درمان شناختی رفتاری افسردگی

زمانی که افراد به افسردگی مبتلا می شوند، احساس می کنند که هرگز دیگر از این تاریکی نجات نخواهند یافت. در صورتی که، حتی شدیدترین افسردگی نیز قابل درمان است. بنابراین، اگر افسردگی شما را از داشتن زندگی ای که می خواهید باز می دارد، به دنبال درمان تخصصی آن باشید. درمان شناختی رفتاری افسردگی یکی ازبهترین درمان های روانشناختی برای اختلال افسردگی است.

CBT چیست؟ درمان شناختی رفتاری

فتار درمانی شناختی نوعی درمان روانشناختی است که برای طیف وسیعی از مشکلات از جمله درمان شناختی رفتاری افسردگی، اختلالات اضطرابی، سوءمصرف مواد و مشروبات الکی، مشکلات زناشویی، اختلالات خوردن و بیماری های روانی شدید موثر واقع می شود. مطالعات متعدد نشان می دهد که درمان CBT منجر به بهبود قابل توجه عملکرد و کیفیت زندگی افراد تحت درمان می شود. در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است که CBT به اندازه سایر روشهای درمانی روانشناختی یا داروهای روانپزشکی موثر است.

درمان شناختی رفتاری، انواع مختلف اختلالات روانی و روانپزشکی را درمان می کند. این نوع درمان از راهبردهای شناختی برای تغییر الگوهای فکری و از استراتژی های رفتاری برای تغییر رفتارهای ناسالم و تبدیل آن ها به رفتارهای سالم استفاده می کند.

cbt بر تغییر افکار منفی خودکار متمرکز است که می تواند به ایجاد مشکلات عاطفی، افسردگی و اضطراب منجر شود. این افکار منفی خود به خود تأثیر مخربی بر روحیه دارند.

از طریق CBT، این افکار شناسایی، به چالش کشیده می شوند و افکار واقع گرایانه تری جایگزین می شوند.

درمان شناختی رفتاری افسردگی

cbt در روانشناسی چیزی بیش از شناسایی الگوهای فکری است. این تمرکز بر استفاده از طیف گسترده ای از استراتژی ها برای کمک به مردم در غلبه بر این افکار است. چنین استراتژی هایی ممکن است شامل ژورنالیسم، نقش آفرینی، تکنیک های آرام سازی باشد، که حواس فرد را پرت می کند.

درمان شناختی رفتاری شامل طیف وسیعی از تکنیک ها و رویکردها است که به افکار، عواطف و رفتار می پردازد. این موارد می تواند از روان درمانی های ساختاری گرفته تا مواد خودیاری متغیر باشد.

درمان شناختی رفتاری افسردگی به شناسایی و تغییر در الگوهای تفکر نادرست یا تحریف شده، پاسخ های عاطفی و رفتارها می پردازد.


مقاله مرتبط: رویکردهای رواندرمانی و روانشناسی را بشناسید تا سرتان کلاه نرود!


افسردگی چیست؟

افسردگی در اصل به عنوان یک اختلال خلقی طبقه بندی می شود. افسردگی ممکن است به همراه احساس غم و اندوه، از دست دادن یا عصبانیت توصیف شود که در فعالیت های روزمره فرد اختلال ایجاد می کند. همچنین خوب است بدانید که اختلال افسردگی نسبتاً رایج است.

منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می زند که ۸/۱ درصد بزرگسالان آمریکایی ۲۰ سال به بالا در هر دوره ۲ هفته ای از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ افسردگی داشته اند. افراد افسردگی را به طرق و گونه‌های مختلفی تجربه می‌کنند. به عنوان مثال افسردگی ممکن است در کار روزانه شما تداخل ایجاد کند و در نتیجه زمانتان از دست رفته و بهره وری کمتری ایجاد می شود. افسردگی همچنین می تواند بر روابط و برخی شرایط سلامتی تأثیر فراوانی بگذارد.

افسردگی می تواند چیزی بیش از یک حالت ثابت غم یا احساس اندوه همیشگی باشد. افسردگی شدید می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. برخی از علائم و عوارض بیماری افسردگی بر روحیه شما تأثیر می‌گذارند و برخی دیگر بر بدن و سلامت جسم شما.

درمان افسردگی شدید

نشانه های افسردگی

  • احساس بی ارزشی
  • ناامیدی
  • درماندگی
  • احساس گناه
  • عدم علاقه به فعالیت های روزانه
  • تحریک پذیری
  • از دست دادن انرژی
  • از دست دادن اشتها
  • مشکلات خواب
  • افکار خودکشی

اگر می خواهید با افسردگی بیشتر آشنا شوید، مقاله ی همه چیز درمورد افسردگی را مطالعه نمایید.


مراحل درمان افسردگی با cbt

در درمان شناختی رفتاری افسردگی، ابتدا فرد مشکوک به افسردگی مورد ارزیابی دقیق روانشناس خود قرار می گیرد. برای ارزیابی و تشخیص دقیق از تست های تشخیصی افسردگی، مصاحبه و پرسش و پاسخ های بسیار استفاده می شود. پس از تشخیص، با توجه به علائم و ویژگی های منحصر به فرد هر یک از مراجعین، تکنیک های شناختی و رفتاری در جهت کاهش الگوهای افکار و علائم افسردگی ارائه می شود.

بخش اول CBT برای افسردگی معمولاً شامل راهبردهای رفتاری است. این بخش از درمان شامل تغییر رفتارهایی است که ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن افسردگی شوند و می بایست آن ها را با رفتارهای شادی بخش جایگزین کرد. فرد مبتلا به افسردگی زمانی که تحت درمان شناختی رفتاری افسردگی قرار می گیرد، می تواند با ترس های خود روبرو شود، ذهن خود را آرام کند و به تعاملات اجتماعی بپردازد.

استراتژی های رفتاری در درمان شناختی رفتاری افسردگی

  • رفتار های اجتنابی منفی (مانند دوری از محیط های اجتماعی، اجتناب از کار یا مدرسه، انجام ندادن وظایف در خانه) با فعالیت هایی که باعث ایجاد لذت یا احساس موفقیت می شود (مانند رفتن به یک مهمانی یا اتمام گزارش کار در محیط شغلی)
  • بیماران مبتلا به افسردگی شدیدتر ممکن است رفتارهای جایگزینی را با فعالیت های ساده ای مانند خواندن یا مرتب کردن تخت خود شروع کنند.
  • ممکن است از بیماران خواسته شود که لذتی را که پس از اتمام هر فعالیت احساس کردند در مقیاس 1-10 ارزیابی کنند تا به آنها کمک کند تا بفهمند می توانند شادی و احساس موفقیت را تجربه کنند.
  • به بیماران مبتلا به مشکلات دیگری که می‌تواند بر افسردگی تأثیر بگذارد، ممکن است تکنیک‌هایی آموزش داده شود تا آن جنبه ها را کنترل کنند.
  • به افراد مبتلا به اختلالات خواب ممکن است مهارت هایی برای بهبود کیفیت خواب داده شود.
  • به بیمارانی که در تعامل با دیگران مشکل دارند، ممکن است فعالیت‌های خاصی برای کمک به بهبود مهارت‌های اجتماعی آنها داده شود.

استراتژی های شناختی درمان cbt

بخش بعدی درمان شناختی رفتاری، استراتژی های شناختی است. در این بخش الگوهای فکری تحریف شده که مشکلات زیادی را ایجاد می کنند، شناسایی می شود. هدف از درمان شناختی رفتاری افسردگی ین است که بیمار درک بهتری از خود و رفتارها و انگیزه‌های دیگران به دست آورد، مهارت‌های حل مسئله برای مقابله را بیاموزد و به خود و توانایی‌های خود اعتماد کند.

  • افکار خودایند (افکارهایی که به طور مکرر اتفاق می‌افتند، معمولاً توسط فرد مورد توجه قرار نمی‌گیرند و معمولاً بدون ارزیابی درست مورد پذیرش قرار میگیرند) در افراد مبتلا به افسردگی افکار منفی بوده و باعث بدتر شدن علائم افسردگی می شوند.
  • نمونه هایی از افکارخودایند منفی عبارتند از: «هیچ کس مرا دوست ندارد» یا «من بی ارزش هستم».
  • در درمان cbt مراجع می آموزد که این افکار را در هنگام بروز تشخیص دهد و به خلق و خوی خود در پی افکار توجه کند. ممکن است بیماران مجبور شوند این افکار و حالات را یادداشت کنند.
  • مرحله بعدی شامل به چالش کشیدن افکار خودایند منفی است.
  • یک راه دیگر برای کمک به شناسایی و ارزیابی افکار خودایند منفی، انجام تست های رفتاری است.

درمان شناختی رفتاری (CBT) افسردگی

درمان شناختی رفتاری برای افسردگی مبتنی بر این نظریه است که افراد مبتلا به افسردگی “مثلث شناختی” را نشان می دهند:

  • دیدگاه منفی نسبت به خود
  • دید منفی نسبت به محیط خود
  • دیدگاه منفی نسبت به آینده خود

علائم افسردگی

این می تواند در تحریف های فکری مانند:

  • تفکر همه یا هیچ (سیاه یا سفید دیدن چیزها)
  • تعمیم بیش از حد (با فرض اینکه یک رویداد منفی نشان دهنده الگویی از رویدادهای منفی بی پایان باشد)
  • پیش بینی (پیش بینی هایی در مورد آینده که دارای سوگیری منفی هستند)

در رابطه با مثلث شناختی، بیماران مبتلا به افسردگی دارای تحریفات شناختی هستند که این باورهای منفی را تداوم می بخشد. با در نظر گرفتن این موضوع، درمان شناختی رفتاری افسردگی اغلب بر استراتژی‌های رفتاری خاص (مانند زمان‌بندی فعالیت‌ها) همراه با بازسازی شناختی با هدف تغییر افکار خودایند منفی تأکید می‌کند.

درمانگران از درمان شناختی رفتاری برای درمان افسردگی و بسیاری از انواع دیگر بیماری های روانی استفاده می کنند و به طور کلی درمان شناختی رفتاری افسردگی هیچ خطر یا عارضه ای برای فرد مبتلا و تحت درمان ندارد.

در کنار درمان شناختی رفتاری، اگر روانشناس و متخصص ترجیح دهد که با دارودرمانی درمان بهتر پیش می رود، فرد مبتلا را به یک روانپزشک خوب در تهران ارجاع می دهد.

درمان cbt در کلینیک ذهن آرا

کلینیک فوق تخصصی ذهن آرا، انواع خدمات روانشناختی از جمله درمان cbt و زیرمجموعه های درمان شناختی رفتاری مانند رفتاردرمانی دیالکتیکی و رفتاردرمانی عقلانی هیجانی را برای مراجعان محترم ارائه می کند. روانشناسان و درمانگران شناختی در کلینیک ذهن آرا از تکنیک های به روز و معتبر درمان cbt در روانشناسی برای فراهم کردن بهترین و مناسب ترین برنامه ی درمانی استفاده می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0