تقویت حافظه کودکان، درمان فراموشی کودک

توجه به مشکل حافظه در کودک یا نوجوان شما می تواند فوق العاده آزاردهنده باشد. ممکن است تعجب کنید که آیا نقص حافظه آن ها برای مرحله رشد آن ها طبیعی است یا اینکه نقص در حافظه کودک نشانه مشکل جدی تری است. در بسیاری از مواقع مشکل در حافظه کودکان باعث بروز مشکلات جدی تر از جمله فراموشی خواهد شد. تشخیص مشکل حافظه در فرزند شما یا یک نوجوان، می­ تواند بسیار از لحاظ عصبی مشکل­‌ساز باشد. ممکن است شما تصور کنید که نقص‌های حافظ‌ه­ای در دوران رشد عادی هستند، یا اینکه قطعی لحظ‌ه­ای در حافظه، به مشکل جدی­‌تری اشاره می­کند. به جای نگرانی درباره احتمالات، با درمانگر­های متخصص در ارتباط باشید. آن­ ها در مشخص کردن دلایل مشکلات حافظه،­ تخصص دارند. آن­ ها می­‌توانند با شما و فرزند شما برای غلبه بر چالش‌­ها و بازگردانی حافظه­‌شان، کار کنند.

علل ایجاد مشکل در حافظه کودکان

ناتوانی های رشدی و ذهنی مانند ADHD، اوتیسم، سندرم داون، سندرم رت و اختلال زبان رشدی معمولا باعث مشکلات حافظه می شوند. اگرچه برخی از این شرایط ممکن است بر حافظه بلند مدت و بینایی تأثیر بگذارند، اما اغلب حافظه کاری را مختل می کنند. حافظه فعال به کودکان (و بزرگسالان) این توانایی را می دهد که اطلاعات را به اندازه کافی در ذهن خود نگه دارند تا یک کار را انجام دهند یا تصمیم بگیرند. این نوع حافظه تنها چند ثانیه دوام دارد و ظرفیت محدودی دارد. اکثر افراد می توانند در یک زمان تنها چند قطعه اطلاعات را در حافظه کاری خود نگه دارند. بدون حافظه فعال قوی، کودک شما در تلاش برای توجه است. آنها در سازماندهی زمان، برنامه ریزی فعالیت ها و گام برداشتن برای رسیدن به هدف مشکل دارند. ممکن است متوجه شوید که آن ها نمی توانند دستورالعمل ها را دنبال کنند و اغلب تکالیف یا کارهای خانه را انجام نمی دهند.

Children's memory

ضربه مغزی و صدمات تروماتیک مغزی چه زمانی اتفاق می افتد؟

ضربه مغزی و سایر آسیب های جدی تروماتیک مغزی (TBIs) زمانی اتفاق می افتد که ضربه ناگهانی باعث حرکت مغز شود. مغز در یک جهت حرکت می کند، به سمت جمجمه می پرد و سپس در جهت مخالف به عقب برمی گردد. کودک یا نوجوان شما ممکن است پس از ضربه مستقیم به سر خود دچار TBI خفیف تا شدید شود. اما آنها همچنین می توانند پس از ضربه شدید به بدن خود دچار ضربه مغزی شوند. از دست دادن حافظه یکی از شایع ترین علائم TBI است. در بیشتر موارد، TBI بر حافظه کوتاه مدت تأثیر می گذارد، بنابراین ممکن است کودک شما آنچه را که درست قبل از آسیب دیدگی اتفاق افتاده به خاطر نیاورد. اکثر کودکان پس از ضربه مغزی به سرعت بهبود می یابند، اما حتی با از دست دادن خفیف حافظه TBI می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه یابد.

چه مواردی بر حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تأثیر می گذارد؟

PTSD
OCD
اختلال دو قطبی
صرع
کمبود خواب
بیماری های متابولیک
بیماری میتوکندری
تومورهای مغزی
عفونت های مغزی
سوء مصرف مواد
لوپوس اریتماتوی سیستمیک با شروع دوران کودکی
پاندا و تابه
اختلالات عصبی خودایمنی کودکان مرتبط با عفونت های استرپتوکوک (PANDAS) و سندرم عصبی با شروع حاد کودکان (PANS) باعث علائم سریع و شدید OCD می شود. آن ها همچنین با از دست دادن قابل توجه حافظه غیر کلامی مرتبط هستند.

ترومای دوران کودکی و فراموشی در کودکان

هر نوع ضربه می تواند باعث از دست دادن حافظه شود، خواه به صورت تهدیدی برای ایمنی کودک، مواجهه مداوم با یک قلدر، یا آزار جسمی یا عاطفی باشد. اما این نوع مشکل حافظه ممکن است نشان دهنده از دست دادن حافظه واقعی نباشد. در انواع دیگر از دست دادن حافظه، مغز حافظه را ذخیره یا حفظ نمی کند. وقتی کودکان نمی توانند رویدادهای آسیب زا را به خاطر بسپارند، به احتمال زیاد حافظه در مغز آنها ثبت می شود اما نمی توانند آن را بازیابی کنند. این اختلال تجزیه ای نامیده می شود. همه گهگاه دچار گسستگی می شوند. به عنوان مثال، خیال بافی یا گم شدن در یک کتاب یا فیلم خوب باعث ایجاد حس جدایی یا قطع ارتباط خفیف با محیط اطراف شما می شود. تروما باعث گسستگی عمیق‌تر می‌شود که هدفی را دنبال می‌کند: از کودکان و نوجوانان محافظت می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد رویدادها یا احساسات طاقت‌فرسا، ترسناک، وحشتناک و دردناک را فراموش کنند.

فراموشی چیست؟

فراموشی نوعی از دست دادن حافظه است که بر توانایی شما در ایجاد، ذخیره و بازیابی خاطرات تأثیر می گذارد. فراموشی رتروگراد بر خاطراتی که قبل از شروع فراموشی شکل گرفته اند تأثیر می گذارد. فردی که پس از یک آسیب مغزی تروماتیک دچار فراموشی رتروگراد می شود، ممکن است نتواند آنچه را که در سال ها یا حتی دهه ها قبل از آن آسیب اتفاق افتاده به خاطر بیاورد. فراموشی رتروگراد در اثر آسیب به مناطق ذخیره‌سازی حافظه مغز، در نواحی مختلف مغز ایجاد می‌شود. این نوع آسیب می تواند ناشی از یک آسیب تروماتیک، یک بیماری جدی، یک تشنج یا سکته مغزی یا یک بیماری دژنراتیو مغز باشد. بسته به علت، فراموشی رتروگراد می تواند موقت، دائمی یا پیش رونده باشد (به مرور زمان بدتر می شود). با فراموشی رتروگراد، از دست دادن حافظه معمولاً شامل حقایق است تا مهارت ها. برای مثال، ممکن است شخصی فراموش کند که آیا ماشینی دارد یا نه، چه نوع ماشینی است و چه زمانی آن را خریده است  اما همچنان می‌داند که چگونه رانندگی کند.

انواع فراموشی

فراموشی انتروگراد

افراد مبتلا به فراموشی انتروگراد پس از شروع فراموشی در ایجاد خاطرات جدید مشکل دارند. افراد مبتلا به فراموشی رتروگراد در دسترسی به خاطرات قبل از شروع فراموشی مشکل دارند. این دو نوع فراموشی می توانند در یک فرد همزمان وجود داشته باشند و اغلب هم وجود دارند. فراموشی رتروگراد معمولاً به‌صورت موقت درجه‌بندی می‌شود، به این معنی که ابتدا آخرین خاطرات شما تحت تأثیر قرار می‌گیرند و معمولاً قدیمی‌ترین خاطرات شما در امان می‌مانند. این به قانون Ribot معروف است. میزان فراموشی رتروگراد می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است فقط خاطرات یک یا دو سال قبل از آسیب یا بیماری را از دست بدهند. افراد دیگر ممکن است چندین دهه خاطرات خود را از دست بدهند. اما حتی زمانی که مردم چندین دهه را از دست می دهند، معمولاً به خاطرات دوران کودکی و نوجوانی می نشینند. علائم این اختلال عبارتند از:

فراموش نکردن چیزهایی که قبل از شروع فراموشی اتفاق افتاده است
فراموش کردن نام ها، افراد، چهره ها، مکان ها، حقایق و اطلاعات عمومی از قبل از شروع فراموشی
به خاطر سپردن مهارت هایی مانند دوچرخه سواری، نواختن پیانو و رانندگی با ماشین
حفظ خاطرات قدیمی به خصوص از دوران کودکی و نوجوانی
ممکن است فردی با این وضعیت نتواند خاطرات جدیدی بسازد و مهارت های جدیدی بیاموزد.

فراموشی رتروگراد کانونی

فراموشی رتروگراد کانونی، که به عنوان فراموشی رتروگراد منفرد یا خالص نیز شناخته می شود، زمانی است که فردی فقط فراموشی رتروگراد را با علائم کم یا بدون علائم فراموشی قدامی تجربه می کند. این به این معنی است که توانایی ایجاد خاطرات جدید دست نخورده باقی مانده است. این از دست دادن حافظه مجزا بر هوش یا توانایی فرد برای یادگیری مهارت‌های جدید، مانند نواختن پیانو، تأثیر نمی‌گذارد.

فراموشی تجزیه ای (روان زا)

این یک نوع نادر فراموشی رتروگراد است که در نتیجه شوک عاطفی ایجاد می شود. این بیماری مانند سایر انواع فراموشی رتروگراد ناشی از آسیب به مغز نیست. این صرفا یک پاسخ روانشناختی به تروما است. این اغلب به دلیل یک جنایت خشونت آمیز یا سایر آسیب های خشونت آمیز ایجاد می شود و معمولاً موقتی است. علائم عبارتند از: ناتوانی در به خاطر سپردن چیزهایی که قبل از یک رویداد آسیب زا رخ داده است. احتمالاً قادر به به خاطر آوردن اطلاعات زندگینامه نیست.

حافظه بخش مهمی از ایجاد یک پایه محکم برای یادگیری، چه در کلاس درس و چه فراتر از آن است. داشتن حافظه عالی می تواند به فرزند شما کمک کند تا در مدرسه بهتر عمل کند، در آزمون ها خوب عمل کند و نمرات بهتری کسب کند. اما مهارت‌های حافظه تیز چیزی نیست که افراد با آن متولد می‌شوند  این مهارت‌ها هر چه بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، توسعه یافته و بهبود می‌یابند. مانند هر مهارت دیگری، تمرین باعث عالی می شود.

یک حافظه موثر به دو بخش تقسیم می شود:

حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت
حافظه کوتاه‌مدت به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا اطلاعات جدید را پردازش کرده و به خاطر بیاورند تا بتوانند از پس کارشان برآیند. این اطلاعات به حافظه بلندمدت دانش آموز منتقل می شود، جایی که به او کمک می کند تا درک عمیق تری از یک موضوع ایجاد کند. دانش‌آموزانی که با حافظه دست و پنجه نرم می‌کنند معمولاً در سازماندهی اطلاعات و ایجاد درک معنادار از یک موضوع مشکل دارند. این می تواند باعث عقب افتادن کودکان از کلاس شود و منجر به کشمکش های مداوم در کلاس شود.

Children's memory

11 راه برای بهبود حافظه کودکان

1. تشویق به سوالات

درک یک موضوع اولین قدم برای به خاطر سپردن مطالب است. تشویق فرزندتان به پرسیدن سوال کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که او درک عمیق تری از موضوع ایجاد می کند. این همچنین به دانش آموزان کمک می کند تا تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله را توسعه دهند.

2. قافیه و آهنگ بسازید

به کودک خود کمک کنید از اطلاعاتی که یاد می گیرد قافیه، شعر یا آهنگ بسازد. مغز ما برای به خاطر سپردن موسیقی و الگوها سیم‌کشی شده است، بنابراین استفاده از موسیقی یا قافیه می‌تواند به بهبود حافظه و یادآوری کودک شما کمک کند.

3. یادگیری را هیجان انگیز کنید

با سفر به کتابخانه برای بررسی کتاب ها یا فیلم های مرتبط با موضوعات مختلف، اشتیاق فرزندتان به یادگیری را تشویق کنید. همچنین می توانید از موزه یا گالری هنری دیدن کنید. اگر فرزند شما به مطالبی که می آموزد علاقه مند باشد، در آینده به خاطر سپردن آن آسان تر خواهد بود.

4. تشویق به یادگیری فعال

با گفتگو در مورد موضوعات مختلف و پرسیدن نظر فرزندتان، یادگیری را برای فرزندتان جذاب تر کنید. این امر دانش آموزان را تشویق می کند تا اطلاعات را به اندازه کافی در ذهن خود نگه دارند تا به سؤالات مربوط به آن پاسخ دهند و به آنها کمک می کند تا مهارت های تفکر انتقادی را توسعه دهند و در عین حال قدرت حافظه را بهبود بخشند.

5. از Visual Aides استفاده کنید

فرزندتان را تشویق کنید تا از کمک های بصری برای به خاطر سپردن اطلاعاتی که اخیراً خوانده یا شنیده شده است استفاده کند. فلش کارت هایی ایجاد کنید که شامل کلمات یا تصاویر باشد. اینها را می توان برای تمرین های تطبیق یا تمرین تعاریف کلمات استفاده کرد.

6. از فرزندتان بخواهید که نمونه های خودش را بسازد

وقتی فرزند شما نمونه های خود را با ارتباط دادن آن به تجربیات شخصی خود می سازد، پردازش مطالب را بسیار آسان تر می کند. اتصال مطالب به روشی معنادار به کودک شما کمک می کند تا اطلاعات را به خاطر بسپارد.

7. نقشه های ذهنی ایجاد کنید

یک نقشه ذهنی از ایده های مختلف و نحوه ارتباط آن ها با یکدیگر ایجاد کنید. ایجاد ارتباط بین کلمات و موضوعات به کودکان کمک می کند تا به طور فعال با مطالب درگیر شوند و درک عمیق تری ایجاد کنند که بخش مهمی از حافظه است.

8. فهرستی از کلمات کلیدی برای یک ایده یا موضوع تهیه کنید

یک لیست کلمات ایجاد کنید و از آن برای ایجاد ارتباط بین هر یک از کلمات و مفاهیم استفاده کنید. هر چه تداعی ها متمایزتر باشند، به خاطر سپردن آن ها برای فرزندتان آسان تر خواهد بود.

9. از فرزندتان بخواهید که به شما آموزش دهد

فرزندتان را تشویق کنید تا اطلاعاتی را که می آموزد برای شما (یا خواهر یا برادر یا دوست) توضیح دهد. این را به یک چالش تبدیل کنید تا ببینید چقدر او می تواند به خاطر بسپارد. سپس برگردید و هر یک از مطالبی را که فرزندتان در مورد آن مطمئن نبود را مرور کنید.

10. از همه حواس استفاده کنید

با استفاده از بینایی، لمس و صدا رویکرد چندحسی را برای یادگیری در نظر بگیرید، با صدای بلند بخوانید، مکالمه کنید و از وسایل استفاده کنید. این به کودک شما کمک می‌کند تا به بیش از یک روش با مطالب درگیر شود و ارتباط با مطالب را آسان‌تر کند.

11. اطلاعات را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید

به خاطر سپردن مقادیر کوچکی از اطلاعات آسان تر از پرداختن به یکباره مطالب زیاد است. با اصول اولیه شروع کنید و درک مطلب را از آنجا بسازید. اطلاعات را با سرفصل‌ها، فهرست‌ها و رنگ‌ها سازماندهی کنید تا در آینده راحت‌تر به خاطر بیاورد.

درمان فراموشی کودکان امری جدی تلقی می شود و بهتر است که قبل از شروع درمان و اوج گرفتن این مشکل به پیشگیری از آن بپردازیم. توصیه می‌شود که علت فراموشی کودکان، به خوبی بررسی شود. اگر عامل اختلال خاصی است، درمان اساسی و ریشه‌ای انجام شود و اگر ضعف در حافظه باشد، باید تمرینات تقویت حافظه انجام شود و عامل محیطی نیز می‌تواند با اصلاح محیط حل شود.

امتیاز دهید.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0