درمان حواس پرتی کودکان با روش های علمی

روش های علمی برای درمان حواس پرتی کودکان بسیار متنوع است. در این مقاله تعدادی از روش های پرکاربرد درمان حواس پرتی کودکان را برای شما ذکر خواهیم کرد.

کودکان همیشه از انرژی بالایی برخوردارند. اغلب اوقات برای کودکان بسیار سخت است که برای مدتی در یک جا بنشینند، بر موضوع خاصی تمرکز کنند و کار خود را با حواس جمعی کامل به پایان برسانند. دلیل عدم تمرکز و حواس پرتی این است که ذهن آن ها متفاوت از ذهن بزرگسالان عمل می کند. به عنوان والدین، ​​متداول ترین دغدغه آن ها این است که راه های درمان حواس پرتی کودکان خود را فرا بگیرند.

این روش های علمی را برای حفظ تمرکز کودک خود و جلوگیری از حواسپرتی کودک امتحان کنید.

این نکات ساده اما کاربردی به درمان حواس پرتی کودکان، بی توجهی و یا مشکلات تمرکز آن ها کمک می کند. این نکات همچنین برای هر کودکی مفید است و حتی می تواند از بی توجهی و حواس پرتی جلوگیری کند.

راهکارهاو نکات (درمان حواس پرتی کودکان)

درمان حواس پرتی کودکان

برای درمان حواسپرتی محیط خانه را آرام نگه دارید

به این معناست که اگر با حواس پرتی فرزندتان روبرو می شوید، او به شما بی توجهی می کند و یا برای انجام تکالیفش به آرامی در یک جا نمی نشیند بر سر کودک خود فریاد نکشید و باعث اضطراب و تنش نشوید. البته، هر پدر و مادری ممکن است زمانی که تحت فشار زیادی قرار دارد کنترلش را از دست بدهد و هر چند وقت یکبار بر سر کودک فریاد بکشد اما اگر این اتفاق افتاد، به سادگی از فرزند خود عذر خواهی کنید و خاطر نشان شوید که همیشه او را دوست دارید اما گاهی اوقات رفتار هایش موجب ناراحتی شما می شود.

استفاده از رسانه را به حداقل برسانید

بسیاری از کودکان به اندازه بزرگسالان در تصفیه سر و صدا مهارت ندارند. در این صورت، روشن کردن تلویزیون زمانی که کودکان در حال انجام تکالیف هستند، موجب اختلال در تمرکز می شود. محدودیت زمانی “یک ساعت استفاده از رسانه” در روز مشخص کنید. این به معنای محدود کردن تلویزیون، بازی های الکترونیکی و سایر محرک های بصری است.

درمان حواس پرتی کودکان

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا هشدار می دهد که بین اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) و استفاده زودهنگام از تلویزیون در سنین کم ارتباط مستقیمی وجود دارد.

پزشکان توصیه می کنند که از قرار دادن تلویزیون در اتاق کودک خودداری کنید و زمانی که برنامه خاصی را تماشا نمی کنید، تلویزیون را خاموش کنید.

بینایی و شنوایی فرزند خود را بسنجید

اگر برای کودک تان در مدرسه به صورت ناگهانی مشکلی پیش آمد، او را برای آزمایش بینایی و شنوایی نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. برای درمان حواس پرتی کودکان، گاهی نیاز به سنجش تمام فاکتور های احتمالی می باشد.

بعضی مواقع کودک نمی تواند بیان کند که در بینایی یا شنوایی مشکلی دارد. دبیران از تجربه های خود می گویند که تصور می کردند کودکی به اختلال بیش فعالی – نقص توجه مبتلا است اما بعد از بررسی های بیشتر، مشخص شده است این کودکان در بینایی و شنوایی دچار مشکل بوده اند.

مسائلتان را، بدون حضور کودک حل کنید

وقتی فرزندتان در کنار شماست با همسر خود بحث نکنید. در کمال تعجب، همانطور که والدین نگران کودکان هستند، آن ها نیز دلواپس والدین خود می شوند. شنیدن بحث والدین یا حتی صحبت با صدای بلند می تواند برای کودک ترسناک باشد. حتی اگر بحث ها جدی نباشند، در تصور کودک، بحث کردن ممکن است نشان دهنده این باشد که والدین او قصد جدایی دارند.

برای درمان حواس پرتی کودکان، از خوبی های زندگی به آن ها بگویید و در زمانی که با همسر خود تنها بودید، اجازه بحث و صحبت های جدی تر را دارید. فراموش نکنید حتی اگر کودک شما در اتاق دیگری باشد، می تواند لحن و صدای بلند شما را بشنود و عصبانیت شما را احساس کند. برای برطرف کردن اختلافات، والدین می توانند به بهانه های مختلف از خانه بیرون رفته و بدون حضور کودکان به موضوع مورد نظر بپردازند.

برای فرزند خود وقت بگذارید (درمان حواس پرتی کودکان)

زمانی که آمادگی اش را دارید، چند دقیقه برای فرزند خود وقت بگذارید. برای او کتاب بخوانید، یک بازی ساده و کوتاه انجام دهید، با هم نقاشی کنید و یا چیزهای جدید بسازید. اگر بازی های بیرون را ترجیح می دهید، به پارک بروید و با کودک خود بسکتبال یا تنیس بازی کنید.

درمان حواس پرتی کودکان

قوانین مشخصی داشته باشید و آن ها را به طور مداوم اجرا کنید

پدر و مادر باید درباره ی قوانین مربوط به فرزندان با هم به توافق برسند و در راستای علمی کردن قوانین از یک دیگر حکایت کنند. توافق نظر داشتن درباره ی قوانین، زمانی که فرزند شما مشکل حواس پرتی دارد، بسیار مهم است.

برای درمان حواسپرتی، او را در یک رشته ی ورزشی ثبت نام کنید

برای درمان حواس پرتی کودکان، آن ها را در رشته ی ورزشی مورد علاقه شان ثبت نام کنید تا انرژی اضافی را هدایت کند. اگر فرزند شما بیش فعال است، ممکن است برای تخلیه انرژی خود به ذخایر بیشتری نیاز داشته باشد. مایکل فلپس، شناگر مدال طلای المپیک، به اختلال بیش فعالی-نقص توجه تشخیص داشته است و در دوران مدرسه مشکل تمرکز داشت. فلپس بعد از 4 سال مصرف دارو، تصمیم گرفت دارودرمانی را قطع کند. با کمک پزشک خود در سن 13 سالگی دیگر دارو مصرف نکرد. فلپس آموخت چگونه مشکل تمرکز را در مدرسه با استفاده از قدرت ذهنی کنترل کند و برای مصرف انرژی اضافی خود به ورزش شنا روی آورد.

درمان حواس پرتی کودکان

جهت درمان حواس پرتی کودکان وظایف روزانه تعیین کنید

مشارکت کودکان در کارهای کوچک به آنه ا کمک می کند تا نظم و انضباط بیشتری داشته باشند و تمرکز خود را افزایش دهند. این وظایف می تواند انجام کار های خانه، مشق شب یا هر مسئولیت دیگری باشد. هر مسئولیتی را که به کودکان می سپارید، به کارهای کوچک تر تقسیم کنید. تکمیل گام به گام وظایف منجر به کامل شدن پروژه می شود. این کار آن ها را مشغول کرده و اعتماد به نفس کودکان را نیز افزایش می دهد. تمرکز بر کارهای کوچک نیز آسان تر است و در عین پیشرفت باعث خوشحالی می شود. متناسب با سن فرزند خود، به او مسئولیت بدهید.

تمرکز و توجه مانند هر مهارت دیگری با آموزش بهبود می یابد. هنگام استفاده از این روش ها، ثابت قدم باشید. فرزندان خود را بیش از حد در فعالیت های ذهنی درگیر نکنید، زیرا این کارها می تواند فشار بیشتری بر آن ها وارد کند و با گذشت زمان ممکن است علاقه خود را از دست بدهند. این نکاتی که در بالا توضیح داده شد باعث افزایش تمرکز و درمان حواس پرتی کودکان می شود.

جهت ارزیابی توجه و تمرکز کودک چکار کنیم؟

بهترین ارزیابی برای مشکلات توجهی و تمرکزی مصاحبه با یک روانشناس کودک است که معیارهای اختلال روانشناختی را بلد است و می تواند تشخیص دقیقی بر بی توجهی کودک بگذارد. همچنین جهت تشخیص، روانشناس ممکن است از تست های تکمیلی مانند تست IVA-2 یا QEEG و نقشه مغزی و … استفاده کند.

3.6/5 - (17 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0