داروی ضد افسردگی سه حلقه ای، لیست داروها و عوارض

از نظر بالینی، زمانی که فرد سری علائم را دارد که به طور کلی نشان دهنده اندوه باشد، دچار افسردگی شده است. که در برخی موارد، تحریک پذیری عصبی همراه با بی‌انگیزه بودن، اختلالات خواب یا نوسانات وزنی نیز دیده می‌شود. افرادی که افسردگی دارند در وضعیتی از انفعال قرار دارند، احساس می‌کنند کنترلی روی زندگی خود ندارند و مدام دچار ناامیدی‌اند. این افراد به میزان زیادی منفی‌گرا بوده و فعالیت بدنی و ذهنی کمی دارند و تنهایی و دوری از اجتماع را ترجیح می دهند. افسردگی، با استفاده از روان درمانی در ترکیب با درمان‌های دارویی مثل داروی ضد افسردگی سه حلقه ای قابل درمان است.

انواع داروهای ضدافسردگی

فرارسان‌های عصبی، مواد شیمیایی در مغز هستند که با افسردگی مرتبط‌ اند، خصوصا سروتونین، نوراپی‌نفرین و دوپامین. به همین دلیل، خیلی از انواع داروهای ضدافسردگی از طریق اثرگذاری بر این مواد از راه‌های گوناگون عمل می‌کنند.

داروهای سه حلقه ای دسته ای از داروهای ضد افسردگی هستند که گاهی در درمان و مدیریت افسردگی استفاده می شوند. آنها بر مسیرهای انتقال دهنده عصبی در سراسر بدن از جمله سروتونین و نوراپی نفرین تأثیر می گذارند.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs) برای درمان افسردگی، اختلال دوقطبی و سایر شرایط مانند درد مزمن و بی خوابی استفاده می شوند. در حالی که کلاس های جدیدتر داروهای ضد افسردگی دارای عوارض جانبی بسیار کمتری هستند، TCA ها هنوز جایگاه خود را در درمان این اختلالات و سایر اختلالات دارند.

داروی ضد افسردگی سه حلقه ای چیست؟

دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای، برای اولین بار در دهه 1950 معرفی شدند. این دارو ها سه حلقه ای نام گرفتند زیرا ساختار مولکولی آن ها از سه حلقه اتم تشکیل شده است.

نحوه عملکرد داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

مواد شیمیایی که پیام را در مغز ارسال می کنند، انتقال دهنده های عصبی نامیده می شوند. این پیام های شیمیایی از یک نورون به نورون دیگر منتقل می شوند و بسته به نوع انتقال دهنده عصبی درگیر، می توانند بر احساس و واکنش شما تأثیر بگذارند. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای با جلوگیری از جذب مجدد انتقال دهنده های عصبی به نام سروتونین و نوراپی نفرین عمل می کنند. بدن برای عملکرد طبیعی به هر دوی این ها نیاز دارد. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای می توانند به تعادل سطوح این انتقال دهنده های عصبی کمک کنند. از آنجا که TCA ها از بازجذب (بازجذب) معمول این انتقال دهنده های عصبی جلوگیری می کنند، گردش آزادانه تری در شکاف سیناپسی بین نورون های مغز وجود خواهد داشت. اگر افسردگی دارید، بازگرداندن سطح سروتونین و نوراپی نفرین ممکن است منجر به بهبود علائم شما شود.

فرق داروی ضدافسردگی سه حلقه ای با سروتونین چیست؟

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) رایج ترین نوع داروهای ضد افسردگی هستند. در حالی که اثرات فردی متفاوت است، SSRI ها به طور کلی به خوبی قابل تحمل و موثر هستند. SSRI ها همچنین عوارض جانبی کمتری نسبت به سه حلقه ای ایجاد می کنند. در حالی که هر دو داروی ضد افسردگی بر سروتونین تأثیر می گذارند، داروهای سه حلقه ای کمتر از SSRI ها انتخابی هستند. آن ها بر روی گیرنده های سراسر بدن از جمله گیرنده های نوراپی نفرین اثر می گذارند، به این معنی که بر سیستم های بدن تأثیر می گذارند و خطر بیشتری برای عوارض جانبی و مصرف بیش از حد دارند. همچنین سروتونین ها خطر کمتری برای مسمومیت و مصرف بیش از حد دارند، اگرچه اگر به مقدار زیاد مصرف شوند یا با سایر داروهایی که بر سطح سروتونین تأثیر می‌گذارند، ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند.

داروی ضد افسردگی سه حلقه ای در چه درمان هایی استفاده می شود؟

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای عمدتاً برای درمان اختلالات خلقی استفاده می شوند، اما جایگاه خود را در درمان اختلالات اضطرابی، اختلالات شخصیتی و اختلالات عصبی نیز دارند. از آنجایی که این داروها نسبت به داروهای ضد افسردگی جدیدتر عوارض جانبی بیشتری دارند، اغلب زمانی استفاده می شوند که سایر داروها قادر به تسکین نباشند.

اختلالات خلقی که اغلب با داروی ضد افسردگی سه حلقه ای درمان می شوند عبارتند از:
  • اختلال دوقطبی
  • دیس تایمی (افسردگی خفیف مداوم)
  • اختلال افسردگی اساسی (MDD)
اختلالات اضطرابی که گاهی با داروی ضد افسردگی سه حلقه ای درمان می شوند عبارتند از:

اختلال بدشکلی بدن (BDD)، از جمله اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی
اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
اختلال وسواس اجباری (OCD)
اختلال پانیک (PD)
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلالات عصبی که گاهی با داروی ضد افسردگی سه حلقه ای درمان می شوند عبارتند از:

اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD)
درد مزمن
فیبرومیالژیا
بیماری پارکینسون
میگرن
درد عصبی

دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای همچنین ممکن است برای درمان بی خوابی، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، سیستیت بینابینی، شب ادراری (شب ادراری)، نارکولپسی و سکسکه مزمن استفاده شوند.

چه زمانی پزشک داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای را تجویز می کند؟

از آنجایی که داروهای ضد افسردگی نسل جدید عوارض جانبی کمتری دارند و خطر مصرف بیش از حد کمتری دارند، داروهای سه حلقه ای کمتر از گذشته تجویز می شوند. با این حال، دکتر درمان افسردگی هنوز هم در برخی موارد استفاده تجویز می کنند، به ویژه برای افرادی که تسکین علائم کافی را از سایر داروهای ضد افسردگی پیدا نکرده اند. داروهای سه حلقه ای ممکن است در موارد زیر تجویز شوند:

زمانی که سایر داروهای ضد افسردگی منجر به عوارض جانبی شده اند.
در مواردی که فرد دارای شرایطی مانند سردرد، میگرن یا درد نوروپاتیک است.
زمانی که فرد همزمان افسردگی و بی خوابی را تجربه می کند.
برای فرد مبتلا به افسردگی و یک بیماری همزمان دیگر مانند PTSD، OCD یا اختلال هراس.

نمونه هایی از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

با داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای، مانند سایر داروهای ضد افسردگی، معمولاً بین شش تا هشت هفته طول می‌کشد تا اینکه در علائم افسردگی خود احساس بهبودی کنید. برخی از این دارو ها عبارتند از:

آنافرانیل (کلومیپرامین)
آسندین (آموکساپین)
الاویل (آمی تریپتیلین)
نورپرامین (دزیپرامین)
پاملور (نورتریپتیلین)
سینکوان (دوکسپین)
سورمونتیل (تریمی پرامین)
توفرانیل (ایمی پرامین)
ویواکتیل (پرتریپتیلین)

عوارض داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای:

بسیاری از این دارو ها با تأثیر بر عضلات اندام های داخلی مرتبط هستند. همچنین عوارض جانبی رایج عبارتند از:

• اضطراب
  • تاری دید
  • خواب آلودگی
  • افزایش اشتها
  • انقباضات عضلانی
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • اختلال عملکرد جنسی
  • تعریق
  • ضعف
  • افزایش وزن

اگر درمان با دوزهای کمتر شروع شود و سپس به تدریج افزایش یابد، ممکن است این عوارض کاهش یابد. در حالی که به خودی خود کاملاً اعتیاد آور نیست، استفاده طولانی مدت از TCA ها ممکن است منجر به وابستگی به مواد مخدر شود.

خطرات مصرف بیش از حد سه حلقه ای

علائم اولیه مصرف بیش از حد دارو، ممکن است شامل خشکی دهان، تاری دید، احتباس ادرار، یبوست، سرگیجه، استفراغ و توهم باشد. در صورت عدم درمان، مصرف بیش از حد ممکن است منجر به هذیان، تشنج، کما، ایست قلبی و مرگ شود.

Antidepressants

تداخلات دارویی

برخی از عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ممکن است در صورت مصرف با سایر داروها تشدید شود. در موارد دیگر، می تواند بر فراهمی زیستی (غلظت) دارو در جریان خون تأثیر بگذارد. به این ترتیب، همیشه باید پزشک خود را در مورد هر گونه موادی که ممکن است مصرف کنید، از جمله داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی و داروهای تفریحی، راهنمایی کنید. داروهای آنتی کولینرژیک که برای درمان بی اختیاری ادرار و COPD استفاده می شوند در صورت تجویز همزمان با داروی ضد افسردگی، می توانند باعث فلج روده شوند. کلونیدین که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود، در صورت استفاده با این دارو می تواند باعث افزایش خطرناک فشار خون شود. اپی نفرین که برای درمان واکنش‌های آلرژیک شدید استفاده می‌شود، اگر همراه با داروی ضد افسردگی سه حلقه ای استفاده شود، می‌تواند باعث فشار خون بالا شود. تاگامت (سایمتیدین) که برای کاهش اسید معده استفاده می شود، ممکن است غلظت TCA را در خون شما افزایش دهد و عوارض جانبی دارو را بیشتر تشدید کند. داروهای سه حلقه ای همچنین ممکن است خطر اثرات آنتی کولینرژیک، مشکلات قلبی و افت فشار خون وضعیتی را در افراد مسن افزایش دهند. افت فشار خون وضعیتی می تواند منجر به زمین خوردن شود و خطر شکستگی و آسیب های دیگر را در فرد افزایش دهد. ترکیب سه حلقه‌ای با سایر داروهایی که بر سطح سروتونین تأثیر می‌گذارند نیز می‌تواند منجر به وضعیتی به نام سندرم سروتونین شود. این وضعیت بالقوه خطرناک زمانی رخ می‌دهد که سطح سروتونین در بدن بیش از حد بالا می‌رود و علائمی مانند:

اضطراب
تحریک
تغییرات در فشار خون
گیجی
تب
ضربان قلب سریع
لرزش

دوز مصرفی داروی ضد افسردگی سه حلقه ای

قطع مصرف سه حلقه ای یا تغییر دوز می تواند منجر به علائم ترک شود. علائم رایج ترک عبارتند از تهوع، تب، لرز، سردرد، سرگیجه، بی حالی و استفراغ. برای به حداقل رساندن اثرات ترک سه حلقه ای، پزشک ممکن است توصیه کند که دوز خود را به تدریج در طی چند هفته کاهش دهید.

نظر کلی روانپزشکان برای مصرف داروی ضد افسردگی سه حلقه ای

داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای می توانند در درمان افسردگی موثر باشند اما ممکن است در برخی افراد به اندازه دیگران موثر نباشند. در برخی موارد، عوارض جانبی دارو ممکن است غیرقابل تحمل شود و کیفیت زندگی شما را مختل کند. اگر از عوارض جانبی جدی رنج می برید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، اما تا زمانی که پزشک به شما توصیه نکرده است، درمان را متوقف نکنید.

منبع:

3.7/5 - (8 امتیاز)