ترس از تنها خوابیدن و فوبیای تنهایی

چگونه ترس از شب را از بین ببریم؟

ترس چیست؟

بر اساس تعریف روانشناسان، ترس واكنشي است؛ نسبت به يک خطر. حال این ترس می تواند؛ خيالي يا واقعي باشد. این ترس به شکل ناراحتي يا تهديد بيروني از دیدگاه فرد تعبیر می‌شود. كه باعث می‌شود؛ تعادل دروني فرد را به خطر بی اندازد. فرد کنترل خود را در این شرایط دست می دهد؛ و در پی آن واکنش های غیر معمول از خود نشان خواهد داد. شخص با انتخاب گزینه احتياط، فرار از موقعیت و يا اجتناب کردن از خود در برابر خطرهای که باعث ترس او می شود؛ از خود به نوعی مراقبت كند. روانشناسان و روانکاوان ترس را به دو دسته، ترس بهنجار يا طبيعي و ترس نابهنجار يا ترس بیمارگونه دسته بندی مي كنند.

فرق ترس بهنجار و نابهنجار (بیمار گونه)

ترس بهنجار نه تنها مشكل آفرين و دردساز نيست. بلكه، هشداري براي ما است. تا از خود در برابر خطرات و آسيب ها در شرایط گوناگون احتمالي   مراقبت کنیم . در مقابل ترس نابهنجار يا بیمارگونه، ترسي است؛ دلیل منطقی و خاصی برای آن پیدا نمی کنیم تا جایی که این ترس آزاردهنده می شود. و باعث می شود؛ فعاليت هاي فردي و اجتماعي او را هم تحت تأثير قرار مي دهد؛ و آن ها را مختل می کند. در اين شرایط فرد بايد سعی داشته باشد تا اين اختلال را یه شکل ریشه و اصولی با کمک گرفتن از روانشناس و روانپزشک متخصص را رفع کند. ترس های بیمار گونه معمولاً غيرواقعي است و در ذهن ناخودآگاه فرد نهادینه شده اند.

ترس از تنها خوابیدن

خواب به معنای زمان استراحت و آرامش بدن و ذهن است. خواب خوب امری اساسی است؛ که بر سلامت انسان و طول عمر او تاثیرگذار است. بعضی از افراد اختلال در خوابیدن دارند. و حتی ممکن است؛ خواب که خود به خود باعث آرامش است. در این افراد ترس و اضطراب کند. و موجب پریشانیی آن ها شود. یکی از این مشکلات خواب، ترس از خوابیدن به تنهایی(فوبیا تنها خوابیدن) است.به طور معمول این ترس ریشه در دوران کودکی دارد. که اگر این مسئله به طور کامل حل نشود. ممکن است؛ بر دوران جوانی و بزرگسالی فرد هم تاثیر بگذارد. برای مثال در مواردی برخی از افراد بزرگسال  ممکن است شریک زندگی خود یا یکی افراد بسیار نزدیک خود را که با او در یک مکان زندگی می کردند؛ را از دست بدهند. ترس از تنهای، و از دست دادن عزیزان باعث میشود؛ تا این افراد ترس از تنها خوابیدن، در منزل خود را تجربه کنند. و در نهایت اگر این موضوع به مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند؛ شدت آن بیشتر خواهد شد. و به یک اختلال جدی تبدیل می شود.

دلایل متعدد برای ترس از تنها خوابیدن (فوبیا تنها خوابیدن)

در بعضی از مردم موضوع ترس از تنها خوابیدن؛ مربوط به احساس عدم امنیت فرد است. ممکن است فرد چه در زمان کودکی و یا بزرگسالی در محیطی که زندگی می کرده و یا می خوابیده؛ احساس امنیت نداشته. و این موضوع در شب ها با وجود تشدید می شود. تاریکی و سکوت حس تنهایی و در نتیجه ترس از آن را بزرگتر جلوه میدهد.در بعضی فوبیای خوابیدن؛ امکان توجیه دارد. برای مثال؛ اگر فرد در یک محله ناامن زندگی کند. ذهن او به طور ناخودآگاه همگام خواب احساس ترس می کند. و باعث می شود؛ در او فوبیا یا ترس تنها خوابیدن ایجاد شود. در بسیاری از افراد ممکن است ترس از تنها خوابیدن به یک مسئله حاد تبدیل شود؛ و آرامش فرد را از بین ببرد. چرا که در حالت عادی خوابیدن موضوعی طبیعی و ضروری در زندگی انسان است و اختلال در آن می تواند؛ سلامت او را به خطر بی اندازد. ادامه این امر  در شخص  احساس غمگینی و دلشکستگی به وجود می آورد. و در نهایت اگر درمان نشود فرد کنترل زندگی روزانه خود از دست می دهد.
این ترس در بزرگسالان برای افرادی که در رابطه هستند؛ و وابسگی زیادی به همسر و شریک خود دارند؛ ممکن است خود را بروز دهد. این اشخاص اگر چند شب از شریک عاطفی خود دور باشند؛ با ترس تنها خوابیدن خواهند شد. آن ها به قدری عادت به خواب در کنار همراهشان را دارند؛ که ذهن این افراد در مورد این موضوع شرطی شده است. و اگر شرایط تغییر کند؛ مغز به آن واکنش نشان می دهد. و پذیرای موقعیت جدید نخواهد بود و در نتیجه به شکل ترس خود را نشان می دهد.

ترس از تنها خوابیدن

ترس از تنها خوابیدن در کودکان

ترس تنها خوابیدن، یا ترس از تاریکی در اتاق تاریک در سال های اولیه کودک و خردسالان امری طبیعی است. چون کودک نمی تواند محیط تاریک را شناسایی کند؛ و متکی به حواس پنج گانه اش است. و ترس از تنها خوابیدن را خصوصاً، در تاریکی را به راحتی پردازش نمی کند. اگر این ترس شدید باشد؛  کودک واکنش های چون گریه و بی قراری زیاد و واکنش های مداومی را از خود بروز می دهد. ترس کودکان از تنها خوابیدن با بهانه گیری هایی مکرر برای نخوابیدن، و  رفتن به اتاق والدین در شب خود را نشان می دهد و یا  گتهی با کابوس ها و ترس های شبانه همراه است.

درمان ترس از خوابیدن در کودکان

هنگامی که متوجه می شوید کودکان از تنها خوابیدن در هراس است. باید به دنبال عامل آن باشید. این موضوع نیازمند یه کنجکاوی و صبوری شما است. همچنین باید آرامش خود را حفظ کنید. تا بتوانید راحت تر این عوامل را شناسایی کنید. وقتی به درک عوامل اولیه رسدید؛ برای رفع آن باید به یک روانشناس متخصص کودکان مراجعه کنید. تا بتوانید با تشخیص درست تر توسط مشاور درمان را شروع کنید.

عوامل ترس ار تنها خوابیدن کودک

۱) سایه های روی دیوار ناشی از نور بیرون پنجره یا چراغ خواب
۲) صدای همسایه ها یا صداهای طبیعی مثل باد یا صدای لوله ی آب یا فاضلاب
۳) تکان خوردن وسیله های اتاق به دلیل باد یا متحرک بودن وسیله
۴) دیدن یک حیوان در اتاق مثل عنکبوت یا سوسک و ترس از تکرار آن
۵) تخیل های اشتباه در مورد حرکت یا صدا
۶) ترس های در طول روز یا ترس از مسائل دیگر که به ترس در شب نیز تعمیم یافته
۷) دیدن فیلم های ترسناک یا انیمیشن هایی اضطراب آور
نکته مهم : دقت داشته باشید؛ که کودک دنیا آن طور که شما می بینید؛ و درک می کنید. پردازش نمی کند. برای مقابله و رفع این ترس در برخورد با او باید منعطف باشید. با او مهربان و صبور باشید.بر قراری و ایجاد حس امنیت به روش درست و همچنین اطمینان دادن؛ به کودک و فرزندتان می تواند؛ به او آرامش بدهد و رفته رفته حس امنیت و شجاعت را در او ایجاد و تقویت کند.

درمان ترس از تنها خوابیدن در بزرگسالان

۱) مراجعه به روانشناس مختصص زمانی که احساس کردید که روند ترس از تنها خوابیدن یا درمان کم خوابی به علت ترس
طولانی شده است. و مرتبا در حالت استرس و اضطراب هستید. در این زمان باید برای تشخیص درست و گرفتن راه کارهای تاثیرگذار به روانشناس مراجعه کنید و ممکن در صورت حاد بودن وضعیت و ترس شدید از قرص خواب نیز استفاده شود.
۲) ایجاد حس امنیت در محل زندگی و اتاق خواب
۳) ورزش کردن و فعالیت مفید روزانه ورزش باعث می شود؛ سیستم عصبی بدن رو به روال و حالت متعادل رود. و انرژی شما در طول روز تخلیه شود و شما میل رقبت بیشتری به خواب داشته باشید.
۴) مدیتیشن و متعادل کردن افکار گوش دادن به موسیقی آرامش بخش قبل خواب و یا در طول روز
۵) اجتناب و دوری از تماشای فیلم های ترسناک
۶) روش مواجه سازی با ترس زیر نظر مشاور درمانگر
۷) جابه جایی وسایلی در اتاق خواب
تمام موارد اشاره شده توصیه های عمومی هستند. می تواند به شما در مقابله با این فوبیا کمک کند. اما دقت داشته باشید؛ این فوبیا ترسی مهمی است و می تواند زندگی شما را مختل کند. مراجعه به پزشک و روانشناس به صورت مداوم و انجام دادن توصیه های مشاوره می تواند به درمان و بهبود سریع و همیشگی کمک شایانی کند.

4.2/5 - (24 امتیاز)
9 نظرات
  1. Rozhin می گوید

    سلام من دخترم و 17 سالمه من از بچگی تا الان پیش مامان بابام میخوابم وقتی 12 سالم بود مادرم گفت باید بری توی اتاقت بخوابی و اینجور چیزا وقتی من تنها شدم به شدت میترسیدم از تاریکی میترسیدم از تنهایی ازینکه الا یکی میاد تو و هزاران فکر تو سرم بود و خیلی گریه میکردم اصلا نمیتونستم تنها باش ولی من الان دارم سعی میکنم برم تو اتاق خودم بخوابم ولی هرکاری میکنم نمیتونم رفتم پیش روانشناس کاری نتونستن بکنن لطفا راهنماییم کنید چطوری باید خودم تنها بخوابم حتی وقتی میترسم قلبم تیر میکشه و شکمم به درد میاد کمکککک کنید لطفا🙏🙏🙏🙏🙏🙏

    1. بدون اسم می گوید

      دقیقا منم ۱۵ سالمه هر شب کنار پدر مادرم میخوابم و برای خواب استرس میکشم بطوری که قلبم درد میگیره و گاها تکرر ادرار میگیرم علاوه بر این وسواس شدید فکری گرفتم و پدر مادرم هر شب منو غیرمستقیم بیرون میکنن ولی باز من از ترسم میرم پیششون و تک فرزندم

  2. امید می گوید

    من به شدت فوبیای خواب در تنهایی دارم ۳۸ سالمه مجردم کمکم کنید

  3. Hossein می گوید

    لطفاً بخونید
    سلام من پسرم و 1۳ سالمه من وقتی شبا با خواننده می‌خوایم بخوابیم وقتی اونا خوابشون می‌بره احساس تنهایی می کنم و خوایم نمیبره و دوباره اونها رو بیدار می کنم و نمی‌دونم دلیلش چیه وقتی چراغ راهرو سرویس بهداشتی رو روشن میزاریم میترسم که انگار یکی تو دستشویی و با اینکه در طول روز تو اینستا یا یوتیوب و… چیزای ترسناک نمی‌بینم ولی باز خوایم نمیبره و فردا مامانم میرسه مسافرت کاری 1 روزه و من فردا شب غصه دارم که پدرم می‌خوابه سریع اگه بیدارشم کنم دعوام میکنم امیدوارم فردا خوابم نمیبره لطفاً لطفاً لطفاً لطفاً لطفاً لطفاً ترو خدا کمکم کنید 😭😭😭😭😭

    1. سید علی می گوید

      سلام آبجی وقتی که خدا خودش گفته از رگ گردن به ما نزدیک تره ،پس چرا باید بترسی وقتی خدا همیشه پیشته.شیطون رو لعنت کن اسم خدا رو بگو و بگیر راحت بخواب

  4. Armita می گوید

    سلام من ۱۱ سالم هست
    من وقتی ۵یا ۶ سالم بود فیلم ترسناک دیدم
    والانم خیلی خیلی می ترسم وقتی می خوابمم نمی تونم به پهلو راست یا به پهلو چپ بخوابمم می ترسم پنچره درست سمت چپ منه احساس می کنم یکی قشنگ لبخند زده و داره منو نگاه می کنه واقعا می ترسم کمک کنید لطفا
    باتشکر 🙏

  5. امیرمهدی می گوید

    سلام من پسرم 14 سالمه من از تنها خوابیدن می ترسم وقتی مامانم میگه برو اتاقت بخواب قلبم میاد تو دهنم و سعی می کنم بپیچونم و امشب اولین روزیه که می خوام تنها بخوابم لطفاً کمکم کنید.

  6. هییی روزگار می گوید

    من دخترم از تنهایی خوابیدن گریه ام میگیره عادت داشتم بغلم میکردن میخوابیدم هر وقت خونوادم زودتر خوابشون میبرد من از تنهایی گریه ام میگیرفت بزرگتر شدم نمیشد پیش خونوادم بخوابم اوضاع بدتر شد اگه مثلا یازده میرفتم بخوابم دوازده خوابم میبرد الان تا دو و سه شب میشینم گریه میکنم سنی ازم گذشته ولی عین یه دختر بچه لوس از تنهایی گریه ام میگیره اصلا نمیتونم بخوابم

  7. سامیار می گوید

    من 12 سالمه و نمیدونم از چی تو می‌ترسد فوبیای تنها خوابیدن دارم نمیدونم چیکار کنم

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0