درمان اختلال استرس پس از سانحه با ACT

درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) به روش های زیادی صورت می گیرد که یکی از تاثیرگذارترین آن روش ها، درمان متنبی بر پذیرش و تعهد یعنی ACT می باشد. اگر با علائم PTSD دست و پنجه نرم می کنید، درمان ACT می تواند در بهبود و کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه موثر واقع شود. در این نوشته درباره ی تاثیرگذاری این درمان و پنج هدف درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد صحبت خواهیم کرد.

مقاله مرتبط: اختلال استرس پس از سانحه، نشانه ها و علل PTSD

درمان اختلال استرس پس از سانحه

همه ی ما از کودکی یمی آموزیم که برخی احساسات را بد و برخی دیگر را خوب تلقین کنیم. به عنوان مثال، غم و اندوه به عنوان احساسات بد یا منفی و شادی به عنوان احساسات خوب یا مثبت تلقی می شوند.

بنابراین قابل درک است که ما سعی می کنیم چند احساس دردناک و تا حد ممکن احساسات مثبت داشته باشیم. به طور خاص، هنگامی که احساس درد عاطفی می کنیم، تمایل داریم از آن دور شویم، اما این نوع اجتناب معمولاً در درازمدت اثرات منفی به جای خواهد گذاشت.

اجتناب کردن نتیجه ی خوبی به دنبال ندارد زیرا درد عاطفی بخشی از زندگی ماست. ما واقعاً نمی توانیم از آن اجتناب کنیم. هر کس در نقطه ای از زندگی احساسات دردناکی مانند غم، اضطراب یا عصبانیت را تجربه می کند.

آنچه که باعث عبور از درد یا ادامه دادن و بدتر کردن آن می شود، نوع پاسخ و رفتار انتخابی ما نسبت به احساسات دردناک است.

در حقیقت، تلاش برای اجتناب یا فرار از افکار و احساسات دردناک ممکن است منجر به رنج و اختلالات روانی شود. به عنوان مثال، فردی که یک حادثه آسیب زا را تجربه کرده است، ممکن است دائماً درگیر خاطرات آن حادثه و همچنین اضطراب و ترس ناشی از آن باشد.

در نتیجه، فرد ممکن است سعی کند از طریق دارو یا الکل (خوددرمانی) این درد و اضطراب را به صورت موقت تکسین دهد. این خوددرمانی ممکن است در کوتاه مدت نتیجه بخش باشد، اما در دراز مدت الکل یا مواد مخدر درد را دیگر تسکین نمی بخشد. در عوض، احتمالا درد هیجانی و عاطفی بدتر شود و باعث مشکلات بسیار دیگری شوند.

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) چیست؟

ACT یک رفتار درمانی مبتنی بر این ایده است که رنج ناشی از خود درد عاطفی نیست بلکه ناشی از تلاش ما برای جلوگیری و اجتناب از آن است. ACT برای درمان PTSD و سایر اختلالات بهداشت روانی استفاده می شود.

هدف کلی ACT این است که به مردم کمک کند تا نسبت به تجربه احساسات درونی خود گشودگی داشته باشند و به جای تلاش برای فرار یا اجتناب از آن رنج که تقریبا کاری غیرممکن است، بر داشتن یک زندگی معنی دار تمرکز کنند. این نوع درمان به طور کلی 5 هدف را در بردارد که شامل موارد زیر می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را پیشنهاد می کنیم.

بهترین مرکز روان درمانی

5 هدف درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

درمان مبتنی پذیرش و تعهد (ACT) برای درمان اختلال استرس پس از سانحه و سایر اختلالات سلامت روان را می توان به پنج هدف تقسیم کرد. اگر این درمان را انتخاب می کنید و این اهداف را دنبال می کنید، آنچه را که می توانید یاد بگیرید و به آن برسید، در اینجا آورده شده است:

برای فرار از درد عاطفی دیگر تلاش نمی کنید

درمانگران ACT این هدف را ناامیدی خلاق می نامند. ناامیدی خلاق به این معنا است که شما تمام کارهایی که برای جلوگیری از دردهای احساسی انجام داده اید را غیرضروری و بی تاثیر می دانید، و به این نتیجه می رسید که احتمالاً هرگز راهی موثر برای از بین بردن کامل درد عاطفی از زندگی شما وجود نخواهد داشت.

دیگر به دنبال کنترل شرایط و محیط نیستید

هدف دوم ACT این است که درک کنید مشکلات شما نه از خود درد احساسی بلکه از تلاش شما برای کنترل یا اجتناب از آن ناشی می شود. در واقع، درمان مبتنی بر پذیرش برای درمان اختلال استرس پس از سانحه این گونه عمل می کند که شما می آموزید که تلاش برای کنترل درد عاطفی اثر معکوس دارد و این یعنی علاوه بر بدتر کردن احتمالی درد، ممکن است آنقدر وقت و انرژی خود را صرف اجتناب از آن کنید که دیگر برای انرژی برای پیگیری تغییرات مثبت در شما باقی نمانده است.

خود را از افکار خود جدا می دانید

افکار ما بسیار باورپذیر است. فردی که یک حادثه آسیب زا را تجربه کرده است ممکن است به این فکر کند که فرد بدی است یا “شکسته” یا “آسیب دیده” است. با این حال، اگرچه ممکن است این افکار واقعی به نظر برسند، اما فقط افکار هستند. آنها بازتابی از حقیقت نیستند.

هدف سوم در درمان اختلال استرس پس از سانحه از تغییر ACT این است که مردم یاد بگیرند “یک قدم به عقب” از افکار خود بردارند و آنها را به عنوان حقیقت در نظر نگیرند. یک فکر فقط یک فکر است و نشان دهنده این نیست که شخص واقعاً کیست.

درمان اختلال استرس پس از سانحه

برای درمان استرس پس از سانحه، مبارزه کردن را متوقف می کنید

در طول ACT برای درمان PTSD، تشویق می شوید که مبارزه با افکار و احساسات خود را متوقف کنید. هدف این است که تلاشها برای اجتناب یا کنترل افکار و احساسات خود را کنار بگذارید و در عوض، تمرین کنید نسبت به احساسات و افکار خود دیدی مهربانانه داشته باشید.

برای درمان استرس پس از سانحه، دست به کار می شوید

اجتناب از درد عاطفی برای افراد مبتلا به PTSD به مقدار زیادی انرژی مصرف می کند و تمام قوای فرد را تحلیل می کند. در نتیجه، شما ممکن است زمان یا انرژی زیادی را برای داشتن یک زندگی معنادار و با ارزش اختصاص ندهید. بنابراین، هدف نهایی ACT شناسایی زمینه های مهم در زندگی شما است (که در ACT به آنها “ارزش” گفته می شود) و باعث افزایش زمان صرف شده برای انجام کارهایی که با این ارزشها مطابقت دارد، صرف نظر از احساسات یا افکاری که ممکن است به دنبال داشته باشد، می شود.

به عنوان مثال، فردی که تجاوز جنسی را تجربه کرده است، ممکن است با وجود ارزش گذاری برای نزدیکی و صمیمیت، از اینکه دوباره وارد رابطه شود بترسد یا احساس اضطراب کند.

در ACT، افراد تشویق می شوند که با ارزشهای خود (به عنوان مثال، ارتباط مجدد با یک دوست قدیمی) هر گونه اضطرابی را که در نتیجه آن بوجود می آید احساس کنند و اقداماتی مطابق با ارزشهای خود انجام دهند.

اجتناب نکردن از این اضطراب باعث بدتر شدن آن نمی شود و به احتمال کمتری مانع از دستیابی فرد به زندگی معنادار می شود.

انتخاب درمان ACT برای اختلال استرس پس از سانحه

درمانگران و متخصصان زیادی در زمینه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تخصص کسب کرده اند و نتایج رضایت بخشی را در درمان اختلال استرس پس از سانحه مشاهده کرده اند، اما روشهای دیگری نیز برای درمان این اختلال وجود دارد. در کلینیک فوق تخصصی ذهن آرا، خدمات درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و دیگر روش های درمانی برای بهبود فرد مبتلا به PTSD ارائه می شود. شما می توانید از جلسات حضوری، آنلاین و تلفنی کلینیک ما استفاده کنید و برنامه درمانی متناسب با شرایط منحصر به فرد خود را دریافت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)