کلونازپام، موارد کاربرد، عوارض و نحوه مصرف

کلونازپام چیست؟

قرص خوراکی کلونازپام یک داروی نسخه ای است که با نام تجاری داروی کلونوپین در دسترس است. همچنین به عنوان یک داروی ژنریک موجود است. داروهای ژنریک معمولاً هزینه کمتری دارند. کلونازپام هم به صورت قرص خوراکی و هم به صورت قرص متلاشی کننده خوراکی عرضه می شود. کلونازپام یک ماده کنترل شده است.

چرا استفاده می شود؟

کلونازپام برای درمان اختلال هراس استفاده می شود. همچنین برای جلوگیری از تشنج استفاده می شود. کلونازپام ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است فرد نیاز به مصرف آن با سایر داروها داشته باشد.

کلونازپام چگونه کار می کند؟

کلونازپام به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد. دسته ای از داروها، داروهایی هستند که به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده می شوند.

کلونازپام با افزایش فعالیت گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) عمل می کند. این یک ماده شیمیایی است که سیگنال ها را در سراسر سیستم عصبی فرد ارسال می کند. اگر فردی گابا کافی نداشته باشد، ممکن است بدن او در حالت هیجانی باشد. این ممکن است باعث حملات پانیک یا تشنج شود. هنگامی که فردی این دارو را مصرف می کند، گابا بیشتری در بدن خود خواهد داشت و به آنها کمک می کند حملات پانیک و تشنج کمتری داشته باشند.

عوارض جانبی کلونازپام

کلونازپام می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست زیر حاوی برخی از عوارض جانبی مهم است که ممکن است در هنگام مصرف کلونازپام رخ دهد. این لیست شامل تمام عوارض جانبی احتمالی نمی شود.

عوارض جانبی شایع

عوارض جانبی شایع تر قرص خوراکی کلونازپام می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی
  • مشکلات راه رفتن و هماهنگی حرکتی
  • سرگیجه
  • افسردگی
  • خستگی
  • مشکلات حافظه

اگر این اثرات خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آنها شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، فرد باید با پزشک یا داروساز خود صحبت کند.

عوارض جانبی جدی

در صورت داشتن عوارض جانبی جدی، فرد باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خلق افسرده یا افکار خودکشی (آسیب زدن به خود)
  • تشنج (اگر فردی مصرف این دارو را خیلی سریع متوقف کند، یا اگر قبلاً دچار اختلال تشنجی باشد، احتمال بیشتری دارد که اتفاق بیفتد)

نحوه مصرف کلونازپام

دوز کلونازپام که پزشک تجویز می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل:

  • نوع و شدت بیماری که فرد برای درمان از کلونازپام استفاده می کند.
  • سن فرد
  • به شکل کلونازپام که مصرف می کنند.
  • سایر شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشند.

به طور معمول، پزشک با دوز پایین شروع می کند و آن را در طول زمان تنظیم می کند تا به دوز مناسب برای فرد برسد. آنها در نهایت کوچکترین دوزی را که اثر مورد نظر را فراهم می کند، تجویز می کنند.

اطلاعات زیر دوزهایی را که معمولاً استفاده می شود یا توصیه می شود توصیف می کند. با این حال، فرد باید حتما دوز تجویز شده توسط پزشک را مصرف کند. پزشک بهترین دوز را متناسب با نیازهای فرد تعیین می کند.

دوز برای اختلال هراس

مقدار مصرف بزرگسالان (18 تا 64 سال)

  • دوز شروع معمول: 0.25 میلی گرم دو بار در روز مصرف می شود.
  • دوز افزایش می یابد: پزشک ممکن است دوز را به 0.5 میلی گرم دو بار در روز پس از سه روز افزایش دهد.
  • حداکثر دوز: 4 میلی گرم در روز.
  • کاهش دوز: پزشک باید با قطع درمان با این دارو، دوز را به آرامی کاهش دهد. آنها نباید دوز را بیش از 0.125 میلی گرم هر سه روز کاهش دهند. به عنوان مثال، اگر فرد 2 میلی گرم دو بار در روز مصرف می کرد، پزشک با کاهش دوز به 1.875 میلی گرم، دو بار در روز، شروع می کرد.

دوز کودک (سنین 0 تا 17 سال)

تایید نشده است که کلونازپام برای استفاده در افراد کمتر از 18 سال بی‌خطر و موثر است.

دوز بالا (سن 65 سال و بالاتر)

کلیه‌های افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن آنها داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن آنها باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی آنها را افزایش می دهد. پزشک ممکن است با دوز کاهش یافته یا برنامه دوز متفاوت شروع کند. این می تواند به جلوگیری از تجمع بیش از حد این دارو در بدن آنها کمک کند.

دوز کلونازپام برای تشنج

مقدار مصرف بزرگسالان (18 تا 64 سال)

  • دوز شروع معمولی: 0.5 میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود
  • دوز افزایش می‌یابد: پزشک ممکن است دوز را 0.5 تا 1 میلی‌گرم هر سه روز یک‌بار افزایش دهد تا زمانی که تشنج‌ها کنترل شوند.
  • حداکثر دوز: 20 میلی گرم در روز، در دوزهای منقسم مصرف می شود.

مقدار مصرف کودک (سن 11 تا 17 سال)

  • دوز شروع معمولی: 0.5 میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود
  • افزایش دوز: یک متخصص ممکن است دوز کودک را 0.5 تا 1 میلی گرم هر سه روز افزایش دهد تا زمانی که تشنج آنها کنترل شود.
  • حداکثر دوز: 20 میلی گرم در روز، در دوزهای منقسم مصرف می شود.

دوز مصرفی کودک (سن 0 تا 10 سال یا کودکانی که 66 پوند [30 کیلوگرم] یا کمتر وزن دارند)

  • دوز شروع معمولی: 0.01 تا 0.03 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز. دوز نباید بیش از 0.05 میلی گرم بر کیلوگرم در روز باشد که در دو تا سه دوز منقسم داده می شود.
  • دوز افزایش می یابد: پزشک ممکن است دوز کودک را 0.25 تا 0.5 میلی گرم هر سه روز افزایش دهد تا زمانی که تشنج آنها کنترل شود.
  • حداکثر دوز: 0.1-0.2 میلی گرم بر کیلوگرم در روز در دوزهای منقسم مصرف می شود.

دوز بالا (سن 65 سال و بالاتر)

کلیه‌های افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن آنها داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن آنها باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی آنها را افزایش می دهد. پزشک آنها ممکن است با دوز کاهش یافته یا برنامه دوز متفاوت شروع کند. این می تواند به جلوگیری از تجمع بیش از حد این دارو در بدن آنها کمک کند.

مطابق دستورالعمل مصرف کنید!

قرص خوراکی کلونازپام برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود. اگر فردی آن را طبق دستور مصرف نکند، خطراتی را به همراه دارد.

اگر فردی مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع کند یا اصلا آن را مصرف نکند: اگر فردی این دارو را مصرف نکند، اختلال هراس یا تشنج او بهتر نمی شود و ممکن است بدتر شود. اگر به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کنند، ممکن است علائم ترک را داشته باشند. علائم ترک عبارتند از تحریک پذیری، مشکلات خواب و اضطراب.

اگر فردی دوزهای مصرفی را از دست بدهد یا دارو را طبق برنامه مصرف نکند: اگر دارو را طبق برنامه مصرف نکند ممکن است علائم ترک داشته باشد.

اگر فردی بیش از حد مصرف کند: ممکن است سطوح خطرناکی از دارو را در بدن خود داشته باشد. علائم مصرف بیش از حد این دارو می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی یا خواب آلودگی
  • گیجی
  • مشکل در هماهنگی یا رفلکس کند
  • کما (بیهوش بودن برای مدت طولانی)

اگر فردی یک نوبت را فراموش کرد، چه باید کرد: معمولاً فرد باید به محض یادآوری یک نوبت فراموش شده را مصرف کند. اما اگر فقط چند ساعت قبل از نوبت بعدی برنامه ریزی شده خود را به یاد آوردند، فقط یک نوبت مصرف کنند. آنها هرگز نباید سعی کنند با مصرف دو دوز به طور همزمان به عقب بروند. این می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک شود.

چگونه تشخیص دهیم که دارو موثر است: فرد باید حملات پانیک یا تشنج کمتری داشته باشد.

هشدارهای کلونازپام

این دارو با چندین هشدار همراه است.

هشدارهای FDA

این دارو دارای هشدار جعبه سیاه است. این جدی ترین هشدار سازمان غذا و دارو (FDA) است. هشدار جعبه سیاه به پزشکان و بیماران در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد هشدار می دهد.

استفاده از کلونازپام با داروهای مخدر می تواند عوارض خطرناکی ایجاد کند. اینها می تواند شامل خواب آلودگی شدید، کند شدن تنفس، کما و مرگ باشد. اگر پزشک شما کلونازپام را همراه با مواد افیونی تجویز کند، شما را از نزدیک تحت نظر خواهند گرفت. نمونه هایی از مواد افیونی عبارتند از هیدروکودون، کدئین و ترامادول.

خطر وابستگی: در صورت قطع ناگهانی دارو، استفاده از کلونازپام، حتی طبق تجویز، می تواند منجر به وابستگی جسمی و ترک شود. کناره گیری می تواند تهدید کننده زندگی باشد. مصرف این دارو نیز می تواند منجر به سوء مصرف و اعتیاد شود. استفاده نادرست از کلونازپام خطر مصرف بیش از حد و مرگ را افزایش می دهد.

به نسخه عمل کنید: این دارو را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر در مورد مصرف ایمن این دارو نگرانی دارید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

هشدار زمان پاسخ آهسته

کلونازپام یک داروی ضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی (CNS) است. این نوع دارو می تواند فعالیت مغز را کند کرده و در قضاوت، تفکر و زمان واکنش فرد اختلال ایجاد کند. در حین مصرف این دارو، فرد نباید الکل بنوشد یا از داروهای دیگری استفاده کند که می تواند فعالیت مغز او را نیز کند کند. آنها همچنین نباید رانندگی کنند، از ماشین آلات استفاده کنند یا فعالیت های دیگری که نیاز به هوشیاری دارند انجام دهند تا زمانی که بدانند این دارو چگونه بر آنها تأثیر می گذارد.

افکار و رفتار خودکشی

کلونازپام می تواند خطر افکار یا رفتار خودکشی (افکار یا اعمال آسیب رساندن به خود) را افزایش دهد. در صورت بدتر شدن افسردگی، افکار یا رفتار خودکشی، یا هر گونه تغییر غیرعادی در خلق و خو یا رفتار، فرد باید به پزشک خود اطلاع دهد.

تاثیر الکل

استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل می تواند خطر اثرات آرام بخش کلونازپام را در فرد افزایش دهد. ممکن است فرد دارای رفلکس شود، قضاوت ضعیف و خواب آلودگی داشته باشد. این موضوع می تواند خطرناک باشد. اگر فردی مشروبات الکلی مصرف می کند، باید با پزشک خود صحبت کند.

هشدار آلرژی

کلونازپام می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تنفس
  • تورم گلو یا زبان

هشدار برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند

برای افراد مبتلا به افسردگی: افسردگی فرد ممکن است در هنگام مصرف این دارو بدتر شود. اگر فردی علائم افسردگی یا هر گونه افکار خودکشی (افکار آسیب رساندن به خود) را داشت، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

برای افراد مبتلا به گلوکوم با زاویه باریک حاد: اگر فرد مبتلا به گلوکوم زاویه باریک حاد باشد، نباید این دارو را مصرف کند. می تواند شرایط را بدتر کند.

برای افراد مبتلا به بیماری کبدی: اگر فردی مشکلات کبدی داشته باشد، ممکن است بدن او نتواند این دارو را به خوبی پاک کند. این می تواند باعث تجمع دارو در بدن شود. این آنها را در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی قرار می دهد.

هشدار برای گروه های دیگر

برای زنان باردار: کلونازپام یک داروی حاملگی دسته D است. یعنی:

مطالعات نشان می دهد که هنگام مصرف دارو توسط مادر، خطر عوارض جانبی برای جنین وجود دارد.
این دارو فقط در دوران بارداری باید در موارد جدی که برای درمان یک بیماری خطرناک در مادر استفاده شود.
اگر فرد باردار است یا قصد باردار شدن دارد باید با پزشک خود صحبت کند. این دارو فقط در صورتی باید استفاده شود که منافع بالقوه خطر احتمالی برای جنین را توجیه کند. اگر فرد در حین مصرف این دارو باردار شد، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد.

برای زنان شیرده: کلونازپام وارد شیر مادر می شود و در کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود عوارض جانبی ایجاد می کند. اگر فردی به کودک خود شیر می دهد باید با پزشک خود صحبت کند. آنها ممکن است نیاز داشته باشند تصمیم بگیرند که آیا شیردهی را متوقف کنند یا مصرف این دارو را متوقف کنند.

برای سالمندان: کلیه افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن آنها داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن آنها باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی آنها را افزایش می دهد.

برای کودکان: این دارو در کودکان مبتلا به اختلالات پانیک مورد مطالعه قرار نگرفته است. برای درمان این بیماری در افراد کمتر از 18 سال نباید استفاده شود.

کلونازپام ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد

کلونازپام می تواند با چندین داروی دیگر تداخل داشته باشد. فعل و انفعالات مختلف می تواند اثرات متفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال، برخی از آنها می توانند در عملکرد یک دارو اختلال ایجاد کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث افزایش عوارض جانبی شوند.

در زیر لیستی از داروهایی که می توانند با کلونازپام تداخل داشته باشند آورده شده است. این فهرست شامل تمام داروهایی که ممکن است با کلونازپام تداخل داشته باشند، نیست.

قبل از مصرف کلونازپام، فرد باید حتماً پزشک و داروساز خود را در مورد تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و سایر داروهایی که مصرف می‌کند، مطلع کند. آنها همچنین باید در مورد ویتامین ها، گیاهان و مکمل هایی که استفاده می کنند به آنها اطلاع دهند. به اشتراک گذاری این اطلاعات می تواند به جلوگیری از تداخلات احتمالی کمک کند.

داروهایی که خطر عوارض جانبی را افزایش می دهند

مصرف کلونازپام با برخی از داروهای دیگر ممکن است عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • بنزودیازپین ها مانند لورازپام، کلونازپام، تریازولام و میدازولام. ممکن است فرد بیشتر احساس آرامش و خواب آلودگی کند.
  • مواد افیونی مانند کدئین و هیدروکودون. مصرف این داروها همراه با کلونازپام فرد را در معرض خطر جدی خواب آلودگی شدید، کندی تنفس، کما یا مرگ قرار می دهد.
  • داروهای خواب باربیتورات و غیرباربیتورات، مانند آموباربیتال، بوتاباربیتال، اسزوپیکلون، پنتوباربیتال، زالپلون و زولپیدم. ممکن است فرد بیشتر احساس آرامش و خواب آلودگی کند.
  • سایر داروهای مورد استفاده برای درمان اضطراب مانند بوسپیرون و هیدروکسی زین. ممکن است فرد بیشتر احساس آرامش و خواب آلودگی کند.
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین. ممکن است فرد بیشتر احساس آرامش و خواب آلودگی کند.
    سایر داروهای مورد استفاده برای درمان تشنج مانند گاباپنتین و پره گابالین. ممکن است فرد بیشتر احساس آرامش و خواب آلودگی کند.

ملاحظات مهم برای مصرف کلونازپام

اگر پزشک قرص خوراکی کلونازپام را تجویز کرد، این ملاحظات را در نظر داشته باشید.

عمومی

فرد می تواند کلونازپام را با یا بدون غذا مصرف کند.
افراد باید این دارو را در زمان های توصیه شده توسط پزشک مصرف کنند.
یک فرد می تواند قرص را بریده یا خرد کند.

نگه داری

کلونازپام را در دمای 59 تا 86 درجه فارنهایت (15 تا 30 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید.
این دارو را در مناطق مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.

شارژ دارو

نسخه ی این دارو قابل پر کردن مجدد است. با این حال، کلونازپام یک ماده کنترل شده با برنامه IV است. بنابراین، نسخه ای برای این دارو ممکن است بیش از پنج بار دوباره شارژ شود. همچنین، یک فرد تنها می تواند شش ماه پس از تاریخی که پزشک نسخه اصلی را نوشته است، دوباره شارژ کند. پس از آن زمان، آنها نیاز به نسخه جدید دارند.

مسافرت رفتن

هنگام سفر با دارو، فرد باید:

  • همیشه داروها را با خود حمل کنید. هنگام پرواز، هرگز نباید آن را در یک چمدان قرار دهند و در عوض آن را در یک کیف دستی نگه دارند.
  • نگران دستگاه های اشعه ایکس فرودگاه نباشید. آنها نمی توانند به دارو آسیب برسانند.
  • همیشه جعبه اصلی دارای برچسب نسخه را همراه داشته باشید، زیرا ممکن است لازم باشد برچسب داروخانه را به کارکنان فرودگاه نشان دهند.

آیا جایگزینی برای کلونازپام وجود دارد؟

داروهای دیگری نیز برای درمان وضعیت فرد وجود دارد. برخی ممکن است برای آن شخص مناسب تر از دیگران باشند. فرد باید با پزشک خود در مورد سایر گزینه های دارویی که ممکن است برای او مفید باشد صحبت کند.

سلب مسئولیت

گروه روانشناسی ذهن آرا تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا مطمئن شود که همه اطلاعات درست، جامع و به روز هستند. با این حال، این مقاله نباید به عنوان جایگزینی برای دانش و تخصص یک متخصص روانپزشک دارای مجوز استفاده شود. همیشه باید قبل از مصرف هر دارویی با پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. اطلاعات دارویی موجود در اینجا ممکن است تغییر کند و در نظر گرفته نشده است که تمام موارد استفاده، دستورالعمل‌ها، اقدامات احتیاطی، هشدارها، تداخلات دارویی، واکنش‌های آلرژیک یا عوارض جانبی را پوشش دهد. عدم وجود هشدارها یا سایر اطلاعات برای یک داروی معین نشان نمی دهد که دارو یا ترکیب دارو برای همه بیماران یا تمام موارد مصرف خاص بی خطر، مؤثر یا مناسب است.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0