دکتر اعصاب و روان در تهران، معروف و باتجربه

این روزها شاهد این هستیم که بسیاری از زنان و مردان برای دریافت مشاوره های روان شناسانه و یا پشت سر گذاشتن روند درمان اختلالات روانی ای که تجربه می کنند به دکتر اعصاب و روان خوب مراجعه می کنند.

متخصص اعصاب و روان کیست؟

دکتر اعصاب و روان یا روانپزشک، پزشکی است که با علوم روانپزشکی انسان سروکار داشته و مسئول تشخیص، درمان و پیشگیری اختلالات روانی و عصبی می‌باشد. سیستم انجام فرآیند های درمانی آنها از  طریق مشاوره، درمان دارویی و برخی موارد، درمان‌های الکتروشوکی است و به بهبود سلامت روانی بیماران کمک می‌کنند. روانپزشکان همچنین می‌توانند در تحقیقات علمی و آموزش دانشجویان پزشکی نیز مشارکت داشته باشند.

این دسته از متخصصین روانپزشکانی هستند که در زمینه سلامت و بهداشت روانی دوره های آموزشی آکادمیک و طولانی مدتی را پشت سر گذاشته اند. تخصص متخصص اعصاب و روان این است که انواع بیماری های روانی افراد را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را برای آنان بکار بندند.

در چه مواردی باید به متخصص اعصاب و روان خوب مراجعه کنیم؟

در شرایط زیر می توانید برای انجام روند تشخیص و درمان به بهترین متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید:

  • اگر احساس غم شدیدی دارید و این احساس غم روند زندگی عادی تان را مختل کرده است
  • اگر احساس می کنید گاها رفتارها و گفتارهایی دارید که غیر طبیعی است اما نمی توانید خود را کنترل کنید
  • اگر احساس شکست عاطفی می کنید
  • اگر احساس می کنید در روند طبیعی تغذیه با اختلال روبرو شده اید برای مثال یا زیادی می خورید و یا اینکه با بی اشتهایی عصبی روبرو شده اید و از طرفی هیچ کنترلی روی آن ندارید
  • اگر اعتیاد دارید و هیچ گونه نمی توانید بر آن غلبه کنید
  • اگر احساس می کنید بی انگیزه هستید و تفکراتی همچون خودکشی به ذهن تان رسیده است

دکتر روانپرشک در تهران

بهترین متخصص اعصاب و روان چه اقداماتی انجام می دهد؟

زمانی که شما به یک متخصص اعصاب و روان خوب مراجعه می کنید وی می تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

  • ارزیابی و بررسی تمامی علائم و نشانه های غیر طبیعی روحی و روانی شما
  • بررسی تمامی ظهورات جسمی که در شما ایجاد شده است: بیماری های روانی باعث می شود که در ظاهر افراد تغیراتی حاصل شود که پزشک تمامی آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. برای مثال حرکات چشم ها و یا حرکات دست ها و بدن از مشکلاتی روانی تاثیر می پذیرند و از نظر متخصص اعصاب و روان دور نمی ماند.
  • تشخیص نوع اختلال روانی و نیز میزان پیشروی بیماری از مهم ترین مراحل درمان است
  • تجویز داروهای مربوط به بیماری های روانی
  • روان درمانی
  • شوک درمانی
  • ارائه مشاوره و تلاش برای تصحیح نگاه مراجعه کننده در زمینه انواع اشتباهات شناختی که مراجعه کننده اش دارد
  • ارائه راهکار در زمینه تغییر در سبک زندگی غلط
  • در مواردی که بیماری مراجعه کننده شدید باشد تشخیص بستری شدن داده می شود

نقش دکتر اعصاب و روان در بهبود سلامت روانی

در جامعه امروزی، اهمیت سلامت روانی بیش از همیشه در مرکز توجه قرار گرفته است. دکتر اعصاب و روان، که روانپزشک نیز شناخته می شود، فعالیت ها و راهکار هایی در جهت درمان و پیشگیری از اختلالات روانی انجام می دهد.

دکتر اعصاب و روان چه اختلالاتی را درمان می کند؟

متخصص اعصاب و روان با یک مجموعه وسیع از اختلالات روانی در انسانها با پیچیدگی های شخصیتی متنوعی روبرو می‌شوند. برخی از این اختلالات عبارتند از:

  1. افسردگی: نقش پزشک اعصاب و روان در درمان افسردگی شامل تشخیص دقیق، تجویز داروهای مناسب (مثل انتخاب آنتی‌افسردگی) و ارائه‌ی مشاوره و روان‌درمانی است.
  2. اختلالات اضطرابی: روانپزشکان با بررسی علائم و شرایط بیمار، داروهای ضد اضطراب مناسب را تجویز می‌کنند و در موارد لازم، به روان‌درمانی معرفی می‌نمایند.
  3. اختلالات خلقی (بیپلار): در این اختلال، دکتر اعصاب و روان می‌تواند داروهای کنترل کننده‌ی خلق، مانند لیتیوم، را تجویز کند و مشاوره برای کنترل عوارض جانبی ارائه دهد.
  4. اختلالات روانپراکنده (اسکیزوفرنی): روانپزشک با تجویز داروهای آنتی‌سایکوتیک و ارائه‌ی روان‌درمانی مناسب، به کاهش علائم اسکیزوفرنی کمک می‌کند.
  5. اختلالات استرس پس از سوانح (PTSD): روانپزشکان با تشخیص دقیق، روان‌درمانی متمرکز بر تجربه‌ی ترسناک و در بعضی موارد تجویز داروی آرام‌بخش، به بهبود وضعیت بیمار کمک می‌کنند.

دریافت نوبت کلینیک ذهن آرا

مشاوره و روان‌درمانی در درمان اختلالات روانی

متخصصین اعصاب و روان به عنوان مشاور و روان‌درمانگر نیز در کلینیک های روانشناسی فعالیت می کنند. روان‌درمانی یک روش درمانی است که با استفاده از مکالمه و تکنیک‌های روانشناختی به بهبود اختلالات روانی می‌پردازد. برخی از روش‌های روان‌درمانی که روانپزشکان می‌توانند ارائه دهند عبارتند از:

روان‌درمانی شناختی-رفتاری (CBT)

– روان‌درمانی خانواده و زوج

روان‌درمانی گروهی

– روان‌درمانی تحلیلی (روان‌کاوی)

– روان‌درمانی مبتنی بر هدف (Solution-focused therapy)

متخصص اعصاب چگونه از اختلالات روانی پیشگیری می کند؟

برخی از افراد برای پیشگیری از اختلالات روانی نیاز به چند جلسه مشاوره آگاهسازی نسبت به روان خود دارند. روانشناس اعصاب و روان ، با ارائه‌ی مشاوره به افراد در معرض خطر، کمک به شناسایی علائم اولیه و ارائه‌ی راهکارهای پیشگیرانه، به جلوگیری از بروز اختلالات روانی کمک می‌کنند.

بهترین دکتر اعصاب و روان چه اختلالاتی را درمانی می کند؟

از مهم ترین انواع بیماری های روانی که باعث می شوند روند عادی زندگی افراد با اختلال روبرو شود موارد زیر هستند.

دکتر خوب اعصاب و روان می تواند برنامه درمانی مثبت و ثمر بخشی برای آن ها طراحی کند. مثل:

  • اضطراب
  • استرس
  • نگرانی یا ترس شدید و غیر قابل کنترل
  • افسردگی یا خلق پایین
  • اختلالات خواب: بی خوابی یا بد خوابی یا خواب زیاد
  • افکار منفی دائمی و مستمر
  • مشکلات حافظه و کاهش توانایی یادگیری و یادآوری
  • وسواس فکری و عملی
  • زیاده روی در مصرف الکل و مواد مخدر

 چگونه بهترین متخصص اعصاب و روان را بشناسیم؟

راه ها زیادی برای تشخیص بهترین متصص اعصاب ور وان است. برخی از این راه ها عبارتنداز:

  • پرسی و جو از کسانی که به متخصص اعصاب و روان مراجعه داشته اند
    یکی از بهترین راه ها برای یافتن بهترین متخصص اعصاب و روان همین است که از کسانی که به متخصص اعصاب و روان مراجعه داشته اند پرس و جو کنید و در صورت رضایت آنها از پزشکشان می توانید پزشک را در لیست پزشک هیا انتخابی خود قرار دهید
  • بررسی سابقه تحصیلی و مهارت پزشک
    یکی دیگر از راه هایی که می توانید به راحتی بهترین پزشک را انتخاب کنید، بررسی سابقه پزشک، دانش و مهارت وی است.
  • سرچ در گوگل و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام
    یکی دیگر از بهترین راه ها برای یافتن متخصصی با تجربه سرچ کردن است. شما می توانید با سرچ در گوگل و دیدن نظرات مردم، به خوب بودن یک متخصص باور کنید و برای درمان و یا تشخیص مشکل به آن مراجعه کنید

انواع داروهای روانپزشکی

دکتر اعصاب و روان خوب در تهران

داروهای روان پزشکی به چهار طبقهٔ اصلی تقسیم می شوند: داروهای ضد اضطراب، ضد روان پریشی، تثبیت کنندهٔ خلق و ضد افسردگی.

داروهای ضداضطراب

داروهای ضداضطراب علاوه بر ایجاد احساس بر طرف شدن تنش عضلانی، احساس آرامش و آسودگی را نیز به همراه می آورند. این داروها در درمان اختلال های اضطراب مورد استفاده قرار گرفته اند.

داروهای ضد اضطراب مانند دیازپام، کلردیازپوکساید و آلپرازولام فعالیت سمپاتیک مغز را به اندازه ای کاهش می دهند که پاسخ های اضطراب کاهش یابند یا باز داری می شوند. پروپرانولول و مپروبامات از جمله سایر داروهای ضد اضطراب هستند.

داروهای ضدروان پریشی

داروهای ضد روان پریشی، یا آنتی سایکوتیک ها برای درمان اختلال هایی مانند اسکیزوفرنی ساخته شده اند. این گونه داروها تأثیر آرام کننده یا آرام بخش زیادی دارند. بعضی از داروهای ضد روان پریشی مانند تورازین(Thorazine) توهم و هذیان بیمار را کاهش می دهند.

ولی سایر داروهای ضد روان پریشی مانند کلوزاریل بیمار را سر حال می آورند و تقویت می کنند. تأثیر اصلی این گونه داروها کاهش و یا حذف نشانه های روان پریشی از جمله توهم، هذیان، گوشه گیری و بی احساسی است و برای آرام نگاهداشتن بیماران ساخته نشده اند. کلروپرومازین، فنوفنازین، تیوریدازین، هالوپریدول، اُلانزاپین، کلوزاپین از جمله داروهای ضد روان پریشی هستند.

داروهای تثبیت کنندهٔ خلق

برای افرادی که از اختلالات دو قطبی رنج می برند، داروهای تثبیت کنندهٔ خُلق مانند ریسپریدون برای حالت شیدایی و لاموتریژین برای حالت افسردگی به کار برده می شود تا چرخهٔ افسردگی – شیدایی شان از بین برود. لیتیوم داروی استاندارد برای دوقطبی، مانع نوسان های شاخص خلق می شود، اما عوارض جانبی خطرناکی دارد. از این رو به جای داروی لیتیم از دو دارو یکی برای حالت شیدایی و دیگری برای حالت افسردگی استفاده می شود (مانند اُلانزاپین و لاموبیوژین و دپاکین).

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی، برای درمان اختلال های افسردگی ساخته شده اند. کسانی که از افسردگی شدید رنج می برند، معمولاً با یکی از انواع داروهای ضد افسردگی درمان می شوند. انواع داروهای ضدافسردگی عبارتند از:

۱. ضد افسردگی های سه حلقه ای: (از این جهت سه حلقه ای نامیده می شوند که در ساختار شیمیایی آن ها سه حلقه وجود دارد) مانند ایمی پرامین، آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین.

۲. مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) مانند ترانیل سیپرومین و سلژیلین . که باید مصرف کنندگان این دسته دارویی از مصرف غذاهای حاوی تیرامین مانند پنیر اجتناب کنند .

۳. مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، جذب مجدد سروتونین را در سیناپس بازداری می کنند. SSRIها عوارض جانبی کم تری دارند مانند فلوکستین

ضد افسردگی های سه حلقه ای مانند الاویل (Elavil) و بازدارنده های MAO مانند ناردیل (Nardil)، از طریق مکانیسم های گوناگونی فعال می شوند، اما به نظر می رسد که هر دو با افزایش عمل نوراپی نفرین و سروتونین افسردگی را کاهش می دهند. ایمی پرامین، آمی تریپتیلین، فنلزین، ترانیل سیپرومین و فلوکستین از جمله داروهای ضد افسردگی هستند.

4 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    همسر من بعد از اینکه تصادف شدید کردیم خیلی پرخاشگر و عصبی شده و حالت رفتاری ناگهانی بهش دست میده من باید به دکتر اعصاب و روان مراجعه کنم یا مشاور و روانشناس؟
    ممکنه این رفتار ها به خاطر اضطراب یا ترس شدید باشه؟

    1. امیر ذبیحی می گوید

      سلام وقت بخیر
      شما در ابتدا می تونید به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنید که البته تخصص اعصاب و روان هم دارند و می تونن خیلی بهتر راهنمایی کنند شما رو.
      ممکنه علت های مختلفی بعد از حادثه پیش بیاد و اضطراب و ترس یکی از این دلایل باشه بنابراین باید بررسی و تحلیل انجام بشه تا تشخیص صورت بگیره.

  2. شهین قربانی می گوید

    سلام
    یه مدتی هستش که مادربزرگم قرص اعصاب و روان مصرف می‌کنه و بعد از مصرف زیاد می‌خوابه یا اصلا حالت عادی نداره پیش یه دکتر مغز و اعصاب هم بردیم گفتن اختلال اعصاب و روان داره و اختلالات دارویی الان نمی‌دونم برای درمان اعصاب و روان از قرص استفاده کنیم یا به یک روانشناس لطفا راهنمایی کنید

  3. متخصص درمان می گوید

    بسیار عالی بود. سپاس از مطالب مفید و ارزشمند شما

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0