مصاحبه انگیزشی در کلینیک روانشناسی

مصاحبه انگیزشی

آیا تا به حال با دوستی صحبت کرده اید و مجاب شده باشید که تغییر مثبتی در خودتان ایجاد کنید؟ به آن لحظه فکر کنید. دوست شما چه چیزی گفت باعث تصمیم گیری در شما شد؟ آیا درباره ی اتفاقی که افتاد فکر کردید؟ احتمالاً در معرض تکنیک های مصاحبه انگیزشی (MI) قرار گرفته اید که از آنها در سبک خاصی از ارتباطات استفاده می شود. شما همی می توانید نمونه مصاحبه انگیزشی بعدی باشید.

مصاحبه انگیزشی یکی از هزاران استراتژی موجود برای ایجاد تغییرات است. اما آگاهی از این که مصاحبه انگیزشی در کلینیک روانشناسی تا چه حد و در چه موضوعاتی می تواند تاثیر گذار باشد، سوال بسیاری از افراد است. در انتهای این مقاله شما با مصاحبه انگیزشی، فواید و اثر بخشی این روش آشنا می شوید. تنها با آگاهی و انتخاب درست می توانید در صحیح ترین مسیر تغییر قدم بگذارید. پس همراه ما باشید.

مصاحبه انگیزشی چیست؟

مصاحبه انگیزشی  که در کلینیک های روانشناسی انجام می شود راهی برای هدایت گفتگو به سمت تغییر است. این تغییر باید برای تقویت انگیزه و تعهد مراجعان باشد. پژوهش و تحقیق درباره مصاحبه انگیزشی در دهه های اخیر، از جمله بیش از هزار آزمایش بالینی کنترل شده، نتایج شگفت آوری را نشان می دهد.

این یک تکنیک ماهرانه است و جایگزین بسیار خوبی برای رویکرد های معمول برای ترغیب مراجعان به تغییر است. صرفا مشاوره و نصیحت ساده برای تغییر بی تأثیر است و حتی می تواند وضعیت موجود را سخت تر کند.
از این مصاحبه برای ایجاد تغییرات در حوزه روان درمانی، مراقبت های بهداشتی، مربیگری، مددکاری و آموزش مفید است.
مصاحبه ی انگیزشی نسبتا کوتاه و مختصر است و گاها تنها یک جلسه می تواند برای بهبود نتایج درمان و ایجاد تغییر در الگوهای طولانی مدت کافی باشد.
همانطور که گفته شد، تاثیر شگفت انگیز مصاحبه انگیزشی در آزمایشات به اثبات رسیده است. بنابراین، بیایید ببینیم که شواهد در مورد استفاده از مصاحبه انگیزشی برای ایجاد تغییرات لازم در رفتار کاهش وزن و چاقی چه چیزی می گوید.
کاهش وزن و چاقی
چاقی بیش از یک سوم بزرگسالان ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است. چاقی هزینه های زیادی برای جامعه دارد از جمله هزینه های پزشکی و همچنین بر کیفیت زندگی فکر تاثیر می گذارد.
طبق پژوهش صورت گرفته، تعدادی شرکت کننده که اضافه وزن داشتند در یک کلینیک تغذیه مورد مطالعه قرار گرفتند.پژوهشگران برای تعدادی مصاحبه انگیزشی و برای تعدادی دیگر روش آموزش تغذیه را به کار گرفتند. همانظور که حدس میزنید نتایج برای پژوهشگران باور نکردنی بود. چرا که مصاحبه انگیزشی به طور قابل توجهی از روش آموزش تغذیه در ایجاد سبک زندگی جدید و تغییر مثبت، مفیدتر و موثرتر بود. (Mirkarimi et al., 2017)

فواید مصاحبه انگیزشی

مصاحبه انگیزشی

1. افزایش مشارکت در درمان: مصاحبه انگیزشی یک تکنیک کاربر پسند و عملی است. این مصاحبه ارتباط با مراجعان را ساده تر می کند، مخصوصا مراجعانی که برای درمان آماده هستند. این مصاحبه نسبت به سایر روش های جایگزین طرفداران بیشتری دارد. طبق تحقیقات انجام شده، احتمال ترک دوره ی درمان توسط مراجع، در مصاحبه انگیزشی بسیار کمتر از روش های دیگر است. Westra, Constantino, Antony (2016))

2. تغییر رفتارهای شیوه ی زندگی پرخطر: اثربخشی بالا مصاحبه انگیزشی برای افرادی که مشروبات الکی و مواد مصرف می کنند، غیر قابل انکار است. بسیاری از افرادی که مواد مصرف می کنند، در ترک عادات اشتباه خود به مشکل بر می خورند. ترک کامل اعتیاد به مواد غیر ممکن به نظر می رسد و این افراد خود می دانند که دچار شدن به اعتیاد چه تبعاتی به دنبال دارد اما پذیرفتن  و آمادگی برای تغییر، دشوار است.

مصاحبه انگیزشی با معتادان، کمک کننده است. مصاحبه انگیزشی، انگیزه افرادی را که زندگی پر خطر دارند، برای تغییر و آمادگی درمان از نو می سازد.

3. افزایش و بازسازی اعتماد به نفس: کمبود اعتماد به نفس در افرادی که میخواهند تغیییری ایجاد کنند و عادات جدیدی را شکل دهند، یک مانع بزرگ به حساب می آید. مصاحبه های انگیزشی به این افراد امکاناتی می دهد تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و برای قبول مسئولیت این تغییر آماده شوند.

3. افزایش مسئولیت پذیری:  افراد را برای پذیرش مسئولیت و تکیه بر خود در جهت ایجاد تغییر تعلیم می دهد. به طور مثال افرادی که به دیابت مبتلا هستند یاد می گیرند که بهتر است تنها بر پزشک خود اتکا نکنند و برای تغییر سبک زندگی توسط خودشان مانند رژیم گرفتن و ورزش کردن آموزش می بینند.

افزایش اعتماد درمانگران در ارتباط با مراجعان: مصاحبه انگیزشی نه تنها برای مراجعان بلکه برای درمانگران آموزش دیده در این رویکرد نیز کاربرد دارد. هنگامی که متخصصان از مصاحبه انگیزشی برای ایجاد ارتباط با مراجعان استفاده میکنند و تغییرات لازم را در آنها ایجاد میکنند، اعتماد درمانگران نیز افزایش می یابد.

مطالعات نشان داده است که با افزایش اعتماد درمانگران، رضایت شغلی آنها نیز افزایش می یابد. در نتیجه مصاحبه انگیزشی به طور غیر مستقیم باعث بالا رفتن میزان رضایت شغلی نیز می شود.

در کنار تمامی فواید، مستلزم هستیم انتقادهای وارده بر این روش را نیز ذکر کنیم.برای بررسی کارایی یک روش، می بایست فواید و انتقاد های وارده را بر روی کفه ی ترازو بگذاریم. ظبق مطالعات انجام شده در رابطه با مصاحبه انگیزشی، کفه ی مربوط به فواید مصاحبه سنگین تر است.

مصاحبه انگیزشی

انتقاد های وارده مانند:

  1. نیازمند ایجاد یک رابطه قوی است.
  2. به درجه ی مشخصی از انگیزه شناختی نیازمند است.
  3. یک روش همیشه برای همه کازآمد نیست.
  4. پیگیری تغییرات، بسیار اهمیت دارد.
  5. به آگاهی و صبوری مراجع وابسته است.

سخنی با خوانندگان: 

مصاحبه ی انگیزشی فرآیندی است که می تواند در کمک به مراجعان برای ایجاد تغییرات سالم در رفتار طولانی مدت معجزه کند.
مصاحبه انگیزشی یک ابزار مفید برای روانشناسان و روانپزشکان است و آنها را قادر می سازد تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.
فواید مصاحبه انگیزشی بسیار زیاد است و بسیاری از مراجعان تغییرات مثبت  را در جهت کسب سلامت جسمی و بدنی تجربه می کنند.
با این حال، اما و اگر همیشه وجود دارد. مصاحبه انگیزشی برای همه مراجعان مناسب نیست و تصمیم گیری در لحظه و درک دقیق از ویژگی های مراجع تنها توسط یک درمانگر ماهر و آموزش دیده امکان پذیر است.
با این حال، هنگامی که با تشخیص صحیح درمانگر، به طور مناسب از مصاحبه انگیزشی استفاده می شود، تحقیقات ثابت کرده است که فواید طولانی مدت بسیار خوبی را برای مراجعان فراهم می کند.
تمام این نتایج به شما نشان می دهد، کلمات می توانند جهان را تغییر دهند، و گفتگو درست به روش صحیح می تواند زندگی را تغییر دهد.
امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. 
منابع:
  • Brown, J. M. (2010). Motivational interventions to reduce alcohol use in a military population. U.S. Army Medical Research and Materiel Command.
  • Doring, N., Ghaderi, A., Bohman, B., Heitmann, B. L., Larsson, C., Berglind, D., … Rasmussen, F. (2016). Motivational interviewing to prevent childhood obesity: A cluster RCT. Pediatrics137(5).
  • Finkelstein, E. A., Trogdon, J. G., Cohen, J. W., & Dietz, W. (2009). Annual medical spending attributable to obesity: Payer- and service-specific estimates. Health Affairs, 28(5), 822–831.
  • Hogden, A., Short, A. E., Taylor, R., & Dugdale, P. (2012). Health coaching and motivational interviewing: Evaluating the chronic disease self-management toolbox as a tool for person-centered healthcare. Journal of Medicine and the Person2(3), 520–530.
  • Lundahl, B., & Burke, B. L. (2009). The effectiveness and applicability of motivational interviewing: A practice-friendly review of four meta-analyses. Journal of Clinical Psychology65(11), 1232–1245.
  • Miller, W. R. (1983). Motivational interviewing with problem drinkers. Behavioural and Cognitive Psychotherapy11(2), 147–172.
  • Miller, W. R., & Rollnick, S. (2013). Motivational interviewing: Helping people to change (3rd ed.). Guilford Press.
  • Mirkarimi, K., Mosttafavi, F., Eshghinia, S., Vakili, M. A., Ozouni-Davaki, R. B., & Aryaie, M. (2017). Effect of motivational interviewing on weight efficacy lifestyle among women with overweight and obesity: A randomized controlled trial. Iranian Journal of Medical Sciences42(2), 187–193.
  • National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism. (2018). Understanding alcohol use disorder. Retrieved May 2, 2021, from https://www.niaaa.nih.gov/publications/brochures-and-fact-sheets/understanding-alcohol-use-disorder
  • Ogden, C. L., Carroll, M. D., Kit, B. K., & Flegal, K. M. (2104). Prevalence of childhood and adult obesity in the United States, 2011–2012. The Journal of the American Medical Association311(8), 806–814.
  • Okasha, T. A., Abd El Fatah, S. R., Al Ashry, N. M., Elhabiby, M. M., El Wahed Ahmed, S. A., Abd El Fatah Abd Elhady, W. O., … Elnemais Fawzy, M. (2017). Motivational interviewing for smoking cessation in patients with cardiac diseases. Middle East Current Psychiatry24(1), 1–7.
  • Peto, P. R, López, A. D., & Boreham, J. (1992). Mortality from tobacco in developed countries: Indirect estimation from national vital statistics. Lancet, 339(8804), 1268–1278.
  • Satre, D. D., Leibowitz, A., Sterling, S. A., Lu, Y., Travis, A., & Weisner, C. (2016). A randomized clinical trial of motivational interviewing to reduce alcohol and drug use among patients with depression. Journal of Consulting and Clinical Psychology84(7), 571–579.
  • Soria, R., Legido, A., Escolano, C., Yeste, A. L., & Montoya, J. (2006). A randomized controlled trial of motivational interviewing for smoking cessation. British Journal of General Practice56(531), 768–774.
  • Stoffers, P. J., & Hatler, C. (2017). Increasing nurse confidence in patient teaching using motivational interviewing. Journal for Nurses in Professional Development33(4), 189–195.
  • Westra, H. A., Constantino, M. J., & Antony, M. M. (2016). Integrating motivational interviewing with cognitive-behavioral therapy for severe generalized anxiety disorder: An allegiance-controlled randomized clinical trial. Journal of Consulting Clinical Psychology84(9), 278–782.
4/5 - (1 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0