه بر آن بیندازیم.

ترس از تعهد چقدر رایج است؟

به سختی می توان آمار مربوط به فوبیای فردی را بدست آورد. تخمین زده می شود که 12.5 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده یک فوبی خاص را تجربه می کنند. برخی از رایج‌ترین موارد ترس عبارتند از: ترس از پرواز، ترس از عنکبوت و ترس از سوزن و …

گفتن اینکه چند نفر از تعهد ترس دارند دشوار است. همه کسانی که ترس از ازدواج کردن یا تعهد دادن دارند به دنبال کمک یا تشخیص نیستند. بدون مشاوره حرفه ای، تشخیص اینکه آیا با گاموفوبیا یا چیز دیگری سروکار دارید، آسان نیست، مانند:

  • ترس از رها شدن
  • ترس از صمیمیت
  • ترس از اعتماد به دیگران

اگرچه آمار خاصی وجود ندارد، اما می توانیم بگوییم که شما تنها نیستید. و خیلی از افراد این نوع فوبیا و این مشکل را دارند.

چه چیزی باعث ترس از ازدواج یا تعهد می شود؟

فوبی های خاص مانند گاموفوبیا می توانند در اوایل زندگی ایجاد شوند. ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل باشد تا یک علت واحد. علت ترس از ازدواج می تواند یک پاسخ آموخته شده از مشاهده والدین یا سایر بستگان نزدیک باشد.

ترس از تعهد می تواند از یک آسیب خاص، مانند مشاهده رابطه دشوار والدین یا طلاق، ناشی شود. ممکن است با این تصور بزرگ شده باشید که رابطه یا تعارضات زناشویی قابل حل نیست و نمی خواهید در جای پای والدینتان قدم بردارید.

گاموفوبیا ممکن است از خاکستر یک رابطه قبلی که نتیجه نداده است یا ترس از “از دست دادن” در صورت تعهد به یک نفر ایجاد شود.

حتی ممکن است یک استعداد ژنتیکی برای اضطراب داشته باشید.

علائم فوبیای تعهد یا فوبیای ترس از ازدواج چیست؟

کمی محتاط بودن قبل از انجام کاری خوب است و نشان دهنده فوبیا نیست. یک فوبیای واقعی خود را به روش های جدی تری نشان می دهد، مانند:

  • فکر تعهد شما را پر از ترس می کند.
  • شما زندگی خود را حول این ترس سازماندهی کرده اید.
  • شما به دلیل نیاز به “فرار” از روابط خوب عقب نشینی کرده اید.
  • در مورد روابط احساس اضطراب یا افسردگی می کنید.
  • فقط فکر کردن به تعهد می تواند منجر به علائم فیزیکی مانند:
  • ضربان قلب سریع، تپش قلب
  • تعریق
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سبکی سر
  • حالت تهوع
  • گرگرفتگی

احتمالاً متوجه شده اید که ترس شما بیش از حد است و می تواند شما را از رسیدن به آنچه می خواهید باز دارد. یک فوبیای واقعی به طور قابل توجهی به مدت 6 ماه یا بیشتر بر زندگی مدرسه، کار یا زندگی شخصی شما تأثیر می گذارد.

نحوه برخورد و درمان ترس از ازدواج

وقتی ترس را پذیرفتید و متوجه شدید که قدرت تغییر را دارید، اولین قدم را برداشته اید. اگر در یک رابطه هستید، با آن شخص کاملاً صادق باشید. به او بگویید که این مربوط به شما و تاریخچه شماست و شما دارید یاد می گیرید که چگونه با آن کنار بیایید.

دلایل ترس خود را بررسی کنید

آیا رویدادهای گذشته شادی فعلی شما را خراب می کنند؟

به آنچه در یک رابطه می خواهید و نیاز دارید فکر کنید

ممکن است متوجه شوید که با وجود ترس، این دقیقاً همان چیزی است که می خواهید. چیزهایی که از رابطه می خواهید را بنویسید.

این درک ها ممکن است تمام چیزی باشد که برای شروع غلبه بر ترس خود به آن نیاز دارید.

چه زمانی برای درمان ترس از ازدواج باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

شما مجبور نیستید ازدواج کنید یا یک رابطه متعهدانه داشته باشید. ممکن است دلایل کاملاً معتبری برای عدم تعهد داشته باشید. این یک انتخاب شخصی است و شما باید آن را انجام دهید. شما می توانید به تنهایی شاد باشید و هنوز هم می توانید روابط معناداری داشته باشید.

در طرف مقابل، هر ترس غیر منطقی می تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد. وقتی ترس از تعهد داشته باشید، آزادی انتخاب از بین می‌رود و این می‌تواند شما را تا حد زیادی باز دارد.

همچنین ممکن است این ترس بر سلامت شما تأثیر بگذارد. منبع معتبر تحقیقاتی در سال 2016 نشان می دهد که داشتن فوبیا با احتمال بالاتر بیماری های جسمی مرتبط است.

اگر به تنهایی قادر به درمان ترس از ازدواج نیستید، ممکن است از مراجعه به یک روانشناس بالینی خوب کمک کننده باشد. اگر دچار حملات پانیک، اضطراب یا افسردگی نیز هستید، کمک پزشکی به ویژه مهم تر است.

درمان فوبیای تعهد یا فوبیای ازدواج

هنگامی که فوبیای خود را تشخیص دادید، می توانید شروع به رسیدگی و درمان آن کنید. این امکان وجود دارد که از طریق درون نگری عمیق و تمایل به تغییر، بتوانید به تنهایی بر آن غلبه کنید.

اما غلبه بر فوبیا می تواند دشوار باشد. اگر مشکل دارید، اشکال مختلفی از درمان وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند. در همین راستا:

رفتار درمانی فوییا

در رفتاردرمانی نظریه این است که رفتارها آموختنی هستند و بنابراین می توان آنها را تغییر داد. شما رفتارهای خود ویرانگر خاصی را شناسایی کرده و استراتژی هایی را برای تغییر آنها تمرین خواهید کرد.

درمان شناختی رفتاری ترس از ازدواج

درمان شناختی رفتاری (CBT) به شما کمک می کند تا ببینید که چگونه افکار شما بر رفتارتان تأثیر می گذارند. به احتمال زیاد درمانگر شما در ابتدا یک برنامه ساختاریافته با تعداد جلسات مشخصی ارائه خواهد کرد. با پیشرفت، یاد خواهید گرفت که چگونه الگوهای تفکر و رفتار خود را تغییر دهید.

روان درمانی

در گفتاردرمانی و سایر درمان های روانشناسی، که به عنوان روان درمانی نیز شناخته می شود، شما آزاد هستید که درونی ترین احساسات خود را بدون قضاوت بیان کنید. این می تواند به شما کمک کند تا با فوبیای خود و چگونگی به وجود آمدن آن کنار بیایید. گفتار درمانی می تواند شامل جلسات فردی، زوجی یا گروهی باشد.

در حالی که CBT و رفتار درمانی استانداردهای طلایی برای اکثر فوبیا هستند، گاموفوبیا ممکن است پاسخی به چالش‌های موجود در روابط شخصی یا روابط اطراف ما باشد. درمان های روان پویایی به ویژه برای این امر مفید هستند.

دارودرمانی فوبیا

معمولاً در درمان فوبیا نیازی به دارو نیست. اگر با یک بیماری هم‌زمان سر و کار دارید، پزشک ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهایی برای درمان اختلال اضطرابی
  • داروهایی برای درمان اختلال حمله پانیک

اگر شریکتان دچار گاموفوبیا است!

اگر شریک شما دچار گاموفوبیا است، به این معنا نیست که احساسات او نسبت به شما واقعی نیست. این یک فوبیا است، بنابراین چیزی در مورد شما نیست. این بدان معنا نیست که احساسات شما اهمیتی ندارند، مهم هستند.

آیا شریک زندگی شما می خواهد تغییر کند؟ شما می توانید کمک کنید. اجازه دهید در مورد احساسات خود بدون ترس از قضاوت صحبت کنند. به آنها زمان و مکان امن بدهید تا قدم های کوچک بردارند. از آنها در جستجوی درمان حمایت کنید و پیشنهاد دهید در صورت تمایل با آنها همراه شوید.

ارتباط آزاد تنها راه پیشبرد است و به نفع هر دو طرف است.

گاموفوبیا ترس از تعهد یا ازدواج است. فراتر از دلهره های قبل از عروسی، این ترس شدیدی است که می تواند باعث از دست دادن روابط ارزشمند شما شود.

روان درمانی، به ویژه CBT، منبع معتبری با پیامدهای مثبت در درمان فوبیاهای خاص است. اگر گاموفوبیا دارید و می خواهید تغییر کنید، کاملاً ممکن است. اگر به کمک نیاز دارید، به دنبال یک درمانگر با تجربه در درمان فوبیای خاص باشید.

4/5 - (3 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0