روانپزشک خوب کودک

با توسعه فرهنگ توجه به سلامت روان و نقش مهم آن در دوران کودکی، والدین به دنبال ارتقای سلامت روان کودکان و نوجوانان خود هستند و در این راستا از روانپزشک کودک خوب در تهران و سایر شهرها کمک می گیرند.

سلامت روان در دوران کودکی به معنای دستیابی به نقاط عطف رشد و پیشرفت و یادگیری مهارت های اجتماعی سالم و چگونگی کنار آمدن با مشکلات است. كودكان سالم از نظر روانی كيفيت زندگی مناسبی دارند و می توانند در خانه، مدرسه و اجتماع به خوبی عمل كنند.

در جهت شناسایی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان در تهران ابتدا می بایست بدانیم روانپزشک کودک کیست و در چه حوزه هایی فعالیت می کند، چه تحصیلاتی دارد و در کدام مراکز کار می کند. در این مقاله به بررسی این مسائل خواهیم پرداخت.

روانپزشک خوب کودک کیست؟

روانپزشک خوب کودک پزشکی است که در زمینه تشخیص و درمان اختلالات رفتاری و فکری در کودکان تخصص دارد. یک روانپزشک کودک از دانش خود در مورد بسیاری از عوامل از جمله عوامل بیولوژیکی و روانی استفاده می کند تا بتواند یک برنامه درمانی برای کودک مبتلا به اختلالات رفتاری و فکری طراحی کند. این طرح ممکن است شامل داروهایی باشد که به کنترل یا به حداقل رساندن برخی رفتارها یا افکار کمک می کند.

روانپزشکان کودک و نوجوان با کودکان و نوجوانانی که مشکلات مربوط به سلامت روان دارند کار می کنند. آنها با طیف وسیعی از مشکلات سلامت روانی، از جمله مشکلات روحی و روانی سروکار دارند. وظیفه ی آن ها این است که مشکل موجود را شناسایی کرده و راه حل مناسب را ارائه دهند.

مشکلات روانی در دوران کودکی می تواند تأثیر بسزایی در رشد کودک داشته باشد. استرس و تاثیر بر خانواده ها نیز در این شرایط بسیار زیاد است. با تشخیص و درمان کودکان مبتلا به مشکلات روحی و روانی، نه تنها می توان درد را تسکین داد، بلکه مسیر زندگی را نیز می توان تغییر داد. تشخیص زودهنگام اختلالات به این معنی است که شما شانس بیشتری برای درمان موفق دارید.

روانپزش خوب کودک به توانایی درک مسائل از دیدگاه های مختلف نیاز دارند زیرا معمولا با کودکان و نوجوانان و اعضای خانواده آن ها سر و کار دارند.

وابستگی کودک به مادر

روانپزشک کودک چه کار می کند؟

اگر فرزند شما مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD یا اوتیسم) است ، یک روانپزشک کودک می تواند یکی از اعضای ارزشمند تیم مراقبت از فرزند شما باشد. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است اختلالات خلقی یا فکری دیگری داشته باشند که علاوه بر اوتیسم وجود داشته باشد. اختلالاتي مانند وسواس (OCD) ممکن است در کودکان مبتلا به اوتيسم رخ دهد. با این حال، رفتارهای مرتبط با این اختلال را می توان با دارو و مداخله روانپزشکی مدیریت کرد.

یک روانپزشک ممکن است یک برنامه درمانی طراحی کند که ممکن است فقط فرزند شما، خانواده شما یا گروه دیگری را درگیر کند. یک برنامه درمانی ممکن است شامل دارو یا درمان رفتاری باشد تا رفتارهای منفی را کاهش دهد. یک روانپزشک کودک همچنین می تواند به عنوان مدافع فرزند شما با پزشکان دیگر ، متخصصان مدرسه ، آژانس ها یا سازمان های دیگر عمل کند.

در اولین ملاقات چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

اولین قرار ملاقات شما، که به عنوان جلسه مشاوره نیز شناخته می شود، حدود یک ساعت به طول می انجامد. روانپزشک خوب کودک برای جمع آوری اطلاعات با شما و فرزندتان مصاحبه می کند. پزشک به منظور تجویز دقیق داروهای ضروری، موارد حیاتی مانند فشار خون و وزن را بررسی می کند. یک روانپزشک خوب کودک برای درک بهتر پویایی خانواده درباره سابقه خانوادگی شما صحبت خواهد کرد.

ممکن است در مورد خویشاوندان و همچنین سابقه پزشکی یا روانپزشکی از شما سوال شود. روانپزشک خوب كودک برای ارزیابی دقیق تر و بهتر مهارت ها ممکن است از فرزند شما بخواهد تا نقاشی خانواده اش را بکشد.  همچنین از فرزند شما سوالات ساده ای در مورد خانواده اش می پرسد. در تدوین برنامه درمانی ، ممکن است به فرزند شما توصیه شود تا برای ارزیابی بیشتر به پزشکان دیگر مراجعه کند.

پزشک قرارهای بعدی را تعیین می کند و همچنین داروهای لازم را برای مدیریت رفتارهای غیرطبیعی که ممکن است در فرزند شما وجود داشته باشد، تجویز می کند. پس از مشاوره فرزند خود، تشخیص کامل و برنامه درمانی مفصلی برای کودک شما ارائه می شود.

روانپزشک کودک و نوجوان پزشکی است که در زمینه تشخیص و درمان اختلالات تفکر، احساس و/یا رفتار کودکان، نوجوانان و خانواده های آنها تخصص دارد.

روانپزشک خوب کودک در تهران

روانپزشک کودک و نوجوان از دانش عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی در کار با بیماران استفاده می کند. در ابتدا، یک معاینه تشخیصی جامع برای ارزیابی مشکل فعلی با توجه به اجزای جسمی، ژنتیکی، رشدی، عاطفی، شناختی، آموزشی، خانوادگی، همسالان و اجتماعی انجام می شود. روانپزشک خوب ابتدا به تشخیص دقیق با توجه به اطلاعات ارائه شده می رسد و این تشخیص را با مراجع و خانواده اش به اشتراک می گذارد. سپس روانپزشک کودک و نوجوان یک برنامه درمانی طراحی می کند که تمام اجزای آن را در نظر می گیرد و این توصیه ها را با کودک یا نوجوان و خانواده در میان می گذارد.

یک رویکرد یکپارچه ممکن است شامل روان درمانی فردی، گروهی یا خانوادگی و دارودرمانی باشد. علاوه بر این، انتظار می رود روانپزشک کودک به عنوان حامی منافع کودکان و نوجوانان عمل کند. روانپزشکان کودکان و نوجوانان مشاوره هایی را در زمینه های مختلف (مدارس، دادگاه های اطفال، سازمان های اجتماعی) انجام می دهند.

روانپزشک خوب کودک در تهران

آموزش روانپزشکی کودکان و نوجوانان مستلزم 4 سال تحصیل در رشته پزشکی، حداقل 3 سال آموزش تخصصی دستیاری در زمینه پزشکی، عصب شناسی و روانپزشکی عمومی با بزرگسالان و 2 سال آموزش تخصصی اضافی در زمینه کار روانپزشکی با کودکان، نوجوانان و خانواده های آنها در اقامت معتبر در روانپزشکی کودک و نوجوان است.

در سالهای آموزش عمومی روانپزشکی، پزشک در مبانی نظریه و عمل روانپزشکی به شایستگی دست می یابد. در دوران تحصیلی روانپزشکی کودک و نوجوان، کارآموز دانش کاملی از رشد طبیعی کودک و خانواده، آسیب شناسی روانی و درمان کسب می کند. اهمیت ویژه ای به اختلالات ظاهر شده در دوران کودکی مانند اختلال رشد فراگیر، اختلال بیش فعالی- نقص توجه، اختلال یادگیری، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات خلقی، افسردگی و اضطراب، وابستگی به مواد مخدر و بزهکاری (اختلال سلوک) می پردازد. کارآموز روانپزشکی کودک با درمان کودکان، نوجوانان و خانواده های آنها در شرایط مختلف، مهارت های روانپزشکی را به کار می گیرد و توسعه می دهد.

روانپزشک کودک و نوجوان با مطالعه ادبیات علمی و شرکت در کنفرانس ها به مطالعه و یادگیری پیشرفت های جدید ادامه می دهد. سپس دانش جدیدی در کارهای تشخیصی، درمانی و مشورتی به کار گرفته می شود.


مقاله مرتبط: فرق روانپزشک با روانشناس


یافتن روانپزشک کودک و نوجوان

روانپزشکان کودک و نوجوان را می توان از طریق انجمن های پزشکی و روانپزشکی محلی، انجمن های بهداشت روان محلی، بیمارستان ها یا مراکز پزشکی محلی، گروه های روانپزشکی در دانشکده های پزشکی و سازمان های ملی و کلینیک های تخصصی روان درمانی یافت. علاوه بر این، پزشکان اطفال، پزشکان خانواده، مشاوران مدرسه و برنامه های کمک به کارکنان (EAP) می توانند در شناسایی روانپزشکان کودک و نوجوان مفید باشند.

روانپزشک در کلینیک ذهن آرا

در این مقاله سعی کردیم شما را با ویژگی های یک روانپزشک خوب کودک و نقش آن آشنا کنیم.

روانپزشک خوب در تهران

قطعا شما هم به این نتیجه رسیدید که دانش و مهارت های تخصصی یک روانپزشک تا چه حد در روند درمان تاثیر گذار است.

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن آرا، با داشتن روانپزشکان متخصص و مجرب راه صحیح درمان و بهبود سلامت روانی کودک شما را فراهم کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره روانپزشک خوب کودک در تهران و دکتر اعصاب و روان در تهران با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0