مرکز اختلالات یادگیری

علت مراجعه به مراکز درمان اختلال یادگیری در تهران یا سایر شهرها یا کلینیک های اختلالات یادگیری چیست؟ یادگیری یکی از مهارت های اساسی و پایه ای زندگی است که هم به زندگی رونق و دوام می­ بخشد و هم زندگی است که ضرورت یادگیری را به وجود می ­آورد.

در دنیا شخص یا موجودی را نمی­ توان یافت که از ابتدایی ترین تا پیچیده ترین و تخصصی ترین رفتارها و عملکردهای فردی و اجتماعی خود را مدیون یادگیری نباشد. هر چه میزان یادگیری بیشتر و عمیق تر باشد در بهبود شرایط زندگی نقش مؤثرتری بازی می کند. بنابراین مشکلات یادگیری بسیار اهمیت دارند و این روزها مراکز اختلال یادگیری رونق بسیاری یافته اند.

بنابر گفته بهترین دکتر درمان اختلال یادگیری، اختلالات یادگیری می تواند عملکرد در مدرسه یا محل کار را دشوار کند، اما تشخیص و حمایت صحیح می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. مرکز ملی اختلالات یادگیری تخمین می زند که از هر 5 کودک در ایالات متحده، 1 کودک دارای نوعی ناتوانی یادگیری است. در زمینه بالینی، ناتوانی های یادگیری در دسته اختلالات رشد عصبی قرار می گیرند. سایر اصطلاحات مورد استفاده برای این شرایط عبارتند از اختلال یادگیری، تفاوت یادگیری یا مشکل یادگیری. یک اختلال یادگیری خاص می تواند بر توانایی کودک در یادگیری مهارت های تحصیلی پایه مانند خواندن، نوشتن و ریاضی تاثیر بگذارد. اختلالات یادگیری می تواند بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه زمانی که در دوران کودکی تشخیص داده نشود. 

اختلال یادگیری چیست؟

ناتوانی های یادگیری یا اختلالات یادگیری، اصطلاحات چتری برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری هستند. ناتوانی یادگیری مشکلی از نظر هوش یا انگیزه نیست و بچه های دارای ناتوانی یادگیری تنبل یا گنگ نیستند. در واقع، بیشتر آنها به اندازه دیگران باهوش هستند. مغز آنها به فقط سیم‌کشی متفاوتی دارد – و این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

به زبان ساده، کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلالات یادگیری، یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند. این می تواند در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و استفاده از آنها با مشکل مواجه شود. رایج ترین انواع ناتوانی های یادگیری شامل مشکلات خواندن، نوشتن، ریاضی، استدلال، گوش دادن و صحبت کردن است.

در حالی که هر کودکی هر از گاهی با تکالیف مشکل دارد، اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم مشکل ساز باشد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال یادگیری باشد.

کودکان دارای ناتوانی های یادگیری موفق می شوند!

مواجهه با این احتمال که فرزند شما دچار اختلال یادگیری است، می تواند سخت باشد. هیچ پدر و مادری نمی‌خواهد فرزندش را در رنج ببیند. ممکن است تعجب کنید که این می تواند برای آینده فرزندتان چه معنایی داشته باشد، یا نگران این باشید که چگونه از مدرسه عبور می کند. شاید شما نگران این هستید که با جلب توجه به مشکلات یادگیری فرزندتان برچسب “آهسته” یا به کلاسی با چالش کمتر اختصاص داده شود.

اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر بچه های دارای ناتوانی های یادگیری به اندازه بقیه باهوش هستند. آنها فقط باید به روش هایی آموزش داده شوند که متناسب با سبک های یادگیری منحصر به فرد آنها باشد. با یادگیری بیشتر در مورد ناتوانی های یادگیری به طور کلی، و مشکلات یادگیری فرزندتان به طور خاص، می توانید راه را برای موفقیت در مدرسه و فراتر از آن هموار کنید.

در ادامه با این ویدئو کوتاه به بررسی چیستی اختلال یادگیری، انواع و نحوه تاثیر و نمود آن را بررسی می کنیم.

اختلال یادگیری چیست؟ اختلالات یادگیری چگونه خود را نشان می دهد؟

علائم و نشانه های کلی اختلالات یادگیری

ناتوانی های یادگیری از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت به نظر می رسد. یک کودک ممکن است با خواندن و املا مشکل داشته باشد، در حالی که کودک دیگر عاشق کتاب است اما نمی تواند ریاضی را بفهمد. هنوز هم ممکن است کودک دیگری در درک آنچه دیگران می گویند یا با صدای بلند ارتباط برقرار می کند مشکل داشته باشد. مشکلات بسیار متفاوت هستند، اما همه آنها اختلال یادگیری هستند.

شناسایی ناتوانی های یادگیری همیشه آسان نیست. به دلیل تنوع زیاد، هیچ علامت یا مشخصاتی وجود ندارد که بتوانید به عنوان اثبات مشکل به آن نگاه کنید. با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده در سنین مختلف بیشتر از سایرین دیده می شود. اگر از چیستی آنها آگاه باشید، می توانید زودتر به یک اختلال یادگیری مبتلا شوید و به سرعت اقدامات لازم را برای کمک گرفتن از فرزندتان انجام دهید.

چک لیست های زیر برخی از علائم قرمز رایج برای اختلالات یادگیری را ارائه می دهند. به یاد داشته باشید که کودکانی که ناتوانی های یادگیری ندارند ممکن است هنوز برخی از این مشکلات را در زمان های مختلف تجربه کنند. زمان نگرانی زمانی است که توانایی فرزند شما برای تسلط بر مهارت های خاص ناهمواری مداوم وجود دارد.

اگر نگران هستید، منتظر نباشید!

اگر مشکوک هستید که مشکلات یادگیری فرزندتان ممکن است به کمک خاصی نیاز داشته باشد، لطفاً در یافتن حمایت معطل نکنید. هرچه زودتر به جلو حرکت کنید، شانس فرزندتان برای دستیابی به پتانسیل کامل خود بیشتر است.

علائم و نشانه های ناتوانی های یادگیری: سن پیش دبستانی

  • مشکل در تلفظ کلمات
  • مشکل پیدا کردن کلمه مناسب
  • مشکل در قافیه.
  • در یادگیری الفبا، اعداد، رنگ ها، اشکال یا روزهای هفته مشکل دارید.
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل ها یا یادگیری روال.
  • مشکل در کنترل مداد رنگی، مداد و قیچی یا رنگ آمیزی درون خطوط.
  • مشکل در دکمه ها، زیپ ها، گیره ها یا یادگیری بستن بند کفش.

علائم و نشانه های ناتوانی های یادگیری: سنین 5-9

  • مشکل در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها.
  • قادر به ترکیب صداها برای ساختن کلمات نیست.
  • کلمات اساسی را هنگام خواندن اشتباه می کند.
  • آهسته در یادگیری مهارت های جدید.
  • به طور مداوم کلمات را اشتباه می نویسد و اشتباهات مکرر می کند.
  • مشکل در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی
  • مشکل در گفتن زمان و به خاطر سپردن سکانس ها.

علائم و نشانه های ناتوانی های یادگیری: سنین 10-13

  • مشکل در درک مطلب یا مهارت های ریاضی.
  • مشکل با سوالات تستی باز و مشکلات کلمه ای.
  • از خواندن و نوشتن بیزار است؛ از خواندن با صدای بلند اجتناب می کند
  • دست خط ضعیف
  • مهارت های سازمانی ضعیف (اتاق خواب، تکالیف و میز به هم ریخته و نامرتب هستند).
  • مشکل دنبال کردن بحث های کلاس درس و بیان افکار با صدای بلند.
  • املای یک کلمه مشابه در یک سند واحد.

توجه به نقاط عطف رشد طبیعی برای کودکان نوپا و پیش دبستانی بسیار مهم است. تشخیص زودهنگام تفاوت‌های رشدی ممکن است یک سیگنال اولیه از ناتوانی یادگیری باشد و مشکلاتی که زود تشخیص داده می‌شوند می‌توانند آسان‌تر اصلاح شوند.

تاخیر رشدی ممکن است تا زمانی که کودک شما بزرگتر نشده است به عنوان نشانه ای از ناتوانی یادگیری در نظر گرفته نشود، اما اگر آن را زمانی که کودک شما جوان است تشخیص دهید، می توانید گوش را مداخله کنید.

شما بهتر از هر کس دیگری فرزندتان را می شناسید، بنابراین اگر فکر می کنید مشکلی وجود دارد، ارزیابی آن ضرری ندارد. همچنین می توانید از پزشک اطفال خود نمودار نقاط عطف رشد را بخواهید یا در بخش دریافت کمک بیشتر در زیر به یکی از آنها دسترسی پیدا کنید.

درمان اختلال یادگیری در کلینیک اختلال یادگیری ذهن آرا چیست؟

ناتوانی های یادگیری یا اختلالات یادگیری، طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری در کودکان و بزرگسالان هستند. ناتوانی یادگیری مشکلی از نظر هوش یا انگیزه نیست و بچه های دارای ناتوانی یادگیری تنبل یا گنگ نیستند. در واقع، بیشتر آن ها به اندازه دیگران باهوش هستند. مغز آن ها به سادگی سیم‌کشی متفاوتی دارد و این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد. به زبان ساده، کودکان و بزرگسالان مبتلا به ناتوانی های یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند. این می تواند در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و استفاده از آن ها با مشکل مواجه شود.

رایج ترین انواع ناتوانی های یادگیری شامل مشکلات خواندن، نوشتن، ریاضی، استدلال، گوش دادن و صحبت کردن است. در حالی که هر کودکی هر از گاهی با تکالیف مشکل دارد، اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم مشکل ساز باشد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال یادگیری باشد. کودکان دارای ناتوانی های یادگیری می توانند موفق شوند و موفق می شوند. مواجهه با این احتمال که فرزند شما دچار اختلال یادگیری است، می تواند سخت باشد. هیچ پدر و مادری نمی‌خواهد فرزندش را در رنج ببیند. ممکن است تعجب کنید که این می تواند برای آینده فرزندتان چه معنایی داشته باشد، یا نگران این باشید که چگونه از مدرسه عبور می کند. شاید شما نگران این هستید که با جلب توجه به مشکلات یادگیری فرزندتان برچسب “آهسته” یا به کلاسی با چالش کمتر اختصاص داده شود. اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر بچه های دارای ناتوانی های یادگیری به اندازه بقیه باهوش هستند. آن ها فقط باید به روش هایی آموزش داده شوند که متناسب با سبک های یادگیری منحصر به فرد آن ها باشد. با یادگیری بیشتر در مورد ناتوانی های یادگیری به طور کلی، و مشکلات یادگیری فرزندتان به طور خاص، می توانید راه را برای موفقیت در مدرسه و فراتر از آن هموار کنید.

اختلال یادگیری، یک اصطلاح کلی برای انواع مشکلات یادگیری در کودکانی است که از نظر توانایی های تحصیلی با وجود هوش متوسط یا حتی بالا با مشکلات اساسی روبرو هستند. بیشتر کودکان دارای اختلال یادگیری تا قبل از مدرسه با هم سن و سالان خود تفاوتی ندارند. این کودکان از لحاظ هوشی مانند کودکان طبیعی و گاه حتی باهوش تر از آنان هستند.

اختلال یادگیری در کلینیک درمان اختلال یادگیری به مشکلات کودکانی اطلاق می گردد که بدون هیچ علت مشخص دیگر مطالب درسی را  یاد نمی گیرند. وقتی در کودکی مشکلی از نظر ذهنی، جسمی و روحی یافت نمی شود انتظار این است که در امور تحصیلی موفق باشد، بتواند بخواند، بنویسد و مفاهیم ریاضی را یاد بگیرد اما در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری این انتظار برآورده نمی شود. مشکلات یادگیری در این کودکان شامل خواندن، نوشتن، دیکته، محاسبات ریاضی، هر یک به تنهایی و یا مجموعه ای از این موارد است.

انواع متخصصانی که قادر به آزمایش و تشخیص ناتوانی های یادگیری باشند عبارتند از:

انواع اختلالات یادگیری و نشانه های آن در مرکز اختلال یادگیری

اختلال یادگیری نوع خواندن

انواع اختلال یادگیری در مراکز درمان اختلال یادگیری
  • سرعت خواندن آهسته
  • درک کم و مشکل در حفظ کردن
  • مشکل در شناسایی مفاهیم اصلی
  • تسلط ضعیف آوایی، مشکلات رمزگشایی
  • مشکل در ادغام واژگان جدید

اختلال یادگیری نوع نوشتن

مرکز درمان اختلال یادگیری در تهران
  • مشکل در ساختار جمله
  • خطاهای مکرر هجی و / یا گرامر
  • عدم امکان کپی از کتاب یا تخته سیاه
  • به طور کلی عملکرد نوشتن ضعیف
  • مشلات در نشستن و به دست گرفتن قلم

اختلال یادگیری نوع ریاضی

تعریف اختلال یادگیری - مرکز درمان اختلال یادگیری
  •  تسلط ناکامل بر فکت های ریاضی پایه
  • مشکل در شمارش را معکوس
  • اشتباه در نمادها
  • دشواری فراخوانی ترتیب عملیات ها
  • عدم توانایی در درک یا حفظ مفاهیم انتزاعی

اختلال یادگیری خواندن، درمان اختلال یادگیری

هنگام خواندن باید با دقت بر روی نوشته های کاغذ توجه نماییم و کلمات را با چشم دنبال کنیم. پس از توجه کردن به کلمه ی نوشته شده باید بتوانیم حروف هر کلمه را تشخیص بدهیم برای مثال در کلمه ی (باد): حرف (ب) نمایانگر صدای (ب)، حرف (ا) نمایانگر صدای (آ)، و حرف (د) نمایانگر صدای (د) است. اگر کودک نتواند صدای حروف را تشخیص دهد، یا برای تشخیص صداها بیشتر از معمول طول بدهد مشکل خواندن بروز می کند.

پس از تشخیص صدای حروف نوشته شده باید آنها را با یکدیگر ترکیب کنیم و بتوانیم کلمه را بخوانیم. در مرحله قبل تشخیص دادیم که حرف ب= نمایانگر صدای ب، حرف ا= نمایانگر صدای آ، حرف د= نمایانگر صدای د است. اکنون باید این حروف ترکیب شوند: (ب) با (ا) می شود با و (با) با (د) می شود باد. اگر در هر مرحله از ترکیب حروف کودک با شکست مواجه شود اختلال در خواندن صورت می گیرد.

این مرحله بازیابی معنای کلمه ای است که “باد” خوانده می شود. وقتی می خوانیم “باد” معنای این کلمه در ذهن بازیابی می شود بنابراین معنای کلمه را می فهمیم.

در مرحله بعدی باید معنای کلمات خوانده شده را کنار هم بگذاریم تا معنای جمله را بدست آوریم. بدین منظور باید معنای کلمات را با مفاهیم موجود در ذهن خود ارتباط دهیم. “بابا با ماشین آمد”. مفهوم بابا، ماشین، و آمدن باید در ذهن وجود داشته باشد تا کودک متوجه معنای کامل جمله بشود. برای درک کامل مطالب نوشته شده باید بتوانیم معنای جمله قبلی را با جمله ی فعلی و در نهایت با جمله ی بعدی ارتباط دهیم تا مفهوم کلی مطالب را درک کنیم.

با ایجاد ارتباط بین مفاهیم هر سه جمله متوجه می شویم که دیشب باران باریده و چون ماشین خراب شده بابا دیر به خانه آمده است. احتمالا بابا در باران خیس شده است در حالی که در جمله های نوشته شده اشاره ای به خیس شدن بابا نشده است. دیشب باران آمد (جمله قبلی) ماشین خراب شد (جمله فعلی) بابا دیر آمد (جمله بعدی)

مرکز درمان اختلال یادگیری

اختلال یادگیری نوشتن، درمان اختلال یادگیری

 

در این اختلال املای کلمات صحیح است اما متن نوشته شده بسیار بدخط و ناخوانا است. اندازه ی کلمات بسیار بزرگ یا بسیار کوچک، و یا به صورت ترکیب تعدادی از کلمات بسیار بزرگ و بسیار کوچک هستند. فاصله ی بین کلمات نوشته شده گاه بسیار زیاد و ناهماهنگ است و گاه کلمات با فاصله ی بسیار اندک و چسبیده به هم نوشته می شوند. بسیاری از این کودکان، خیلی کند و آهسته می نویسند به طوری که در نوشتن دیکته در کلاس های بالاتر عقب می افتند و کلمات را جا می گذارند. این مشکل بیشتر به مهارت های عضلانی دست و انگشتان آنها، شیوه ی نگه داشتن مداد، خودکار و … مربوط است و با تمرین های کاردرمانی همراه با آموزش های دیگر بهبودی قابل توجه پیدا می کند.

  • اختلال در تشخیص حروفی که باید نوشته شوند. در این اختلال املای کلمات صحیح است.
  • غلط های دیکته بیشتر در مورد اشتثناهایی چون خواهر، خورشید و … دیده می شود.
  • در برخی موارد حروفی که از لحاط ظاهری مشابه هستند با یکدیگر اشتباه می شوند مثل(ک/گ).
  • گاهی حروفی که از لحاظ شنیداری مشابه هستند مثل (م/ن) با یکدیگر اشتباه می شوند.
  • برخی از کودکان در نقطه گذاری، تعداد دندانه و … مشکل دارند مثل (ب/پ، س/ش).
  • مشکل بسیاری از کودکان در نوشتن حروفی است که صداهای یکسان و شکل نوشتاری متفاوت دارند همانند (س/ث/ص).

اختلال یادگیری ریاضی، درمان اختلال یادگیری

انتظار ما از یک کودک دارای هوش متوسط و بالاتر این است که حداقل در دوره ی دبستان و بخصوص در کلاس اول در دروس ریاضی مشکل چندانی نداشته باشد و همانند دیگر همسالانش مفاهیم پایه ی ریاضی را یاد بگیرد اما کودک دارای اختلال یادگیری در درک مفاهیم ساده ی ریاضی، تشخیص و درک اعداد، یادگرفتن نشانه ها و علائم ریاضی(جمع، تفریق، ضرب، تقسیم)، به خاطرسپاری مفاهیم پایه ای (بزرگتر، کوچکتر، جهت یابی چپ-راست و بالا-پایین، کمتر- بیشتر و …) مشکل دارد در حالی که از نظر ضریب هوشی مشکلی به چشم نمی خورد.

آیا می دانید؟

به تدریج هر چه مفاهیم ریاضی انتزاعی تر می شود، مشکلات این کودکان مشهودتر می گردد. مثلا ممکن است در جمع و تفریق اعداد با استفاده از شکل مسلط باشد اما در مراحل بعدی وقتی انتظار می رود همانند دیگر همسالان خود، محاسبه اعداد یک رقمی را به صورت ذهنی حل کند، مشکلات او بارز می شود.

علت اختلالات یادگیری از دیدگاه روانشناس اختلال یادگیری چیست؟

علت اختلالات یادگیری از دیدگاه روانشناس اختلال یادگیری چیست؟

اگرچه دکتر درمان اختلال یادگیری به طور کامل نمی‌داند چه چیزی باعث اختلالات یادگیری می‌شود، اما آن ها این شرایط را به تفاوت در ساختار و عملکرد مغز مرتبط می‌دانند. برای مثال، شواهد نشان می‌دهد که نارساخوانی به دلیل تفاوت در بخش‌هایی از مغز که بر خواندن تأثیر می‌گذارد رخ می‌دهد. عواملی که ممکن است در این تفاوت های مغزی نقش داشته باشند عبارتند از:

1. ژنتیک

اختلالات یادگیری اغلب در خانواده ها مشاهده می شود، بنابراین اگر یکی از والدین یا خواهر و برادری دارای شرایط مشابه باشد، ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به آن ها داشته باشید.

2. مصرف الکل در دوران بارداری

اختلالات طیف الکل جنینی، که در اثر مصرف الکل در دوران بارداری ایجاد می شود، ممکن است به ناتوانی های یادگیری کمک کند منبع مورد اعتماد.

3. ضربه مغزی

برخی شواهد نشان می‌دهند که آسیب‌های مغزی ممکن است بر سرعت پردازش مغز تأثیر بگذارد که می‌تواند در مشکلات یادگیری نقش داشته باشد.
چیزهایی که باعث اختلال یادگیری نمی شوند.

درمان اختلال یادگیری

چگونه می توانیم از کودکان با اختلال یادگیری حمایت کنیم؟

دریافت حمایت مناسب، برای بسیاری از افراد، با یافتن مفیدترین امکانات و پشتیبانی با تشخیص صحیح آغاز می شود. اگر فکر می کنید فرزندتان ممکن است اختلال یادگیری داشته باشد، اولین قدم خوب شامل ارتباط با معلمش است. معلمان معمولاً می توانند اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد فرزندتان در کلاس درس ارائه دهند و در صورت نیاز شما را به روانشناس مدرسه یا متخصص دیگری برای ارزیابی ارجاع دهند. شما می توانید با صحبت با یک متخصص، مراقبت های اولیه را شروع کنید. شما همچنین می توانید در مورد وضعیت آن ها بیاموزید تا درک کامل تر از آنچه که اختلال یادگیری شامل می شود به شما کمک کند تا ایده بهتری از چالش هایی که به طور منظم با آن ها روبرو می شوند داشته باشید. شما باید به عنوان یک پشتیبان افراد مبتلا به اختلال یادگیری را به خاطر پشتکار در انجام کارهای دشوار تحسین کنید، حتی اگر نتیجه آن چیزی نباشد که آن ها انتظارش را داشتند.

هرکسی نقاط قوت و ضعفی دارد. به جای اینکه انرژی خود را بر روی چالش های مربوط به اختلال یادگیری آن ها متمرکز کنید، سعی کنید استعدادهای آن ها را پرورش دهید و ستایش کنید. این می تواند عزت نفس، اعتماد به نفس و احساس هویت شخصی آن ها را ارتقا دهد. محل کار یا مدرسه گاهی اوقات ممکن است برای افراد مبتلا به اختلالات یادگیری احساس ناامیدی و استرس داشته باشد. گوش دادن و اعتبار بخشیدن به چالش هایی که با شما در میان می گذارند می تواند تفاوت ایجاد کند.

سوالات متداول ارسال شده به مرکز درمان اختلال یادگیری تهران

در اختلال یادگیری، مشکلات یادگیری ناشی از نقایص هوشی نیست اما مشکلات یادگیری در کودکان عقب مانده ی ذهنی ناشی از هوش پایین و ظرفیت یادگیری کم است. کودکان کم توان ذهنی معمولا در به دست آوردن توانایی رشدی از هم سالان خود عقب تر هستند. مثلا دیرتر می نشینند، یا راه می افتند، دیرتر صحبت می کنند، دیرتر ادرار خود را کنترل می کنند. به همین نسبت آنان در یادگیری مفاهیم و مهارت ها نیز ضعیف دارند و حتی با آموزش های مناسب، تنها متناسب با ضریب هوشی خود تا مقطع خاصی قادر به ادامه تحصیل هستند. در حالی که کودکان مبتلا به اختلال یادگیری بر خلاف کودکان عقب مانده تأخیر تکاملی واضحی ندارند و با آموزش های صحیح، به موقع، و به کمک متخصصین آگاه می توانند همانند دیگر بزرگسالان خود به موقعیت های تحصیلی دست پیدا کنند و در مقاطع دانشگاهی نیز موفق باشند.

تنها شباهت کودکان دارای اختلال یادگیری در این است که همگی علی رغم داشتن هوش طبیعی در یادگیری برخی از حوزه های تحصیلی مشکل دارند. اما ویژگی اختلال یادگیری آن چنان گسترده است که به تعداد افراد انواع مشکلات یادگیری وجود دارد. نمی توان دو نفر مبتلا به اختلال یادگیری را پیدا کرد که مشکلات یادگیری مشابه و یکسانی داشته باشند.

علاوه بر این تفاوت گسترده در نوع مشکلات شدت این اختلال نیز متغیر است. بنابراین بهتر است آن را به عنوان یک طیف اختلال در نظر گرفت.

در پایین ترین سطح این طیف، کودکانی قرار دارند که علی رغم برخورداری از هوش طبیعی، مشکلات اساسی در یادگیری دارند مثلا در سال اول دبستان، به طور کلی خواندن و نوشتن را یاد نمی گیرند. در مقابل، در بالاترین سطح این طیف، مشکلات یادگیری برخی از دانش آموزان آن چنان جزئی و اندک است که نه تنها مانع زیادی در یادگیری ایجاد نمی کند بلکه حتی به چشم هم نمی آید و تشخیص داده نمی شود.

اگرچه با افزایش سن کودک به واسطه داشتن هوش طبیعی ممکن است بتواند راه حل هایی برای مشکلات آموزشی خود پیدا کند اما اختلال یادگیری با گذشت زمان برطرف نمی شود و در تمامی دوره های زندگی (دوره ی کودکی و دبستان، مقطع راهنمایی، دبیرستان، و دوره ی بزرگسالی) باقی می ماند. اما ممکن است علائم این اختلال در دوره های مختلف زندگی فرد به صورتی متفاوت نمایان شود. این تغییرات به سایر نقاط قوت و ضعف فرد و همچنین شرایط محیط زندگی او بستگی دارد.

کودکی که در دوران مدرسه نوشتن برایش سخت ترین و مشکل ترین کار بوده است هنگام بزرگسالی بسته به مهارت هایی که به تدریج در نوشتن بدست آورده است و همچنین نوع شرایط زندگی و شغلی وی مشکلات متفاوتی خواهد داشت. اگر کار او گزارش نویسی باشد مسلما سختی فراوانی را تجربه خواهد کرد، اما اگر شغل وی نیازی به نوشتن نداشته باشد ناتوانی در نوشتن او را چندان آزار نخواهد داد.

متأسفانه درمان قطعی وجود ندارد بلکه تنها راهکار جبرانی، توانبخشی شناختی توسط متخصصین اختلال یادگیری و ارائه آموزش های مناسب است. توجه کنید که تشخیص به موقع و مداخله زودهنگام مشکلات یادگیری و به دنبال آن کاربرد روش های آموزشی مناسب در موفقیت تحصیلی کودکان نقش بسزایی دارد.

علاوه بر یادگیری و موفقیت تحصیلی اختلال یادگیری بر تمامی جنبه های زندگی فرد تأثیر می گذارد. این تأثیر بستگی به شدت و نوع اختلال دارد. برای مثال، تنظیم وقت، برنامه ریزی زمانی، پیدا کردن و دادن نشانی و … از موارد شایع مشکلات این افراد حتی در دوران بزرگسالی است.

بسیاری از آموزگاران و والدین نمی توانند قبول کنند که کودکی با هوش طبیعی یا بالاتر در یادگیری مطالب آموزشی مدرسه مشکل داشته باشد. بنابراین از لقب هایی چون تنبل، عجول، بی حوصله، بی انگیزه، از زیر کار در رو و یا واژه های ناعادلانه تری چون کودن، عقب مانده و … استفاده می کنند که هیچ کدام از آنها نه حقیقت دارد و نه منصفانه است.

اگرچه برخی از کودکانی که اختلال یادگیری آنها به موقع تشخیص داده نشده یا در زمان مناسب، آموزش های لازم را دریافت نکرده اند با وجود تلاش های بیشتر، نتیجه کمتری دریافت می کنند و به دلیل سرخوردگی انگیزه خود را از دست می دهند، اما این کودکان از ابتدایی بی انگیزه و تنبل نیستند.

یکی از مهمترین مسائل در مشکلات یادگیری که گاه والدین و حتی آموزگاران را با مشکل روبرو می کند، تفاوت قائل شدن میان واژه های “نخواستن” و “نتوانستن” است. گاهی اوقات این دو واژه فراموش می شود، در صورتی که تفاوت اصلی در دیدگاه و رفتار ماست.

برخی از والدین شکایت خود را این گونه عنوان می کنند که: کودک من، کودکی باهوش است، اما نمی خواهد یاد بگیرد، با من لجبازی می کند. مثلا هزار بار به او یاد می دهم که طناب را با “ط” بنویسد اما باز هم موقع نوشتن دیکته در خانه از من سؤال می پرسد “ط” دسته دار یا “ت” دو نقطه؟! و در مدرسه هم حتما به غلط می نویسد: “تناب”.

اگر والدین فکر کنند که کودک نمی خواهد یاد بگیرد و لجبازی می کند، ممکن است رفتاری نامناسب با کودک خود پیش بگیرند، آموزش آنها با خشونت، داد و بیداد، سرزنش کودک، تنبیه و … همراه باشد.

توجه داشته باشید که کودک مبتلا به اختلال یادگیری، کودک باهوشی است با توانایی ها و ناتوانایی هایی متفاوت از کودکان دیگر.

اگر مطلبی را یاد نمی گیرد و فراموش می کند به دلیل عدم همکاری یا لجبازی نیست بلکه به این خاطر است که نمی تواند.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0