درمان اختلال مازوخیسم جنسی

مازوخیسم جنسی چیست؟

مازوخیسم یک اختلال جنسی است؛ که در آن فرد از تخیلات، تمایلات یا رفتارهای مرتبط با تحقیر کردن کلامی، یا درگیر شدن در اعمال جنسی که منجر به درد می شود، برانگیخته می شود؛ از آن لذت می برد. اختلال مازوخیسم جنسی یک دسته از اختلالات پارافیلیک است. پارافیلیا علاقه شدید جنسی به  داشتن فعالیت های جنسی غیرعادی است که باعث ایجاد استرس و اضطراب، آسیب به خود یا دیگران می شود. هرکسی که علایق مازوخیستی دارد؛نسبت به این آسیب ها و لذت بردن از آن ها خیال پردازی می کند؛ یا درگیر فعالیت های جنسی می شود که باعث تحقیر کردن، تحقیر شدن، ضرب و شتم یا رنج  بردن می شود. بازی های جنسی که از کارهای مورد علاقه این افراد است؛ شامل: تجربه صدمه دیدن، صدمه زدن و تحمیل درد است. آن چه که در مورد اختلال مازوخیستی نگران کننده است؛ وجود آسفیکسیوفیلی  که به معنای یا علاقه خفه کردن و ایجاد محدودیت تنفسی است. خفگی، خفه کردن، یک رفتار جنسی خطرناک است و می تواند؛ منجر به آسیب جدی یا مرگ شود.

علائم اختلال مازوخیسم جنسی

ملاک اصلی اختلال مازوخیسم جنسی، تحریک جنسی مکرر و شدید ناشی از تحقیر، ضرب و شتم، مقید شدن یا رنج کشیدن است. این میل می تواند با خیال پردازی ها، اصرارها یا رفتارهای غیر عادی خود را بروز دهد. فرد مبتلا به اختلال مازوخیسم جنسی، اغلب تنها زمانی قادر به برانگیختگی است؛ که درد یا رنج در آن وجود داشته باشد. و ممکن است؛ بر روی خیالات، تمایلات یا رفتارهای خود کنترل نداشته باشده است.

علل و محرک های اختلال مازوخیسم

مشاهده بیش از حد پورنوگرافی، که شامل: تحقیر، ضرب و شتم، مقید شدن، یا به هر طریق دیگری رنج بردن است. اختلال مازوخیسم معمولاً در سنین جوانی ایجاد می شود. میانگین سن شروع گزارش شده توسط افراد مبتلا از ۱۹ سالگی  بوده است. با این حال، ممکن است؛ برخی از برای افراد مبتلا به این بیماری غیرعادی، در دوران بلوغ یا کودکی تخیلات مازوخیستیک جنسی را تجربه کرده باشند. با افزایش سن، علایق مازوخیستی مانند سایر اختلالات پارافیلیک کاهش می یابد. مطالعات همچنین مطالعات نشان داده است که مردان در مقایسه با زنان بیشتر با تخیالات مازوخیستی تحریک می شوند.

اختلال مازوخیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

اختلال مازوخیسم معمولاً از طریق گزارش خود فرد مبتلا، در مورد تمایلات، خواسته‌ها، خیال‌پردازی‌ها یا رفتار آزاردهنده به یک پزشک سلامت روان تشخیص داده می‌شود. با توجه به ماهیت غیر معمول تمایلات مازوخیستی، سردرگمی یا شرم ممکن است؛ با تجربه تمایلات جنسی مازوخیستی همراه باشد. چه این تمایلات با معیارهای یک اختلال سلامت روان مطابقت داشته باشند یا خیر. بسیاری از افرادی که تحریک جنسی ناشی از تحقیر یا درد را تجربه می کنند؛ به دلیل این تمایلات ممکن است؛ اصلاً این پریشانی ها را تجربه نکنند. و برای کسانی که در نتیجه تمایلات مازوخیستی پریشانی را تجربه می‌کنند؛ یک پزشک سلامت روان می‌تواند به ارزیابی رفتار مضر آزاردهنده و اجرای اقدامات احتیاطی کمک کند. در طول دوره درمان، یک درمانگر ممکن است؛ متوجه این شود که چه معیارهایی برای طبقه بندی این تمایلات به عنوان یک اختلال سلامت روان باید رعایت شود و بسته میزان آن در نظر گرفته است.

مازوخیسم جنسی

درمان اختلال مازوخیسم جنسی

روان درمانی، درمان انتخابی برای کسانی است؛ که ترجیحات مازوخیستی آنها باعث ناراحتی، گناه، شرم یا مسائلی در روابط بین فردی می شود. توصیه می شود؛ که فرد با یک درمانگر متخصص در پارافیلیای جنسی مشورت کند. این امر محیطی کاملا آگاهانه و بدون قضاوت را برای فرد نیز فراهم می کند. تا درمانگر بتواند؛ علل ریشه ای، محرک ها و افکار مرتبط با این نوع پارافیلیای جنسی را شناسایی کند.

استفاده از دارو

اگرچه هیچ درمانی دارویی برای این اختلال وجود ندارد. اما بسیاری از اوقات این اختلال با سایر مشکلات روانی مانند افسردگی همزمان است. در این موارد، دارو ممکن است مفید باشد.

داروهای ضد افسردگی

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند فلوکستین (پروزاک) می‌توانند؛ به اختلالات خلقی همزمان مانند: افسردگی یا اضطراب کمک کنند. و به طور همزمان میل جنسی را کاهش دهند. کاهش میل جنسی می تواند به تکانشگری مرتبط با افکار و رفتارهای مازوخیستیک کمک کند؛ اما مستقیماً تمایلات مازوخیستی را برطرف نمی کند.

آنتی آندروژن

مدروکسی پروژسترون استات و سیپروترون استات دسته ای از داروها هستند؛ که می توانند برای کاهش موقت سطح تستوسترون به منظور کاهش میل جنسی و امکان درمان موثرتر مورد استفاده قرار گیرند. این داروها به کاهش سطح تستوسترون در گردش کمک می کنند. و ممکن است؛ تکانشگری جنسی یا رفتار اجباری را کاهش دهند.

سکس تراپی

درمانگر جنسی یا سکس تراپیست، باید تاریخچه جنسی و روانی اجتماعی مفصل از فرد مبتلا به این درمان اختلال جنسی به دست بی آورد تا عواملی را که به علایق مازوخیستی کمک می کنند ویا بعث تجدید آن ها می شود را ریشه یابی کند. و همچنسن بیان آن از طریق اصرار، خیال پردازی ها و رفتارها ارزیابی کند. درمانگر شروع و زمینه علائم تجربه شده را بررسی می کند. همچنین، درمانگر ممکن است؛ برای ارزیابی بهتر بر روی موارد زیر تمرکز کند.

  •  به کار گیری روش های چون: BDSM برنامه ریزی ایمنی و کاهش آسیب برای به کارگیری هنگام درگیر شدن
  • مهارت‌های جهت‌یابی تمایلات در زمان بروز شدید آن ها
    تمرین‌های تمرکز حواس یا تکنیک‌های خودآرام‌بخشی برای کاهش پریشانی
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0