روانشناس درمان افسردگی

همه ما گاهی غم و اندوه را تجربه می کنند. اما افسردگی چیز دیگری است و روانشناس درمان افسردگی و مشاوره افسردگی به اختلال افسردگی می پردازد نه به غم و اندوه گذرا. افسردگی غمگینی یا ناامیدی شدید است که بیش از روزها طول می کشد. با فعالیت های روزمره تداخل می کند و حتی می تواند باعث درد فیزیکی شود. خوشبختانه افسردگی بسیار قابل درمان است.

افسردگی که به عنوان اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین اختلالات روانی در ایالات متحده است. طبق گزارش موسسه ملی سلامت روان (NIMH) در سال 2014، حدود 15.7 میلیون بزرگسال در ایالات متحده – حدود 6.7 درصد از کل بزرگسالان ایالات متحده – حداقل یک دوره افسردگی اساسی را تجربه کردند.

درک افسردگی – افسردگی چیست؟

افسردگی افراد مختلف را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد، اما طبق گفته روانشناس درمان افسردگی اکثر آنها ترکیبی از علائم زیر را تجربه می کنند:

  • غم و اندوه طولانی مدت یا احساس پوچی
  • احساس درماندگی یا ناامیدی
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • خشم و تحریک پذیری
  • بی قراری
  • مشکل در تمرکز
  • خستگی
  • تغییر در الگوهای خواب
  • تغییرات اشتها
  • درد مزمن، سردرد یا معده درد ناشی از علاقه به فعالیت ها
  • کناره گیری از دوستان و خانواده
  • افکار مرگ یا خودکشی

افسردگی در اثر ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، روانی، اجتماعی و محیطی ایجاد می شود. افرادی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند و افراد مبتلا به بیماری های مزمن جدی مانند بیماری قلبی یا سرطان در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. تغییرات عمده زندگی، ضربه روحی و استرس نیز می تواند یک دوره افسردگی را ایجاد کند، اگرچه برخی از دوره های افسردگی بدون هیچ دلیل بیرونی آشکار شروع می شوند.

درمان افسردگی چیست؟

درمان افسردگیافسردگی نشانه ضعف نیست و چیزی نیست که بتوانید به سادگی از آن خارج شوید. این یک بیماری است که نیاز به درمان حرفه ای توسط روانشناس خوب دارد. با این حال، با مراقبت صحیح، مردم می توانند احساس بهتری داشته باشند.

داروهای ضد افسردگی مانند سرترالین می توانند برای کاهش علائم افسردگی در برخی افراد، به ویژه در افراد مبتلا به افسردگی شدید مفید باشند. روان درمانی نیز به تنهایی یا در ترکیب با داروها یک درمان موثر است. مزایای روان درمانی ممکن است اثر پایداری داشته باشد که از بازگشت علائم حتی پس از پایان درمان محافظت می کند.

مراجعه به روانشناس در مورد افسردگی، مشاوره درمان افسردگی

درمان روانشناختی می تواند به فرد افسرده کمک کند تا از عمق عاطفی افسردگی خارج شود و او را از افسردگی مجدد باز دارد. جلسات درمانی برای آموزش راهبردهای طراحی شده برای کمک به افراد برای مقابله بهتر با افکار منفی یا پردازش تجربیات دشوار استفاده می شود. مراجعه منظم به یک درمانگر همچنین می تواند حمایت عاطفی ارزشمندی را فراهم کند و به کشف علت افسردگی کمک کند.

درمان روانشناختی را می توان در یک محیط سرپایی یا – در موارد شدیدتر افسردگی – در بیمارستان انجام داد. درمان توسط درمانگران در مطب ها، کلینیک های تخصصی روانپزشکی و روان تنی و امکانات توانبخشی ارائه می شود. جلسات اغلب فردی است، اما گروه درمانی یا ترکیبی از جلسات فردی و گروهی نیز امکان پذیر است.

روانشناسان دارای مجوز، متخصصان بهداشت روان آموزش دیده و با تجربه می توانند به بیماران افسرده کمک کنند. در چندین رویکرد مختلف روان درمانی نشان داده شده است که رواندرمانی به افراد کمک می کند تا از افسردگی بهبود یابند، به ویژه آنهایی که افسردگی خفیف تا متوسط ​​دارند. روان درمانی می تواند به افراد مبتلا به افسردگی کمک کند تا:

رویدادهای زندگی را که به افسردگی آنها دامن می زند مشخص کنند و به آنها کمک می کنند راه هایی برای تغییر، پذیرش یا سازگاری با آن موقعیت ها پیدا کنند. اهداف واقع بینانه برای آینده تعیین کنند. فرآیندهای فکری تحریف شده یا رفتارهای غیر مفیدی را که به احساس ناامیدی و درماندگی کمک می کند را شناسایی کنند و همچنین مهارت هایی را برای مقابله آموزش دهند.

دو مورد از رایج ترین درمان های مبتنی بر شواهد برای افسردگی، درمان شناختی رفتاری و درمان بین فردی است.

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی درمان است که در آن بیماران یاد می‌گیرند الگوهای فکری و رفتاری منفی را که می‌تواند به افسردگی آنها دامن بزند، شناسایی و مدیریت کنند. CBT به بیماران کمک می کند تا تفکرات غیر مفید یا منفی را شناسایی کنند، باورهای نادرست را تغییر دهند، رفتارهایی را که ممکن است افسردگی را بدتر کند، تغییر دهند و با دیگران به روش های مثبت تر تعامل کنند.

درمان بین فردی (IPT) نوعی درمان است که در آن بیماران یاد می گیرند روابط خود را با دیگران بهبود بخشند؛ البته با بیان بهتر احساسات و حل مشکلات به روش های سالم تر. IPT به بیماران کمک می‌کند تا رویدادهای مشکل‌ساز زندگی را حل کنند یا با آنها سازگار شوند، مهارت‌های اجتماعی ایجاد کنند و روابط خود را سازماندهی کنند تا حمایت از مقابله با علائم افسردگی و استرس‌های زندگی را افزایش دهند.

هیچ رویکرد “صددرصدی” برای درمان وجود ندارد. روانشناس درمان افسردگی از نزدیک با بیماران خود برای ایجاد برنامه های درمانی مناسب برای رفع نیازها و نگرانی های منحصر به فرد آنها صحبت می کنند. روان درمانی می تواند به بیماران کمک کند تا راه های مقابله بهتر با استرس و مدیریت علائم افسردگی خود را بیاموزند. این استراتژی ها می تواند منجر به بهبودی شود و بیماران را قادر می سازد تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

دیگر درمان ها و رویکردهای درمان افسردگی

روان درمانی تحلیلی: درمان تحلیلی بیشتر بر تجربیات گذشته تمرکز دارد. هدف این است که علل احتمالی مشکلات روانی فرد را بیابید و به عنوان مثال، از طریق تجارب مشکل دار رابطه کار کنید.

روان درمانی عمقی: این روش مشابه درمان تحلیلی است، اما بیشتر بر تعارضات جاری تمرکز دارد.

درمان سیستمیک: درمان سیستمیک بر این فرض استوار است که روابط بین افراد، به ویژه افراد درون خانواده، نقش مهمی در ایجاد و درمان افسردگی دارد.

درمان روانشناسی افسردگی چقدر موثر است؟

مشاوره افسردگی

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به افسردگی از درمان روانشناختی سود می برند. با این حال، نمی توان با اطمینان گفت که کدام یک از رویکردها در موقعیت های مختلف مؤثرتر است.

اینکه درمان روان‌شناختی چقدر خوب عمل می‌کند به رویکرد مورد استفاده، نوع و شدت افسردگی، مدت زمان ابتلای بیمار به افسردگی و اینکه آیا او مشکلات روانی دیگری نیز دارد بستگی دارد. همچنین، همه به یک روش به درمان روان‌شناختی پاسخ نمی‌دهند: در برخی افراد، این درمان خیلی سریع و تنها پس از چند جلسه شروع به کمک می‌کند. اما ممکن است در افراد دیگر بیشتر طول بکشد. عوامل دیگری که نقش دارند عبارتند از علائم گاهی بسیار متنوع و شخصیت بیمار، تجربیات زندگی، و شرایط فعلی.

رابطه بین بیمار و درمانگر نیز یک عامل بسیار مهم است. برای درمانگر مهم است که توجه، محترمانه، باز و همدل باشد و همچنین انتظارات بیمار از درمان نیز باید واقع بینانه باشد.

افسردگی در کودکان و نوجوانان

افسردگی در نوجوانان شایع است. طبق NIMH، در سال 2014، حدود 2.8 میلیون کودک 12 تا 17 ساله در ایالات متحده (بیش از 11 درصد) حداقل یک دوره افسردگی اساسی را تجربه کردند.

نوجوانان اغلب بد خلق هستند. اما اگر کودک شما به شدت تحریک پذیر است، مشکلات دائمی انگیزشی دارد، یا غم و اندوه دائمی دارد که دو هفته یا بیشتر طول می کشد، ایده خوبی است که او را از نظر افسردگی ارزیابی کنید.

در حالی که داروهای ضد افسردگی می توانند برای کودکان و نوجوانان موثر باشند، می توانند عوارض جانبی در جوانان از جمله افزایش خطر افکار خودکشی داشته باشند. به همین دلیل، بسیاری از والدین و روانشناسان ترجیح می دهند ابتدا کودکان را با روان درمانی درمان کنند. در این مقطع هم هر دو روش CBT و IPT موثر هستند.

درمان برای نوجوانان مبتلا به افسردگی

مطالعات همچنین نشان می دهد که ترکیبی از داروهای ضدافسردگی و درمان شناختی رفتاری در درمان افسردگی جوانان بسیار موثر است.

خبر خوب این است که بیشتر کودکان از افسردگی بهبود می یابند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که افرادی که در دوران کودکی افسردگی دارند، در معرض خطر بیشتری برای عود در اواخر نوجوانی یا بزرگسالی هستند. هر دو CBT و IPT می توانند به بچه ها کمک کنند تا علائم یک دوره افسردگی را تشخیص دهند، به طوری که می توانند علائم خود را کنترل کنند و در صورت عود مجدد، به سرعت مدیریت کنند.

منابع:

  • https://www.apa.org/topics/depression/overcoming
  • Clarke K, Mayo-Wilson E, Kenny J, Pilling S. Can non-pharmacological interventions prevent relapse in adults who have recovered from depression? A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. Clin Psychol Rev 2015; 39: 58-70. [PubMed]
  • Cuijpers P, Berking M, Andersson G, Quigley L, Kleiboer A, Dobson KS. A meta-analysis of cognitive-behavioural therapy for adult depression, alone and in comparison with other treatments. Can J Psychiatry 2013; 58(7): 376-385. [PubMed]
  • Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde (DGPPN). S3-Leitlinie und Nationale Versorgungsleitlinie (NVL): Unipolare Depression. AWMF-Registernr.: nvl-005. March 2017.
  • Farah WH, Alsawas M, Mainou M, Alahdab F, Farah MH, Ahmed AT et al. Non-pharmacological treatment of depression: a systematic review and evidence map. Evid Based Med 2016; 21(6): 214-221. [PubMed]
  • Gartlehner G, Gaynes BN, Amick HR, Asher G, Morgan LC, Coker-Schwimmer E et al. Nonpharmacological Versus Pharmacological Treatments for Adult Patients With Major Depressive Disorder. December 2015. (Comparative Effectiveness Reviews; Volume 161).
  • Ijaz S, Davies P, Williams CJ, Kessler D, Lewis G, Wiles N. Psychological therapies for treatment-resistant depression in adults. Cochrane Database Syst Rev 2018; (5): CD010558. [PMC free article] [PubMed]
  • Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG, Germany). Systemic therapy in adults as a psychotherapeutic approach: Final report; Commission N14-02. May 24, 2017. (IQWiG reports; Volume 513).
  • Karyotaki E, Smit Y, Cuijpers P, Debauche M, Keyser T, Habraken H et al. The long-term efficacy of psychotherapy, alone or in combination with antidepressants, in the treatment of adult major depression. October 2, 2014. (KCE Reports Good Clinical Practice; Volume 230).
  • Linde K, Sigterman K, Kriston L, Rücker G, Jamil S, Meissner K et al. Effectiveness of psychological treatments for depressive disorders in primary care: systematic review and meta-analysis. Ann Fam Med 2015; 13(1): 56-68. [PMC free article] [PubMed]
  • IQWiG health information is written with the aim of helping people understand the advantages and disadvantages of the main treatment options and health care services.
  • Because IQWiG is a German institute, some of the information provided here is specific to the German health care system. The suitability of any of the described options in an individual case can be determined by talking to a doctor. We do not offer individual consultations.
  • Our information is based on the results of good-quality studies. It is written by a team of health care professionals, scientists and editors, and reviewed by external experts. You can find a detailed description of how our health information is produced and updated in our methods.
امتیاز دهید.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0