روانپزشک سالمندان در تهران

روانپزشک سالمندان در تهران

پیری بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. روند طبیعی پیری با تغییرات جسمی و روحی همراه است. در حالی که یک پزشک داروهای خاصی را برای مبارزه با علائم مرتبط با تغییرات فیزیکی تجویز می کند، روانپزشک سالمندان اغلب برای درمان علائم ناشی از تغییرات ذهنی وارد عمل می شوند.

با بالاتر رفتن میانگین سنی افراد جامعه، توجه و تمرکز بر روی مشکلات روانی و روحی افراد سالخورده در سال های اخیر اهمیت فراوانی پیدا کرده است. کسانی که در حوزه روانپزشکی سالمندان مشغول به فعالیت هستند؛ به ارزیابی و بررسی مشکلات این گروه از افراد سنی می پردازند. تا با یافتن راه حل های مناسب و کارآمد بتوانند؛ تاثیر قابل قبولی بر آگاهی جامعه، در برخورد با افراد سالمند بداشته باشند. در کلان شهری مانند تهران با گسترش امکانات و مراکز مشاوره مخصوص این افراد می توانید از یک روانپزشک سالمندان در تهران کمک بگیرید. تا بتوانید با آگاهی و شناخت بهتری شما هم در بهبود سلامتی کیفیت زندگی این قشر و یا یکی از اعضای خانواده خود سهیم باشید.

تعریف دوره سالمندی

با بیشتر شدن آگاهی عموم جامعه نسبت به نیازها و مشکلات قشر سالمند، تعریف های متعدد و متفاوتی نسبت این دوره از زندگی داده شده است. و سعی شده با مطالعات و تحقیقات صورت گرفته؛ دیدگاه بهتری در مورد این دوره برای عموم ارائه شود. برای نمونه در ادامه به چند تا از این تعاریف اشاره خواهیم کرد.

سازمان جهانی بهداشت (Who) دوره سالخوردگی را به سه دسته تقسیم می کند.

  1.  سالمند جوان: شامل میانگین سنی 60 تا 74
  2. سالمند: شامل میانگین سنی 75 تا 90
  3.  سالمند پیر: 90 سال به بالا

هدف از این دسته بندی بالاتر بردن کیفیت زندگی و کسب تجربه های مثبت در این دوره است. در این میان موارد دیگری چون:

  1. سن زیستی فرد
  2. سن روانشناختی
  3. سن عملکردی
  4. سن اجتماعی

بر تعاریف دیگر دوران سالمندی تاثیرگذار است.

روانپزشک سالمندان کیست؟

روانپزشک سالمندان در حوزه روانشناختی، به مطالعه بر روی روند دوران پیری و تاثیر آن بر روح و روان، جسم و ارتباطات اجتماعی افراد در سنین پیری می پردازند. این روانپزشکان نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت افراد سالخورده دارند. و به این افراد کمک می‌کنند؛ تا با تغییرات ایجاد شده بر جسم و روانشان در این دوران بتوانند؛ راحت تر کنار بیایند. چرا که این دوران از لحاظ جسمی و روحی برای این قشر شرایط بسیار حساسی رقم میزند.

با پایین آمدن توان جسمی آن ها، ممکن است از این افراد از لحاظ روحی و عاطفی شرایط بی ثباتی را تجربه کنند. روانپزشک سالمندان با در نظر گرفتن جنبه های مختلف فیزیکی و روحی فرد سالخورده مشکلات و اختلالات آن ها را شناسایی کنند و با ارائه راهکارهای روانشناختی مناسب کمک کنند؛ تا فرد سالمند بتواند در این دوره سلامت خود را حفظ کرده و تجربه بهتری از این دوران کسب کند.

مشکلات دوران سالمندی

مشکلات دوران سالمندی به طور کل در اکثر سالمندان مشترک است. با این حال برخی از سالمندان کیفیت زندگی بهتری را در دوره های گذشته همچون، جوانی و میانسالی تجربه کردند در نتیجه، وقتی به دوران سالخوردگی می رسند؛ ممکن است؛ نسبت به سالمندان دیگر از مشکلات کمتری برخوردار باشند. مشکلات دوران سالمندی به طور کلی به دو دسته فیزیکی و عاطفی تقسیم بندی می شود. از جمله مشکلات فیزیکی مشترک در میان برخی از سالمندان میتوان به ناتوانی جسمی و جنسی، مشکلات گوارشی، مشکلات قلبی، دیابت و همچنین آلزایمر( مقاله درمان آلزایمر را مطالعه نمایید) اشاره کرد. اما بخش مهمی از دوران سالخوردگی را اختلالات روحی و عاطفی در بر می گیرد. معمولاً افراد سالمند دچار دوگانگی نسبت به زندگی خود در این دوران می شوند. علاوه بر این بعضی از آن ها در خاطرات گذشته خود به زندگی ادامه می دهند. و نمی توانند به راحتی با دوران سالخوردگی شان و دیگران ارتباط مناسب برقرار کنند. همچنین، حس تنهایی،افسردگی،فراموشی، زوال عقل و سلول های عصبی و یا از دست دادن اطرافیان دوستان و اعضای خانواده باعث بروز اختلالات روحی و عاطفی در افراد سالمند می شود.

وظایف روانپزشک سالمندان

روانپزشکان سالمندان دوره چهارساله تخصصی رشته روانپزشکی، و یکسال دوره گرایش سالمندان را می گذراند. آموزش های تکمیلی و تخصصی روانپزشک سالمندان، شامل تشخیص،درمان،مراقبت و همچنین دریافت گواهی تجویز دارو می شود. مشکلات فیزیکی و جسمی از جمله سکته مغزی،بیماری هایی چون پارکینسون،دردهای مزمن عصبی و عضلانی از جمله بیماریهای فیزیکی هستند؛ که اکثر سالمندان را در این دروه از زندگی درگیر می کند. در صورت بررسی و معاینه توسط روانپزشک سالمندان داروهای مورد نیاز برای کنترل سیستم عصبی و بیماری های حاد روحی و روانی چون افسردگی های شدید، اضطراب و استرس بالا با در نظر گرفتن؛ شرایط فیزیکی فرد سالمند تجویز می گردد. تعیین برنامه درمانی مشخص شده؛ مختص بیمار سالمند توسط روانپزشک مخصوص بیمار داده می شود. بیمار سالمند باید با توجه به برنامه های تعیین شده توسط روانپزشک خود مورد چکاپ و ارزیابی مداوم قرار بگیرد. تا در نهایت بعد از اتمام دوره به کیفیت مناسبی از سلامت روح و روان برسد.

چه زمان باید به روانپزشک سالمندان مراجعه کرد؟

هنگامی که شما احساس کردید؛ که یکی از افراد مسن خانواده تان دچار مشکلات و اختلالات جدی روحی و طولانی مدت شده است. در این زمان احتیاج دارید؛ به یک مشاور و روانپزشک متخصص سالمندان مراجعه کنید. تا مشورت و کمک های مورد نیاز را دریافت کنید. از بارزترین این عوامل جدی می توان به:

  • به بی خوابی یا خواب بیش از اندازه
  • افزایش حس ترس یا اضطراب مداوم
  • افزایش حس ناامیدی انزوا و غم
  • عصبانیت و پرخاشگری های بی مورد تغییر خلق و خوی مداوم
  • وسواس فکری و عملی
  • نشان دادن رفتارهای غیر واقعی و غیر معمول نسبت به دیگران و عدم برقراری ارتباط متعادل
  • دشواری در انجام کارهای ساده مانند نظافت شخصی
  • حس بی قراری و عدم تمرکز در انجام کارهای ساده
  • از دست دادن حافظه کوتاه مدت و فراموشی
  • مشکلات گوارشی و هضم کردن غذا و سردردهای طولانی
  • تمایل به مصرف الکل و مواد مخدر

در کل روانپزشک سالمندان دانش گسترده ای در مورد سالمندی و سلامت روان دارد و می توانند انواع اختلالات و علائم روانپزشکی سالمندان را تشخیص داده و درمان کنند:

مشکل در کنار آمدن با تغییراتی که با پیری همراه است

  • فشار
  • اضطراب
  • تحریک
  • بیخوابی
  • مرگ و سوگواری
  • افسردگی
  • مشکلات حافظه
  • سابقه خانوادگی زوال عقل
  • اعتیاد اواخر عمر
  • روان‌گسیختگی
  • درد مزمن
  • بیماری پارکینسون
  • مشکلات عاطفی مرتبط با اختلالات پزشکی (بیماری بهداشتی، دیابت، سکته مغزی)

وقتی صحبت از درمان اختلالات روانشناختی سالمند می شود، روانپزشکان سالمند روشی مشابه روانپزشکان عمومی دارند. آنها با مصاحبه با بیمار در مورد نگرانی های او، داروهای فعلی و وجود بیماری های پزشکی همزمان شروع می کنند. علاوه بر این، روانپزشک سالمندان با اعضای خانواده مسئول در ارائه مراقبت از بیمار سالمند هماهنگ خواهند شد. آنها احتمالاً با اعضای خانواده مصاحبه خواهند کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد سلامت روان بیمار به دست آورند.

در نهایت یک برنامه درمانی بر اساس نگرانی های بیمار، داروهای فعلی، شرایط پزشکی، مسائل خانوادگی، نگرانی های اجتماعی و عوامل محیطی تجویز می شود. روانپزشک سالمندان همچنین ممکن است با سایر متخصصان پزشکی برای نظارت و بهبود سلامت روان بیمار خود هماهنگ شوند. این طرح درمانی همچنین با اعضای خانواده و/یا مراقبان به اشتراک گذاشته می شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار به برنامه درمانی پیشنهادی پایبند است.

3/5 - (3 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0